Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Preamp/D.I.til akustisk guitar - Nu med lydklip og B9

Indlæg af Smittefar »

Jeg har pt. en LR Baggs Venue DI http://www.4sound.dk/shop/pickuper-akus ... ue-di.html, som jeg bruger sammen med min Martin OM42. Skal jeg nu være helt ærlig, så synes jeg ikke, den lyder ret godt. Guitarens tindrende klang bliver transformeret til noget temmelig metallisk - Jeg ønsker mig noget mere organisk i lyden.

Jeg har absolut ingen erfaringer med dette område (ud over LR Baggsen), så øs ud af jeres erfaringer, og jeg skal lytte intenst. Burde man i det hele taget købe sig en Channel strip, så man også lige fik adgang til compressor og evt. de-esser?

Jeg har ikke helt lagt mig fast på et budget endnu, men der er ret brede rammer - Det er trods alt ikke nogen billig guitar, og DIen må godt matche. 

PS: Tuneren i LR Baggs Venue er den dårligste tuner, jeg nogensinde har prøvet.

PPS: Det er denne pickup, der sidder i guitaren http://www.4sound.dk/shop/pickuper-akus ... -a12n.html - Og den synes jeg egentlig lyder ret godt, når jeg bare kører den direkte i lydkortet herhjemme.

Nu med lydklip her
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Sasha »

Nu er det jo som altid - og da især her, hvor jeg gerne skal ile til med en tilståelse om, at jeg på ingen måde er nogen kapacitet - svært at sige ret meget fornuftigt om sagen uden en vis idé om budgettets rammer...

Men en anden ting, der slår mig, er, at det lader til, at du går efter "noget med mange knapper på". Jeg mener: Der nævnes i flæng "Channel Strip", "Compressor" og "De-esser".  Jeg håber ikke, at det er udtryk for, at jeg har misforstået sagen fuldstændigt, når jeg antager, at alt dette giver en masse features og muligheder for at "skrue"? Til gengæld må jeg samtidig indrømme, at jeg aldrig har tænkt på hverken "Channel Strip" og da især hverken compressor eller "De-esser" som direkte eller nødvendige pejlemærker på vejen imod den gode lyd fra en akustisk guitar. I mine ører lyder det umidelbart mere som overflødige ingredienser, der ikke gør noget godt for lyden - tværtimod!

Jeg ville personligt langt hellere have én eller anden simpel "kasse" - til nød med en knap eller to på, men som altid lød pissegodt! (måske p.g.a. en simplere signalvej..?) Generelt bliver jeg mere og mere tilhænger af dén slags løsninger...

Som sagt skal jeg ikke gøre mig til ekspert udi sagen. Men jeg tror, at jeg selv ville kigge på én eller anden simpel, rørdrevet preamp med en balanceret udgang. Eller rettere sagt: Jeg ville sgu´ nok bygge den selv. Nu er det hér med at forstærke en god akustisk guitar for mig en ting, som jeg ved, at jeg kommer til at nørde med en gang (langt ude) i fremtiden - bare fordi jeg gerne vil vide noget mere om det, end jeg gør i dag. Men jeg kunne forestille mig, at én af de indgangsvinkler, der til den tid skal afprøves bliver noget med at have to parallelle (rørdrevne, off course!) forforstærkere - en "perlende frisk", hifi´ish kanal og så en halvmuggen, decideret "lo-fi" kanal, som så kan mixes efter behov. Om det virker i praksis, må tiden vise.

Beklager, at du sikkert ikke kan bruge dette ukonkrete ævl til ret meget. Men som sagt: Jeg ville nok lige overveje, om ikke du er ved at lade teknologien løbe af med dig... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg går egentlig ikke efter noget med mange knapper. Jeg har samme ideal som dig tror jeg. En simpel kasse, der bare lyder helt fantastisk er klart målet. Jeg har så erkendt, at jeg næsten altid synes, compressor lyder godt på en akustisk guitar, så hvis en simpel preamp kunne kombineres med en simpel kompressor, er jeg megagodt kørende (i min bog)
Drømmen er (lige nu) denne (kr. 12.139)
Billede
Den er lavet til både at kunne gøre noget for mikrofoner, line signaler og Høj-impedante signaler, så den ser måske nok lidt kompliceret ud, men i virkeligheden er det en preamp med gain og level knapper, 2 bånds EQ og en 2 knap kompressor. Det er simpelt i min verden. 
Den fås også uden EQ og comp, og så er den vel meget tæt på at være det, du beskriver (kr 7.449)
Billede
En gain knap til at presse indgangstrinnet og en level knap til at styre udgangssignalet. 
Jeg kunne fint leve med denne, og så bare bruge PA-mixerens kompressor og EQ - Den anden (ovenfor) giver bare endnu lækrere muligheder på den front.

Angående budgettet, så er 10k absolut max, men jeg ville gerne lande et stykke under.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Sasha »

Mon ikke den dér "gain-knap til at presse indgangstrinnet" i virkeligheden dækker over al den kompression, man ville kunne ønske sig til brug med en akustisk?

Jeg skal med et øje på, hvad jeg allerede har skrevet om sagen, ikke gøre mig klog på de postede sager. Jeg kan kun sige, at de da ser fine ud...Billede Men 12.000 for en forforstærker??? Jeg mener: OK - der sidder nok et par hæderlige transformatorer i. Men alligevel: Gad vide hvad man så får for de resterende 11.000..?

Jeg ved, at Demeter laver nogle rørdrevne DI-bokse, som vist heller ikke skulle være så tossede. Og de koster vist omkring halvdelen. Måske værd at tjekke ud?

En helt anden ting: Nu læste jeg lige dit første indlæg igen. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din DI-boks/preamp i virkeligheden er hovedsynderen. Du skriver ganske vist, at dit B-band system lyder fint. Nu kender jeg ikke meget til dette system. Og jeg kender slet ikke "de hjemlige konditioner", hvor du skriver, at det lyder fint. Men min ydmyge erfaring er, at selve pickup-systemet som regel udgør den væsentligste akilleshæl i forbindelse med forstærkning af akustisk guitar. Så før jeg lænsede et femcifret beløb for diverse "udenbordsmotorer", tror jeg nok, at jeg ville forsikre mig selv 110% om, at mit pickup-system vitterligt var så fedt, som jeg nu gik rundt og troede. Jeg ville nok lige prøve at proppe min guitar i "alverdens bud på sagen" og tage en kritisk lytter på, om "hunden" nu også ligger begravet ét eller andet sted i alt dét, som kommer efter pickuppen. At omsætte den avancerede klang fra et akustisk instrument til vekselspænding via en lille dims, som kun har kontakt med selve instrumentet via en meget lille berøringsflade, er altså ikke nogen nem øvelse!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Bortset fra, at jeg synes, en optisk kompressor og en akustisk guitar er et match made in heaven, så er vi enige meget langt hen ad vejen. Tanken er bestemt at prøve med kritisk lytning, før der investeres i noget som helst. Pickupsystemet er også under mistanke.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg har til nøjagtigt samme formål overvejet at prøve denne kasse. - Det er den eneste vej man kan afgøre om det er hit eller shit.

Så erfaringerne er meget spartanske.. :-)

http://www.thomann.de/dk/art_pro_channel_ii.htm

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg ved ikke rigtig. Jeg synes A.R.T. Som regel laver noget skrammel. Lige PT. Har jeg aftalt at låne en great river preamp (top notch solid state) og så vil jeg se, om jeg kan finde en dag i ferien til at prøve en UA i Aage.
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Snake Boots »

Smittefar, du skal vide, at den UA er ekstrem farvet i lyden. Den er ikke særligt rentspillende og meget mørk grænsende til ulden sammenlignet med en 'typisk moderne preamp'. Det kan selvfølgelig være præcis dét du søger. Det er efter min mening også mange penge for et stykke meget, meget billigt printpladeskrammel... Da min kammerat skulle skifte rør i sin (da den støjede) forsvandt gevindet i skruerne efter en enkelt tur, da skruerne er bløde som smør... 

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Ja, det lyder sgu da godt nok ikke for godt. Jeg synes ikke, det gør så meget, den farver. Men den skulle da gerne holde
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Sasha »

[quote="'Snake Boots' pid='63318' dateline='1404418240'"] ...for et stykke meget, meget billigt printpladeskrammel...
 [/quote]

Hvordan "billigt"..?

Er det nogle skrammelkomponenter, der er brugt? Oder..?

 
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Nu synes jeg måske også, der bliver overdrevet lidt. Det er lavet på print (men det er der altså ikke noget galt med), men så vidt jeg kan se, er det lavet pænt og fornuftigt. Jeg kan ikke se, om der er sokler til rørene, og hvis der er, sidder de sikkert direkte i printet. Den del kunne naturligvis laves bedre, men derfra og så til at kalde det billigt printpladeskrammel bom bom

Billede
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af AnotherDan »

Kristian hvis du syntes om Great Riveren, skal du måske også prøve http://www.4sound.dk/shop/preamps/ga-pr ... -mkii.html som koster en fjerdedel.
Begge er inspireret af Neve, jeg har ikke selv fået prøvet den project 73 som DI, men prøvede den på mikrofon og blev positivt overrasket.

Du sender som sagt bare en mail :)
Last edited by AnotherDan 9 years ago, edited 1 time in total.
Bah

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Ja, den der GA project har jeg også haft i kiggerten i længere tid - Den ville også matche min GA kondensatormikrofon - og de laver jo også en kompressor (som dog ikke er optisk)
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Snake Boots »

Hov, den min kammerat har, er vidst den her (som koster 18.600kr):

http://www.thomann.de/dk/universal_audio_6176.htm

"Billigt skrammel" er min subjektive oplevelse af UA'en - det er ikke baseret på nogen som helst konkret viden om komponenter eller andet. Men i mine hænder føles alt ved den billigt eller halvbilligt: skruerne, potmetrene, rør monteret direkte på print, potmetre monteret direkte på print (så vidt jeg husker), konstruktionen i mine øjne virker skrøbelig. Kvalitetsmæssigt er det ikke værre end så meget andet, men det undrer mig lidt, at den tilsyneladende ikke er bedre end på de 1200-kroners budget-preamps vi har liggende i øveren. Selvom det muligvis er navit, havde jeg blot forventet noget andet af en simpel klon af et gammelt design til 18.600kr. For de penge kan man jo til sammenligning få en meget lækker håndbygget guitartop. Til sammenligning kan man jo prøve at google en gammel UA fra 50'erne og se, hvordan den ser ud indeni...

Den der 6176 lyder rigtig, rigtig fedt, det er slet ikke det. Men preampen ER bare meget farvet og det kræver, at man kan li farven for at det giver mening.
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af AnotherDan »

Jeg har også en RNC liggende du må prøve af, nu du også kigger efter compressor.
Jeg har kun brugt den på vokal hvor den var glimrende til at kontrollere inputtet.
Bah

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Rasmus »

Vi(Esben) har faktisk sådan en LA-610 MK I ude i studiet.

Jeg bruger den mest til at optage vokaler.

Men jeg kan da lige prøve at plugge en western guitar i og se om det kan nogle tricks.


 EDIT: Esben har een....
Last edited by Rasmus 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Det vil jeg vældig gerne høre om - Den der RNC comp har jeg også kigget på Dan
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Sasha »

Måske A Designs Reddi var værd at kigge på?

Ganske vist absolut blottet for EQ, Compressor og De-Esser (hvad bruger man egentlig sådan én til i forbindelse med akustisk guitar?). Men relativit tæt på mit tidligere nævnte ideal om en simpel boks med én knap på...Billede
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Preamp/D.I.til akustisk guitar

Indlæg af Smittefar »

Link? De-esser er nok også at gå for langt, men nogle gange oplever jeg at nogle akustiske kan have en hidsig vislelyd i toppen. Den kan fjernes med de-esser.
Modded guitars were crap right out of the factory


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen