THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
fkh
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af fkh »

Nej ; det er ikke en slåfejl .
tallene er præcis som jeg målte det .
( har forsøgt at lægge billeder med op af måleingerne , men det gik i "hat og briller" )

jeg kan evt maile dem , hvis der er nogen der kan sætte dem ind her ??

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Morten_Lyse »

Det ser dælme sært ud det der, Flemming. Men jeg tror skam på, hvad du måler. Men nu jeg tænker over det, målte jeg noget på sagerne, da jeg bla.a med hjælp fra programmet WinISD forsøgte at "tune" mine portede guitarkabinetter fornuftigt. Og alt imens et 1x12" opførte sig rigtig tæt på det forventelige, var et 2x12" i praksis umuligt at måle noget fornuftigt på.

Jeg bekender kulør. Min attenuator er bygget i overenstemmelse med den religion, jeg tror på. - Og er derfor indiskutabelt verdens bedste. :s nooty:

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Sasha »

[quote="fkh"]
...og forklare hvorfor vores Marshalls gløder op på den ene side af rørene ? :s hock:

mvh
Flemming[/quote]

Jamen, forklaringen på, hvorfor Marshalls har en udpræget tendens til at gøre rørene i udgangstrinnets éne side rødglødende er vel efterhånden ved at været slået fast:

1) Det er ikke nogen skidegod idé bare at ignorere rørenes specificerede max. spænding på skærmgitrene - 425 volt for et (NOS) EL34.

2) At fasesplitteren "rykker skævt", når den klipper og derved ikke får "lukket af for strømmen" igennem røret/rørene i udgangstrinnets éne side, når spændingen over dette/disse samtidig når sit maksimum. (Det er derfor, at problemet typisk kun ses i den éne side af udgangstrinnet)

3) At Marshall med fordel kunne have valgt et højere omsætningsforhold i udgangstransformatoren i de af deres forstærkere, som kører på relativt høje spændinger (100 watt´erne). Den gode Randall Aiken tegner og fortæller her på glimrende vis:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.aikenamps.com/index.php/idle ... x.php/idle ... 70-percent</a><!-- m -->

(nederst på siden)

Og endelig bliver problemerne så selvfølgelig ikke mindre, hvis man lader forstærkeren drive én eller anden form for belastning - i denne sammenhæng altså en THD Hotplate - som ikke ligefrem holder, hvad den lover, når det kommer til den impedansmæssige belastning af forstærkeren.

Det er - efter min bedste overbevisning - sådan set sagens kerne i ret kort form.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Lasse H »

Kan den såkaldte JSThomsen attenuator bygges, så man kan have flere trins dæmpning, der kan styres med en pedal?

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Lasse H"]Kan den såkaldte JSThomsen attenuator bygges, så man kan have flere trins dæmpning, der kan styres med en pedal?[/quote]

Mnjaeh :?: det kan den nok.
Jeg vil tro at det vil indebære et antal effektmodstande istedet for den trinløse regulering, men noget siger mig at det ikke helt er tilstrækkeligt, da du jo skal kunne vælge hvilket niveau af dæmpning. Men jeg er ikke den bedste til elektronik, så der skal nok nogle mere elektronik kyndige på banen til at besvare det spørgsmål.
Men selvom den nu har "fået" mit navn, så er mit bidrag altså blot at have lavet den "i virkeligheden" efter at have set den andetsteds ;)

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Lasse H »

[quote="JSThomsen"]
Men selvom den nu har "fået" mit navn, så er mit bidrag altså blot at have lavet den "i virkeligheden" efter at have set den andetsteds ;) [/quote]

Det er jeg klar over :-)

Men man må vel kunne lave noget on/off værk så. Altså bypasse den?
Det var bare en tanke, jeg fik.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Lasse H"][quote="JSThomsen"]
Men selvom den nu har "fået" mit navn, så er mit bidrag altså blot at have lavet den "i virkeligheden" efter at have set den andetsteds ;) [/quote]

Det er jeg klar over :-)

Men man må vel kunne lave noget on/off værk så. Altså bypasse den?
Det var bare en tanke, jeg fik.[/quote]

Ja, jeg vil tro at det kan lade sig gøre med et antal kontakter, der bypasser/dæmper et givent andtal dB, de skal dog så også kunne holde til noget effekt.
Men det jeg troede du mente var noget med en enkelt kontakt, relæer osv. Men mon ikke nogen af de elektronik kyndige her på stedet har et bedre bud :D

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Frost »

Så åd nettet lige skriblerierne :evil:
Men jeg prøver igen - i kort version:
Hvis JSThomsens attenuator er baseret på princippet i linket:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... oard/viewt ... 2&t=100184</a><!-- m -->

Hvilke enheder kunne man så vælge i dag, da jeg formoder, at de originale Hot Spot monitor dimser forlængst er forsvundet fra markedet.
Ifald det er "forretningshemmeligheder" fra JSThomsens side skal jeg beklage nysgerrigheden, bukke og bakke ud af tråden igen

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Lasse H »

Selvfølgelig er det ikke foretningshemmeligheder. Det ville jo betyde, at den omtale han selv har lavet var reklame :-)

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Frost"]Så åd nettet lige skriblerierne :evil:
Men jeg prøver igen - i kort version:
Hvis JSThomsens attenuator er baseret på princippet i linket:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... oard/viewt ... 2&t=100184</a><!-- m -->
Hvilke enheder kunne man så vælge i dag, da jeg formoder, at de originale Hot Spot monitor dimser forlængst er forsvundet fra markedet.
Ifald det er "forretningshemmeligheder" fra JSThomsens side skal jeg beklage nysgerrigheden, bukke og bakke ud af tråden igen[/quote]

Ja, den omtalte attenuator er baseret på det link du henviser til.
Jeg har blot været praktisk anlagt og prøvet at lave attenuatoren.
Så hvilken enhed du finder passende i pris/størrelse/effekt kan du jo frit anvende efter ønske/behov.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Sasha »

[quote="Lasse H"]Selvfølgelig er det ikke foretningshemmeligheder. Det ville jo betyde, at den omtale han selv har lavet var reklame :-)[/quote]

Nu var det vist mig, der oprindeligt var "reklamesynderen" og hæftede hr. Thomsens navn på denne attenuator - al den stund, at han har bygget det eneste eksemplar af den, jeg har prøvet.

Jeg tror ikke, at det bliver nemt at lave en fjernstyring til den trinløse indstilling af dæmpningen. Så skal man ihvertfald nok ud i noget virkeligt Georg Gearløs-agtigt Neil Young-halløj med en servomotor, som rent fysisk drejer potmeteret. Men jeg skal da på ingen måde fratage lysten fra dén, der måtte gå rundt med en lille Ole opfinder i maven. Jeg ville nyde at se sådan en Storm P-løsning, der rent faktisk virkede!

Der var nok trods alt mere perspektiv i at kunne vælge mellem nogle "presets", der var fastlagt med effektmodstande.

Og selvfølgelig kunne man nok vælge mellem bypass/dæmpning via et fjernstyret relæ. Men om der er så meget ide i det i praksis?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Sasha"][quote="Lasse H"]Selvfølgelig er det ikke foretningshemmeligheder. Det ville jo betyde, at den omtale han selv har lavet var reklame :-)[/quote]
Nu var det vist mig, der oprindeligt var "reklamesynderen" og hæftede hr. Thomsens navn på denne attenuator - al den stund, at han har bygget det eneste eksemplar af den, jeg har prøvet.[/quote]

Den reklame er jeg da glad for - det kan jo være mit aftryk på verdenshistorien :lol: ......
at jeg har lavet(kopieret) noget der virkede i virkeligheden ;) ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Sasha »

[quote="JSThomsen"]
at jeg har lavet(kopieret) noget der virkede i virkeligheden ;) ;) [/quote]

Det er jo blot historien om Marshall og mange andre om igen... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Sasha"][quote="JSThomsen"]
at jeg har lavet(kopieret) noget der virkede i virkeligheden ;) ;) [/quote]
Det er jo blot historien om Marshall og mange andre om igen... :-)[/quote]

Ja, det havde nok været helt ok at bære navnet Jim og kopiere en gammel Fender forstærker ;) :lol:

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af MacG »

[quote="JSThomsen"][quote="Sasha"][quote="JSThomsen"]
at jeg har lavet(kopieret) noget der virkede i virkeligheden ;) ;) [/quote]
Det er jo blot historien om Marshall og mange andre om igen... :-)[/quote]

Ja, det havde nok været helt ok at bære navnet Jim og kopiere en gammel Fender forstærker ;) :lol:[/quote]

Faktisk var det Dudley, Ken og Ken der kopierede..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Sasha »

Joh, men det er vist næppe nogen overdrivelse at påstå, at det var Jim, der "galloped home to fame and fortune"... :-)

Man skal aldrig undervurdere betydningen af en pæn kasse!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af JSThomsen »

[quote="MacG"]Faktisk var det Dudley, Ken og Ken der kopierede..[/quote]
@MacG: Ja, jeg havde nok en anelse om at Jim ikke var alene om det ;)

[quote="Sasha"]Joh, men det er vist næppe nogen overdrivelse at påstå, at det var Jim, der "galloped home to fame and fortune"... :-)
Man skal aldrig undervurdere betydningen af en pæn kasse!
:-)[/quote]
@Sasha: Ja, de lydmæssige kvaliteter af en forplade i plexiglas, skulle jo vise sig at være af overordentlig betydning :D
Så en "attenuator" i tykt plexiglas må jo være det fede :D

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Lasse H »

Nu aner jeg jo ikke så meget om det, men hvis dæmperen er en variabel modstand, ja så kunne man da lave det, som det beskrives med nogle fastlagte modstande.

Om det har relevans. Der er i hvert fald set før med en mere traditionel form for attenuator, så for nogen må det have relevans. Desuden mindes jeg at have set noget lignende i en Orange forstærker. Så "its out there…"

Produktet er for den, der har behov for at "clean booste" sit signal og især den, der driver sin forstærker så hårdt, at der ikke er mere at give af til solo stykker.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Sasha »

Nu gik det mest på, om det ville være relevant at have en decideret, fjernstyring til en "bypass" funktion.

Jeg vil tro, at man kunne få nogle gevaldige volume-hop, hvis dette var de eneste muligheder, man kunne vælge imellem.

Edit: Hvilken Orange forstærker er det, som kan det?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: THD "Red Hot Plates", Marshalls mm.

Indlæg af Lasse H »

Ja, hvis det er en dæmpning/bypass funktion, så sætter det en hurtig grænse for, hvor meget man egentlig kan dæmpe.

Hvad med en Orange Thunderverb?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen