Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af itsaysvuff »

Hej,

Er ved at lave et stort pedalboard hvor alt bliver brødfødt af to voodoo lab strømforsyninger. Der er lige nogle ting jeg skal have på det rene inden jeg begynder at patche det op og det håber jeg at I kunne hjælpe med.. Jeg vil nødigt brænde en masse pedaler af.re

F.eks. har jeg en original pog og en memory man. De skal hhv. have 18v og 24v. Pog'en skal så have 500 mA (mener jeg) og Memory Man'en noget mindre. Det med volt har jeg styr på - har jeg et doubler kabel - men det med mA er lidt svære.. 

Hvis nu vi teoretisk set forbinder to 9v / 200 mA sammen - betyder det så at der er 18v / 200 mA i den anden ende?

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af Stevi »

itsaysvuff skrev: Hvis nu vi teoretisk set forbinder to 9v / 200 mA sammen - betyder det så at der er 18v / 200 mA i den anden ende?
På sådan en Voodoo Lab kan man enten fordoble spændingen eller strømstyrken, men ikke begge på samme tid. Der findes 2 forskellige kabler til det. For at fordoble spændingen, bruger man hvad der svarer til en almindelig daisy, som er parallelt forbundet. For at fordoble strømstyrken, bruges et serielt forbundet kabel.

Til POG: Her vil jeg benytte output 5 og 6 sat til 9 volt (den almindelige indstilling) med et serielt forbundet kabel (Voodoo Lab kalder det for current doubler, er normalt grønt).

Til Memory Man: Her vil jeg benytte 2 af outputs 1-4 med dip switches sat til 12 volt med et parallelt forbundet kabel (Voodoo Lab kalder det voltage doubler, er normalt sort).

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af itsaysvuff »

Stevi skrev:
itsaysvuff skrev: Hvis nu vi teoretisk set forbinder to 9v / 200 mA sammen - betyder det så at der er 18v / 200 mA i den anden ende?
På sådan en Voodoo Lab kan man enten fordoble spændingen eller strømstyrken, men ikke begge på samme tid. Der findes 2 forskellige kabler til det. For at fordoble spændingen, bruger man hvad der svarer til en almindelig daisy, som er parallelt forbundet. For at fordoble strømstyrken, bruges et serielt forbundet kabel.

Til POG: Her vil jeg benytte output 5 og 6 sat til 9 volt (den almindelige indstilling) med et serielt forbundet kabel (Voodoo Lab kalder det for current doubler, er normalt grønt).

Til Memory Man: Her vil jeg benytte 2 af outputs 1-4 med dip switches sat til 12 volt med et parallelt forbundet kabel (Voodoo Lab kalder det voltage doubler, er normalt sort).
For fanden da også - jeg havde fået af vide at begge ting blev ordnet på samme tid.. Satans - men tak for svaret..

Strømforsyningerne er voodoo lab 2 + og en 4x4..

Stevi - har du et link til kablerne? Skal nemlig have købt dem hurtigst muligt

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af itsaysvuff »

Her er den helt præcise info på de to pedaler:

EHX Memory Man 24v dc 100 mA AC ADAPTOR

EHX POG 18v dc 500 mA AC ADAPTOR

Jeg må indrømme - jeg forstår ikke helt det du skriver.. Du siger at man ikke kan begge få et kabel der kan begge ting, men skriver så en løsning.. Hvis ikke et kabel kan begge ting så findes der jo ikke nogen løsning? Der er ikke ogen udgang der har 500 mA

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af Sasha »

Stevi skrev:
itsaysvuff skrev:  For at fordoble spændingen, bruger man hvad der svarer til en almindelig daisy, som er parallelt forbundet. For at fordoble strømstyrken, bruges et serielt forbundet kabel.


Skal vi være helt pernitne, er det nu godt nok omvendt. Men ellers har du ret... :)

Edit: Det var så Stevie, der skrev det. Men jeg kan sgu'tte helt hitte rundt i citaterne med det nye layout. Klebager!
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af itsaysvuff »

Sasha skrev:
Stevi skrev:
itsaysvuff skrev:  For at fordoble spændingen, bruger man hvad der svarer til en almindelig daisy, som er parallelt forbundet. For at fordoble strømstyrken, bruges et serielt forbundet kabel.


Skal vi være helt pernitne, er det nu godt nok omvendt. Men ellers har du ret... :)

Edit: Det var så Stevie, der skrev det. Men jeg kan sgu'tte helt hitte rundt i citaterne med det nye layout. Klebager!

Jeg er med.. Jeg har også lavet en fejl, men jeg kan ikke skyde skylden på webdesignet.. Det er vidst fordi det var for tidligt jeg skrev.. 

Mit spørgsmål er om 2 x 9v 200mA bliver til 1 x 18v 400mA

Jeg skrev forkert..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af Sasha »

Og nej: Man kan ikke samtidig fordoble både spænding og strømstyrke ved at forbinde to af strømforsyningens udgange med et kabel. Man må nøjes med én ting ad gangen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af Sasha »

itsaysvuff skrev: Det er vidst fordi det var for tidligt jeg skrev.. 

Kender det kun alt for godt...   :)

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af itsaysvuff »

Sasha skrev:
itsaysvuff skrev: Det er vidst fordi det var for tidligt jeg skrev.. 

Kender det kun alt for godt...   :)
Hehe ja - men okay.. Jeg har fået min kaffe og nu forstår jeg det.

Men hvis jeg så forbinder to udgange sammen hvor det ene udsender 9v 400mA og det andet 9v 100mA - hvad modtager pedalen så af spænding?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af Sasha »

itsaysvuff skrev:
Sasha skrev:
itsaysvuff skrev: Det er vidst fordi det var for tidligt jeg skrev.. 

Kender det kun alt for godt...   :)
Hehe ja - men okay.. Jeg har fået min kaffe og nu forstår jeg det.

Men hvis jeg så forbinder to udgange sammen hvor det ene udsender 9v 400mA og det andet 9v 100mA - hvad modtager pedalen så af spænding?
Ja, det kommer jo så an på, hvordan du forbinder dem:

Hvis du serieforbinder dem, får du 18 volt 100 mA ( begge udgange belastes lige hårdt. Så du er nødt til at styre efter den svageste).

Parallelforbinder du dem derimod, får du så 9 volt, 200 mA - af samme hensyn som ovenfor.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af itsaysvuff »

Sasha skrev:
itsaysvuff skrev:
Sasha skrev:
itsaysvuff skrev: Det er vidst fordi det var for tidligt jeg skrev.. 

Kender det kun alt for godt...   :)
Hehe ja - men okay.. Jeg har fået min kaffe og nu forstår jeg det.

Men hvis jeg så forbinder to udgange sammen hvor det ene udsender 9v 400mA og det andet 9v 100mA - hvad modtager pedalen så af spænding?
Ja, det kommer jo så an på, hvordan du forbinder dem:

Hvis du serieforbinder dem, får du 18 volt 100 mA ( begge udgange belastes lige hårdt. Så du er nødt til at styre efter den svageste).

Parallelforbinder du dem derimod, får du så 9 volt, 200 mA - af samme hensyn som ovenfor.

Okay - altså serieforbinding er når man vil fordoble volten og parallelforbinding er spændingen.. Jeg tror jeg har fat i det nu!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af Sasha »

Nu er volt jo den enhed, man angiver en spænding ved. Så mere korrekt ville det nok være at sige, at ved en serieforbindelse øger du spændingen (Volt), og ved en parallelforbindelse øger du strømmen ((milli-)Ampere).
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Spørgsmål vedr. strøm til pedaler

Indlæg af Stevi »

Sasha skrev:
Stevi skrev:
itsaysvuff skrev:  For at fordoble spændingen, bruger man hvad der svarer til en almindelig daisy, som er parallelt forbundet. For at fordoble strømstyrken, bruges et serielt forbundet kabel.


Skal vi være helt pernitne, er det nu godt nok omvendt. Men ellers har du ret... :)

Edit: Det var så Stevie, der skrev det. Men jeg kan sgu'tte helt hitte rundt i citaterne med det nye layout. Klebager!
Pardon, selvfølgelig...  :blush:

Når dét er sagt, så vil jeg overordnet foreslå IKKE at blande outputs 1-4 med 5-6, da de ikke fungerer på samme måde. Hvis du skifter 5-6 med dip-switchen, bliver de ureguleret, og hér er jeg ikke sikker på de kan blandes med 1-4. Jeg ved ikke lige hvordan det er med 7-8, jeg har selv en BBE som er magen til en VL, men uden sag på 7-8, så de er 100% identiske med 1-4.
Last edited by Stevi 9 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen