Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af shm »

De to første Dire Straits album er et godt bud på, hvor fedt en comp kan anvendes, synes jeg.

Det er vist en orange squeeze arbeiter, så vidt jeg husker. Man kan så lide den stil og lyd eller ej, men det er da blevet rimelig Classic.

Skunk Baxter brugte også denne comp. meget.

Så er der waiting for columbus med Little fet, hvor Lowell George bruger to dyna comp, én til at compremerer signaglet helt vildt og en anden til at booste det. Det har sikkert lydt som en sandstorm, men sustain til hans slide var der masser af.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"]
Men Claptons sustain forbinder jeg mere med hans "pop-periode" i 60'erne, altså en SG eller ES-335 gennem en Marshall eller blues perioden i 90'erne med hans signature strat med midboost gennem en Soldano Top eller Fender Twin.[/quote]

Jeg noterer mig, at der hersker ret divergerende opfattelser af, hvad gamle Sløwwhand´s "popperiode" er :-)

Men OK: Måske havde de bare federe pop i 60´erne end i 80´erne? Det er et absolut gangbart argument i mine ører :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Sasha"]Måske havde de bare federe pop i 60´erne end i 80´erne? Det er et absolut gangbart argument i mine ører :-)[/quote]
Og end i dag for den sags skyld ;)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af K-P »

Eller også har vi bare haft tid til at glemme alt det dårlige fra 60'erne.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

Man kan så sige, at meget fra i dag ikke tager så lang tid at glemme. Men det er måske også meget godt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="Jackie van Hippie"]
Men Claptons sustain forbinder jeg mere med hans "pop-periode" i 60'erne, altså en SG eller ES-335 gennem en Marshall eller blues perioden i 90'erne med hans signature strat med midboost gennem en Soldano Top eller Fender Twin.[/quote]

Jeg noterer mig, at der hersker ret divergerende opfattelser af, hvad gamle Sløwwhand´s "popperiode" er :-)

Men OK: Måske havde de bare federe pop i 60´erne end i 80´erne? Det er et absolut gangbart argument i mine ører :-)[/quote]

I betragtning af at det var i den periode han redefinerede hvordan elektrisk blues skulle spilles og lyde, vil jeg nok mene at det er liidt at stramme den at kalde det for en poppet periode. Pop-perioden kom med Armani´erne, Soldanoerne og hans Bradshaw rack.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

Og måske i virkeligheden en kende før? Ham dér Phil Collins var sgu´også , hvad min salig farmor ville have omtalt som "dårligt selskab". Og han var da vist på banen med bananen, synthesizere, gated rumklang og en vis mands pumpestok (og hvem ved? Det skulle dælme heller ikke undre nogen, hvis han havde sneget en enkelt compressor ind i legen, den fæle gam!), allerede mens gamle Eric stadig klyngede første runde af sin spinkle, nyvundne ædruelighed til resterne af Blackie...

Men skal man kløve ord, må man vel trods alt sige, at han dér i midt/slut-60´erne gjorde sit til at gøre den elektriske blues POPulær - ikke mindst i den hvide middelklasse, der ellers ikke havde værdiget den meget opmærksomhed tidligere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Telemaster »

[quote="MacG"][quote="Sasha"][quote="Jackie van Hippie"]
Men Claptons sustain forbinder jeg mere med hans "pop-periode" i 60'erne, altså en SG eller ES-335 gennem en Marshall eller blues perioden i 90'erne med hans signature strat med midboost gennem en Soldano Top eller Fender Twin.[/quote]

Jeg noterer mig, at der hersker ret divergerende opfattelser af, hvad gamle Sløwwhand´s "popperiode" er :-)

Men OK: Måske havde de bare federe pop i 60´erne end i 80´erne? Det er et absolut gangbart argument i mine ører :-)[/quote]

I betragtning af at det var i den periode han redefinerede hvordan elektrisk blues skulle spilles og lyde, vil jeg nok mene at det er liidt at stramme den at kalde det for en poppet periode. Pop-perioden kom med Armani´erne, Soldanoerne og hans Bradshaw rack.[/quote]

Amen.

Samt briller med vinduesglas.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

- Really..?

Uden at hænge sig i petitesser så som, at hans briller nu vist først dukker op i starten af 90´erne (Jeg så dem f.eks. første gang ved Bob Dylan´s 60 års-koncert, hvor gamle Eric allerede havde skruet alvorligt ned for Bradshaw, pop og sager og udelukkende satsede på dén "compression", han får fra midboost´et i sin signatur-Strat ind i en Tweed Fender - næste skridt var jo hans "Back to the Craddle"), kunne man måske med afsæt i den lyd, han har trakteret med, lige siden hans signatur-Strat holdt sit indtog, tillade sig at mene, at han skulle have satset på en diskret hørebrille istedet? :-)

I øvrigt lader det jo til, at også på dette felt er gode, gamle Sløwhand stadig trendsetter. Herhjemme har f.eks. Mika Vandborg jo nyligen også tillagt sig en fiks og smart brille, som næppe har meget med skelen tll hverken nær-, lang- eller tunnelsyn (måske dog en anelse snævertsyn?) at gøre. :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Rasmus »

Jeg har en Boss CS-3, som jeg har brugt de sidste par måneder. (ja, den er for voldsom, den støjer, den er billig)

Den er fantastisk til når man spiller f.eks lapsteel, hvilket jeg gør. Den dykker helt klart for meget når man slår til den, men når tonerne fades op med volumepedal, så lyder det fantastisk. Det man spiller står bare tydeligere.

Udover det, så bruger jeg den til at "skubbe" til min overdrive pedaler, og på den måde kan man opnå ret meget sustain.

Jeg ser det ikke som en pedal der skal være tændt hele tiden, men et værktøj til at klippe en tå og hugge en hæl når det er nødvendigt. :D

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Morten_Lyse »

[quote="Sasha"]
I øvrigt lader det jo til, at også på dette felt er gode, gamle Sløwhand stadig trendsetter. Herhjemme har f.eks. Mika Vandborg jo nyligen også tillagt sig en fiks og smart brille, som næppe har meget med skelen tll hverken nær-, lang- eller tunnelsyn (måske dog en anelse snævertsyn?) at gøre. :-)[/quote]

Og hvad fanden sker der lige for ridestøvlere som selvsamme guitar-slinger nu både spiller koncert og er på live-TV i..

............ (Vandborg. Ikke Clapton...)

Damn..! :)

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Sasha »

Det sjoveste er, når han ikke selv kan få dem af igen... :-)

I virkeligheden handler det jo om et problem, som en del af os, godt kan nikke genkendende til: Han er jo blot misundelig på Søren Andersens hårpragt! (i vores unge dage havde jeg længere hår end ham. But those days are definitely gone! :-) ) Så med Mikas egne ord "kunne han jo ikke stå ved siden af Søren og ligne én, der arbejder på et reklamebureau". Første skridt væk fra reklamebureauet var så skægget. Nu har mandens nærmest sygelige besættelse af andens verdenskrig så tilsyneladende udmanifesteret sig i form af sådan en tysk officer-fetish. Det er ikke uden grund, at han internt i bandet aldrig hedder andet end "Luger". Og kunne han, er jeg sikker på, at han ville have den siddende i bæltet, når han spiller. Men det går trods alt nok ikke. Så han må nøjes med ridestøvler og monokel. Men man skal nok ikke på forhånd pure udelukke muligheden for, at han kommer ridende ind på scenen en skønne dag... :-)

Tossi´, tossi´... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Compressor - hvad bruger man sådan en til?

Indlæg af Smittefar »

Jeg faldt lige over denne video fra Just Nick - Jeg synes faktisk, han giver rigtig mange gode eksempler på, hvad man kan bruge en compressor til

[youtube]hMSCKz4GRZY[/youtube]
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen