Løs tremolo arm på Fender bro

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af Hybrid_Child »

Jeg har en Jeff Beck strat som jeg egentlig er ret glad for, men en ting der generer mig er at tremolo armen sidder ret løst i gevindet. Det gør at man får en lidt ujævn vibrato hvilket ikke er optimalt. Indtil nu har jeg fyldt viskelæder og elastikker ned i gevindhullet, så armen har haft noget at sidde i spænd imod. Det har virket ganske fint indtil i dag hvor det her skete (Se billedet). Jeg har åbenbart fået fyldt for meget lort derned og været lidt for ihærdig med at skrue armen i, så der er kommet for stort tryk nede i hullet. Billige lort :P

Jeg ved man kan købe tremoloblocks som reservedele, så det er ingen katastrofe. Mit spørgsmål er egentlig bare om nogen af jer der har en bedre metode til at få tremoloarmen til at sidde ordentligt fast.


Billede
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af Sasha »

Nu skal jeg på ingen måde gøre mig til ekspert på området, da jeg personligt foretrækker, at min vibratoarm "hænger løst". Men hvis du ikke med det samme vil tage konsekvensen og erstatte selve vibratosystemet med ét, der netop har muligheden for at indstille hvor stramt armen skal sidde, har jeg da hørt om, at det skulle kunne fungere - hvor godt ved jeg dog ikke - at vikle et stykke tape om gevindet på armen, før man skruer den i.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af MacG »

Køb en Callaham blok der er lavet af stål, ikke det der støbte skrammel.. (Jeg er faktisk ret forbavset over at det er en standard blok på en Jeff Beck...)
Så lyder den bedre, og den kan holde til det. Måske skal du have en ny arm til den.: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.callahamguitars.com/partsstr ... str.htm</a><!-- m -->, et stykke ned på siden.

Ellers: Tætningstape til rør som blikkenslagere bruger det virker også.

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af Per Ørum »

Når du nu har fået en ny blok og alt er monteret så find dig en lille spiralfjeder som kan gå ned i hullet hvor vibratorarmen skrues i. Put fjederen i og skru armen i. Det " pres" som fjederen giver er ofte det som skal til for at holde armen rimeligt på plads.
Held og lykke.
PS. Undgå at købe en "støbt" blok som den der er gået i stykker.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af MacG »

[quote="Per Ørum"]Når du nu har fået en ny blok og alt er monteret så find dig en lille spiralfjeder som kan gå ned i hullet hvor vibratorarmen skrues i. Put fjederen i og skru armen i. Det " pres" som fjederen giver er ofte det som skal til for at holde armen rimeligt på plads.
Held og lykke.
PS. Undgå at købe en "støbt" blok som den der er gået i stykker.[/quote]

Per: Men hvordan udgår man at miste fjederen ? Jeg har stadig til gode at se en hvor den stadig er nede i hullet...

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af Per Ørum »

Uffe.
Enten lader man være med at skrue armen af igen eller husker at gemme fjederen og putte den i hver gang man sætter armen på.
Måske kan man lave en anordning som holder fjederen på plads i hullet f.eks med noget varmelim eller fugemasse. Har dog aldrig selv prøvet.
Jeg foretrækker selv at armen er lidt løs og " falder ned" når jeg ikke bruger den.
Derfor har jeg ikke selv den store erfaring men kan huske at mange brugte ideen i " gamle dage" ;-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af MacG »

[quote="Per Ørum"]Uffe.
Enten lader man være med at skrue armen af igen eller husker at gemme fjederen og putte den i hver gang man sætter armen på.
Måske kan man lave en anordning som holder fjederen på plads i hullet f.eks med noget varmelim eller fugemasse. Har dog aldrig selv prøvet.
Jeg foretrækker selv at armen er lidt løs og " falder ned" når jeg ikke bruger den.
Derfor har jeg ikke selv den store erfaring men kan huske at mange brugte ideen i " gamle dage" ;-)[/quote]

De nye er "født" med den fjeder, derfor er der tape over hullet til armen. De forsvinder altid. (Ikke at nye Fendere er noget du gør i..)
Jeg foretrækker at armen bliver hvor jeg efterlader den, og det gør den på min gamle Strat.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af Hybrid_Child »

Mange tak for alle svarene. Jeg vil da lige kigge nærmere på de der Callaham, og se om jeg kan finde en der passer.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af MacG »

[quote="Hybrid_Child"]Mange tak for alle svarene. Jeg vil da lige kigge nærmere på de der Callaham, og se om jeg kan finde en der passer.[/quote]

Det kan du: Det du skal bruge er den her: Callaham American Standard Premium Upgrade Kit , her et stykke nede: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.callahamguitars.com/partsstr ... str.htm</a><!-- m -->
Jeg ville også købe sadlerne.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af Hybrid_Child »

Nu har jeg læst lidt rundt omkring på nettet, og det der med at opgradere tremolo blokken er vist egentlig ret udbredet. Jeg kendte godt til konceptet før men bildte mig ind at det nok bare var noget hype som kun gjorde en marginal forskel for lyden. Men jeg er ikke stødt på nogen reviews som har påstået at der ikke har været en mærkbar positiv forskel efter opgraderingen, så nu bliver jeg jo helt spændt.

http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=867784

På baggrund af dette review tror jeg at jeg vælger en messing blok fra KillerGuitarComponents.com i stedet for stål fra Callaham. KGC laver også replacement blocks til Ibanez broer, så jeg tænkte at jeg lige så godt kunne slå to fluer med et smæk.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af MacG »

[quote="Hybrid_Child"]Nu har jeg læst lidt rundt omkring på nettet, og det der med at opgradere tremolo blokken er vist egentlig ret udbredet. Jeg kendte godt til konceptet før men bildte mig ind at det nok bare var noget hype som kun gjorde en marginal forskel for lyden. Men jeg er ikke stødt på nogen reviews som har påstået at der ikke har været en mærkbar positiv forskel efter opgraderingen, så nu bliver jeg jo helt spændt.

http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=867784

På baggrund af dette review tror jeg at jeg vælger en messing blok fra KillerGuitarComponents.com i stedet for stål fra Callaham. KGC laver også replacement blocks til Ibanez broer, så jeg tænkte at jeg lige så godt kunne slå to fluer med et smæk.[/quote]

Køb den fra Callaham. Messing er noget bras(s) til hardware, overfører ikke vibrationerne ordentligt. Ordentligt stål gør en forskel.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af Hybrid_Child »

Så vidt jeg kan forstå er det vist et spørgsmål om preference. Begge materialer vil have positiv effekt men stål skulle efter sigende give en mere bright og klar tone og messing en mere mørk og fyldig.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af MacG »

[quote="Hybrid_Child"]Så vidt jeg kan forstå er det vist et spørgsmål om preference. Begge materialer vil have positiv effekt men stål skulle efter sigende give en mere bright og klar tone og messing en mere mørk og fyldig.[/quote]

Har du prøvet det ? Jeg har. Messing absorberer svingninger, stål fører dem videre til resten af guitaren. Jeg opfatter messing som dødt, det var på mode i ´80-erne, men stål giver mere lyd videre at arbejde med. De svingninger der bliver absorberet får du ikke igen.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Løs tremolo arm på Fender bro

Indlæg af Hybrid_Child »

Kunne man eventuelt forestille sig, at det afhænger af det enkelte instrument og den enkelte ejers toneideal hvad der fungerer bedst?

Nej jeg har ikke prøvet nogen af delene, så nu prøver jeg messing og ser om det virker for mig. Dit udsagn er jo for mig blot et ud af mange andre om emnet.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen