Tone King Ironman attenuator (og Tube Town PoS-100)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tone King Ironman attenuator (og Tube Town PoS-100)

Indlæg af Odgaard »

Hej freaks

Engang imellem drømmer jeg om at anskaffe en attenuator til forstærkerne der hjemme.

I dag faldt jeg så over Tone King Ironman, der selvfølgelig er helt fremragende osv., når producenten selv skal sige det.

...men så var der lige prisen, jeg fandt hos ProGuitar. € 850 :s hock:

Af ren nysgerrighed: Kan billedet af kassens indmad forklare, hvorfor attenuatoren skal koste noget i retning af det dobbelte af en Hotplate? Billedet er hos ProGuitar.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator

Indlæg af MacG »

Billede

Billede

Der er lidt forskel, flere trafoer... Men 850 € :s hock:

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator

Indlæg af Odgaard »

Hører det mon med til regnestykket, at Tone King kan håndtere tre impedanser, mens Hotplaten kun kan klare én?

...men 850 € :s hock:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator

Indlæg af Sasha »

Jeg kan kun sige, at jeg for tiden kigger lidt i denne retning, da jeg efterhånden er blevet noget pissed over Hotplate´ns måde at f.cke rundt med impedansforholdene på, alt afhængig af indstilling:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... oard/viewt ... 2&t=100184</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator

Indlæg af Odgaard »

Det kunne være spændende at bygge sådan en boks - og der er nok også råd til en fejltagelse eller fjorten, inden man når i nærheden af 850 € ;)

Edit: Jeg troede netop Hotplaten var bedre ift. impedansrod set i forhold til andre alternativer. Øv.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg har netop færdiggjort min "forskning," som blev startet af det projekt Søren A. linker til.

Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt. De tre "dummy enheder" er erstattet med et sindrigt arrangement af modstande og spoler så impedanskurven for en højtaler efterlignes rimelig nøjagtigt. - Men det skal nok høres en gang, før man kan vurdere om jeg har ramt skidt eller kanel..

Mvh;
Morten Lyse

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Jeg kan kun sige, at jeg for tiden kigger lidt i denne retning, da jeg efterhånden er blevet noget pissed over Hotplate´ns måde at f.cke rundt med impedansforholdene på, alt afhængig af indstilling:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... oard/viewt ... 2&t=100184</a><!-- m -->[/quote]

Kan du uddybe det med Hotplate'n lidt?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator

Indlæg af Sasha »

[quote="Odgaard"]Hej freaks



Af ren nysgerrighed: Kan billedet af kassens indmad forklare, hvorfor attenuatoren skal koste noget i retning af det dobbelte af en Hotplate? [/quote]

Næ.

Jeg tror, at vi nærmer os ét af kapitalismens grundprincipper, som jeg aldrig har forstået helt til bunds: "Hvis noget er dyrt, må det også være godt." Let omskrevet: "De kloge narrer de mindre kloge"
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator (og Tube Town PoS-100)

Indlæg af Odgaard »

Når vi nu snakker indmad på attenuators.

Tube Town har denne fætter som kit:
PoS-100
Billede
Billede
Billede
Der er lidt forklaring (på tysk) og diagram her

Jeg kan forstå, at attenuators, der kan indstilles til at køre 4, 8 og 16 ohm, måske i virkeligheden gør arbejdet dårligt = potentielt slider groft på forstærkeren rør. (og at dette også kan gøre sig gældende på en Hot Plate).

Kan nogen ud fra ovenstående sige noget om kvaliteten af PoS-100?

Det kan også være, jeg bare skal kigge i retning af førnævnte kasse med tre "dummy enheder" i.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator (og Tube Town PoS-100)

Indlæg af Sasha »

Så vidt jeg lige kan gennemskue, er der - i modsætning til den gamle version? - tale om en dims, som udelukkende lægger en ohmsk belastning på forstærkeren. Det er sådan set "sikkert nok". Det er bl.a. sådan en belastning, man bruger i målesammenhænge o.l. Men jeg vil nok tillade mig at stille mig en anelse tvivlende overfor, hvordan den lyder. For man ignorerer jo hermed den komplekse vekselvirkning mellem højttaleren (der jo har en impedans, der varierer voldsomt med frekvensen) og rørene, når man blot lader forstærkeren være belastet af en modstand, der alt andet lige har den samme modstand (og impedans) ved alle frekvenser. Her er f.eks. en kurve over impedansen i forhold til frekvensen i en 2x12" kabinet med to Vintage 30´ere i:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://i557.photobucket.com/albums/ss18 ... lbums/ss18 ... age30s.jpg</a><!-- m -->

Som det fremgår, er dette alt andet end en lige, vandret kurve, hvorfor forstærkerens evne til at levere udgangseffekt også afhænger af frekvensen.

Og det er altså bl.a. denne effekt, man let og elegant hopper over, hvis man kun bruger en ohmsk belastning. Om man så lige så let og elegant kan nyde det klanglige resultat, er nok en anden sag.

Så én af de klare udfordringer ved at lave en attenuator, der får forstærkeren til at lyde og ikke mindst "føles" som om, at den arbejdede direkte ind i en "almindelig" højttaler, er altså at simulere denne alt andet end retlinede, impedansmæssige belastning. Det kan man så gøre via diverse mere eller mindre farverige påhit udi i - ja, netop "simulering". Men personligt er jeg nok ved at være nået dertil, at det mest nærliggende jo må være netop at belaste forstærkeren med "rigtige" højttalere, sådan som det foregår i den førnævnte "Thomsen" attenuator.

Men min holdning er absolut ikke den eneste i verden!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone King Ironman attenuator (og Tube Town PoS-100)

Indlæg af Odgaard »

Well. Det lyder måske bare mere og mere som om, "Thomsen" er the way to go. Det er heller ikke nogen voldsom investering (og samtidigt et hyggeligt lille byggeprojekt).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen