Gammel guitar = småproblemer

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Gammel guitar = småproblemer

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg har jo købt denne her gamle Jolana Tornado, og selvom den spiller som en drøm og lyder fremragende, så er det jo næsten altid uundgåeligt, med sådan en ældre dame, at der er lidt småting, der skal tages hånd om, for at få den til at spille 100%.

1) Stemmeskruerne gik helt åndssvagt stramt. Det er den dér åbne type, man oftest ser på akustiske guitarer, og de var noget videre sat til med rust og nams. Så de er blevet renset og har fået Brunox af flere omgange. Og så er skruerne blevet slækket en anelse. Nu kører de som i smør, men guitaren går også lidt nemmere ud af stemning nu. Kan der gøres noget ved det? Vil det hjælpe at sætte nogle nye på, eller handler det om at finde et kompromis, man kan leve med?

2) Den tynde e-streng bliver opfanget markant mindre af pickup'erne, end de øvrige strenge. Det er de originale pickup'er, der sidder i, og de opfanger ellers fint jævnt, både i sig selv og indbyrdes - med undtagelse af den tynde e-streng. Hvad kan det skyldes? Pickup'erne er ikke "tiltede", så afstanden til strengene er større forneden, eller noget andet åbenlyst, så hvad kan det så være?

Der dukker sikkert flere spørgsmål op henad vejen, men det var lige det mest presserende :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Gammel guitar = småproblemer

Indlæg af Snake Boots »

2) Er der "pole pieces" (aner ikke hvad det hedder på dansk, polstykker?) som man kan stille på i stil med de 6 skruer der er på en humbugger? I så fald kan du roligt prøve at hæve den lidt på 1. strengen.

Forresten, prøv lige at bende 1. strengen op (gerne en tone på et af de høje bånd) og høre om det hjælper?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel guitar = småproblemer

Indlæg af Rasmus »

Føj noget lort... skil dig af med den... EOD.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel guitar = småproblemer

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Snake Boots"]2) Er der "pole pieces" (aner ikke hvad det hedder på dansk, polstykker?) som man kan stille på i stil med de 6 skruer der er på en humbugger? I så fald kan du roligt prøve at hæve den lidt på 1. strengen. [/quote]

Nix. De ser sådan her ud (billeder fra nettet):

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg har ikke haft skilt mine egne ad, da jeg ikke har hverken tekniske snilde eller -forstand nok til at vide, hvad jeg skal kigge efter alligevel :s hifty:

[quote="Snake Boots"]
Forresten, prøv lige at bende 1. strengen op (gerne en tone på et af de høje bånd) og høre om det hjælper?[/quote]

Jeg har ikke haft mulighed for at teste det ordentligt herhjemme; kun med en Vox Amplug, og her var problemet ikke så udtalt, når jeg spillede, at jeg kunne konkludere noget. Men jeg prøvede også at "tappe" med plekteret rundt omkring på pickup'en, og her er der klart mest hul igennem øverst.

EDIT: Rasmus, shut up, du får den ikke :wave:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel guitar = småproblemer

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Snake Boots"]
Forresten, prøv lige at bende 1. strengen op (gerne en tone på et af de høje bånd) og høre om det hjælper?[/quote]

Nu har jeg prøvet på en lille øveforstærker, og selvom det er lidt svært at sige noget med sikkerhed, så lader det til, at der er mere volumen på, når man bender en tone op. Altså så strengen vibrerer udfor et sted højere oppe på pickup'en.

Og det kunne jo tyde på, at der er noget galt i den nedre del af pickup'en ... hvis det da ikke lige var fordi, det var det samme på alle tre pickup'er ... :crazy:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Gammel guitar = småproblemer

Indlæg af fortytwo »

[quote="Snake Boots"]en humbugger[/quote]

En hva'foren?
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Gammel guitar = småproblemer

Indlæg af Snake Boots »

Ups! :-P Men til mit forsvar: Det hedder den altså på jysk! Som i: håååmbågger

On topic: Er skruerne som holder mikrofonerne på plads på kroppen blevet skiftet? Jeg har prøvet at dét at skifte skruerne har haft en bieffekt som det, du beskriver. Hvor de oprindelige skruer tilsyneladende var magnetiske og fungerede som "pole pieces" ... og de nye tilsyneladende noget umagnetiserbart skrammel.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gammel guitar = småproblemer

Indlæg af Morten M »

Hvis noget af magneten er rustet væk, som på billederne. Gad vide om det er årsagen.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen