Døde udgangsrør efter stilstand

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Døde udgangsrør efter stilstand

Indlæg af sørendybdal »

Hola

Min medguitarists Orange AD140 top har lige fået skiftet udgangsrør, da de brændte af, efter at forstærkeren havde stået ubrugt i ca. 1 måned (Altså, da han tændte den :-) ). Noget lignende skete for 1½ år siden, hvor han også var ude at rejse, og jeg lånte forstærkeren til en enkelt øver. Jeg tænker, at det kan betyde, at der er noget galt et andet sted i forstærkeren - men hvad?

Hit it, 'Volt-o-maniacs'!
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Døde udgangsrør efter stilstand

Indlæg af Sasha »

Det er dælme svært at sige uden at have haft næsen i sagen. Men noget kunne måske pege i retning af en fejl i bias-kredsløbet - løs forbindelse eller lignende - som bevirker, at der af og til ikke ligger nogen (bias-)forspænding på udgangsrørene. Og dét holder de ganske rigtigt ikke til ret længe.

Men igen: Det er blot "an educated guess". Så nu er der så kun 116 andre ting tilbage, som det sikkert også kan skyldes...

Edit: Var det samtlige udgangsrør, som døde i ét hug?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Døde udgangsrør efter stilstand

Indlæg af sørendybdal »

Jeg har kun lige fået en kort beskrivelse af det, så skal ikke kunne sige det ... han nævnte også noget om effektrør ... sidst var det vist kun et enkelt rør, der døde, og det var efter, at der havde været liv i kassen i nogle minutter.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Døde udgangsrør efter stilstand

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Ja, så er det jo ihvertfald ikke en "global" fejl i bias-kredsløbet, i det det med sikkerhed ville have rykket samtlige udgangsrør med ned. Er det så altid røret i samme sokkel, der dør?

Men ellers kan jeg se, at Orange i deres iver for at præstere en "høj og flot" udgangseffekt på ikke mindre end 140 watt fra fire EL34´ere har valgt at lægge omkring 550 volt på anoderne af disse (gudskelov har de dog holdt sig for gode til at forsøge at gøre det samme med rørenes skærmgitre!). Men i en høflig udlægning af sagerne betyder det nok som konsekvens, at man sikkert lige skal være en kende varsom med, hvilke typer af EL34, man sætter i sådan en fætter. De er ikke alle lige vilde med spændinger på meget over 500 volt. Så det kan såmænd sagtens være "almindelig klagesang over høje spændinger", der er den underliggende årsag. Jeg tror, at jeg personligt ville rette kikkerten i retning af JJ´s KT77 til en forstærker som denne. De plejer at kunne håndtere ret høje spændinger.

Og at det sker idet, at du tænder for forstærkeren - ja, det er helt efter bogen. Det er dér, hovedparten af rør dør. Det har ikke noget at gøre med, hvor længe den har stået ubenyttet (så længe vi ikke taler om perioder, der skal regnes i tiår, hvilket ville kunne afstedkomme nogle andre problemer) hen, før du tænder for den.

Lader du rørene varme op på "standby", før du slipper højspændingen løs i forstærkeren?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Døde udgangsrør efter stilstand

Indlæg af sørendybdal »

Det sidste gør jeg altid selv, endda med volumen på begge kanaler skruet ned, med min Rockerverb 50. Ikke så rock ´n´ roll, og jeg bliver mobbet med det i bandet ... men min forstærker har der pudsigt nok ikke været det mindste med. Mener, at den anden guitarist bare tænder sin helt med det samme, men er ikke 100% sikker. Til gengæld har jeg så tit mobbet ham med, at 140 watt i en rørtop er fuldstændigt overkill. Den spiller hverken højere eller lyder bedre end min på 50 watt, og så præsterer kanal 2 på Rockerverb´en en meget tykkere, sprødere og mere fleksibel drivelyd, end nogle af de to kanaler på AD140´eren kommer i nærheden af - og de to kanaler er, så vidt jeg kan høre, endda voicet fuldstændigt ens. :crazy:
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Døde udgangsrør efter stilstand

Indlæg af Sasha »

Jeg kan så sige, at hvor det er en god idé - ikke mindst med en forstærker, der lægger så høje spændinger på rørene som f.eks. sådan en AD140 - altid at lade rørene varme op på "standby", før man lægger højspænding på dem, er dét med at skrue ned nok mest noget, man skal gøre for sin egen "peace of mind". Forstærkeren er ihvertfald nok temmelig ligeglad med, om du gør det eller ej :-)

Og nu er effektbehov jo en meget subjektiv ting. Har man brug for at spille krystalrent ved meget høje niveauer eller at få gengivet en highgain-lyd fra forforstærkeren utroligt præcist og "klippefast" (typisk metal-lyd), kan 140 watt måske nok give god mening. Men er man f.eks. som undertegnede, der ikke mener, at der findes noget skønnere, end når udgangsrørene også presses og derved bidrager til festen, må man nok erkende, at det er de færreste steder, at jeg får lov til at lade f.eks. min yndlingsforstærker på ca. 35 watt "strække benene" uden at have en attenuator af en art spændt efter den...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen