Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

Halløjs.

Som det måske er nogle ærede forummedlemmer bekendt, skete der for et års tid siden det ret utænkelige, at den gamle Stratfanatiker her fik sig sådan et stykke Gibson-møblement. Det er jo vældigt fint. Og iklæder man sig samtidig brune fløjlsbukser, islandsk sweater og sandaler, indfinder alle de rette "Rockstar Qualities" sig da også lønligt nok, når man ser sig i spejlet med den. Problemerne melder sig først i dét øjeblik, man beslutter sig for at slutte "kommoden" til en forstærker.

I den direkte og logiske forlængelse af det ovennævnte går det sådan set udmærket: Halspickuppen gennem en ren forstærker. Jamen, jamen: Abmb9b13#4 lyder jo helt rigtigt. II-V-I kadencer, frække tritonussubstitutioner og altererede skalaløb ligeså. Rock´n´Roll så det står efter! Men nu skal det jo helst heller ikke blive alt for vildt. Så vi skruer lidt ned. Og her er det så, at selv den mest hardcore jazzfan nok ville give mig ret i, at blot et lille nøk ned på volumeknappen gør tingene "bløde og mørke" i en grad, som nok er lige til den venlige side.

Havde man så haft en langhåret søn, som havde lånt fars guitar, parkeret pickup-vælgeren permanent på den bagerste pickup og fremført "Ouverturen til Ragnarok" med en hæsligt overmoduleret klang, ville han nok ikke have bemærket samme fænomen. For det lader til at være mest udtalt på halspickuppen.

Nu er det jo en voldsomt funky guitar. Så en lille fræk, fræk detalje ved den er muligheden for at blande de to pickupper, når vælgeren står i midterstilling. Ja, man kan endda via dens to volumeknapper selv styre balndingsforholdet. Wild stuff! Men også her skal man godt nok kunne sine kvart/sekst-forudhold til fingerspidserne, hvis man samtidig skal kunne bevare overblikket over "blandingsbatteriet", da dette er yderst fintfølende. Normalt holder jeg volumen på den bagerste pickup helt oppe. Men der skal dælme ikke files mange millimeter på kontrollen for den forreste, før den er helt ude af billedet.

Er dette normalt? Eller er der f.eks. tale om potmetre med en lidt listig karakteristik i min guitar?

Med til historien hører, at min er "wired" på "den rigtige måde" - altså sådan at begge volumekontroller kan lukke helt af, når man bruger midterposistionen. Jeg kunne forestille mig, at tingene kun blev værre, hvis man lavede "independent wiring" i den...?

Samtidig må jeg erkende, at jeg som gammel countrymand har lidt svært ved at vænne mig fra de dersens andre "samlebåndsguitarer", hvor man altid har en mastervolume. Jeg synes igen at man skal kunne sin Autumn Leaves til de yderste fingerspidser, når man samtidig med fremførelsen af denne og andre gode standards også skal justere på op til to volumeknapper for at tilpasse den samlede lydstyrke - for slet ikke at tale om også at holde ild i majspiben på samme tid. Så en tanke strejfede mig:

Man kunne jo droppe den éne tonekontrol og istedet kun have én "master-tone". Så kunne man istedet have én "mastervolume", der kontrollerer det overordnede lydniveu, samt to "sub-volumes", der gør det muligt at styre blandingsforholdet mellem de to pickupper, når man bruger midterpositionen (Er det ikke noget med, at visse Gretch-modeller rent faktisk er lavet sådan?). Nogen, der har erfaringer i dén retning? Jeg kunne forestille mig, at man f.eks. nok skulle ty til 1 Megaohms potmetre, da der jo så altid vil være to parallelkoblede volumepotmetre mellem signal og stel. Så hvis man skal bibeholde en samlet belastning på 500K, må disse nødvendigvis skulle være på 1M. Men hvad alt dette så ville betyde i forhold til det ovennævnte diskanttab, tør jeg ikke lige på stående fod komme med et bud på.

Nogen, der har nogen som helst erfaring ud i alt dette? Eller bare tanker om det?

Skyd løs af kasken bælg... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Smittefar »

Jeg har faktisk ikke den store erfaring med at skrue ned på min Les Paul!!

Men jeg må indrømme, at jeg ikke kan genkende den store toneændring, du beskriver. Jeg synes på ingen måde, det er anderledes end det jeg oplever med min strat.

Jeg må så til gengæld indrømme, at jeg er tilhænger af den anden type wiring, hvor der skal være skruet ned for begge volumenkontroller, før der er lukket helt af for lyden. Jeg synes, pickupperne blender bedre med den wiring.
Modded guitars were crap right out of the factory

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Kuli »

Hej Søren.

Der er et eller andet som lyder forkert i forhold til den forreste pickup/potmeter.

Jeg bruger mine volumen-pots rigtigt meget - dog nok mest den øverste. Når jeg skruer næsten helt ned på den forreste pickup, er det min 'rene' lyd - skifter jeg så over i 'blend'-positionen er det ligesom at træde på en pedal og i solo skifter jeg enten ned på den bagerste eller skruer helt op på den foreste og bruger kun den. Selvfølgelig er guitaren så forbundet med en non-master volumen Marshall på næsten fuld skrald :D :D

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Lund »

på en les Paul ville jeg nok afprøve et treble bleed... kondensator og modstand i parallel på volumekontrollen... især på en humbucker er det måske nødvendigt... hvid det ikke skal være uldent.

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Per Ørum »

Kan man skrue ned??????

Må man skrue ned??????

:-)

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Jackie van Hippie »

Er det fede ved sådan en svend ikke at man på et split sekund kan skifte mellem 2-3 lyde ved hjælp af switchen, så man ikke skal bekymre sig om at skrue på potmetre in action? Da jeg havde en Gibson indstillede jeg "lyden" mellem numrene, fx afdæmpet rytmepickup i en position og fuld skrald på diskantpickuppen eller womantoneinspireret-tonekontrollen-på-2 i en anden. Det er meget fedt med den luft det giver i de hurtige skift fra stille sekvenser til mere hårdt rockende passager.
Modsat en strat har man jo ikke volumeknappen ved hånden (bogstaveligt talt) og det bliver lidt omstændigt at forsøge at "spille strat på en Gibson". Så når man alligevel har begge typer guitarer kan man vel lige så godt udnytte at de har hver deres force.

Pis, nu vil jeg have en SG igen...
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

Tak for alle svar - just keep´em comming..!

Og jo, noget kunne tyde på, at Kuli har ret i, at ét eller flere potmetre i min guitar måske godt kunne trænge til at blive kigget lidt efter i sømmene. Nu er det sådan, at vælger jeg kun at aktivere halspickuppen (og vi for et øjeblik glemmer diskanttabet, der jo også godt kan være betragteligt med en Strat...), så er responsen egentlig meget jævnt fordelt ud over potmetrets vandring. Men skifter jeg til mellem-posistionen, så er det altså, at jeg løber ind i dét hér med, at der skal doseres med endog meget følsom hånd. Er din(e) Les Paul(s) også forbundet, så du kan lukke af for begge pickupper med kun den éne volumeknap i midter-positionen, Jacob?

Nu skriver den gode smittefader, at han foretrækker den anden form for "wiring" - altså den, der blandt venner kaldes "independent". I samme åndedrag skriver han så også, at han næsten aldrig skruer ned - måske han og Ørum har basis for at danne en forening? :-). Men skulle han nu alligevel gøre det, bliver lyden så ikke meget "lådden", når der skrues ned? Hvis man forbinder sagerne på denne måde, sænker man jo dén impedans, som pickupperne "ser ind i", når man skruer ned. Det svarer jo egentlig til, at man i takt med, at der skrues ned, også skifter potmetrene fra 500K og så til 0 ohm.

Og jo, noget af charmen ved en Les Paul er absolut, at man kan indstille volumen separat for hver pickup. Og ikke mindst, at man kan styre balndingsforholdet imellem dem, når man bruger mellem-positionen. Men det kan man jo også med dén alternative måde at forbinde sagerne på, som jeg beskriver ovenfor. Man ofrer så den éne tonekontrol (den resterende virker så på begge pickupper) til gengæld for at man - udover de to individuelle volumekontroller - opnår en mastervolumen, som styrer det overordnede niveau.

Ingen, der har erfaringer med dette?

Jeg mener: Hvis man har fundet det perfekte blandingsforhold mellem de to pickupper via de to volumekontroller, så er det jo nærmest umuligt at skrue op eller ned for guitaren. Man rammer ikke sådan lige uden videre i kampens hede det samme mix - blot lidt kraftigere eller svagere.

Er det i øvrigt logaritmiske potmetre, som er det gældende i en Les Paul´s volumekontroller? Jeg ved, at det jo nærmest er vedtaget og nedskrevet, at "sådan ER det bare". Men jeg må erkende, at jeg - med inspiration fra min Gus-guitar - er begyndt at bruge lineære potmetre i flere af mine Stratocastere. Og især hvis man begynder at blande noget treble bleed-halløj ind i billedet.

(Det eneste bud på et treble bleed, der ifølge mine ydmyge ører rent faktisk virker, og som ikke er røget ud igen lige så hurtigt, som det kom i, er - til singlecoils - en 1 nF i serie med en 150K modstand over terminalerne på et lineært 250K-potmeter. Now, you know... :-))

[quote="Jackie van Hippie"]Pis, nu vil jeg have en SG igen...[/quote]

No, you don´t..! :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Morten_Lyse »

Der er noget med, at din er sådan et slut-halvfjerdser møbel, ikke..? Har den evt. - i stil med mange års efterfølgende produktion, 300K's pots..? I så fald hjælper opgraderingen til 500K ikke så lidt. Og potmetre af god kvalitet hjælper møj på'et i hht. vandring vs. lyd.

Men ellers kan jeg godt høre lidt af det, der ultimativt blev grunden til, at jeg solgte mine samlebåndsGibsons til fordel for en custom shop... I mine ører er det markant sværere at finde en velklingende Les Paul end en ditto Strat.

Mvh;
Morten

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Snake Boots »

[quote="Sasha"]
Jeg mener: Hvis man har fundet det perfekte blandingsforhold mellem de to pickupper via de to volumekontroller, så er det jo nærmest umuligt at skrue op eller ned for guitaren. Man rammer ikke sådan lige uden videre i kampens hede det samme mix - blot lidt kraftigere eller svagere.[/quote]

Ja - det er lidt af en forbandelse. Jeg har egentlig ikke noget problem med at det lyder lidt anderledes når man vil spille højere - det som generer mig er, at det kan være temmelig svært at finde tilbage til den oprindelige lyd igen. Og at stå og kigge på hvor meget kontrollerne står på er virkelig en dræber på scenen...

Når man så blander tonekontrollerne ind i ligningen bliver det temmelig komplekst! På en tele/strat kører jeg 'konstant' op/ned på guitarvol. men også på tonekontrollen. Sjældent har jeg begge helt oppe (= voldsomt højt og skarpt). Jeg tænker i kombinationer af mikrofon, vol- og tone settings. Altså at jeg ved, at jeg får den og den lyd ved en bestemt kombination. Ofte har jeg skruet en hel del ned for tonen og mere op for vol. når jeg bruger neck pickup'en. På bridge pickup'en har jeg ofte skruet næsten helt op for tone og mere ned for volume.

Efter i mange år at have spillet udelukkende på strat, købte jeg en Gold Top LP med P-90'ere. Jeg kunne slet ikke styre alle de kontroller... og desuden tog de alt for voldsomt fat i et for lille område - og det lød lidt forkølet, når man skruede ned. Jeg fik skiftet elektronikken til noget (latterligt dyrt) RS-halløj, fik lavet vintage-type-wiring - vist bare en enkelt ledning der skal flyttes - og fik begge mikrofoner på samme vol og tone. Og dermed deaktiveret de to nederste knapper. Dette fungerede fint, men efter at være kommet igang med 4 kontroller på en 335'er kan jeg nu se, hvor meget jeg går glip af! Så min Gold Top skal helt klart bringes tilbage.. En ting virkede dog rigtig godt: potmetrenes gang og hvordan det lød når man skruer ned.

Jeg har en 335'er fra 90'erne som jeg går ud fra ikke har vintage-type-wiring. Men det fungerer altså rigtig godt for mig at skrue ned for både volume- og tonekontrollerne. En type indstilling, jeg er ret glad for er, at skrue helt ned for tonen på bridge pu'en og næsten helt op på neck pu'en og så blande dem efter behov. Så kan man få en næsten Harmony/Silvertone agtig naturligt fuzz'et, rootsy lyd uden at det er ren mudder som ved neck alene med tone på 0. BB King 70'er-lyden kan jeg også bedst ramme med begge mikrofoner, hvor der er skruet næsten helt ned for tonen på den ene af dem. Jeg har næsten aldrig skruet helt op for vol og tone på samme tid, da det er for skarpt og højt. Generelt set kan jeg bedst lide lyde af en forstærker som er skruet (for) højt op og guitaren skruet ned på måske 6-7 på både tone og vol. Jeg har prøvet alverdens indstillinger med et åbent sind, og er kommet frem til, at det der lyder bedst for mig som regel er at skrue helt op for forstærkeren og ned for guitaren. Jeg booster så heller ikke forstærkeren med pedaler, og det er faktisk vanskeligt at finde boost/drive/fuzz pedaler som virker i dette setup, da disse som regel kun lyder og føles rigtig godt med deres vol-kontrol højt oppe - og så bliver det alt for højt med forstærkeren eller jeg skruer så meget ned for guitarvol. at det alligevel ender lige så rent/beskidt som uden pedalen... :-S Et grelt eksempel er min Roger Mayer Axis fuzz som er ulidelig diskant ved lave vol-indstillinger - men med pedalens vol. skruet helt op og fuzz næsten helt op lyder den helt vildt godt. Bare umuligt at integrere i mit setup som en pedal jeg lige kan smide indover for en kort bemærkning.

På en umodificeret 90'er LP jeg har lånt mange gange fungerer det også rigtig godt at skrue ned for både det ene og det andet.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Snake Boots »

Men altså, BB-king taktikken er ikke dårlig: Skru GODT op for forstærkeren (højere end du har tænkt dig at spille). Bridge tone helt eller næsten helt ned, neck tone på måske 7 stykker. Bland dem efter behov (meget bridge = rootsy, mindre bridge i forhold til neck lyder mere normalt). Så kan man skrue yderligere op for neck pu'ern uden at lyden ændrer sig lige så radikalt som hvis man havde tonekontrollerne jernet helt op.

Hvis det slet ikke fungerer kan det måske være fordi potmetrene eller elektronikken er noget hø.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Der er noget med, at din er sådan et slut-halvfjerdser møbel, ikke..? Har den evt. - i stil med mange års efterfølgende produktion, 300K's pots..? I så fald hjælper opgraderingen til 500K ikke så lidt. Og potmetre af god kvalitet hjælper møj på'et i hht. vandring vs. lyd.

Men ellers kan jeg godt høre lidt af det, der ultimativt blev grunden til, at jeg solgte mine samlebåndsGibsons til fordel for en custom shop... I mine ører er det markant sværere at finde en velklingende Les Paul end en ditto Strat.

Mvh;
Morten[/quote]

Narh, vi skal lige ti år længere tilbage. Sælger påstår ´69. Men i virkelighedens verden er ´70 nok mere sandsynligt. Nu skal jeg overhovedet ikke gøre mig til den store kender. Men folk med mere forstand end jeg (det siger så ikke så meget) påstår da, at det vist ikke er et helt skeløjet eksemplar. Og den lyder da også rigtigt fint. Problemet er som sagt bare at kontrollere sagerne.

Jeg må erkende, at jeg faktisk (endnu) ikke har målt potmetrenes faktiske værdier - kun konstateret, at det lader til at være de originale, der sidder i. Men jeg er nu ikke så voldsomt øm over at skifte dem. Når alt kommer til alt, er der jo tale om en Les Paul Deluxe, som for mange år siden er blevet "gravet ud", så den har to "full size" humbuckers. Og den er også refinished. Så bevarelse af "mint condition" er ikke rigtigt en faktor, man behøver at spekulere så meget på.

Så mon ikke man i første ombæring skulle prøve at udskifte/opgradere potmetrene i den? Nu ved jeg jo, at du har visse erfaringer i dén retning. Så er der nogle potmetre, du specifikt kan anbefale (eller måske bare fraråde) til brug i sådan et mahognimøbel?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

@ Snake Boots: Tak for dit svar og dine mange fine forslag! Jeg tror dog, at der som minimum skal lidt "oversættelse" til, før det umiddelbart kommer til at virke for mig :-) Jeg kan høre, at du har et lidt andet forhold til dine volume- og tonekontroller end jeg: Jeg må erkende, at jeg ikke bruger mine tonekontroller ret meget (ihvertfald ikke på en Strat. Og nu er jeg jo så absolut kun spæd nybegynder udi Les Paul. Så hvem ved? :-)). Det er faktisk kun, hvis jeg sådan helt bevidst går efter noget "Woman Tone-agtigt", eller der er en Octavia i spil (hvilket er et helt andet game), at de bliver brugt. Men tak for forslagene! Jeg må lege lidt med sagerne...

Når du skriver "Vintage type-wiring", mener du så dén type, hvor man med den éne volumekontrol kan lukke af for begge pickupper i mellem-posistionen?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Snake Boots »

For at være ærlig ved jeg ikke, hvad jeg mener med vintage-type-wiring. Eller dvs. jeg kan ikke huske det, da det er nogle år siden, jeg nørdede det og lykkelig har glemt alt om det siden. Jeg tror faktisk den gængse betegnelse for det, jeg mener, er "50ies wiring". Hvordan det virker i forhold til at skrue den ene pu helt ned i midterpositionen, ved jeg ikke, da min Gold Top som har denne wiring jo er loddet så begge mikrofoner er på samme vol og tone! Men om det var nye pots eller denne wiring ved jeg heller ikke, men skiftet gjorde i hvert fald underværker for hvordan det lød (i forhold til klarhed og åbenhed), når man skruede ned for både vol og tone. Lyden forblev/blev mere single coil-agtig med det nye elektronik, hvilket ved nærmere eftertanke er en lidt hjernedød beskrivelse idet guitaren jo har single coils. :-S

Jeg gad egenlig godt prøve 50ies wiring i min 335er - måske er det endnu bedre end hvad jeg har nu. Men tvivler på jeg får det afprøvet i den nære fremtid, da elektronikken allerede virker rigtig fint, som det er.

Som du kan læse, er det ikke mange endegyldige konklusioner, jeg er nået frem til i forhold til wiring og elektronik.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Kuli »

[quote="Jackie van Hippie"]Er det fede ved sådan en svend ikke at man på et split sekund kan skifte mellem 2-3 lyde ved hjælp af switchen, så man ikke skal bekymre sig om at skrue på potmetre in action? Da jeg havde en Gibson indstillede jeg "lyden" mellem numrene, fx afdæmpet rytmepickup i en position og fuld skrald på diskantpickuppen eller womantoneinspireret-tonekontrollen-på-2 i en anden. Det er meget fedt med den luft det giver i de hurtige skift fra stille sekvenser til mere hårdt rockende passager. [/quote]

Præcis! Sådan bruger jeg ofte mine, dog skruer jeg alligevel en del på volumen til den forreste pickup i en del numre..

[quote="Sasha"]
Og jo, noget kunne tyde på, at Kuli har ret i, at ét eller flere potmetre i min guitar måske godt kunne trænge til at blive kigget lidt efter i sømmene. Nu er det sådan, at vælger jeg kun at aktivere halspickuppen (og vi for et øjeblik glemmer diskanttabet, der jo også godt kan være betragteligt med en Strat...), så er responsen egentlig meget jævnt fordelt ud over potmetrets vandring. Men skifter jeg til mellem-posistionen, så er det altså, at jeg løber ind i dét hér med, at der skal doseres med endog meget følsom hånd. Er din(e) Les Paul(s) også forbundet, så du kan lukke af for begge pickupper med kun den éne volumeknap i midter-positionen, Jacob?[/quote]

Ja hvis jeg skruer ned for den ene volumen, er begge pickupper slukket i mellem-positionen - det kan man også bruge til en 'sjov effekt': Hvis man spiller noget anslag (tabbing eller hva det nu hedder) eller en åben akkord med venstre hånd, kan man hurtigt switche op og ned, op og ned, op og ned med højre hånd på omskifteren - det kan give samme effekt som 'strobelys' bare med lyd :D

[quote="Jackie van Hippie"]Pis, nu vil jeg have en SG igen...[/quote]
Nej du vil ej :D :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

OK: Nu skal vi vist lige holde skidt og kanel adskilt...

Ud af mange mulige parametre, man sikkert kan rode med, er vi vist - på vores kringlede vej imod den endelige forståelse og dermed fasttømring af, at "sådan SKAL tingene bare være!" :-) - ved at blande ihvertfald to ting sammen:

Grundlæggende kan volumekontrollerne forbindes på (ihvertfald) to måder:

1) "Den normale", som er den, hvor man kan lukke af for begge pickupper med kun én volumeknap, når man bruger mellem-positionen. Denne opnås ved at inputsignalet fra pickuppen går til den éne yderterminal på potmeteret, og outputsignalet tages fra rotoren - altså det midterste ben på potmeteret. Helt som man normalt ville forbinde en volumekontrol i alt fra en Telecaster til en forstærker. Potmeterets sidste ben stelforbindes så selvfølgelig.

2) "Independent": Her bytter man rundt på de to aktive tilslutninger til volumepotmeteret - input til midterbenet, og output-signalet tages så fra yderbenet. På denne måde kan man skrue ned for den éne pickup, når mellem-positionen bruges, uden at skrue ned for den anden. Det er så tilsyneladende dét, som Smittefar har i sin Les Paul

Derudover melder begreberne "50s Wiring" og "Modern Wiring" sig så på banen. Det drejer sig om noget andet - nemlig hvordan tonekontrollerne er hægtet på.

1) Modern: Tonekontrollerne er forbundet til input-siden af volumepotmetrene.

2) 50´s Wiring: Tonekontrollerne er forbundet til output-siden af volumekontrollerne.

Nu konsulterede jeg lige det store internet. Og det lader f.eks.til her, at sidstnævnte skulle æde mindre top, når der skrues ned:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.seymourduncan.com/blog/tips- ... blog/tips- ... aulwiring/</a><!-- m -->

Så jeg måtte jo lige se, hvad der gemte sig under låget på min guitar. Og det viser sig da også, at volumekontrollerne - helt som forventet - er forbundet "normalt" (Der må findes et internet-smart buzzword for dette. Jeg kender det bare ikke). OG tonekontrollerne er forbundet i henhold til "Modern" wiring. Det kunne da godt være, at et projekt her i weekenden skulle være lige at prøve "50s Wiring" af tonekontrollerne istedet. Både Seymour Duncan og Snake Boots anbefaler det. Så kan det ikke være helt skidt... :-)

Og nu kunne jeg kun lige komme til at tjekke tone-potmetrene uden at skulle til at lodde ting af. Men de måler begge 470K-ish, hvilket jo må siges at være inden for tolerancen af et 500K-potmeter. (+/- 20%). Meeeen, jeg har nu alligevel en fornemmelse af, at en lille "opstrammer" m.h.t. potmetrene godt kunne komme på tale. Det bliver dog ikke her i weekenden. Om ikke andet så fordi jeg vist ikke lige på stående fod råder over fire egnede 500K-potmetre i en lødig kvalitet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

Og her er bare lige par beviser for, at det rent faktisk godt kan lade sig gøre for folk, der sædvanligvis er "Stratomaner", at få noget hæderligt ud af sådan en Gibson:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Snake Boots »

Spændende med de forskellige muligheder for forbindelse af vol.- og tonekontroller! Det lyder da som om grundlaget er lagt for at prøve lidt frem og tilbage.

Det som var/er vanskeligst for mig ved skiftet fra strat/tele til humbucker-Gibson er, at hvor fenderguitaren lyder nærmest bedre og bedre, tykkere og tykkere jo hårdere man spiller, så er det helt omvendt for gibson'en. På en gibson skal der spilles ufatteligt delikat... ellers siger det bare plonk-plonk-papkasse. Fenderguitaren "åbner op" jo mere kontant man spiller, gibsonguitaren jo blødere man spillere. Sådan meget firkantet sagt og efter min mening og alt det der. Jeg spiller med tyndere plekter på gibson'en og overvejer at gå helt ned til 9'er-strengesæt af denne grund. Tynde strenge, høj strenghøjde, et meget 'light touch' , guitarkontrollerne skruet noget ned og en forstærker der koger - sådan får jeg mest ud af disse humbucker-bæster. Men der er jo mange måder på det.

Her er en ret inspirerende video omkring hvordan en humbucker-LP kan lyde med den rette konfiguration og i de rette hænder. Hvis man ikke er til out-of-phase-lyden må man springe lidt frem. Især i modfase-indstillingen betyder små nøk på kontrollerne alt, men der er meget at hente mere generelt i forhold til at bruge kontrollerne:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

[quote="Snake Boots"]
...at hvor fenderguitaren lyder nærmest bedre og bedre, tykkere og tykkere jo hårdere man spiller[/quote]

Very true!

[quote="Snake Boots"]
så er det helt omvendt for gibson'en. På en gibson skal der spilles ufatteligt delikat... ellers siger det bare plonk-plonk-papkasse. Fenderguitaren "åbner op" jo mere kontant man spiller, gibsonguitaren jo blødere man spillere. [/quote]

Se, dét var nyt for mig!

You live and you learn..!

Til gengæld må jeg erkende - også på baggrund af at have prøvet det i praksis - at det dér Peter Green "autofææs" i mine ører nok er det tætteste, man sådan lige kommer på min forestilling om, hvordan en pickup på en æggedeler må lyde :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af MacG »

Du kunne også bare erkende at du er blevet for gammel til at lære nye ting... (Og lade den flytte ned til mig.)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul og hans forbi(a)ndelser.

Indlæg af Sasha »

Eller også er jeg bare ikke helt klar til brune fløjsbukser, islandsk sweater, majspibe og uldsokker i sandalerne endnu..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen