Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

For noget tid siden læssede en fyr en død T Rex Comp Nova af her på matriklen. Siden da har den så gjort glimrende fyldest på hylden med "ting, som man ikke helt ved, hvad pokker man skal stille op med". Men her i dag havde jeg akut brug for en overspringshandling, idet alternativet var at kaste mig ud i at male entréen. Så ret hurtigt kom der liv i kræet igen.

Så langt så godt. Men nu melder det næste logiske spørgsmål sig så selvfølgelig på banen: Hvad bruger man sådan én til? Jeg skal på ingen måde forsøge at skjule, at dette sandsynligvis blot er et symptom på udtalt mangel på fantasi. Men jeg må erkende, at jeg aldrig helt har kunnet se fidusen i at sætte sådan en bevidst dymamik-begrænsende tingest ind mellem guitar og forstærker. De gange, jeg har prøvet, synes jeg altid, at det er endt med, at jeg nærmest er blevet lidt småirriteret over, at den sådan set bare gør, hvad den skal. Så jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvordan folk bruger en compressor og til hvad?

Hit me... :-)



Gad vide - hvis nu man sætter sig ned med lukkede øjne og virkelig koncentrerer sig. KAN det så rent faktisk lade sig gøre, at entréen muligvis har malet sig selv, når man åbner dem igen, hvis altså man bare har dem lukket længe nok og virkelig koncentrerer sig?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af kraen »

Jeg synes, en compressor er uundværlig, når man f.eks. skal spille slide. Jeg synes ganske enkelt, at det LYDER bedre.

Uden at vide, hvordan du egentlig indstiller pedalen, så skal du måske prøve med en mindre ratio - altså mængden af kompression. Det er nemlig det, der i manges ører lyder forkert. Jeg har min indstillet med relativ lav ratio, så den ikke "squasher" signalet unødigt, men giver de svagere toner lidt mere umph.

Tjek denne video:

[youtube]DGHPVkVdyy4[/youtube]

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Lasse H »

Jeg kan bestemt godt følge dig Søren, når man læser udtalelser fra folk, der har dem tændt hele tiden. Hvis man dog er til tele, country, chikin picking, pedal steele agtige finder - som jeg er - så kan en kompressor hjælpe med det rigtige "pop" i lyden og få det til at synge, som en pedal steele guitar.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Smittefar »

Hvis man nu spørger Peter Brander (og det var vi nogen, der kom til på et tidspunkt), så får man svaret, at sådan en skal man have tændt hele tiden. Han bruger så guitarens volumenkontrol til at styre, hvor meget kompressoren skal tage fat.

Jeg bruger min kompressor en del, men den er bestemt ikke tændt altid. Jeg synes, den er uundværlig, når man skal blande enkeltstrengsarpeggioer (fingerspil) med fulde akkorder. Den løfter det fine spil og dæmper akkorderne. Den er også meget effektiv til at få soli/leads til at synge mere (hvis nu man gerne et kort øjeblik vil lyde som Santana). En kompressor kan få de der lidt fimsede single coils til at lyde lidt mere i retning af humbuckere - og selv om det ikke altid er fedt, så synes jeg, det er en lækker farve at have på paletten. Det er meget sværere at få en humbucker til at lyde som en single coil.

Hvis jeg har min strat og min kompressor, så kan jeg ramme langt de fleste 'lyde' næsten uanset hvilken rørforstærker, jeg præsenteres for.

Når man sidder og lytter på en kompressor er attack-knappen ofte overset. Det er den, der i høj grad afgør, om det bliver squashet funk/chicken pickin, eller om det bliver det mere diskrete løft og ekstra fylde. Jeg bruger mest det sidste, men er ikke bleg for at dreje den over på den anden side :)

Der foregår jo kompression mange steder i vores signalkæde (med mindre vi spiller direkte ind i en solid state amp med masser af kraftoverskud med stive højttalere), og man vænner sig hurtigt til at spille op til denne kompression. En kompressorpedal giver blot endnu en mulighed for at have noget at læne sig opad, og den kan måske være lidt nemmere at kontrollere kompression fra rør, højttalere, ensretterrør og så videre.

Jeg bruger min mindre end jeg har gjort tidligere, men jeg er stadig meget glad for den.

Jeg spillede engang noget Stevie Ray Vaughan, hvor jeg lånte en Fender rør-amp (husker ikke hvilken) og så bare havde min strat og min comp. Når pedalen var slukket havde jeg en ret fed aggressiv og dynamisk rytmelyd, og når jeg så tændte pedalen med mild kompression og et let volumen boost, havde jeg en lækker fuldfed lead tone (der måske nok ikke var specielt meget i SRV's ånd, men som passer min spillestil uendelig godt).
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Jeg skifter konstant mellem at hamre akkorder, spille fingerspil, spille arpeggioer med plekter og bruge e-bow og andet til at skabe ambiens og støj, så min kompressor er hele tiden tændt, for at skære igennem og holde et nogenlunde lydniveau.

Min kompressor har så et "blend"-potmeter, så jeg kan bringe dynamikken ind igen, og samtidig booste de lavere toner.

Og så er den hammerbrugbar med en volumepedal, men det er vist ikke så relevant for dig Søren ;)

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Michael Vajhøj »

Døde den ikke året efter chorus'en? Altså i 2009, da chorus jo ifm. finanskrisen afgik ved døden i 2008...

På den mere seriøse side: Kan til country ting, godt lide den der sag, som en rørforstærker også kan have, men det kræver så bare at man altid spiller med et vist lydniveau, og der er det nemmere at styre med en pedal... Med det in mente "døde" min 4-knaps Keeley i 2009 - har ikke savnet den på boardet... Men den ligger da fint i skuffen til hvis en dag hvor jeg skulle komme på de tanker...
RoadHigh.dk

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Smittefar"]Der foregår jo kompression mange steder i vores signalkæde (med mindre vi spiller direkte ind i en solid state amp med masser af kraftoverskud med stive højttalere), og man vænner sig hurtigt til at spille op til denne kompression. En kompressorpedal giver blot endnu en mulighed for at have noget at læne sig opad, og den kan måske være lidt nemmere at kontrollere kompression fra rør, højttalere, ensretterrør og så videre.[/quote]
Og idéen er vel bare at kunne tilføje lidt ekstra af hvad guitar/forstærker gør i forvejen, samme princip som at smide en overdrive/distortion/booster/fuzz foran en i forvejen overstyret forstærker.
Jeg har også brugt en kompressor til at få singlecoils til at lyde som humbuckere, men ligesom humbuckere er det sjovt i ca. en time og så begynder man at kede sig og sælger den videre. Tilgengæld havde vi en Fender Super Twin på en milliard watt stående i et øvelokale engang, man kan være nok så fascineret af dynamik, men den forstærker og en strat blev hurtigt lidt for meget af det gode. Så en forvrænger pedal og guitarens volume ned så lyden blev ren igen gjorde den brugbar, men det virker vel egentligt også som en transparent kompressor.

[quote="Smittefar"]Jeg spillede engang noget Stevie Ray Vaughan, hvor jeg lånte en Fender rør-amp (husker ikke hvilken) og så bare havde min strat og min comp. Når pedalen var slukket havde jeg en ret fed aggressiv og dynamisk rytmelyd, og når jeg så tændte pedalen med mild kompression og et let volumen boost, havde jeg en lækker fuldfed lead tone (der måske nok ikke var specielt meget i SRV's ånd, men som passer min spillestil uendelig godt).[/quote]
Det giver da meget god mening, en TubeScreamer komprimerer jo også lyden, samtidig med at sparke lidt hårdere til forstærkeren så den også komprimerer endnu mere.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

Jeg takker for de fine kommentarer - kom endelig med flere, hvis I føler for det!

Nu ville jeg jo mene, at chorus afgik ved døden langt tidligere end 2009 :-) Men jeg synes også, at det er lidt dén afdeling, vi bevæger os hen i - måske meget symptomatisk illustreret af de lyde, som ellers altid så vellydende Pete Thorn vælger at demonstrere i det postede klip. Dog kan jeg sagtens følge, at den ekstra sustain kunne være meget nyttig i forbindelse med slide. Det kunne være, at jeg skulle eksperimentere lidt med min gamle Roland Sustain-pedal til dette. Den kan få alt til at lyde som slutakkorden i "A Day in the Life" :-)

Jeg kan også godt følge tingen med, at den kan være fin til at "udjævne" ting som arpeggioer (stavehat?) og deslige. Forhåbentlig uden at forfalde til unødig pralen vil jeg da påstå, at netop dette med at styre dynamikken mellem plekter og fingre i dén slags er noget, som jeg rent faktisk har øvet en del på gennem årene. Men jeg kan godt følge hr. Thorn i, at det nok bliver "sjovere" at spille den slags, hvis der sidder sådan en lille "volumebestyrer" og hælder glasur ud over tingene :-)

Jeg synes derimod at sammenligningerne med dén kompression, som stammer fra en forstærker, der er indstillet til sit "sweet spot" er... ja, jeg ved ikke helt. Men jeg synes ihvertfald, at hvis man sætter en compressor foran en ren forstærker, så er det en helt anden ting og respons, man får. Måske foran en forstærker, som i forvejen cruncher lidt mere? Men her synes jeg nærmere, at vi bevæger os ind på dét, jeg tidligere skrev om at blive småirriteret, fordi compressoren så her "stiller sig i vejen" for at kontrollere forstærkerens reaktion via guitarens volumeknap og ikke mindst anslagets styrke. Men det kan sagtens (!!!) tænkes, at det blot er et udtryk for, at jeg ikke har prøvet dette ret meget og derfor logisk nok ikke har set lyset i dén sammenhæng. Måske, hvis man, som det nævnes, har et ønske om at lyde som Santana? I don´t know... Men hvis ens "ting" netop er at udnytte forstærkerens "touch reponse", tror jeg næppe, at en compressor er vejen frem mod målet.

Men som sagt: Tak for kommentarerne! Keep´em commin´... :-)

Jeg må lege noget mere med det. Så får vi se, om jeg ser lyset, eller om jeg gammelsurt erkender, at "dét da vist er lidt et opfundet behov, som de unge dér har hittet på" :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Lasse H »

Jeg synes ikke, jeg har en pedal, jeg bare har kunnet sætte til, og så lød det fedt. De fleste pedaler, jeg har prøvet, har været langt lettere at få til at lyde ringe. Det gælder nok også din t-rex pedal. Så forslaget om at rode med det, kan jeg kun støtte dig i.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Smittefar »

Søren, når nu din spillestil og lydideal er som det er, kan det jo godt tænkes, at en kompressor ikke har noget at gøre i dit setup.

En kompressor vil nok ikke hjælpe dig tættere på den lyd, som du har udviklet hver modstand i dit setup hen mod at ramme. Men den kan hjælpe dig til at få samme setup til at lyde på mange andre måder. Hvis nu Hendrix/Clapton setuppet skal bringes til at lyde som Santana, Billy Gibbons, Nile Rodgers eller Brett Paisley, så kan en kompressor hjælpe.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Smittefar »

I øvrigt har comp-novaen aldrig været på min hitliste
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

Jo, det er rigtigt, at det er de færreste pedaler, man blot sætter til og så kører det ellers derudaf...

Men jeg synes trods alt, at det er sjældent, at jeg har prøvet at blive "modarbejdet" så meget som her :-) Så den gode smittefader har nok ret i, at sådan en compressor ikke nødvendigvis er et stykke universalværktøj for enhver. Men jeg synes nu, at jeg ellers har set temmelig mange relativt fornuftige mennesker betjene sig af sådan en. Og når jeg så ligefrem havde fået én gratis.

Nå, der er nok ingen vej udenom. Jeg må i gang med entéen... :-)


Men man kunne jo måske lige se, om ikke den gamle Roland Sustain kunne bruges lidt hen i retning af dét, som Pete Thorn har gang i til slide, før man griber til pensler og sager... :-)

Edit: Hvis man så skulle prøve en compressor, som virkelig er "The Shit" - hvad skal man så udsætte sig selv for?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Quincy 5-HP 60-Gallon Two-Stage QT Pro Air
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Odgaard »

[quote="Jackie van Hippie"]Quincy 5-HP 60-Gallon Two-Stage QT Pro Air[/quote]

:lol: (efter en googling... for det var da et underligt navn til en pedal :) )

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes Carl Martins Compressor Limiter er the shizzle. Den gode telemaster var svært glad for electroharmonix black finger, der er en rørkomp med en snas knas ;)
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Lasse H »

Gad godt prøve black finger :-) jeg har en white finger, som jeg synes godt om. Ved ikke, om det er "the shit". Har også en original gammel dyna comp… måske mere sjælden end fed. Jeg har i hvert fald ikke fået det til at blive rigtig fedt endnu.

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af kraen »

[quote="Sasha"]Jo, det er rigtigt, at det er de færreste pedaler, man blot sætter til og så kører det ellers derudaf...

Men jeg synes trods alt, at det er sjældent, at jeg har prøvet at blive "modarbejdet" så meget som her :-) Så den gode smittefader har nok ret i, at sådan en compressor ikke nødvendigvis er et stykke universalværktøj for enhver. Men jeg synes nu, at jeg ellers har set temmelig mange relativt fornuftige mennesker betjene sig af sådan en. Og når jeg så ligefrem havde fået én gratis.

Nå, der er nok ingen vej udenom. Jeg må i gang med entéen... :-)


Men man kunne jo måske lige se, om ikke den gamle Roland Sustain kunne bruges lidt hen i retning af dét, som Pete Thorn har gang i til slide, før man griber til pensler og sager... :-)

Edit: Hvis man så skulle prøve en compressor, som virkelig er "The Shit" - hvad skal man så udsætte sig selv for?[/quote]

Xotic SP (og alternativt Diamond Compressor)

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af munch_30 »

Upåagtet stilistisk behag (eller måske ubehag), så mener jeg, at denne demo er ret fed - ikke mindst kva Mr. Thompson:

[youtube]TOQWC3Bj2S0[/youtube]

Sjovt nok har jeg også Xotic SP (super fedt med den blendfunktion). Til rack og 80`er sovz har jeg gode erfaringer med DBX160 .......

For mig er compressor særligt forbundet med Landau, Huff osv.. Dengang der skulle lækker sovz på pladerne :)

Man kan vel diskutere, om det her nedenfor lyder særligt meget af "guitar", men i sammenhæng synes jeg, det er super fedt ....... hænger selvf. notorisk sammen med, hvad ørerne kan lide at høre.

[youtube]Os4ZqC_wx4k[/youtube]

Hvem ved Søren ...... det kan skisme da være, du bliver helt "guitarhelteagtig" med tiden (just kiddin`) ......... Så mangler du bare sovzen fra alle de andre "plingplongmaskiner" :)

Edit: "Sovz" forstås her som rigelige mængder af pitch, chorus, delay og andet godt fra havet :)
Kim

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Pluto »

Jeg vil hellere male en entre' end jeg vil rode med en compressor. Har aldrig rigtig fundet ud af hvad sådan en ting skal bruges til. Men en nymalet entre' er lige sagen især når man er færdig. :D
Sorte strater lyder bare bedst..

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Pluto"]Jeg vil hellere male en entre' end jeg vil rode med en compressor. Har aldrig rigtig fundet ud af hvad sådan en ting skal bruges til. Men en nymalet entre' er lige sagen især når man er færdig. :D [/quote]

Hvis man hellere vil "gå på arbejde" end at lege med guitargrej,....., så forstår jeg bedre at nogen har et anstrengt forhold til en compressor ;) ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen