Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Pluto »

[quote="JSThomsen"][quote="Pluto"]Jeg vil hellere male en entre' end jeg vil rode med en compressor. Har aldrig rigtig fundet ud af hvad sådan en ting skal bruges til. Men en nymalet entre' er lige sagen især når man er færdig. :D [/quote]

Hvis man hellere vil "gå på arbejde" end at lege med guitargrej,....., så forstår jeg bedre at nogen har et anstrengt forhold til en compressor ;) ;) [/quote]


Det giver ikke nogen mening for mig at lege med compressor. Male kan man trods alt leve relativt fedt af ,hvis det ikke lige er hjemme ved sig selv ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Pluto"][quote="JSThomsen"][quote="Pluto"]Jeg vil hellere male en entre' end jeg vil rode med en compressor. Har aldrig rigtig fundet ud af hvad sådan en ting skal bruges til. Men en nymalet entre' er lige sagen især når man er færdig. :D [/quote]
Hvis man hellere vil "gå på arbejde" end at lege med guitargrej,....., så forstår jeg bedre at nogen har et anstrengt forhold til en compressor ;) ;) [/quote]
Det giver ikke nogen mening for mig at lege med compressor. Male kan man trods alt leve relativt fedt af ,hvis det ikke lige er hjemme ved sig selv ;) [/quote]

Nej, jeg kunne nok godt forestille mig at compressor ikke er dit foretrukne legetøj ;-)
Men du er god til at male, i kraft af at du gør det til hverdag - jeg synes ikke det er sjovt at male, og jeg er heller ikke ret god til til det :lol:
Og såvidt jeg kunne forstå, sa skulle Sasha selv male i sin egen entree - og det virkede ikke som om han var alt for vild med at skulle igang med det ;) Så det var ikke for at nedværdige dit erhverv :)

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Per Ørum »

[quote="Lasse H"]Gad godt prøve black finger :-) jeg har en white finger, som jeg synes godt om. Ved ikke, om det er "the shit". Har også en original gammel dyna comp… måske mere sjælden end fed. Jeg har i hvert fald ikke fået det til at blive rigtig fedt endnu.[/quote]

Hvis det er en gammel Dyna comp med script logo eller de første med blok logo, så bare giv den til mig.
Jo sjælden men også fed.

Att. Søren.
Min erfaring med mange af de nye/moderne kompressorer er at de netop slår lyden ihjel og ikke virker særligt musikalske. T Rex er nok en af de dårligste jeg har hørt. Så hvis du vil prøve at spille med kompressor så prøv flere andre end T Rex inden du dømmer kompressorerne som unødvendige/dårlige pedaler.

Den gode Hr. Clapton har været flittig bruger af Dyna Comp og Ross compressorer.

Jeg tror til gengæld ikke de var opfundet til guitarer i Hendrix' s tid.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Lasse H »

Per, det var ikke et særligt fristende tilbud :-) Det er script logo. Måske jeg skal forsøge mig igen med den, nu du taler varmt for det.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Smittefar »

Der er godt nok lidt meget hestejazz og -violin over dette, men der er sgu nogle ret fede comp-lyde fra Carl Martin Compen

[youtube]ViMi70SG4Sc[/youtube]
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

[quote="munch_30"]Upåagtet stilistisk behag (eller måske ubehag)...

...Hvem ved Søren ...... det kan skisme da være, du bliver helt "guitarhelteagtig" med tiden (just kiddin`) ......... Så mangler du bare sovzen fra alle de andre "plingplongmaskiner" :)

Edit: "Sovz" forstås her som rigelige mængder af pitch, chorus, delay og andet godt fra havet :) [/quote]

Idet jeg endnu en gang takker for alle de fine indlæg og forslag, er det måske på tide at afsløre en gammel halvperversion? :-) Jeg tror ikke, at det er at tage munden for fuld, hvis jeg påstår, at "80´er helte-pladerne" ikke optager megen plads i min pladesamling. Men jeg skammer mig faktisk ikke engang over at indrømme, at jeg har et temmeligt "worn out" eksemplar af den originale LP, som f.eks. dette stammer fra:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

- måske dog nok især tyndslidt lige omkring hans ret fantastiske Hendrix-hyldest "Bon Voyage" :-)

Mere af samme slags:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Det lader dog til, at han på sine ældre dage er kommet lidt til fornuft og har lagt stilen noget om:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Om det så er "for better or worse", kan måske diskuteres. Men jeg synes trods alt, at han om ikke andet har "lettet sovsen lidt" i det sidste klip...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Pluto »

[quote="JSThomsen"]Nej, jeg kunne nok godt forestille mig at compressor ikke er dit foretrukne legetøj ;-)
Men du er god til at male, i kraft af at du gør det til hverdag - jeg synes ikke det er sjovt at male, og jeg er heller ikke ret god til til det :lol:
Og såvidt jeg kunne forstå, sa skulle Sasha selv male i sin egen entree - og det virkede ikke som om han var alt for vild med at skulle igang med det ;) Så det var ikke for at nedværdige dit erhverv :) [/quote]

Det var som slet ikke mit indtryk at du ville overhovedet. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

[quote="Per Ørum"]
Den gode Hr. Clapton har været flittig bruger af Dyna Comp og Ross compressorer.

Jeg tror til gengæld ikke de var opfundet til guitarer i Hendrix' s tid.[/quote]

Nu er jeg såmænd ikke ude i noget specifikt ærinde med at skulle lyde som hverken Clapton eller Hendrix. Det er jo halsløs gerning.

Og du har ret derhen, at mens Eddie Kramer var pioner indenfor brugen af snart sagt enhver form for kompression i produktionen af Hendrix´albums, så har jeg aldrig hørt om, at Jimi selv skulle have brugt en compressor mellem guitar og forstærker.

Men hvis man skal lægge øre til Clapton´s brug af compressor, hvor skal man så begynde at lede? I hans "country-periode" i 70´erne? I hans "pop-periode" i 80´erne? Eller helt andetsteds?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="Per Ørum"]
Den gode Hr. Clapton har været flittig bruger af Dyna Comp og Ross compressorer.

Jeg tror til gengæld ikke de var opfundet til guitarer i Hendrix' s tid.[/quote]

Nu er jeg såmænd ikke ude i noget specifikt ærinde med at skulle lyde som hverken Clapton eller Hendrix. Det er jo halsløs gerning.

Og du har ret derhen, at mens Eddie Kramer var pioner indenfor brugen af snart sagt enhver form for kompression i produktionen af Hendrix´albums, så har jeg aldrig hørt om, at Jimi selv skulle have brugt en compressor mellem guitar og forstærker.

Men hvis man skal lægge øre til Clapton´s brug af compressor, hvor skal man så begynde at lede? I hans "country-periode" i 70´erne? I hans "pop-periode" i 80´erne? Eller helt andetsteds?[/quote]

Det må så have været Soldano/Cornish/Armani perioden. Ellers er der højst en Wah, og sjældent, en chrorus. Jeg tror aldrig jeg har hørt eller set EC med en compressor.

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Per Ørum »

Uha.
Nu skal jeg passe på...
Dels risikerer jeg at flere af jer trawler youtube og stakkevis af videoer igennem for at modbevise mig og dels skal jeg nok snart under edsaflæggelse sværge på hvor og hvornår og i hvilken sindstilstand det er foregået, jeg har set det....;-)

Jeg kan huske at jeg i nogle videoklip/koncertoptagelser har set at Clapton brugte et pedalboard med flere almindelige pedaler på, et pedalboard der minder om dem vi andre bruger, uden Cornish o.s.v.
På dette var der bl.a en tubescreamer, en Dynacomp, wah wah, delay og noget ampskifter system.
Min fremskredne demens gør dog at jeg ikke kan oplyse mere i den sag.

Jeg vil dog mene, at hvis man kender til Dynacompen så kan man måske høre at noget af den sustain som er i Claptons lyd godt kan stamme fra en sådan foran en god røramp. Endnu en udokumenterbar påstand...

Puha. Det går ikke ret godt......

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Clapton har brugt enormt meget forskelligt grej gennem tiderne. Vildest (værst?) gik det for sig i midt firserne, hvor den stod på Rolland synth, Bradshaw køleskab (med bl.a. DBX kompressor, Roland delay, et par forskellige chorus apparater og endda en Boss Heavy Metal distortion pedal?!??) gennem en Marshall JCM800.
Men Claptons sustain forbinder jeg mere med hans "pop-periode" i 60'erne, altså en SG eller ES-335 gennem en Marshall eller blues perioden i 90'erne med hans signature strat med midboost gennem en Soldano Top eller Fender Twin.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Lasse H »

[quote="Per Ørum"]
Jeg vil dog mene, at hvis man kender til Dynacompen så kan man måske høre at noget af den sustain som er i Claptons lyd godt kan stamme fra en sådan foran en god røramp. Endnu en udokumenterbar påstand...
[/quote]


Det der med sustainen i Dynacompen kan jeg godt følge dig i. Har nu aldrig overvejet at bruge en kompressor til sådan noget, men det virker da umiddelbart fedt. Hvorfor den har ligget på hylden skyldes, at jeg synes, man er nødt til at booste signalet med output knappen for at det ikke lyder for meget af "moderne overkomprimeret studieguitar"…

calavera
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af calavera »

Jeg har altid været glad for HomeBrew CPR - giver en "klarhed" i tonen, når der skal skæres igennem et mix - og så den så simpel, at selv jeg kan finde ud af det:
[youtube]Wg1nKQ01vIQ[/youtube]

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Per Ørum »

[quote="Lasse H"][quote="Per Ørum"]
Jeg vil dog mene, at hvis man kender til Dynacompen så kan man måske høre at noget af den sustain som er i Claptons lyd godt kan stamme fra en sådan foran en god røramp. Endnu en udokumenterbar påstand...
[/quote]


Det der med sustainen i Dynacompen kan jeg godt følge dig i. Har nu aldrig overvejet at bruge en kompressor til sådan noget, men det virker da umiddelbart fedt. Hvorfor den har ligget på hylden skyldes, at jeg synes, man er nødt til at booste signalet med output knappen for at det ikke lyder for meget af "moderne overkomprimeret studieguitar"…[/quote]


Se nu begynder der at ske noget...der skal netop ikke skrues så meget op for sensivity/ effekt på den, men gerne booste lidt. Prøv dig frem..

Jeg tror de fleste som bruger compressorer/ ikke kan li at bruge, dem begår den fejl at de bruger for meget af effekten. I min smag skal der ikke ret meget compression på, men lidt giver god mening.

Husk nu at sige til hvis du vil af med den. Jeg har et par stykker, men vil gerne have flere.

kanten
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af kanten »

Jeg har bl.a. haft T-rex'en, div. nye og vintage Dyna-comps og har nu en Carl-Martin comp. Jeg har aldrig brugt compressor særlig meget. -Har nogle gange brugt dyna-compen som boost til slide (op for volume og ned for comp). Men jeg må sige, at Carl Martin'en kan noget, som ingen af de andre har formået. -Nemlig at man ikke rigtig lægger mærke til, at den er der. (Medmindre man selvfølgelig giver den fuld skrue til overdrevet country-picking eller steel-guitar-agtige licks). Den står bare lige så stille og arbejder og er med til at lægge guitaren lidt bedre i mixet synes jeg. At den så er super støjsvag samt født med en fornuftig buffer, gør det jo heller ikke værre ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

[quote="calavera"]Jeg har altid været glad for HomeBrew CPR - giver en "klarhed" i tonen, når der skal skæres igennem et mix - og så den så simpel, at selv jeg kan finde ud af det:
[youtube]Wg1nKQ01vIQ[/youtube][/quote]

Er det kun mine ører, der synes, at det lyder bedre, når guitarens dynamik i et klip som f.eks. dette får lov til at "ånde frit" og ikke har div. "præstationsfremmende midler" til kunstigt at skabe en illusion om længere sustain?

PS: Og så burde der være en lov, som påbød, at man i klip som dette ikke lod eksemplerne med tændt compressor være kraftigere end eksemplerne med slukket compressor, da vores ører næsten uvægerligt altid vil synes, at de "høje og flotte" eksempler lyder bedst! Men lytter man til de forskellige eksempler ved samme niveau, synes jeg ikke, at konklusionen nødvendigvis bliver den samme.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Lasse H »

Her er så et bud på det oprindelige spørgsmål:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

Man skal aldrig sige aldrig: Første pedal i Randy Hansen' s kæde her til aften: En Maxon Compressor!

Derpå wah, Vibe og 2x fuzz

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Snake Boots »

[quote="Sasha"]Man skal aldrig sige aldrig: Første pedal i Randy Hansen' s kæde her til aften: En Maxon Compressor!

Derpå wah, Vibe og 2x fuzz

:-)[/quote]

Pudsigt! Nu har jeg ikke oplevet ham live, men på alt hvad jeg nogensinde har hørt fra manden (videoklip), har han haft fantastisk lyd.

Hvilken vibe og hvilke fuzz-pedaler brugte han?

Brugte han en alesis rack reverb/delay foran den ene amp eller i et loop? Det har jeg set ham gøre på et par videoer.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

Hendrix signatur-strat (som i øvrigt både er flækket i kroppen og i halsen/hovedet) -> Maxon Compressor -> KR Megavibe -> normalt udseende Cry Baby -> normalt udseende Dunlop Fuzz Face (den røde) -> Tonehunter "London ´67" (som retteligt er en overdrive og ikke en fuzz) -> Tonehunter Spirit ´69 (Superlead med noget Powerscaling-halløj indbygget) > Alesis 19" tingest, som blev brugt til lidt ekko hist og her -> anden Tonehunter-forstærker, der lader til at være baseret på en mastervolume-Marshall. Under de to forstærkere to Marshall JCM800 4x12. Det lød for mig som om, at der var tale om et Wet/Dry-setup - altså at ekko-fætteren var sat ind mellem de to forstærkere.

Læg i øvrigt mærke til ingen tuner, ingen fjernbetjening til Alesis-fætteren. Og i øvrigt heller ingen sætliste. :-) Just shut up and play your guitar. Jeg tror, at han kunne have spillet på en guitarpakke fra Bilka og stadig banket et show på benene, som ingen her i dette og de fleste andre lande ville kunne gøre ham efter. Som et kuriosum kan det i øvrigt nævnes, at han er "spejlvendt" af Hendrix: Randy spiller højrehånds, men skriver med venstre... :-)

Han havde rigtig fin, omend ikke fantastisk lyd (Han bruger generelt lige rigeligt fuzz til min smag. Men han er absolut ikke bange for at spille med "grim" lyd :-)) Han hiver dog det hele hjem på, at han spiller så fedt og ikke mindst så vildt, som han gør. Han er den eneste, jeg mener, blot tilnærmelsesvist fanger lidt af dén vildskab, som udgør en stor del af skønheden i Jimi´s musik. Mange andre 59-årige (og desværre også 19-årige for dén sags skyld) kunne godt lære en ting eller to her.

Jeg brugte det meste af aftenen på at lytte. Men her er da lige en snas af det første nummer i den sædvanlige, trælse iPhone-kvalitet. Så døm selv:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Så selv om jeg normalt ikke er særlig vild med, når andre spiller Hendrix, må jeg bøje mig her. Jeg havde en fantastisk aften - nøjagtigt som sidst, jeg hørte ham i Berlin for nogle år siden.

Men on-Topik fik jeg da i det mindste oplevet på første hånd, hvor meget sådan en compressor kan booste brum fra singlecoils... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen