SG Custom 3 pu wiring

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

SG Custom 3 pu wiring

Indlæg af Dannyboy »

Hola

Jeg købte en lækker gammel SG Custom på eBay forleden til en helt latterlig lav pris, som da den landede viste sig at spille og lyde helt formidabelt. Super luksus!

Billede

Billede

Den midterste pickup var så loddet fra, så den var sat op som en alm 2-pickup Gibson. Jeg ville gerne lige prøve at lodde den til, men er ret meget i tvivl om hvordan. Har googlet lidt frem og tilbage, men det lader lidt til at ligemeget hvordan jeg prøver, så lyder den midterste pickup ude af fase, når man blender den ind enten i bridge eller neck positionen?
Jeg synes ellers tanken er meget fed at den midterste PU kan blendes ind efter behov og at guitaren ellers er sat op som en std Gibson, når man skruer denne ned, men så skal den jo helst lyde ordentligt.

En anden ting. AL action på den midterste PUs volume sker mellem kl 9-10 på potmetret - er det ikke fordi det er et tone-potmeter og ikke et volume-pot?

PS: Der er tale om en Gibson Switchcraft toggleswitch med to yderpunkter (til hhv N og B PU) og et punkt i midten og et nederst (som ser ud til at være loddet sammen og ført et sted hen). En ting er i hvert fald sikker. Den er modded af flere omgange og der er nok ingen originale lodninger tilbage. Total rodebutik.. Her lidt billeder.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Last edited by Dannyboy 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: SG Custom 3 pu wiring

Indlæg af Sasha »

Kan kun sige, at de tre pickuppers-Gibsons, jeg har prøvet (ikke at det er så mange. Men dog et par stykker), alle har lydt tyndt som tis, når man blander den tredje pickup ind i legen.

Og nu skal jeg ikke prale af have tjekket, hvor tingene hænger sammen i sådan en fætter. Men det kunne da godt lyde som om, at du har et potmeter med en forkert karakteristik.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: SG Custom 3 pu wiring

Indlæg af Dannyboy »

Alright. Men det kan jo næppe være meningen. Jeg loddede lige for sjov midterpickuppen hen i stedet for neck PU'en. Den lyder altså helt fint, så det er ikke pickuppen den er gal med.

Jeg har lige renset lidt af tin'en af de to bagerste pots. De ser helt ens ud. Er det to tonepots? Er de 250k eller 500k og er de originale?


EDIT: Nå, jeg fandt en søgemaskine på google. Den siger:

Potentiometer Info
This potentiometer was made by
CTS Corporation (Chicago Telephone Supply)
in the 30th week of 1972

This means that (given this is an original part) this is the earliest possible date your guitar (speaker) was made.

Men den fortæller ikke om det er tone- eller volume-pots? og gad vide om det er 250k eller 500k?

Billede
Last edited by Dannyboy 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: SG Custom 3 pu wiring

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Nej, pickuppen har det garanteret helt fint. Det er måden, de bliver forbundet på, der resulterer i "tisset". I princippet er det helt parallelt til "in between" postionerne på en Strat. Men særligt fedt lyder det nu altså ikke i mine gamle ører. Skt. Jimi demonstrerer f.eks. selv det tynde øl på sin guitar her fra omkring 0:40-0:45:

https://www.youtube.com/watch?v=noxRHxY9R2w

Så det er ikke kun din guitar, den er gal med... :)

Den nemmeste måde at afgøre, hvilket potmeter, der er tale om, er jo at bruge et ohm-(multi)metr og måle den helt konkrete værdi. Modstanden måler du mellem de to yderste ben. Og karakteristikken måler du ved at sætte rotoren i midterstilling. Måler du så cirka den helve modstand mellem midterbenet og yderbenene, er det et lineært potmeter. Fordeler modstanden sig derimod (stadig med rotoren i midterstilling) med ca. 1/10 af den samlede værdi til den éne side og 9/10 til den anden, er det et logaritmisk.

(Reverse log. springer vi lige let henover i et elegant forsøg på at camouflere, at jeg ikke på stående fod  kan huske, hvilken side man skal kunne måle henholdsvis 1/10 og 9/10 af modstanden. Heldigvis er disse sjældne i guitarer. Og ellers er Google garanteret din ven... :D
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: SG Custom 3 pu wiring

Indlæg af Dannyboy »

Okay, det må jeg sgu lige prøve så  :)

Men den eneste forskel på de to slags potmetre er vel hvornår den 'tager ved'? Om den kører fra 0-10, eller om den først starter fra 9-10?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: SG Custom 3 pu wiring

Indlæg af Sasha »

Narh, helt sådan kan det nok ikke stilles op. Det er - som det ligger i navnet - forskellen mellem en linær og en logaritmisk kurve:

http://www.tdpri.com/forum/attachments/tele-technical/60309d1286322066-do-i-bleed-go-pot-linlog10-jpg
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: SG Custom 3 pu wiring

Indlæg af Dannyboy »

Oki doki.. Nå, det ku jeg sgutte finde ud af. Intet udslag ligemeget hvordan jeg indtiller multimeteret

Nå, men jeg har godt nok en anelse svært ved at lure hvordan det har siddet originalt med to tonepots og tre pickupper. Så er der jo en af pickupperne som ikke har et volumepot oder was?
Eller det er måske netop dét den switch kan?
Last edited by Dannyboy 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: SG Custom 3 pu wiring

Indlæg af Sasha »

Nej, hvis ellers den er lavet efter "de officielle foreskrifter":

http://www.gibson.com/Files/schematics/solid.gif

har den midterste pickup hverken volume- eller tonekontrol. Den er bare sådan en "fast udtynding", man kan koble til. Men når den er koblet ind sammen med den bagerste pickup, vil sidstnævntes kontroller virke på begge pickupper. Men man kan selvfølgelig ikke styre blandingsforholdet imellem dem.

Og jeg skal ikke lige pr. korrespondance kunne sig, hvad der er galt. Det lyder umiddelbart som om, at enten er det pågældende potmeter virkelig f...ed up. Eller også er det "piloten", den er gal med... ;)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen