Omlakering af guitarkrop

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Tommyapedersen
Himmelhund
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Omlakering af guitarkrop

Indlæg af Tommyapedersen »

Hej, Jeg har købt en billig strat til at eksperimentere lidt med.
Jeg har planer om at male den om, nogle lignende Eddie Van Halens "Frankenstein" guitar.

Nu har jeg slebet kroppen ned,og ved ikke helt om den skal have noget olie eller noget først?

Imens jeg var igang med at slibe den, så jeg noget fedtet på den og valgte dumt nok at rense det af med Cillit Bang.
efterfølgende fik den gule mærker nogle få steder, er det farligt?

Hvilken slags maling er bedst at male den med?
- Jeg har overvejet bare at købe noget spraymaling i Bauhaus, men ved ikke om det bliver helt godt.

Dertil har jeg overvejet om man kan give den noget lak udenover, eller hvad man gør.


Kom endelig med nogle idéer, jeg er meget ny i det her med at lave guitar.
- på forhånd, mange tak :)

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Omlakering af guitarkrop

Indlæg af Jackie van Hippie »

Grunden til den var fedtet, var nok fordi træet ikke var helt tørt da den blev lavet, det går nok lidt stærkt med de helt billige modeller, kunne jeg forestille mig. Men tvivler på den lider skade af lidt kemikalier, hvis den alligevel skal spraymales.
Hvis den bare skal ligne Frankie, ville jeg bare give den spraymaling uden nogen form for coating eller grunder, det var trods alt hvad manden selv gjorde og så er det lidt en del af charmen at den ikke ser helt perfekt ud og får lov at blive slidt.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Omlakering af guitarkrop

Indlæg af Odgaard »

Hej Tommy, velkommen til :)

Jeg tror, tricket er at påføre maling i flere, tynde lag, og det samme gælder for eventuel lakering bagefter. Du kan så slibe guitaren mildt efter hvert lag - alt efter hvor jævnt og "pænt" du vil have det.

Hvis du vælger at bruge lak ovenpå malingen, skal du være sikker på, de to kan sammen. Det skriver jeg, fordi jeg selv har fået dårlig rådgivning omkring maling/lak ved et tidligere projekt... så her 3½ år senere er jeg faktisk ikke sikker på, at guitaren ikke ville få mærker af at stå i et stativ :x

Men der er vist også flere her, der burde kunne bidrage med erfaringer.

Jeg glæder mig til billeder af processen :)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Omlakering af guitarkrop

Indlæg af GodSpeedDK »

FWIW, så har jeg engang omlakeret en billig strat med 8-10 lag 20-kroners spraymaling fra Hjem & Fix, plus ditto klarlak. Det blev ganske fint, hvis jeg selv skal sige det, projektets eksperimenterende karakter taget in mente. Meeeeen skulle jeg kaste mig over et lignede projekt igen en anden gang, ville jeg gøre følgende ting anderledes:

1) Gøre lidt mere ud af at slibe mellem lagene (hænger lidt sammen med punkt 3)
2) Have tålmodighed, og ikke begynde at slibe, før malingen/lakken er helt tør (!) (igen, punkt 3 har måske løst sig selv, inden vi når til det)
3) Udtænke en måde, hvorpå man kan undgå "løbere"
4) Og ikke mindst, bruge lidt mere end 20,-/dåsen på klarlakken. Oven på hvid maling er det så som så med "klarheden", efter adskillige lag af den billige. Til gengæld fik jeg uforvarende foræret en utroligt autentisk "nicotine-relic" :D

Min erfaring (som blot er én af mange) er, at selve malingen fint kan købes billigt. Man kan helt sikkert sagtens købe sig fattig i nitrocellulose-hejs, og hvad ved jeg, for at få det mere vintage-korrekt, men jeg vil vove den påstand, at Hjem & Fix' spraymaling er tæt nok på. De mange lag lak ovenpå malingen har gjort, at det stadig er lidt småt med "det naturlige slid", men er man ude efter den effekt, kan man jo undlade lakken.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: Omlakering af guitarkrop

Indlæg af Knuddi »

Ligesom GodSpeed har jeg med fint resultat malet og lakeret en guitar med billig spraymaling, mit var dog fra Bauhaus :-)
Og som han også skriver - tålmodighed mellem lagene med tilhørende slibning - så skal det nok blive rigtig fint - det var i alt fald nemmere at få et flot resultat end jeg havde håbet på.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen