Nye vs. gamle g12m'ere

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Lasse H »

Hey

Nogen der har erfaring med forskellen mellem nye og gamle g12m'ere?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Sasha »

Jah, noget. Omend "gamle G12m´ere" er et noget vidt begreb.

Men jeg kan da sige så meget som, at når MacG og jeg leger med forstærkere nede hos ham, foregår det typisk gennem et 4x12" med fire "gamle G12m´ere" i. Det lyder faktisk ret godt. Dét er så mere, end jeg kan sige om noget kabinet, jeg har hørt, som var bestykket med reissue G12m´ere. Personligt har jeg en tese om, at det skyldes selve højttaleren. Men glem ikke, at enheder, der er pryglet godt igennem i løbet af 45 år, lyder anderledes end nye (og også anderledes end da de var nye). Og så har selve kabinettet jo også en hel del at sige...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af MacG »

[quote="Lasse H"]Hey

Nogen der har erfaring med forskellen mellem nye og gamle g12m'ere?[/quote]

Kommer an på hvad du mener med "gamle" ?
Det er et vidt begreb. Men helt nye højttalere lyder sjælden ret godt før de er blevet spillet til. Om de så lyder så godt som de rigtigt, eller rigtige, gamle når de er spillet til.. ?

Dem Sasha referer til er "Pre-Rola" ´69 G12M25 med Pulsonic cones i et kabinet fra samme år.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Lasse H »

Jamen jeg mener enten pre-rola eller rola celestions fra slut 60'er og 70'er. Har nemlig begge, og jeg må indrømme, at jeg er tæt ved at dømme den som min absolutte favorithøjtaler til marshall overdrive. Og her taler vi blandt andet i sammenligning med weber 1265 keramisk og 70'er G12H 55Hz - alle selvfølgelig rigtig fede højtalere… ellers havde jeg dem selvfølgelig ikke :-)

Mit spørgsmål bunder i, at jeg havde en tanke om at prøve at anskaffe sådan en ny 8ohms udgave til et bestemt formål, men det tror jeg umiddelbart jeg dropper.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af MacG »

[quote="Lasse H"]Jamen jeg mener enten pre-rola eller rola celestions fra slut 60'er og 70'er. Har nemlig begge, og jeg må indrømme, at jeg er tæt ved at dømme den som min absolutte favorithøjtaler til marshall overdrive. Og her taler vi blandt andet i sammenligning med weber 1265 keramisk og 70'er G12H 55Hz - alle selvfølgelig rigtig fede højtalere… ellers havde jeg dem selvfølgelig ikke :-)

Mit spørgsmål bunder i, at jeg havde en tanke om at prøve at anskaffe sådan en ny 8ohms udgave til et bestemt formål, men det tror jeg umiddelbart jeg dropper.[/quote]

http://www.scumbackspeakers.com/

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"]
http://www.scumbackspeakers.com/[/quote]

Har du prøvet dem?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Lasse H »

Det er da et bud på. Kender en, der taler varmt for dem, men har aldrig selv hørt dem. Følsomheden er der dog.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Kuli »

G12M'er fra sidst i 60'erne/ først i 70'erne er helt klart også mine favorit-højtalere! Men magien ligger i selve membranen, som i den periode blev lavet af firmaet Pulsonic, prøv at goggle Pulsonic cones, så kommer der helt sikkert en masse informationer. Fabrikken brændte i 73 eller 74 og det er her Celestion begyndte at få membraner fra en anden leverandør.

Du kan sikkert godt støve en original 8 ohms udgave op med pulsonic membran (model T1220), jeg har f.eks. selv 3 stk. fra 66-67 (20W) og én fra 71.

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Madmax25 »

[quote="MacG"][quote="Lasse H"]Jamen jeg mener enten pre-rola eller rola celestions fra slut 60'er og 70'er. Har nemlig begge, og jeg må indrømme, at jeg er tæt ved at dømme den som min absolutte favorithøjtaler til marshall overdrive. Og her taler vi blandt andet i sammenligning med weber 1265 keramisk og 70'er G12H 55Hz - alle selvfølgelig rigtig fede højtalere… ellers havde jeg dem selvfølgelig ikke :-)

Mit spørgsmål bunder i, at jeg havde en tanke om at prøve at anskaffe sådan en ny 8ohms udgave til et bestemt formål, men det tror jeg umiddelbart jeg dropper.[/quote]

http://www.scumbackspeakers.com/[/quote]

Køber du direkte på hjemmesiden og betaler moms + told, eller køber du fra proguitar.eu?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Lasse H »

[quote="Kuli"]G12M'er fra sidst i 60'erne/ først i 70'erne er helt klart også mine favorit-højtalere! Men magien ligger i selve membranen, som i den periode blev lavet af firmaet Pulsonic, prøv at goggle Pulsonic cones, så kommer der helt sikkert en masse informationer. Fabrikken brændte i 73 eller 74 og det er her Celestion begyndte at få membraner fra en anden leverandør.

Du kan sikkert godt støve en original 8 ohms udgave op med pulsonic membran (model T1220), jeg har f.eks. selv 3 stk. fra 66-67 (20W) og én fra 71.[/quote]

Jeg har selv nogle G12M'ere med pulsonic membraner, men i 16ohm. Og de lyder simpelthen vildt godt. Jeg har også en klar fornemmelse af, at denne højtaler komprimerer mere end fx G12H'ere, og det synes jeg personligt er rigtig fedt. Det kunne være super, om jeg kunne støve en op i 8ohm til mit projekt - du skal ikke af med nogle af dine?

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Kuli »

[quote="Lasse H"]
Jeg har selv nogle G12M'ere med pulsonic membraner, men i 16ohm. Og de lyder simpelthen vildt godt. Jeg har også en klar fornemmelse af, at denne højtaler komprimerer mere end fx G12H'ere, og det synes jeg personligt er rigtig fedt. Det kunne være super, om jeg kunne støve en op i 8ohm til mit projekt - du skal ikke af med nogle af dine?[/quote]

Ja de 'brækker sig', efter min mening, meget mere end G12H-enheder (som jeg synes er alt for 'pæne', spiller højere og er mere sterile/kolde i forhold til G12M-enheder)
Hvis mine skal sælges, skal det helst være samlet eller 2 og 2. Kunne dog godt overtales til at bytte med 16 ohms enheder...

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Jacob »

[quote="Madmax25"][quote="MacG"][quote="Lasse H"]Jamen jeg mener enten pre-rola eller rola celestions fra slut 60'er og 70'er. Har nemlig begge, og jeg må indrømme, at jeg er tæt ved at dømme den som min absolutte favorithøjtaler til marshall overdrive. Og her taler vi blandt andet i sammenligning med weber 1265 keramisk og 70'er G12H 55Hz - alle selvfølgelig rigtig fede højtalere… ellers havde jeg dem selvfølgelig ikke :-)

Mit spørgsmål bunder i, at jeg havde en tanke om at prøve at anskaffe sådan en ny 8ohms udgave til et bestemt formål, men det tror jeg umiddelbart jeg dropper.[/quote]

http://www.scumbackspeakers.com/[/quote]

Køber du direkte på hjemmesiden og betaler moms + told, eller køber du fra proguitar.eu?[/quote]

Ellers skulle Rahbek vist være dansk distributør: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.rahbekguitars.com/index.php? ... /index.php? ... 1334669619</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Sasha »

Alle taler om disse højttalere, som var det Kristi genkomst. Men er der nogen heromkring, som rent faktisk har prøvet dem og derfor kan hæfte lidt fakta på, hvordan de egentlig opfører sig ude virkeligheden - og da ikke mindst i en direkte sammenligning med de Celestions, som de ublu kopierer..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye vs. gamle g12m'ere

Indlæg af Lasse H »

Det vil jeg også gerne høre :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen