Tilspilning af højtaler...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Tilspilning af højtaler...

Indlæg af Lasse H »

Jeg må nok hellere oprette en seperat tråd.

Jeg har nu igennem 12 timer spillet hvid støj ved et højt lydtryk igennem en højtaler. Min umiddelbare dom efter blot 12 timer er, at højtaleren er blevet tæmmet betydeligt "i toppen", rundet af eller hvad man skal sige.

Det underlige er så, at jeg har haft højtaleren igennem flere år, hvor den har været brugt. Forstærkeren, den har været brugt sammen med har dog været i stykker igennem længere tid, men jeg undrer mig alligevel over, at der har været noget at hente ved dette eksperiment.

Grunden til jeg i første omgang alligevel forsøgte mig med denne kunstige tilspilning var, at jeg har undret mig over, at højtaleren var så "spids" på en ufed måde - når dette ikke rigtig passer på dens beskrivelse og ej heller stemmer overens med alle dens lovprisninger.

Har hvid støj nogen særlig magisk evne til at massere en højtaler igennem?

Ellers må jeg nok enten konkludere, at højtaleren trods alt ikke har været tilspillet, eller at mine ører spiller mig et puds.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tilspilning af højtaler...

Indlæg af Sasha »

[quote="Lasse H"]
Har hvid støj nogen særlig magisk evne til at massere en højtaler igennem?
[/quote]

Næppe.

Hvis man endelig vil lede efter én eller anden form for særlig udmærkelse ved hvid støj, skulle den vel nærmest bestå i, at hvid støj indeholder alle frekvenser. Meeeeen... jeg tror nu personligt nok, at det vigtigste er at få masseret højttaleren godt igennem, sådan at især dens kanophæng bliver lidt blødere. Hvilke(n) frekvens(er), det så lige foregår ved, tvivler jeg kraftigt på, har ret meget at sige. Men det er da kun fedt, hvis din højttaler lyder bedre nu.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tilspilning af højtaler...

Indlæg af Lasse H »

At jeg synes, at forstærkerens hi-cut ikke nødvendigvis skal skrues på virker umiddelbart som en klar indikation af, at der er sket nogle forandringer.

Og jo, det var jo netop det med at bruge alle frekvenser under tilspilning, jeg tænkte på.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tilspilning af højtaler...

Indlæg af MacG »

[quote="Lasse H"]At jeg synes, at forstærkerens hi-cut ikke nødvendigvis skal skrues på virker umiddelbart som en klar indikation af, at der er sket nogle forandringer.

Og jo, det var jo netop det med at bruge alle frekvenser under tilspilning, jeg tænkte på.[/quote]

Er det dine WGS ET1265 ?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Tilspilning af højtaler...

Indlæg af Lasse H »

Sådan nogle har jeg ikke :-)

Der er tale om den så evigt omtalte weber 1265 k i 8ohm.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tilspilning af højtaler...

Indlæg af Sasha »

[quote="Lasse H"]
Og jo, det var jo netop det med at bruge alle frekvenser under tilspilning, jeg tænkte på.[/quote]

Spørgsmålet er nok, om ikke det endelige resultat havde været det samme, hvis du f.eks. havde brugt de allestedsnærværende 50 Hz..?

:-)

Men i øvrigt godt at vide, at Weber 1265 kan have gavn af "massage" (i lighed med de fleste, hvis ikke alle nye guitarhøjttalere) . Mit eget eksemplar af denne Weber købte jeg brugt. Så jeg skal ikke kunne sige, hvor meget eller lidt "opblødt", den var, da den landede her på matriklen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen