McKenzie 12" højtalere - spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

McKenzie 12" højtalere - spørgsmål

Indlæg af Odgaard »

Hej Freaks

Jeg har overtaget sådan et par højtalere her fra svigerfar. Han købte dem efter eget udsagn "for mange år siden for at bruge dem til nogle hifi-højtalere men kom ikke så langt med projektet." De har kun lige været sat til for at høre, om der nu også var lyd igennem. Resten af skrammerne, spindelvævet og støvet er kommet ved at blive flyttet rundt på diverse hylder.

Nå men:
Mine googlerier har indtil nu fortalt mig, at McKenzie producerede højtalere i England, at fabrikken lå tæt på Fane, at mærket stoppede med at eksistere i 1993, og at det nogle år forinden var blevet overtaget af Warfedale. Marshall skulle - ifølge en bruger på thegearpage.net - have brugt dem i Club & Country comboen en overgang. En lige så udokumenteret påstand er, at de blev brugt i Marshall/Park forstærkere i '70'erne og lyder hen ad Greenbacks.


Er der nogle af jer, der har prøvet dem, ved noget om mærket, hvilke forstærkere/kabinetter de har været brugt i osv.?

Billede

Billede

Det kunne jo være en fremragende undskyldning for et 2x12 kabinet, jeg ikke har brug for :)
Last edited by Odgaard 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: McKenzie 12" højtalere - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Hej Freaks

Jeg har overtaget sådan et par højtalere her fra svigerfar. Han købte dem efter eget udsagn "for mange år siden for at bruge dem til nogle hifi-højtalere men kom ikke så langt med projektet." De har kun lige været sat til for at høre, om der nu også var lyd igennem. Resten af skrammerne, spindelvævet og støvet er kommet ved at blive flyttet rundt på diverse hylder.

Nå men:
Mine googlerier har indtil nu fortalt mig, at McKenzie producerede højtalere i England, at fabrikken lå tøt på Fane, at mærket stoppede med at eksistere i 1993, og at det nogle år forinden var blevet overtaget af Warfedale. Marshall skulle - ifølge en bruger på thegearpage.net - have brugt dem i Club & Country comboen en overgang. En lige så udokumenteret påstand er, at de blev brugt i Marshall/Park forstærkere i '70'erne og lyder hen ad Greenbacks.


Er der nogle af jer, der har prøvet dem, ved noget om mærket, hvilke forstærkere/kabinetter de har været brugt i osv.?

Billede

Billede

Det kunne jo være en fremragende undskyldning for et 2x12 kabinet, jeg ikke har brug for :)
Jeg har også læst (i Michael Doyle's "The history of Marshall") dét med, at Marshall skulle have brugt dem i de første Club&Country-modeller. Jeg skal dog ikke prale af at have set det i virkeligheden...

Man skal nok starte med at få vished over, om der er tale om hifi- eller guitar/bas-enheder. Umiddelbart synes jeg, at det på baggrund af billederne ser ud som om, at membranen er den samme, som man typisk ser på Celestion's instrument-højttalere. Og kantophænget ligner også "det stive" papir-ophæng, der karakteriserer instrument-højttalere. Så lige umiddelbart vil jeg tro, at du vil få mere held og vellyd ud af dit forehavende, end din far tilsvarende ville have haft med sit forsøg på at pine noget, der perifert kunne karakteriseres som "musikgengivelse med en folholdsvis høj grad af troværdighed" ud af dem. 

Men kunne du finde et typebetegnelse eller modelnummer på dem, kunne man nok komme sandheden endnu nærmere. Ellers er der jo den gode, gamle og gennemprøvede metode med at sætte dem til og så se, "what the h... happens". Man kunne jo eventuelt i dén forbindelse måske med fordel lade være med at starte med volumeknappen på "11"... ;)  
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

McKenzie 12" højtalere - spørgsmål

Indlæg af Odgaard »

Update: de virker :) jeg har prøvet dem med en Vox Lil'nighttrain, som ikke er noget monster ift. masser af low end. Når det er taget med i betragtningen, kunne det godt være guitarhøjtalere af en eller anden art. Men jeg skal have hørt dem op imod nogle andre højtalere for at blive klogere.

Hvordan lyder det, hvis man bruger pa-højtalere til en guitarforstærker? :)

Edit: har jeg virkelig haft dem liggende i snart halvandet år? Nå, men jeg har måske også haft travlt :D
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: McKenzie 12" højtalere - spørgsmål

Indlæg af Odgaard »

Update: Folk fra internettet har sammen med produktbladet skåret mulighederne ned til af være enten 85 watt eller 100 watt bashøjtalere (c1285bass eller 12/100 bass).
Billede
Billede
Billede
Billede
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: McKenzie 12" højtalere - spørgsmål

Indlæg af Skovgaard »

Cool. 
At det er bashøjtalere - udelukker det i sig selv muligheden for, at de kan lyde godt med guitar, eller hvad? Jeg tænker her på forholdet mellem de gamle Celestions med hhv. 55 Hz versus 75 Hz basrespons.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: McKenzie 12" højtalere - spørgsmål

Indlæg af Odgaard »

Godt spørgsmål, som jeg ikke kunne have stillet bedre selv : :) Jeg har ikke selv erfaringer med f.eks. 55Hz vs. 75Hz Celestionenheder.

Alle erfaringer er velkomne :)

Mht. disse to McKenzie, synes jeg godt, de kan bruges til guitar.
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: McKenzie 12" højtalere - spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Godt spørgsmål, som jeg ikke kunne have stillet bedre selv : :) Jeg har ikke selv erfaringer med f.eks. 55Hz vs. 75Hz Celestionenheder.

Alle erfaringer er velkomne :)

Mht. disse to McKenzie, synes jeg godt, de kan bruges til guitar.
Så vidt jeg lige hurtigt kan gennemskue, er én af de væsentligste forskelle mellem McKenzie´s guitar- og basmodeller, at førstnævnte er udstyret med sådan en aluminiums-kappe ("dome" på internationalsk). Sådan en fætter plejer ikke i sig selv at gøre noget rart for diskantgengivelsen. Så jeg tror ikke, at du skal være så ked af at være blevet snydt for sådan én...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen