Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Nicolai »

Den med '56 '59 og 65 Strat'erne?

Jeg gasser efter en Sunburst/RW strat og tænker umiddelbart at denne serie må være værd at tjekke ud, da jeg foretrækker vintage specs. Jeg ville gerne prøve et par CS'ere også, men det er vist svært at finde disse i Århusianske butikker?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Sasha »

Jah, jeg tror nok, at det var sådan én - en 65´er - jeg prøvede på sidste års Copenhagen Guitarshow. Og så vidt jeg husker, var det vist en OK Strat, som dog ikke har formået at holde mig søvnløs lige siden. Men jeg gasser (moderne dansk er et herligt sprog!) så heller ikke nævneværdigt efter en Strat...

Jeg vil dog næsten vædde på, at det forholder sig med denne serie, som det - ifølge mine ydmyge erfaringer - forholder sig med alle andre serier hos Fender, nemlig at man altid kan finde både gode og dårlige eksemplarer. Så det giver ingen mening at stempe en hel serie som "god" eller "dårlig". Man må ud at prøve de helt konkrete eksemplarer.

- Jeg synes, at jeg lyder som en plade, der er gået i hak?

FWIW forlyder det fra pålidelig kilde, at en "vintage" Strat, der er værd at interessere sig for lige p.t, skulle være det sorte eksemplar af denne her, som hænger i supermarkedet i Odense:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/elektriske-gu ... ktriske-gu ... one-s.html</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Lund »

det er jo blot et greb i lommen :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Sasha »

Jo, men nu HAR Nicolai jo allerede en ret fed Strat. Så hvis han skal have et instrument, der ikke lægger unødige hindringer i vejen for hans udvikling, skal der altså lidt til!

:-)

Til gengæld er den jo så også bygget af "håndvalgt" træ, hvad dét så end er? Men det er sikkert dyrt.

Den ligner da i øvrigt meget godt den her til venstre, gør den ikke?

<!-- m --><a class="postlink" href="https://plus.google.com/u/0/photos/1170 ... hotos/1170 ... 0182563619</a><!-- m -->

Som så siden er blevet befriet for skudhuller, kulstofsaddel og lignende djævelskab). Jeg skal ikke kunne sige, om den er bygget af håndvalgt træ? Men til gengæld har den et gribebræt af Rio-palisander. Og nu er den heldigvis ikke så slidt som Landau´s tilsyneladende er. Men dét, at den har tre lakeringer - sort over rød over sunburst - giver faktisk nogle ret funky slidmærker... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Jo, men nu HAR Nicolai jo allerede en ret fed Strat. Så hvis han skal have et instrument, der ikke lægger unødige hindringer i vejen for hans udvikling, skal der altså lidt til!

:-)

Til gengæld er den jo så også bygget af "håndvalgt" træ, hvad dét så end er? Men det er sikkert dyrt.

Den ligner da i øvrigt meget godt den her til venstre, gør den ikke?

<!-- m --><a class="postlink" href="https://plus.google.com/u/0/photos/1170 ... hotos/1170 ... 0182563619</a><!-- m -->

Som så siden er blevet befriet for skudhuller, kulstofsaddel og lignende djævelskab). Jeg skal ikke kunne sige, om den er bygget af håndvalgt træ? Men til gengæld har den et gribebræt af Rio-palisander. Og nu er den heldigvis ikke så slidt som Landau´s tilsyneladende er. Men dét, at den har tre lakeringer - sort over rød over sunburst - giver faktisk nogle ret funky slidmærker... :-)[/quote]

"I de gode, gamle dage voksede der rigtig mange træer i verden. Udvalget var stort, hvorfor det også var nemmere at opstøve godt træ til guitarbygning. Men langsomt begyndte en stor drage at fortære de gode træer- dem skulle den nemlig bygge guitarer af. Efter et stykke tid fandt dragen ud af to ting: mængden af godt træ svandt ind, og folk ville stadig have gode guitarer, hvor den nu reduceret mængde gode træ stadig skulle anvendes. Dragen tænkte, at den den kunne løse problemet ved at gemme det bedste træ til de dyre guitarer, og lade de billigere få dårligere træ."

Vintage Strater = større sandsynlighed for bedre træ? CS bedre træ og heraf bedre guitarer? Wel...

FWIW, så HAR jeg luret på Landau-modellen, men jeg er ikke sikker på, 6105 lige er mig, og selvom det er dumt, er drømmen bare en SB Strat...
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Sasha »

Den helt store drage byggede nu nok nærmere andre ting så som f.eks. møbler. Og nu har elle- og asketræ jo sådan set aldrig været hverken specielt udsøgt endsige udrydelsestruet træ. Man brænder f.eks. elletræ til at røge fisk over. Så det er ikke ligefrem Cuba-mahogni eller førnævnte Rio-palisander, vi her taler om.

Q: Ville du kunne kende et 6105-bånd, hvis det bed dig bagi?

Studerer man dette billede, er forskellen fra såkaldte vintage-bånd vist ikke imponerende:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://3.bp.blogspot.com/-QEf0ApFY_Y0/T ... 0ApFY_Y0/T ... ets_01.jpg</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Nicolai »

You get the point, right? ;-)

A: et 6105 fra et vintage-bånd. jaa, det vil jeg bestemt tro...

Q: Ved du om den Landau har 4 eller 3 skruer i halsen?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Sasha »

Men det lader ikke til, at du har fanget min pointe endnu, selv om jeg da vist har gentaget den temmelig mange gange:

Gå nu ud og prøv nogle guitarer i virkeligheden istedet for at sidde og glo på billeder og specifikationer.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg ellers skal sige... Det er og bliver det bedste og mest velmente råd, jeg kan give dig.

Edit: Jeg vil stærkt gå ud fra, at den har fire. Jeg kan ikke se, hvordan en trepunkts-montage på nogen måde skulle komme ind i billedet på en ´68 Strat.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Lund »

[quote="Sasha"]Jo, men nu HAR Nicolai jo allerede en ret fed Strat. Så hvis han skal have et instrument, der ikke lægger unødige hindringer i vejen for hans udvikling, skal der altså lidt til!

:-)

Til gengæld er den jo så også bygget af "håndvalgt" træ, hvad dét så end er? Men det er sikkert dyrt.

Den ligner da i øvrigt meget godt den her til venstre, gør den ikke?
[/quote]

nice... længe siden jeg har set/prøvet dem, men de ser ud som jeg husker dem!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af Sasha »

[quote="Lund"]

nice... længe siden jeg har set/prøvet dem, men de ser ud som jeg husker dem![/quote]

Jah, rent kosmetisk er der såmænd ikke sket det helt store.

Den hvide har fundet sine blivende pickupper - et sæt Fralin Woodstock. Og så er den på forunderlig vis ligesom "vågnet fra de døde". Det er som om, at dens forskellige dele lige skulle "sætte sig" eller "finde hinanden", efter at der var blevet rodet temmeligt gennemgribende rundt med dem i sin tid. MacG´s fine setup af den har garanteret også en finger med i spillet om dette!

Nu kan jeg ikke huske, hvornår du sidst har haft fingrene i den sorte. Men den har jo ellers været en ret gennemgribende renovering igennem, siden billedet er taget - nye bånd, nyt vibratosystem, nye stemmeskruer, ny halssamling, ny sadel, ny slagplade, pickup omviklet usw. usw. Den har tilmed som en lille gave fra en jysk guitarbygger et skævt bånd. Men alt i alt er det nu en OK Strat alt dette til trods... :-) Som samlerobjekter er ingen af dem dog meget værd.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nogen, der har prøvet den nye Vintage Serie?

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Nicolai"]Den med '56 '59 og 65 Strat'erne?

Jeg gasser efter en Sunburst/RW strat og tænker umiddelbart at denne serie må være værd at tjekke ud, da jeg foretrækker vintage specs. Jeg ville gerne prøve et par CS'ere også, men det er vist svært at finde disse i Århusianske butikker?[/quote]

Hej
Jeg har en vintage reissue 62 - hvis det er den serie du mener - men det er vist ikke en ny serie

Jeg er 100 % tilfreds med den - fandt den brugt hos den lokale forhandler
Lånte den nogle dage og var solgt - det har været min foretrukne siden og det er faktisk den eneste elguitar jeg rigtig bruger nu.

Mht specs så er det noget med så tæt på 62 som det har været muligt - men jeg har ingen ide om hvad det er - det er ikke noget jeg går op i - bare skidtet er lækkert at spille på - og den her passer perfekt til mine hænder

CS har jeg aldrig prøvet og personligt er jeg for nærig til at give over 20000 for en guitar - og med de forholdsvis få jobs vi spiller pr år kan jeg heller ikke rigtig argumentere for det :)

Seniorfisker

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen