Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Så lykkedes det mig sgu at få kompileret en lille samling lydklip

https://dl.dropboxusercontent.com/u/105 ... amples.mp3

Her er en oversigt, over hvad vi hører
  • 0:00-0:19 - LR Baggs Venue DI - Et kor af Nobody knows you (when you're down and out)
  • 0:20-0:39 LA610 MkII kørt så rent som muligt  - Et kor af Nobody knows you 
  • 0:40-0:58 LA610 MkII med godt smæk på rørsaturation - Et kor af Nobody knows you
  • 0:59-1:16 LA610 MkII med godt smæk på røret og godt med kompressor -Et kor af Nobody knows you 
  • 1:18-2:07 UA710 Twin-Finity - Et kor af Nobody knows you og et kor af Romance (klassisk guitar)
  • 2:08-3:19 RedDI - Et kor Nobody, et kor Romance, et kor hva gør vi nu lille du
  • 3:20-3:39 Radial PZ Pre - Et kor Nobody
  • 3:40-3:57 DPA mikrofon - Et kor Nobody
  • 3:58-4:15 DPA blendet med Radial - Et kor Nobody - 
  • 4:16-4:42 Bonuskor - igen DPA blendet med Radial både til backing og solo, og så er der lige kastet et track med min spritnye EHX B9 - Organ simulator ind i mixet. Orglet er indspillet med min Gibson Midtown Standard. Jeg synes, guitarsololyden ligger rigtig godt (omend den måske er lidt langt fremme i mixet)
Lige et par ord om, hvordan det er indspillet: 
Frem til 3:20 er alle klip indspillet ved at guitaren kører i preamp/DI og ind i min Mackie DL1608 mixer, og så er main out fra mixeren optaget. Alle disse spor er optaget ca. 15 dB for lavt, så jeg har måttet booste dem 15 dB i mix. Det burde ikke være noget problem, men hvis man synes, der er lidt mere støj på dem end på de resterende, så kan det være derfor. De resterende klip er optaget med mit M-Audio FastTrack C600 interface, og de er optaget med lidt mere fornuftige niveauer, så de er ikke boostet. Jeg har mixet det sammen i Reaper.fm. Der er brugt NastyVCS (channelstrip freeware plugin) på alle spor, og så er alle spor sendt til en plate reverb fra epicVerb (Channelstrip freeware plugin). Begge plugins er fra Variety of Sound - Jeg er helt pjattet med alle deres plugins - alle gratis. Jeg har en TLS pocket limiter (freeware) på outputtet, men den arbejder ikke ret meget. Det hele er mixet lavt, for at karakteren af de enkelte DI's kan stå ordentligt frem. Derfor er det muligvis nødvendigt at skrue lidt højere op for lyden end normalt lytteniveau.

Mine kommentarer til de enkelte lydklip
  • LR Baggs - Jeg synes, den hårde top er tydelig flere steder
  • LA610 MkII kørt så rent som muligt  - Jeg synes, den lyder bedre end LRBaggs, men det er ikke den store wow-oplevelse
  • LA610 MkII med godt smæk på rørsaturation - Det bliver sgu en lille smule mudret, men det får også karakter
  • LA610 MkII med godt smæk på røret og godt med kompressor - Kompressoren smadrer sgu lyden for meget
  • UA710 Twin-Finity - Jeg synes, det lyder rimeligt, men de strummede akkorder kradser lidt. Fingerspillet lyder sgu godt. I forhold til, hvordan jeg hørte den her i rummet, da jeg sad og spillede skuffer indspilningen mig sgu lidt. Jeg synes, det kradser lidt for meget i akkorderne.
  • RedDI - Indiskutabelt (i min bog) den bedst lydende DI ind til nu - sikke en varme, sikke en definition
  • Radial PZ Pre - Ikke lige så godt som RedDI, men bedre end alt andet i testen
  • DPA mikrofon - En helt anden lyd end alle de andre klip - lige pludselig lyder det af rigtig akustisk guitar - men også lidt hult
  • DPA blendet med Radial - Det lyder stadig af akustisk, men der er kommet lidt bedre definition og noget af hulheden er forsvundet.
  • Bonuskor - Jeg synes, guitarsololyden ligger rigtig godt (omend den måske er lidt langt fremme i mixet) - Orgellyden imponerer også positivt.
Jeg synes som sagt, den rene DPA lyd var lidt hul, men jeg har et andet lydklip, hvor jeg synes, den lyder langt bedre. Det får I lige her DPA lydklip 2. Her synes jeg virkelig mikrofonen viser, hvad den kan.

Hvis jeg havde et lydfirma, ville RedDI stå øverst på min indkøbsliste - Den skulle også være fuldstændig afsindig til bas. Men for mig som udøvende musiker, der sætter pris på, smooth performance og hurtigt og let ind og ud, så er den bare lidt for stor, tung og uhandy. Men den spøger stadig i mine drømme. Den koster det samme som Radial og DPA tilsammen.



Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Så lykkedes det mig sgu at få kompileret en lille samling lydklip

https://dl.dropboxusercontent.com/u/105 ... amples.mp3

Her er en oversigt, over hvad vi hører
  • 0:00-0:19 - LR Baggs Venue DI - Et kor af Nobody knows you (when you're down and out)
  • 0:20-0:39 LA610 MkII kørt så rent som muligt  - Et kor af Nobody knows you 
  • 0:40-0:58 LA610 MkII med godt smæk på rørsaturation - Et kor af Nobody knows you
  • 0:59-1:16 LA610 MkII med godt smæk på røret og godt med kompressor -Et kor af Nobody knows you 
  • 1:18-2:07 UA710 Twin-Finity - Et kor af Nobody knows you og et kor af Romance (klassisk guitar)
  • 2:08-3:19 RedDI - Et kor Nobody, et kor Romance, et kor hva gør vi nu lille du
  • 3:20-3:39 Radial PZ Pre - Et kor Nobody
  • 3:40-3:57 DPA mikrofon - Et kor Nobody
  • 3:58-4:15 DPA blendet med Radial - Et kor Nobody - 
  • 4:16-4:42 Bonuskor - igen DPA blendet med Radial både til backing og solo, og så er der lige kastet et track med min spritnye EHX B9 - Organ simulator ind i mixet. Orglet er indspillet med min Gibson Midtown Standard. Jeg synes, guitarsololyden ligger rigtig godt (omend den måske er lidt langt fremme i mixet)
Lige et par ord om, hvordan det er indspillet: 
Frem til 3:20 er alle klip indspillet ved at guitaren kører i preamp/DI og ind i min Mackie DL1608 mixer, og så er main out fra mixeren optaget. Alle disse spor er optaget ca. 15 dB for lavt, så jeg har måttet booste dem 15 dB i mix. Det burde ikke være noget problem, men hvis man synes, der er lidt mere støj på dem end på de resterende, så kan det være derfor. De resterende klip er optaget med mit M-Audio FastTrack C600 interface, og de er optaget med lidt mere fornuftige niveauer, så de er ikke boostet. Jeg har mixet det sammen i Reaper.fm. Der er brugt NastyVCS (channelstrip freeware plugin) på alle spor, og så er alle spor sendt til en plate reverb fra epicVerb (Channelstrip freeware plugin). Begge plugins er fra Variety of Sound - Jeg er helt pjattet med alle deres plugins - alle gratis. Jeg har en TLS pocket limiter (freeware) på outputtet, men den arbejder ikke ret meget. Det hele er mixet lavt, for at karakteren af de enkelte DI's kan stå ordentligt frem. Derfor er det muligvis nødvendigt at skrue lidt højere op for lyden end normalt lytteniveau.

Mine kommentarer til de enkelte lydklip
  • LR Baggs - Jeg synes, den hårde top er tydelig flere steder
  • LA610 MkII kørt så rent som muligt  - Jeg synes, den lyder bedre end LRBaggs, men det er ikke den store wow-oplevelse
  • LA610 MkII med godt smæk på rørsaturation - Det bliver sgu en lille smule mudret, men det får også karakter
  • LA610 MkII med godt smæk på røret og godt med kompressor - Kompressoren smadrer sgu lyden for meget
  • UA710 Twin-Finity - Jeg synes, det lyder rimeligt, men de strummede akkorder kradser lidt. Fingerspillet lyder sgu godt. I forhold til, hvordan jeg hørte den her i rummet, da jeg sad og spillede skuffer indspilningen mig sgu lidt. Jeg synes, det kradser lidt for meget i akkorderne.
  • RedDI - Indiskutabelt (i min bog) den bedst lydende DI ind til nu - sikke en varme, sikke en definition
  • Radial PZ Pre - Ikke lige så godt som RedDI, men bedre end alt andet i testen
  • DPA mikrofon - En helt anden lyd end alle de andre klip - lige pludselig lyder det af rigtig akustisk guitar - men også lidt hult
  • DPA blendet med Radial - Det lyder stadig af akustisk, men der er kommet lidt bedre definition og noget af hulheden er forsvundet.
  • Bonuskor - Jeg synes, guitarsololyden ligger rigtig godt (omend den måske er lidt langt fremme i mixet) - Orgellyden imponerer også positivt.
Jeg synes som sagt, den rene DPA lyd var lidt hul, men jeg har et andet lydklip, hvor jeg synes, den lyder langt bedre. Det får I lige her DPA lydklip 2. Her synes jeg virkelig mikrofonen viser, hvad den kan.

Hvis jeg havde et lydfirma, ville RedDI stå øverst på min indkøbsliste - Den skulle også være fuldstændig afsindig til bas. Men for mig som udøvende musiker, der sætter pris på, smooth performance og hurtigt og let ind og ud, så er den bare lidt for stor, tung og uhandy. Men den spøger stadig i mine drømme. Den koster det samme som Radial og DPA tilsammen.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Indlæg af Lasse H »

Tak for det. En hurtig kommentar baseret på computerhøjtaler.

Enig om favoritten. Umiddelbart en valid test idet jeg klart kan genkende lyden af en Venue DI. Den formår at få al varme og "træ" ud af lyden, hvad det så end betyder :-)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Indlæg af Odgaard »

Enig i RedDI.

Nu skriver du, at 'hurtigt og let ind og ud' er vigtigt for dig. Er det ikke mere bøvlet at skulle arbejde med en mikrofon + Radial end at sætte et par kabler i en RedDI?

Edit: Og fedt du vil (og fandt tid til at) dele lydklippene med os.
Last edited by Odgaard 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Indlæg af Smittefar »

Mjoo - men det er al den tid, hvor den skal bo under armen, jeg ikke kan overskue - Og så skulle den nok  også suppleres med et feedbackfilter og en mutefunktion (begge dele findes naturligvis i mixeren)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Indlæg af Sasha »

Godt arbejde!

Glæder mig til lige at lytte lidt mere på et par hæderlige højttalere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Indlæg af Smittefar »

Så fik jeg lavet lidt mere lyd

Her lidt AC/DC udsat for akustisk guitar og primært DPA mikrofonen, men on-board + Radial hjælper lige med lidt mellemtone punch
Lydklip

Der er noget mere beskrivelse af, hvordan dette klip er blevet til ovre på 4sound

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Indlæg af Sasha »

Nu ved jeg godt, at det primære fokus her selvfølgelig er på live-brug. Men er det kun mig, der frygtelig godt kunne tænke mig at høre én eller anden form for "reference-optagelse" af, hvordan guitaren egentlig lyder "i virkeligheden"? Jeg er ganske klar over, at det er noget vrøvl/en utopi at tale om i forbindelse med en optagelse. Men måske en mere "normal" optagelse, som man ville lave den med mikrofoner "i rummet". Jeg har unægtelig lidt svært ved at danne mig et særligt godt indtryk af, hvordan selve guitaren lyder i sig selv. Jeg synes, at den på alle optagelser måske lyder lidt "lille og fin". Men jeg har svært ved at gennemskue, om det er optagelserne, eller om den lyder sådan i virkeligheden..?
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Indlæg af Smittefar »

Det er jo en Orchestra model, så lille og fin er ikke nogen helt dårlig beskrivelse af dyret :)

Som du selv er inde på, kan det være en halvsvær opgave at lave en optagelse, der viser, hvordan guitaren lyder i virkeligheden

Her er et lille klip, fra da jeg lige havde fået guitaren
---
Først skal vi have temaet fra The Sting - Der er tre kor; første kor er optaget med B&O BM3 båndmikrofon lige foran lydhullet og en GA project TC1 rørkondensatormikrofon ude i rummet. Andet kor er lyden fra B-band plus Venue DI. I tredje kor har jeg blandet alle tre kilder.


Lydklip
---
Her er bassen lidt mere fremtrædende end på alle de klip, jeg ellers har præsenteret

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen