En højtalers spredning...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

En højtalers spredning...

Indlæg af Lasse H »

Hey

Jeg synes godt nok, at 1x12" i en åben combo lyder meget forskelligt afhængigt af, hvordan man står i forhold til højtaleren.
Er det lige så stort et tilfælde for alle højtalere og 1x12" kabinetter?

Jeg har prøvet at flytte den præcis samme højtaler over i et vellydende 4x12" kabinet og spillet gennem den med samme forstærker - både med og uden bagplade. Resultatet er næsten det samme: direkte forfra lyder højtaleren decideret ringe.

Det er ikke et emne, jeg før har tænkt over, men nu slår det mig, at en guitarhøjtaler måske i almindelighed har en meget uens/ujævn spredning af lyden.
Generelt synes jeg, at 4x12" er det fedeste… og ja forklaringen på det - indser jeg nu - kunne være en mere jævn spredning, fordi højtalerne selvsagt er forskudte i forhold til hinanden. Det forklarer også, hvorfor det ellers bliver arbejdet med beamere og portede kabinetter.

Det forklarer desuden, hvorfor man skal være temmelig omhyggelig med up-micing og placering af en 1x12" i en live situation især.

Nogle input i forhold til ovenstående?

Venlig hilsen
Lasse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

[quote="Lasse H"]... direkte forfra lyder højtaleren decideret ringe...[/quote]

[quote="Lasse H"]Det er ikke et emne, jeg før har tænkt over, men nu slår det mig, at en guitarhøjtaler måske i almindelighed har en meget uens/ujævn spredning af lyden.[/quote]

Tillykke med din nyvundne indsigt, som er helt korrekt! :-)

[quote="Lasse H"]Det forklarer desuden, hvorfor man skal være temmelig omhyggelig med up-micing og placering af en 1x12" i en live situation især.[/quote]

Det gælder vist for de fleste kabinetter..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Lasse H »

[quote="Sasha"]
Tillykke med din nyvundne indsigt, som er helt korrekt! :-)
[/quote]

:-) tak. Det er da for galt, at det skulle tage "så mange år" er indse det af mig selv. Det forhold har generet mig i det skjulte i lang tid…

[quote="Sasha"]

[quote="Lasse H"]Det forklarer desuden, hvorfor man skal være temmelig omhyggelig med up-micing og placering af en 1x12" i en live situation især.[/quote]

Det gælder vist for de fleste kabinetter..?[/quote]

Up-micing skal man bestemt ikke undervurdere. Jeg synes dog, at placeringen af en åben combo er lidt mere afgørende, end et 4x12" marshall kabinet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

[quote="Lasse H"]

Up-micing skal man bestemt ikke undervurdere.[/quote]

Absolut ikke!

Og ingen tvivl om, at en åben combo - al den stund at den ligesom "lukker lyd ud af flere sider" - reagerer mere med det omgivende rum og deraf følgende "reflekser", som både kan være godt og skidt.

Dette lukken lyd ud flere steder kan man jo også bruge i upmic´ningen af sagerne. Et gammelt trick er jo f.eks. at have én mikrofon på combo´ens forside, som fanger toppen og "den generelle karakter" af forstærkeren og så samtidig mic´e højttalerens bagside op for at fange noget mere bund, som ellers kan være svært at få frem, lige meget hvordan de sætter mikrofonen på forsiden. Husk, at signalet fra den éne af de to mikrofoner skal fasevendes, idet signalet fra højttalerens to sider jo logisk nok er i modfase.

Teoretisk set er det nok også en god idé at have cirka samme afstand fra begge mikrofoner til højttalerenheden i et forsøg på at holde potentielle faseproblemer på et minimum. Men som altid: Eksperimentér, eksperimentér...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Lasse H »

Uha det "trick" har jeg skam eksperimenteret med. Og jeg har da haft en stor optur over det… Det trækker dog ned, at placeringen kan være lidt bøvlet mht. faseproblemer og - i mit tilfælde - at få en mikrofon ordentligt ind bagi forstærkeren. Kunne man lave noget teknisk, det sikrede, at mikrofonerne altid kunne placeres det samme sted, var det meget perspektiv i det.

Men måske er en SM-57 ikke det mest velegnede til at up-mice en combo. En mikrofon med en større følsomhed (eller hvad det måtte hedde) kunne være interessant at forsøge sig med.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

Man kunne måske lave en permanent monteret mikrofonholder af en art inde i sin combo, hvis det var noget, man satsede på?

Og bevares, der findes da mange alternativer til SM57. Nogle sikkert også "bedre", "mere vellydende" osv. osv. Meeeeen, jeg vil nu nok mene, at hvis man ikke kan lave en hæderlig guitarlyd med en SM57, så har lige netop denne mikrofon måske nok en hævdvunden ret til at påstå, at det ikke er dén, det er galt med :-)

Hvad mener du, når du skriver "større følsomhed"? Det skal jeg vist lige have foldet lidt mere ud...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Lasse H »

Den idé er da ikke så tosset.

Med følsomhed tænkte jeg på det område, hvor en mikrofon er særligt følsom overfor at opfange lyd. Det har med garanti et navn.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

Tænker du på dens karakteristik?

- Altså i "hvor snæver en kegle foran mikrofonen, den opfanger lyd"..?

Men ellers har mikrofoner jo forskellig følsomhed - defineret ved, hvor høj en udgangsspænding en given mikrofon leverer, når den fodres med en bestemt frekvens ved et bestemt lydtryk på en bestemt afstand. Men lige netop for lav følsomhed plejer nu da sjældent at være problemet, når dens opgave er at opfange lyd nogle få centimeter fra en guitarhøjttaler, som typisk spytter temmelig mange dB ud.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Lasse H »

Jeg tænker netop på mikrofonens karakteristik og ikke følsomhed.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

Måske du så skulle kigge i retning af en mikrofon med supernyre-karakteristik, hvis din hensigt er, at du gerne vil have dens følsomhed mere "centreret" eller "zoomet ind" på et snævrere felt.

Eksempler kunne være Shure Beta 57, Sennheiser e906, Beyerdynamic m160 for at nævne et par stykker, som nok ikke ville være helt tossede at sætte foran (eller bagved) en guitarforstærker. Der findes garanteret myriader af andre velegnede...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror altså ikke, Lasse tænker på mikrofonens opsmlingskarakteristik. Det må være frekvensgangen og evt tilhørende kompression han tænker på
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

Nej, jeg ved det heller ikke. Derfor spurgte jeg ind til det og fik svaret, at det netop var karakteristikken, der mentes. Men jeg forstår nok heller ikke problemet helt til bunds...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Lasse H »

Min tanke var, at når nu der (specielt i en åben combo) slipper lyd ud i alle retninger, så kunne en mikrofon med en ikke snæver opsamlingskarakteristik måske være en idé.

Men det var under alle omstændigheder blot en strøtanke i forhold til det oprindelige emne.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Smittefar »

Det giver kun mening, hvis du ikke close micer. Men live er det umuligt at styre andet end close micing.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

OK.

Nu skal jeg absolut ikke gøre mig til ekspert udi upmic´ning af forstærkere. Men jeg tror nu nok, at ihvertfald så længe vi taler om live-situationer, ville jeg nok holde mig til mikrofoner med enten nyre- eller supernyre-karakteristik, da mikrofonen ellers også vil opfange alverdens andre uønskede lydkilder omkring sig.

Edit: Too slow. Men budskabet er da heldigvis nogenlunde det samme :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

Men prøv at eksperimentere med placering af mikrofonen samt evt. vinkling af denne i forhold til højttaleren. Selv små ændringer kan have en ret drastisk effekt på den endelige lyd. Og som altid: Når man så (forhåbentlig) finder en løsning, der virker for én, er det bare med at klynge sig til den... ihvertfald lige indtil dén dag, hvor man så lige pludselig synes, at "det lyder da helt af h... til!" Så må man til det igen... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Lasse H »

Ja, det vel nok deri, det hele ligger…
En forsøgsopstilling, hvor højtalerens lyd er helt isoleret fra en monitor eller lignende er ikke lige hverdagskost her, men det kan vel fikses. Så vil det da være en smal sag at få nørdet det til ende :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

Nu siger du godt nok "smal sag"... :-)

Men jo, det er efter min bedste overbevisning nok vejen frem :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Smittefar »

Jeg er jo i øvrigt begyndt at stille min forstærker sådan, at den peger på tværs af scenen, og helst direkte ind i bassistens stack. Dette er i erkendelse af, at det ellers er fuldstændig umuligt at lave lyd på dansegulvet. Lige foran guitarforstærkeren vælter det med guitarlyd (og eftersom det er min naturlige lytteposition får det mig til at skrue ned for guitar i PA. Det betyder til gengæld, at der ikke er noget guitar i den anden side af dansegulvet. Derfor vender jeg forstærkeren væk, så det stort set kun er PA lyden, der rammer dansegulvet.

Jeg har så et portet, lukket kabinet med en G12H30 Anniversary i. Den micer jeg op med en SM57 helt ude på kanten af højttaleren. Det giver en god og fast bund. I comboen sidder der en Celestion Blue. Den bliver micet op med en Sennheiser MD421N (fra 65). Det giver en lækker og temmeligt veldefineret top. De to mixer jeg så sammen, så jeg har den lyd, jeg gerne vil have i PA og i mine in-ears.

Har du forresten været inde og lytte på vores mikrofon test her på sitet?
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Snake Boots »

Jeg har samme oplevelse. Jeg er begyndt altid at have noget foran min forstærkere, hvis jeg ikke ligefrem spiller bagud eller til siden. Dette på trods af at min primære forstærker pt er en deluxe reverb på kun ca 22W! Den står dog typisk på 9-10 stykker. Jeg har ikke en plexiglasplade, så jeg stiller gerne en guitar i et stativ foran min 1x12 combo. Med den typiske højde på de scener, jeg begår mig på (ikke orange scene), spiller man som regel lige ind i pæren på forreste række. Og selvom man måske skulle tro, at lyden bliver spredt godt ud når bare man når nogle meter ud, så er det faktisk min erfaring, at det kan opleves modsat: at keglen bliver mere udtalt længere ude. Jeg har et 2x12" lukket kabinet med EV-højtalere som spiller helt hjernedødt højt og ud i en lige stråle. 20 meter ude i rummet er der tale om intet mindre end en dødsstråle lige ud for højtaleren!! Men er man ikke dér, lyder det på sin egen måde fantastisk.

Lidt OT:
I forhold til ambient optagelse (eller hvad vi skal kalde det), så er der mange som mener, at grunden til de gamle liveoptagelser fra 60'erne lyder så fedt, som de gør - eks BB king optagelser fra 60' erne - er, at man stadig brugte meget følsomme mikrofoner (kondensator og bånd) gainet godt op med sangeren stående i god afstand. Disse mikrofoner opfangede også en ikke-ubetydelig mængde af alt andet - guitar, trommer, prutter og publikumstøj. Og da de ikke har samme proximity-effekt som en moderne 58'er lyder de også godt og fyldigt på afstande. I nogle tidlig 60'er BB King videoer kan man ligefrem se, at han har vinklet forstærkeren op mod vokalmikrofonen (/ham selv) og træder til siden hver gang, han spiller solo.

Men ingen tvivl om at det i praksis er et feedback-helvede og langt mere besværligt og ustyrligt end dødsyg close micing.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen