"50 watt Plexi" vellyd

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Sasha »

Tjah, cirka samme sted som man ville købe f.eks. en ældre Marshall-top: Præcist hvor man kan finde dem. Man kan jo f.eks. starte med at kigge på Ebay og lignende steder...

Men hvis du insisterer på at købe nyt, er her f.eks. én i England:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dolphinmusic.co.uk/product/6 ... /product/6 ... -head.html</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

"50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Rasser »

[quote="Nicolai"]Hvor køber man dem? Kan ikke finde dem i 4sound? Eller hos Thomann... eller Akustikken...[/quote]

Det var en limited 50th anniversary model, så brugt er mit bud.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Nicolai »

Javel ja.. Tak for det...
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Odgaard »

De har 70'er udgaven under Tilbud på 4sound. Men det er selvfølgelig ikke 60'eren.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Sasha »

[quote="Odgaard"]De har 70'er udgaven under Tilbud på 4sound. Men det er selvfølgelig ikke 60'eren.[/quote]

Nej. Det er det i sandhed ikke. Slet ikke.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Lasse H »

Det kan muligvis være, det var en jmp 1, jeg prøvede.
Hvad med lige at prøvekøre den, inden du spendere en masse på ebay?

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Martin60 »

Der står en JTM1 combo i Rockcity

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Sasha »

Men combo´en lades i dén grad i stikken af sin højttaler/kabinettet/størrelsen på disse...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Lasse H »

Jeg må så lige korrigere mig selv en del.
Jeg har ikke prøvet hverken jmp-1 eller jtm-1, så aner ikke hvordan de lyder, men deres 20watt handwired overraskede mig tilgengæld meget positivt, men det er vel for kraftigt til dit brug.

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Jackie van Hippie »

Den JTM-1 combo de har stående i Rockcity overraskede mig positivt, men tror gerne et større kabinet og en god 12" ville resulterer i en ganske acceptabel café kasse.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Morten_Lyse »

De der 1 watts Marshall...

Hmm.. Med undtagelse af JMP, kører de vist alle et ECC82 i en push-pull konfiguration. JMP'ern kører efter sigende to ECC81 i parallel-single-ended.

Og de forstærkere undrer mig. Jeg har prøvet et par stykker af dem, bla. JTM'ern. Søren A, du siger at JMP og JTM "så sandelig ikke er det samme." Skal det forstås sådan, at du synes JTM er fed, JMP er ikke..?

Nå. Men tager man nu én af de hellige grale. En midt-tredser JTM45. Drake transformatorer, de "rigtige" KT66, Mullard i forforstærkeren osv. osv. Alt sammen hævdes det jo at være biddragende til, at det er umådelig svært med moderne midler at fremtrylle noget, der kan måle sig med den..

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.handmades.com.br/forum/index ... orum/index ... pic=5841.0</a><!-- m -->

Så tænker Marshall. Fuck Drake transformatorer, fuck KT66, fuck negativt feedback, fuck pentoder i udgangstrinnet, fuck de simple kredsløb i originalen til fordel for masser af filtre, bla. et "konjunktivt" parallelt med udgangstransformatoren. Ind med kinarør, printplader og andet godt fra havet. Og altimens det IKKE er en JTM45 fra '65 så er resulatet trods alt sådan, at selv kendere siger at "den fanger noget af det rigtige." - Og efter sigende indspillede Copper fra DAD på den på electric guitars pladen..

Kan man virkelig gennemgå en JTM45 med skærebrænder og klaphammer og bevare noget fornuftigt af, hvad originalerne var/er..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Sasha »

Jeg skal på ingen måde være dén, der påstår, at "en JTM-1 lyder præcis som en JTM45 (eller anden favorit, man måtte have blandt originale Marshalls...)". Jeg ved blot, at jeg har været var behørigt imponeret over den, de par gange, jeg har prøvet den - dog langt mere over toppen gennem et hæderligt kabinet end combo-versionen. Jeg har ihvertfald sjældendt/aldrig hørt noget, der lød så godt ved dén lydstyrke. Nu har "den lydstyrke" jo så heller aldrig været målet med de gamle originaler. Så efter min mening nærmer vi os her i kriminelt omfang en sammenligning af pærer og bananer, hvilket gør det lidt svært helt konkret at svare på, om de "bevarer noget fornuftigt af originalerne". Men igen: Ved hjemmevenlig volume har jeg ikke rigtigt hørt noget voldsomt meget bedre. Men nu, hvor du poster diagrammet, kunne det da være, at man skulle banke én sammen selv? For det eneste, som hidtil har holdt mig fra at købe én, har været prisen.

Nu er det så heller ikke Marshall´s "sædvanlige" design-team, som står bag denne (og vist heller ikke de andre 1 watt´ere, som vist nok alle er designet af forskellige folk)

Edit: De har nu da ikke f.cked modkoblingen helt i den. Og jeg ved heller ikke, om jeg personligt ligefrem ville tale om "masser" af filtre i den? Nu er det - som du selv antyder - ganske rigtigt nok ikke verdens nemmeste sag at få de to halvdele af et ECC82 til at lyde og reagere som hverken to KT66´ere eller ditto El34´ere. Så mon ikke de bruger dét, som de synes, er nødvendigt for at komme nogenlunde tæt på?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Morten_Lyse »

... And you took the bait..

Jeg mindes i øvrigt en mindre blød Alwan, der omtalte disse konJUNKtive filtre (i forbindelse med Fender pro junior) for år tilbage, i væsentligt mindre diplomatiske vendinger end "whatever gets the job done.." :-)

Jamen som antydet er jeg også lidt småfornærmet over, at Marshall på papiret laver noget, der ikke burde være særlig fedt. - Som så viser sig at være ret fedt. Jeg har længe spekuleret i baner af en meget lille forstærker, men aldrig gjort alvor af det. Fordi jeg egentlig ikke troede på at man kunne klampe et par trioder på en lille-bitte transformator og få noget særlig brugbart ud af det.

Men på AX84.com, hvor de bla. a. diskuterer Firefly-forstærkeren er der en del info at hente. Der hersker en rimelig enighed, blandt dem der har prøvet det, at en Hammond 125C med enten et eller to ECC99 på er forholdsvis let at få til at lyde fornuftigt, og blandt de absolut bedste løsninger, når effekten skal være rigtig lav. Udgangseffekten ligger i leje med svimlende 3-6 watt.. Jeg har den der rednings-forstærker stående med 4 EL84, som lyder fint og har en anodespænding på kun liige godt 300VDC. Der bliver bestilt et par sokler, en hammond 125C, lidt modstande, et par ECC99'ere og så prøver jeg sgu at klampe sådan et udgangstrin på i stedet for EL84'erne og hører hvordan det går. Jeg er dog overbevist om, at gain'en er rigeligt høj her, til at drive et par trioder. - Den tid, den sorg. :-)

Mvh;
Morten

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Sasha »

Nu er jeg så heldigvis så tilpas uopmærksom eller måske bare torskedum, at jeg ikke helt er klar over, hvad "the bait" bestod i..? :-)

Hvis det handler om at bygge sådan et kræ, så bliver det ihvertfald ikke én af de nærmeste dage (eller måneder). Men det kunne da være meget sjovt at prøve at banke én sammen af "hæderlige stumper" og så sammenligne med Marshall´s egen "discountversion".

Og nu mener jeg nok, at der trods alt er en gradsforskel eller to på, om man anvender det omtalte konjuktive filter til at "redde", at man bruger en for lille og dermed billig udgangstransformator i en "stinkende almindelig" opstilling med to EL84´ere, som i sig selv lyder ganske glimrende, hvis man bygger den af hæderlige stumper - kald det blot et "cheapskate-tiltag", eller om man taler om "tricket", der formår at "forvandle" et udgangskredsløb baseret på de to halvdele af en dobbeltriode til noget, der lyder henad en Marshall. Men det er måske bare mig...? :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Morten_Lyse »

Nu var "the bait" såmen ikke dybere end et forsøg på at få dig til at uddybe dit syn på de der 1 wattere lidt.

Og nej. Naturligvis må Marshall gøre de tricks der nu skal til for at få det ønskede ud af en dobbeltriode. Når det så er sagt, og man sammenligner med diagrammet over et JTM45, så, well.. 100pF til stel som det første. 470nF i serie og 1Kohm inden første trins gitter, hvor der yderligere ligges 47pF til anoden. Herefter "Marshall-voicingen" med 470K/470pF og så lige 2,2nF og 1 Mohm til stel inden volumen-kontrollen osv osv. Så jeg synes der skæres ganske meget undervejs. Jeg ville personligt håbe på at klampe noget væsentligt mindre "korrigerende" sammen, som så forhåbentligt ville lyde mindst ligeså godt. Jeg tror dog nok, at den reduktion i signalstyrke til udgangstrinnet som en katodyn-fasesplitter kontra en "gængs" LTP fasesplitter giver er værd at skrive sig bag øret. Jeg er bange for at overgangen mellem "forholdsvis clean" og "fuldstændig firkant-udstyring" af et 1-3W udgangstrin ligger inden for et hårsbredde, ellers..

Men jeg er helt enig. - Det kunne være rigtig spændende at høre, hvordan en lignende forstærker, bygget af bedre stumper, ville opføre sig. Jeg laver i hvert fald nok lige et pilotprojekt med sådan et ECC99, og hører hvor dét bærer hen. Uden at have støvsuget nettet helt igennem, lader det dog til at de der Hammond 125-series er noget af det bedste der fås af transformator til disse <5W projekter. Men det kan være du kender til noget bedre her..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: "50 watt Plexi" vellyd

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Nu var "the bait" såmen ikke dybere end et forsøg på at få dig til at uddybe dit syn på de der 1 wattere lidt.

[/quote]

Jamen, det kunne du da bare have sagt... :-)

Som tidligere antydet, skal man nok næppe lave en direkte sammenligning mellem sin yndlings-Marshall på "passende volume" og så sådan en 1 watt´er. Jeg er f.eks. ret sikker på, at stillede jeg min "Verdens bedste Marshall", som jo på godt og ondt er mit bud på den bedste krydderiblanding, som Marshall aldrig selv har lavet, op og lod den brøle ved siden af sådan en JMP1 - ja, skulle jeg vist være i mit allermest imødekommende humør (eller også i mit virkeligt fucked up anarkisthjørne), for at sidstnævnte skulle komme sejrrigt derfra. Men lavede man en sammenligning mellem sådan en JMP1 og så "Verdens bedste Marshall" under dén forudsætning, at sidstnævnte skulle "attenuates", sådan at de spillede lige højt, kunne udfaldet måske nok være et andet?

Under alle omstændigheder er jeg i hvert fald noget uenig i, hvad der fra Marshall´s side nok er tænkt som en strategi til et skabe hype om disse små forstærkere og samtidig optimere profitten på dem, ved kun at producere dem i få eksemplarer og sælge dem til en - efter min overbevisning - meget høj pris for en 1 watts forstærker (man kunne nok snildt få både 50 og 100 for samme pris?). Hvis man kender mentaliteten hos visse folk rundt omkring, minder dette lidt om at stå og vifte med et flag med påskriften "Klon mig, klon mig". Men igen: Det er absolut kun mit syn på sagen. Og som sagt synes jeg, at de lyder fedt - om end måske en kende bright. Men man kunne jo starte med at pille bright-cap´en ud af dem og måske "opfede" lidt andetsteds... Gad vide, hvor lang tid, der går, før vi se et lignende produkt fra Kina blot med et andet navn på fronten?

Jeg skal ikke prale af på nogen måde at have forsket i udgangstransformatorer til push/pull-forstærkere i denne kategori. Jeg kunne dog forestille mig, at udvalget er noget begrænset?

I øvrigt kan man også undre sig lidt over, hvad de ekstra komponenter på printlayoutet i forhold til diagrammet er til for..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen