Pickupper til strat

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Pickupper til strat

Indlæg af Lasse H »

Hej

Jeg har en strat, som jeg gerne vil prøve med nogle nye PUs i, fordi jeg ikke bryder mig om dem, der sidder i.
Jeg ved ikke med sikkerhed, hvad der sidder i, men det kan jeg måske finde ud af…? Tror måske det er "fat '50s" Det er en 50'er type strat med ahorn hals.
Det er især neck-pickuppen, der lyder dårligt efter min mening og især til en marshall forstærker, som jeg gerne bruger.

Nogle bud på, i hvilken retning jeg kunne kigge?

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Pickupper til strat

Indlæg af kraen »

Jeg har lige fået sat et sæt Jacobsen SC-1 i min Strat. De lyder pissegodt!
Jeg har også en ahornhals, og efter jeg har fået de pickupper i, så passer guitaren meget bedre til Clapton.

De fås (så vidt jeg ved) kun hos Akustikken, hvor de har en guitar monteret med et sæt, men du er selvfølgelig også meget velkommen til at prøve min.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Pickupper til strat

Indlæg af Lasse H »

Jamen mange tak for det!

Har altid haft det lidt underligt med at trykke den af i akustikkens minilokal :-) men jeg bor ikke længere i Århus, så det er ikke lige til - hverken i akustikken eller hos dig.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickupper til strat

Indlæg af Sasha »

Med al tænkelig risiko for at lyde som en plade, der er gået i hak, vil jeg sige, at det nok ville være nemmere at rådgive dig om, hvordan du vælger den perfekte kone... :-)

Min pointe er - udover de trivielle ting omkring smag og behag, som dette spørgsmål jo til syvende og sidst kan koges ned til - er, at de samme pickupper kan lyde meget forskelligt, når de bliver monteret i forskellige "identiske" guitarer. Så dét sæt pickupper, som lyder fedt i én Strat, kan sagtens være en sand katastrofe i en anden.

Men af pickupper, som jeg personligt har været heldig at få sat i guitarer, hvor de viste sig at passe til, kan nævnes gamle Fender "Grey Bottoms" - altså pickupper fra slutningen af 60´erne/starten af 70´erne. De har bare altid lydt godt i næsten hvilken som helst guitar. De er dog ikke gratis. Og der kan garanteret være stor forskel mellem forskellige eksemplarer.

Jeg fik så én af disse (som desværre døde for mig) omviklet ovre hos Johan Lundgren i Sverige, efter at have overværet en clinic med ham på ét af vintage-show´ene i Svendborg. Og selvom jeg umiddelbart var en kende skeptisk over for, at han "lige vidste hvordan, dén kage skulle skæres" - helt uden at have lyttet på mine pickupper, så var jeg ved at tabe kæben over, at da pickuppen - efter tre dage! - dukkede op med posten og jeg fik den proppet i sammen med de to andre, gamle Fender-pickupper, så lød den FULDSTÆNDIGT som de andre. Dér var jeg sgu´ godt nok en kende imponeret! Så måske hans bud på en 60´er Strat-pickup ikke var helt uinteressant?

Fender´s CS 69 lyder også godt i visse guitarer. I andre lyder de som tyndt tis.

Og endelig er min seneste "besættelse" at bruge venstrehånds-pickupper. Når man har prøvet sådan et sæt, der jo har et omvendt "stagger" i forhold til normale Strat-pickupper, opdager man pludselig, hvor meget ekstra "højrehånds-arbejde" man rent faktisk laver på de to højeste strenge med normale pickupper. Så jeg er superglad for de Lindy Fralin Woodstock, som sidder i min éne Strat. De lyder også ifølge mine ydmyge ører ret så godt.

Og endelig behøver det jo ikke være så voldsomt eksotisk. Jeg synes faktisk, at noget så "plain Jane" som Seymour Duncan´s SSL-1 er et ret godt bud på en klassisk Strat-lyd. Noget lignende kan siges om Fender helt almindelige 57/62-pickupper. Men igen: Det handler helt og aldeles om kemien mellem den konkrete guitar og dens pickupper. Det er lidt som kvinder: Når man finder noget, der virker for én, er det bare med at klynge sig til det... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Pickupper til strat

Indlæg af Lasse H »

Jo, det ville have skuffet mig, hvis den ikke var kommet ;-)

Bortset fra det, så skal jeg bare have nogle forslag til noget, som jeg kan lytte på.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickupper til strat

Indlæg af Odgaard »

Ud over at du ikke kan lide de nuværende pickupper, er der så nogle stikord at gå efter?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Pickupper til strat

Indlæg af Lasse H »

Ja, jo…

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige. Der er dårlig balance mellem pickupperne, neckpositionen er meget basset og mudret. Bridgepositionen er nogenlunde, men savner måske lidt mere output sammenlignet med de andre. Generelt synes jeg ikke, de er så tindrende i toppen, som jeg gerne vil have. De er lidt "flade" at høre på og toppen i bridgepositionen er skarp.

Jeg har stadig stor lid til guitaren, selvom jeg ikke har hørt den med andre pickupper. Det baserer jeg på, hvordan den lyder og fornemmes akustisk.
Jeg må nok også sige, at jeg er en tele mand, så det siger måske lidt om min smag.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickupper til strat

Indlæg af Pluto »

Hvis du er tele mand er du næppe til Suhr's fl pick uper da de ikke er specielt twangy. Lollar laver nogle der hedder et eller andet med blues (hot) som jeg havde i en Hansen strat way back. De var virkelig twangy og med klar og transperent lyd. De kunne være dig. Fl er lidt varmere i lyden og mine favoriter men jeg er ikke det der ligner Tele mand, men mere Les paul mand. Men prøv Lollar hvis du har mulighed for det.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pickupper til strat

Indlæg af martin h »

Uden at have den store erfaringer med alverdens forskellige pick ups har jeg dog været nogle stykker igennem på min strat med ahorn hals inden jeg endte op med Emg David Gilmore sættet.
Det funger fint for mig og jeg er ikke mindst glad for tone kontrollernes funktion, den ene hæver top og bund, den anden hæver midten.
Det giver en bred lyd vifte som fungerer til mit behov og glæder mine øre ;)

Men som altid er smag og behag forskellig

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Pickupper til strat

Indlæg af Lasse H »

Ja, vi kører generelt med ca. et års løbetid på projekterne her i huset :-)

Nå, der sidder stadig "Fat 50'ies" i den strat. De lyder bare ringe. Jeg hørte så en strat med Suhr V60'ere i dag. Den lød bare helt vildt godt. Jeg er nærmest på nippet til at opstøve nogle. Er der nogen, der tør udtale sig om forskellen på Suhr V60 og V60LP?

De sad i en strat med meget anderledes specifikationer end min. Er der grund til besindelse derfor? Jeg kan jo alligevel ikke "regne" ud, hvad denne forskel gør for mødet mellem min start og disse pickupper, så jeg tænker, jeg lige så godt kan give det et forsøg.

Vh
God lørdag aften

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Pickupper til strat

Indlæg af Rasmus »

Jeg er blevet virkelig gammel med pickupper. Jeg tror på seymour Duncan ! 
Jeg er færdig med lollar, suhr osv. 

Det er for det meste rigtig rigtig godt det man får. Jeg kender ikke hans udvalg på Strat siden, men har selv lige købt en strat som på et tidspunkt kunne bruge nogle nye! 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Pickupper til strat

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Nå, der sidder stadig "Fat 50'ies" i den strat. De lyder bare ringe.
Helt enig!
Lasse H skrev: Jeg hørte så en strat med Suhr V60'ere i dag. Den lød bare helt vildt godt. Jeg er nærmest på nippet til at opstøve nogle. Er der nogen, der tør udtale sig om forskellen på Suhr V60 og V60LP?

De sad i en strat med meget anderledes specifikationer end min. Er der grund til besindelse derfor? Jeg kan jo alligevel ikke "regne" ud, hvad denne forskel gør for mødet mellem min start og disse pickupper, så jeg tænker, jeg lige så godt kan give det et forsøg.

Vh
God lørdag aften
Med alle de forbehold, som allerede - helt korrekt - er beskrevet i denne tråd, er jeg igen helt enig med dig. Man kan "regne" så fint, så fint på sagerne. Men reelt set ved man på forhånd ikke ret meget om, hvordan et givent sæt pickupper vil lyde og i øvrigt gebærde sig, når de havner i en bestemt guitar. Så kan jeg jo forsøge at festliggøre lørdag aften nok så vældigt med klogt-lydende betragtninger om, at V60LP har en lavere resonans-peak (LP = Low Peak), der i sammenligning med V60 giver dem en lidt mørkere lyd. Nu skal jeg ikke prale af at have prøvet V60. Så jeg skal ikke kunne udtale mig om dem. Men jeg har et sæt V60LP liggende, som efter ca. et års tjeneste i én af mine Strat´er røg ud igen, fordi de havde sådan en lidt "indelukket" karakter og en mellemtone, som på én eller anden måde virkede lidt kunstig. Sandsynligvis som konsekvens af den sænkede resonansfrekvens. De lyder jo egentlig meget godt. Men der er bare ét eller andet ved dem, som gør, at man tænker "Det hér ånder ligesom ikke frit" og bliver træt af dem efter noget tid.

Faktisk blev de efterfølgende forsøgt i én af mine andre Strat´er. Og det var samme historie...

Den éne Strat har så siden erhvervet sig et sæt Lindy Fralin Woodstock, og den anden var forbi et sæt Leosounds Fireball (custom-lavede i venstrehånds), som ellers var ret fede, før jeg atter en gang monterede de gamle Fender Grey Bottoms i den og atter en gang konstaterede, at de dælme er svære at hamle op med.

Men jeg synes da, at hvis du har prøvet et sæt V60, som du syntes, var fede, så prøv et sæt af disse i din guitar. Som mere end antydet er denne jagt på pickupper jo lidt en fægten ud i det ukendte, hvor man ikke nødvendigvis ved, hvor man ender. Så man kan jo lige så godt starte et sted, som man har et vist positivt forhåndsindtryk af...

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Pickupper til strat

Indlæg af kraen »

Kan varmt anbefale Jacobsen SC-1 pickupper. Kan købes i Akustikken

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Pickupper til strat

Indlæg af Kladen »

Jeg er også fan af Jacobsen pups. Såfremt du er den Lasse jeg tænker, så kan du da prøve min strat når du engang kommer til Århus og i vores øver kan du give den al den gas du kan tænke dig :)

Mvh. Klaus

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Pickupper til strat

Indlæg af Lasse H »

Hej Klaus.

Velkommen til! Godt at se dig herinde.

Som sagt hørte jeg en guitar med Suhr V60'ere i, som jeg er blevet meget opsat på at få afprøvet i min egen strat. Jeg ved dog ikke med sikkerhed, om det i virkeligheden var V60LP, der var i. De forekommer mig nemlig langt mere udbredte end V60 gør.

Søren er dine V60LP til salg?
Last edited by Lasse H 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Pickupper til strat

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Nu havde jeg egentlig ikke lige overvejet dén side af sagen - nok mest ud fra sådan lidt vanetænkning omkring, at jeg normalt aldrig sælger mit grej. Det kunne jo være, at man lige pludselig stod med en guitar, som de passede perfekt i (Mos har f.eks. en Strat, som lyder fantastisk med disse pickupper i, selv om han påstår, at hans relativt nyanskaffede, halvgamle Strat med "Grey Bottoms" i pisser cirkler omkring den førstnævnte...). Men på den anden side har de jo bare ligget og ligget i et par år. Så her er et forslag:

Du må gerne prøve at låne dem og prøve dem i din guitar. Hvis det så viser sig, at de passer perfekt, så finder vi nok ud af noget omkring selve ejerskiftet. Og er det ikke lige sagen, så kan jeg jo få dem igen ved lejlighed...

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Pickupper til strat

Indlæg af Lasse H »

Det er bare pænt af dig! Resten kan vi evt. tage over mail.

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Pickupper til strat

Indlæg af FunkyValle »

Hvis du kommer til Kolding eller lidt syd for i den nærmeste fremtid har jeg en Strat med V60LP i (den på mit profilbillede), du gerne må give en tester...

Jeg fik dem dem sat i guitaren for 4-5 år siden og har ikke kigget mig tilbage siden. Jeg kom fra et par Fender '57 (tror jeg, det var) og oplevede pludselig, at min strat blev vagt til live på en helt ny og bedre måde.
Last edited by FunkyValle 9 years ago, edited 1 time in total.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen