Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Indlæg af Harrison »

Hej.

Jeg har en gammel Carlsbro 100 top, som pt er på værksted for at få nye lytter mm.

Jeg overvejer i samme omgang at få den neddroslet til 50w. Dels fordi den spiller vold-højt, men egentlig mest for at få mere fleksibilitet mht. højtalerkonfigurationer. Jeg har et 1x12 samt et 2x12 kabinet, som jeg overvejer at skifte enheder i. Og her er mulighederne begrænsede med 100w.

Mit spørgsmål er: hvad kan jeg forvente mht volume- og lydforskel ved sådan operation? Er der noget jeg skal være opmærksom på? Og er det overhovedet en god ide?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Indlæg af Sasha »

[quote="Harrison"]
Mit spørgsmål er: hvad kan jeg forvente mht volume- og lydforskel ved sådan operation?[/quote]

Ikke det store.

[quote="Harrison"]Er der noget jeg skal være opmærksom på? Og er det overhovedet en god ide?[/quote]

Det er i hvert fald en god idé at tjekke bias i samme ombæring, idet den lavere beslastning af forstærkerens strømforsyning rykker rundt ved div. spændinger. Derfor er det i samme ombæring også en god idé lige at holde øje med, hvilke spændinger forstærkeren i det hele taget lægger på rørene. Man skal f.eks. ikke være blind for, at den maksimalt tilladte skærmgitterspænding for et EL34 er angivet til 425 volt. Og denne er næsten med garanti overskredet i forvejen. Så der er absolut ingen grund til at "bumpe" den højere op endnu. Muligvis kan det være en god idé at sætte forstærkeren til 240 volts drift. Men så skal man til gengæld holde øje med rørenes glødespænding. Du vil helst ikke gå meget under 6 volt her.

Men nu skriver du, at den er på værksted. Hvis personen, der driver dette værksted, ellers nogenlunde er sin løn værd, burde vedkommende da helst vide disse ting...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Indlæg af Harrison »

Tak for svaret.

Jeg tænkte ikke på rent tekniske ting - dem overlader jeg trygt til værkstedet :-) Men det er i sidste ende min beslutning, og jeg vil nødig have overset noget.

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Indlæg af Harrison »

Beslutningen tog sig selv, idet det ene udgangsrør var defekt mens de 3 andre var i fin stand. Så valget var enten at købe 4 nye eller neddrosle med 2 af de gamle.

Jeg har ikke prøvet den i band-sammenhæng endnu, men umiddelbart virker det ikke som om, der er stor forskel - ganske som Sasha forudsagde.

Er det rigtig forstået, at den nu skal stå på 16 Ohm med mit 8 ohms kabinet?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Indlæg af Sasha »

[quote="Harrison"]

Er det rigtig forstået, at den nu skal stå på 16 Ohm med mit 8 ohms kabinet?[/quote]

Kun hvis du også gerne vil have de resterende rør aflivet hurtigst muligt. Med et 8 ohms kabinet skal du stille forstærkeren på 4 ohm.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Indlæg af Harrison »

Tak - det var en rigtig vigtig information! :-)

Claus Holm, der har udført operationen havde sat den på 16 ohm. Men jeg har lige ringet til ham, og han er naturligvis enig med dig i, at den skal stå på 4.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Indlæg af Sasha »

[quote="Harrison"] og han er naturligvis enig.[/quote]

Ja, naturligvis.

Claus er en meget fornuftig mand.

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Indlæg af Harrison »

Næste problem: jeg har et 2x12 4 ohms kabinet. Det skal vel loddes om til 16 ohm, da jeg reelt ikke har en 4 ohms udgang længere?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Neddrosle Carlsbro 100 til 50w - or not?

Indlæg af Sasha »

Det er korrekt. Men det er nu hurtigt lige loddet om.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen