Volumepotmetre

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Volumepotmetre

Indlæg af Sasha »

Var forleden lige ved at udskifte et skrattende volumepotmeter i én af mine guitarer. Og endnu en gang kom jeg via et par eksperimenter til den konklussion, at man får en langt mere jævn fordeling af "the action" ud over potmeterets vandring, hvis man bruger et lineært potmeter istedet for at holde sig til det vedtagne og nedskrevne skisma om, at "til volumepotmetre skal man altid bruge logaritmiske potmetre!" 

Er der andre end mig, som har gjort sig lignende - eller også gerne diametralt modsatte - erfaringer? 

Og i samme skure: Er der nogen, som har erfaringer med typer af volumepotmetre, der lige ud af posen holder sig indenfor måske 10% tolerance af den pålydende værdi. Sjovt nok er de næsten altid "for lave". Og mange "250K" potmetre ligger i virkeligheden nede og roder omkring 200 kiloohm - visse "pragteksemplarer" endda endnu lavere. Alpha's potmetre plejer at være rimeligt tæt på målet. Men disse bruger jeg kun, hvis jeg specifikt gerne vil have potmetre, som er forholdsvis stramme at dreje (det kunne f.eks. være på en "omvendt" Stratocaster). Göldo lader til at være ca. 50/50 m.h.t. succesraten. Og CTS er efterhånden helt håbløse: Her skal man være heldig, hvis ét ud af fem er OK. Bourns har jeg ikke den store erfaring med. Anyone?

Endelig findes der jo svinedyre potmetre fra f.eks. Allesandro m.fl, som jeg dog ikke har prøvet, da jeg må erkende, at jeg synes, at 400-500 kroner er til den dyre side for et potmeter, når man dybest set ikke aner, om de sidste 380-480 kroner er givet godt ud, eller om de blot er givet direkte ud af vinduet for et potmeter, som ikke er et hak bedre end alle mulige andre. Any thoughts?
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JohnnyN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmetre

Indlæg af JohnnyN »

Jeg bruger altid logaritmiske og har det fint med måden de virker på (Les Paul med 50'er ledningsføring, og Tele med lignende), så jeg kan ikke vurdere om lineære er bedre.
Der er faktisk en del Les Pauls der er født med lineære - det er ikke mit indtryk de lineære er særlig populære, da de ofte skiftes ud med logaritmiske hvis man skal tro diverse fora ude på det store Internet :) .

Jeg har gode erfaringer med CTS 450 serie fra WD Music. De ligger lidt over standard (hhv. 270K og 550K) med 9% tolerance.
Jeg har brugt dem i flere Les Pauls og de har alle været mellem 540k og 555K - men måske har jeg bare været heldig.
Det er de premium 9% potter (logaritmiske) der findes her:
http://www.wdmusic.co.uk/cts-236-c.asp
Last edited by JohnnyN 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmetre

Indlæg af VilhelmNielsen »

JohnnyN skrev: Jeg bruger altid logaritmiske og har det fint med måden de virker på (Les Paul med 50'er ledningsføring, og Tele med lignende), så jeg kan ikke vurdere om lineære er bedre.
Der er faktisk en del Les Pauls der er født med lineære - det er ikke mit indtryk de lineære er særlig populære, da de ofte skiftes ud med logaritmiske hvis man skal tro diverse fora ude på det store Internet :) .

Jeg har gode erfaringer med CTS 450 serie fra WD Music. De ligger lidt over standard (hhv. 270K og 550K) med 9% tolerance.
Jeg har brugt dem i flere Les Pauls og de har alle været mellem 540k og 555K - men måske har jeg bare været heldig.
Det er de premium 9% potter (logaritmiske) der findes her:
http://www.wdmusic.co.uk/cts-236-c.asp
Kan CTS pots overhovedet fås linære?

JohnnyN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmetre

Indlæg af JohnnyN »

Ja - men umiddelbart ser det ikke ud til WD UK har dem.
Gitarrdelar har nogle. Ser ud til at være de der har B i varebeskrivelsen. Ser også ud til at 500K med langt gevind er 450 serie potter (mærket 500XL).
http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=62_66_290

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmetre

Indlæg af Sasha »

Hvordan ser det så ud med holdbarheden af dem? Holder de mere end et par år, hvilket ifølge min højst uvidenskabelige, personlige statistik lader til at være levetiden for CTS-potmetre, der er produceret inden for måske de sidste fem år? Og har de også denne her "skrabende" gang, som ihvertfald jeg ikke synes passer sig for et "dyrt og lækkert" potmeter? Og hvad er sammenligningsgrundlaget?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JohnnyN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmetre

Indlæg af JohnnyN »

Ja jeg har nogle der har holdt mere end et par år - og jeg bruger dem.
CTS er -som du sikkert ved - ikke bare CTS. De laver flere forskellige serier, og fremstiller også efter specifikationer for f.eks. RS Guitarwork og Crazyparts.
Jeg synes ikke den skrabende gang er særlig udpræget på 450 serie, og nærmest ikke eksisterende på RS Superpots. Det er mere udpræget på de billigere udgaver - hvis jeg husker rigtigt - de hvor typenummeret slutter på 086.

Hvis du vil have dyrt og lækkert er der nok ingen vej udenom Bourns, men dem har jeg ikke personlig erfaring med.
Last edited by JohnnyN 9 years ago, edited 1 time in total.
Venligst
Johnny Nielsen

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmetre

Indlæg af Sasha »

JohnnyN skrev: Ja jeg har nogle der har holdt mere end et par år - og jeg bruger dem.
CTS er -som du sikkert ved - ikke bare CTS. De laver flere forskellige serier, og fremstiller også efter specifikationer for f.eks. RS Guitarwork og Crazyparts.
Jeg synes ikke den skrabende gang er særlig udpræget på 450 serie, og nærmest ikke eksisterende på RS Superpots. Det er mere udpræget på de billigere udgaver - hvis jeg husker rigtigt - de hvor typenummeret slutter på 086.

Hvis du vil have dyrt og lækkert er der nok ingen vej udenom Bourns, men dem har jeg ikke personlig erfaring med.
Tak for dine betragtninger.

Jeg vil dog sige, at hvis man kigger steder så som Banzai og Tube Town, lader Bourns til at koste et sted mellem halvdelen og det samme som (standard-)CTS. Så det er nu ikke prisen, der i sig selv skulle holde én fra at vælge førstnævnte.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen