Pickup i Höfner

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Pickup i Höfner

Indlæg af udepost »

Jeg har en gammel Höfner archtop, jeg godt kunne tænke mig at sætte en pickup i. Jeg tænker en montering på halsen eller på en slagplade, for at undgå at bore i dækket. Af lyd skal det helst være noget skramlet, og ikke så gerne pænere jazz lyd. Måske en single coil/gretsch lyd, ala en gammel dearmond gold foil. Nogen forslag eller erfaringer?

/Søren

Den ligner denne her, dog uden pickup og slagplade:

Billede

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Rasmus »

Bum Bum... den er svær... jeg fik sat en i ved halsen på min... men det feeder helt hjernedødt hvis man har bare lidt volume på .

Selve pickuppen kostede ikke alverden og monteringen var også rimelig billig. Fik det lavet hos Peter Frostrup, som solgte pickuppen også. Han havde vist sammenlignet med den noget dyrere Walchris pickup, og han syntes den "billige" til 250kr lød mindst ligeså godt.

Du må gerne prøve min höfner. Det er samme model som den på billedet, fra 59'. Dog uden alt det bling bling.

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Odgaard »

Har gode erfaringer med ken armstrong minihum. til lige netop sådan en guitar (medguitaristen i bandet lød i hvert fald godt og beskidt med den kombination :-) )

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af udepost »

@Rasmus, jeg vil gerne prøve din Höfner, en ting mere vi skal nå :)

@Odgaard. Tak, Jeg prøver at kigge på den

Måske den feeder mere når den er monteret på halsen? Min es-125 feeder ikke særligt meget, og der er jo monteret i dækket. Måske man alligevel skulle gå efter sådan noget som på dette billede. Det er en rimelig flad dearmond, hvor man ikke behøver skære i dækket. Og de lyder godt. De sad i min Harmony.

/Søren

Billede

Rulleguitar.dk
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Rulleguitar.dk »

Jeg siger som odgaard: Ken Armstrong eller lignende, monteret for enden af gribebrættet. Den skrues fast med to eller fire skruer, ind i siden af halsen/gribebrættet. Det er den mindst gennemgribende ændring på guitaren. Normalt burde det ikke give anledning til feedback, og lyden er fin.
Undgå for alt i verden at bore eller skrue i dækket!

Mvh
Jens JH

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Snake Boots »

Hvad er egentlig problemet med at bore/fræse i dækket? Er det ikke alment accepteret 'gospel truth', at udfræsning og fastmontering af mikrofoner giver mindre feedback end en guitar med hele dækket intakt og flydende mikrofon? Feedbackproblemer skyldes jo en guitar som akkustisk set er for levende.

udepost, hvis du vil have smadder og roots er en Gold Foil eller måske ligefrem en P-13 det fede valg.

Jeg har selv for nyligt købt en lignende gammel sag (Single-Jensen er mærket), som jeg skal have en mikrofon på på en eller anden måde. Jeg skal til gengæld have noget 'pænt', da jeg har mine andre guitarer til at tage sig af smadder.. Jeg kan dog ikke bestemme mig for om det skal være P-90 eller om jeg simpelthen skal helt ud i en humbucker.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af udepost »

Hvad med 'monkey on a stick' pickuppen? Nogen erfaringer? Så skal man slet ikke bore overhovedet. Til gengæld er det så heller ikke særligt kønt, og jeg vil også gerne ha bigsby på den :)

/Søren

Billede

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Telemaster »

Jeg tillader mig lige at hijacke tråden med et spørgsmål, der måske kan nuancere billedet lidt.

Jeg har en lignende, ældre guitar, som jeg gerne vil have en pickup i. Modsat andre er jeg ikke interesseret i "smadret" lyd til denne guitar, men meget gerne en naturtro forstærkning af guitarens akustiske lyd. Hvad gør man så?
So many assholes, so few bullets

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Snake Boots »

telemaster, pas. Har aldrig hørt nogen få en hæderlig akkustisk lyd på anden måde end med en mikrofon foran guitaren.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Telemaster »

Det kommer vel an på, hvor kræsen man er. Jeg er fx glad for min L.R. Baggs klanghulsmikrofon i min Furch western, men det er desværre ikke muligt i en guitar med f-huller, så hvad gør man så? Jeg har sådan en lille Schaller Oyster, som jeg bruger til banjo (og mandolin), men den lyder altså for dårligt til at gengive den lidt mere bredsprektrede lyd af en guitar. Det kan fint gå til det andet i en snæver vending, men det er næppe løsningen til guitar.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Smittefar »

Det her ville være mit bud <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bartlettaudio.com/collection ... collection ... ry-powered</a><!-- m -->
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af udepost »

Telemaster, jeg er heller ikke interesseret i smadret lyd, men i noget der forstærker det den er, nemlig en gammel og skramlet guitar. Er det din Hopf? Jeg tror du kommer langt med det som bliver foreslået af eksv. Odgaard, men det vil gøre den mere elektrisk end akustisk. Ellers er jeg enig med Snake Boots.

/Søren

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Telemaster »

[quote="Smittefar"]Det her ville være mit bud <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bartlettaudio.com/collection ... collection ... ry-powered</a><!-- m -->[/quote]

Har du hørt den? Umiddelbart har jeg ikke lyst til en løsning, der indebærer en ekstern box og en ledning ud af guitaren.
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Telemaster »

[quote="udepost"]Telemaster, jeg er heller ikke interesseret i smadret lyd, men i noget der forstærker det den er, nemlig en gammel og skramlet guitar. Er det din Hopf? Jeg tror du kommer langt med det som bliver foreslået af eksv. Odgaard, men det vil gøre den mere elektrisk end akustisk. Ellers er jeg enig med Snake Boots.

/Søren[/quote]

Jeg er vist også ret enig med S.B., med det forbehold, at der faktisk findes løsninger, der repræsenterer lyden af et akustisk instrument bedre end metervarepiezomikrofoner - som fx L.R. Baggs. Og hvad Odgaards forslag angår, så vil det netop være mere i elguitarland, end jeg er interesseret i.

Jeg kan google mig frem til masser af løsninger, men det er sgu svært lige at læse sig til, hvordan forskellige pickups siger, hvis de bliver monteret i min guitar - det er ret beset samme problem, som trådstarter selv har :-/
So many assholes, so few bullets

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Rasmus »

Hmmm... den er svær. Jeg kan da ikke afvise Jeg har overvejet at knalde en p90 i nede ved broen.:-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Smittefar »

[quote="Telemaster"][quote="Smittefar"]Det her ville være mit bud <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bartlettaudio.com/collection ... collection ... ry-powered</a><!-- m -->[/quote]

Har du hørt den? Umiddelbart har jeg ikke lyst til en løsning, der indebærer en ekstern box og en ledning ud af guitaren.[/quote]

Der er andre muligheder.Jeg har ikke prøvet selv, men det lyder godt på samples og folk er begejstrede for dem <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bartlettaudio.com/collection ... collection ... ndpin-jack</a><!-- m --> eller <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bartlettaudio.com/collection ... collection ... om-powered</a><!-- m -->
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"] ...som jeg bruger til banjo[/quote]

Også du?

Nu må det hér altså snart stoppe!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"][quote="Telemaster"] ...som jeg bruger til banjo[/quote]

Også du?

Nu må det hér altså snart stoppe![/quote]

Det er ca. 9 år siden, jeg første gang var i rotation på landsdækkende radio med en sang, hvor jeg spiller banjo, og lige for tiden er jeg det sgu igen. Konklusion: banjo er et hit!
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Telemaster »

[quote="Smittefar"][quote="Telemaster"][quote="Smittefar"]Det her ville være mit bud <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bartlettaudio.com/collection ... collection ... ry-powered</a><!-- m -->[/quote]

Har du hørt den? Umiddelbart har jeg ikke lyst til en løsning, der indebærer en ekstern box og en ledning ud af guitaren.[/quote]

Der er andre muligheder.Jeg har ikke prøvet selv, men det lyder godt på samples og folk er begejstrede for dem <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bartlettaudio.com/collection ... collection ... ndpin-jack</a><!-- m --> eller <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bartlettaudio.com/collection ... collection ... om-powered</a><!-- m -->[/quote]

Jeg har ikke megen fidus til brugeranmeldelser, for at være helt ærlig. De har det med at være ret gode, synes jeg... Jeg tror sgu, jeg må snakke med en eller anden pro om det. Måske de har erfaring med sådan noget i Marno Sørensen?
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup i Höfner

Indlæg af Smittefar »

Der er et par af de mere fornuftige brugere på Aages forum, der har den (Ewido blandt andre)
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen