16ohms belastning af 8ohms forstærker.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 16ohms belastning af 8ohms forstærker.

Indlæg af Sasha »

Nu er begreberne "må" og "kan" jo ikke 100% synonyme.

Måske var begrebet "risikovurdering" måske i virkeligheden mere relevant her? Det første, der typisk lider, er lyden. Det kan man jo så gøre op med sig selv, om man kan leve med. Dernæst belastes udgangstransformatoren af højere peak-spændinger end sædvanligt. På en robust vintage-transformator eller anden form for "ordentligt jern" er dette ikke noget problem. Men står man med sådan en maksimalt underdimensioneret "kinøjser" af en art, ville jeg nok ikke gøre det.

Til gengæld er den anden vej rundt - altså at sætte et 8 ohms kabinet til en 16 ohms udgang værre! Så det vil jeg ikke anbefale.

Hvilket scenarie er det, vi er ude i?

Edit: Og som altid gælder det, at det jo altid er, når man begynder at presse tingene, at problemerne melder sig på banen. Laver man sådan en impedansmæssig fejltilpasning, men aldrig har volumeknappen oppe på mere end "1", sker der ikke noget ved det. Men når udgangsrørene begynder at arbejde for føden, ser tingene altså anderledes ud...
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: 16ohms belastning af 8ohms forstærker.

Indlæg af Snake Boots »

Jeg har ingen teknisk indsigt i om det går eller ej (jeg ville ikke udsætte min forstærker for det i en fast opsætning), men vil bare lige nævne, at kører du et 16 oms kabinet og en 16 ohms højtaler samtidigt i parallelforbindelse, så giver det tilsammen 8 ohm. Afhængig af hvad det tænkte setup er, kunne dette måske være en mulighed? Eks. en 8 ohms combo hvor man erstatter højtaleren med en 16 ohms, og bruger denne i parallel sammen med et 16 ohms kabinet. Så passer pengene..

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: 16ohms belastning af 8ohms forstærker.

Indlæg af Lasse H »

Der er vist forsvundet nogle indlæg her?

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

RE: 16ohms belastning af 8ohms forstærker.

Indlæg af kraen »

Ja, der forsvandt lidt i nogle timer under en opdatering. Det beklager jeg.


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen