Silvertone 1444 bas - kondensator

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Silvertone 1444 bas - kondensator

Indlæg af SeniorFisker »

Hej

Jeg har en Silvertone 1444 bas - med en enkelt lipstick picup

Men tone kontrollen virker ikke hørbart og da bassen er rimelig mørk og mudret i lyden

vil jeg gerne have det til at fungere



Jeg har lavet en lille skitse af hvordan det er monteret og så vidt jeg kan se ud fra andre billeder
på nettet - så er det originalt lavet sådan her.


Mit problem er at jeg ikke kan gennemskue hvad jeg skal bestille for at skifte delene ud
Potmeter = 50 Kohm -
Men hvad med kondensatoren ?

hvad betyder 0.1 ?

http://familienfisker.dk/pictures/silve ... ontrol.jpg

[img]//http://familienfisker.dk/pictures/silve ... ontrol.jpg[/img]


SeniorFisker

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Silvertone 1444 bas - kondensator

Indlæg af Sasha »

SeniorFisker skrev: Hej

Jeg har en Silvertone 1444 bas - med en enkelt lipstick picup

Men tone kontrollen virker ikke hørbart og da bassen er rimelig mørk og mudret i lyden

vil jeg gerne have det til at fungere



Jeg har lavet en lille skitse af hvordan det er monteret og så vidt jeg kan se ud fra andre billeder
på nettet - så er det originalt lavet sådan her.


Mit problem er at jeg ikke kan gennemskue hvad jeg skal bestille for at skifte delene ud
Potmeter = 50 Kohm -
Men hvad med kondensatoren ?

hvad betyder 0.1 ?

http://familienfisker.dk/pictures/silve ... ontrol.jpg

[img]//http://familienfisker.dk/pictures/silve ... ontrol.jpg[/img]


SeniorFisker

0,1 = 0,1 uF (mikrofarad) = 100 nF (nanofarad)

Og hvis det er tone-potmeteret, du vil skifte, og diagrammet ellers står til troende, er det vel et 100 kiloohms (lineært) potmeter, du skal bruge.

Om disse originale komponentværdier så er den direkte vej til at styre udenom mørk og mudret lyd, kan nok diskuteres ret kraftigt. Hvis det ikke afhjælper den mørke lyd at skifte det nævnte, kunne du overveje at prøve f.eks. to 250 kiloohms potmetre og en kondensator på 22-50 nanofarad istedet.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Silvertone 1444 bas - kondensator

Indlæg af SeniorFisker »

Sasha skrev:
SeniorFisker skrev: Hej

Jeg har en Silvertone 1444 bas - med en enkelt lipstick picup

Men tone kontrollen virker ikke hørbart og da bassen er rimelig mørk og mudret i lyden

vil jeg gerne have det til at fungere



Jeg har lavet en lille skitse af hvordan det er monteret og så vidt jeg kan se ud fra andre billeder
på nettet - så er det originalt lavet sådan her.


Mit problem er at jeg ikke kan gennemskue hvad jeg skal bestille for at skifte delene ud
Potmeter = 50 Kohm -
Men hvad med kondensatoren ?

hvad betyder 0.1 ?

http://familienfisker.dk/pictures/silve ... ontrol.jpg

[img]//http://familienfisker.dk/pictures/silve ... ontrol.jpg[/img]


SeniorFisker

0,1 = 0,1 uF (mikrofarad) = 100 nF (nanofarad)

Og hvis det er tone-potmeteret, du vil skifte, og diagrammet ellers står til troende, er det vel et 100 kiloohms (lineært) potmeter, du skal bruge.

Om disse originale komponentværdier så er den direkte vej til at styre udenom mørk og mudret lyd, kan nok diskuteres ret kraftigt. Hvis det ikke afhjælper den mørke lyd at skifte det nævnte, kunne du overveje at prøve f.eks. to 250 kiloohms potmetre og en kondensator på 22-50 nanofarad istedet.
Hej Søren

Desværre havde jeg tegnet forkert - potmeter værdierne er omvendt - beklager
volume = 100 og tone=50

Jeg er meget glad for bassen fordi den er lille og overskuelig i forhold til en normal bas
så hvis du har ideer til hvilke værdier der skal anvendes for at gøre den mindre mudret
så fortæl gerne

SeniorFisker

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Silvertone 1444 bas - kondensator

Indlæg af Sasha »

Prøv lige at se, hvordan det originale virker i første omgang.

Men ellers ville jeg som allerede nævnt måske prøve to 250K-potmetre og måske en 50 nanofarads kondensator istedet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Vis indlægget.

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Silvertone 1444 bas - kondensator

Indlæg af SeniorFisker »

Sasha skrev: Prøv lige at se, hvordan det originale virker i første omgang.

Men ellers ville jeg som allerede nævnt måske prøve to 250K-potmetre og måske en 50 nanofarads kondensator istedet.
jeg kan godt finde delene på diverse guitar web shops f.eks. gitardelar

men jeg checkede også lige lavpris elektronik i århus
deres potmetre er mest plastik som der ikke kan loddes på eller delvis metal og det er vel ikke så godt ?
og de har virkelig mange slags kondensatorer - og jeg ved ikke rigtig hvilken slags jeg skal vælge

Vil det være ok at købe hos lavpris elektronik - eller er det kun dem fra guitar butikkerne der har
den rigtige kvalitet til instrument brug

SeniorFisker 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Silvertone 1444 bas - kondensator

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Nu skal jeg ikke påtage mig at redegøre for Elektronik Lavpris' varelager. Men jeg kan personligt ikke mindes at have set potmetre, der hæver sig op over din meget rammende beskrivelse, hos dem. Så hvis du alligevel har forvildet dig til Århus, tror jeg, at der er langt større chance for at finde gode potmetre i én af byens musikforretninger. Akustikken plejer f.eks. at have gode potmetre til brug i instrumenter. Om se også har en egnet kondensator, skal jeg ikke kunne sige. Men den skulle du ihvertfald kunne få hos Elektronik Lavpris. Typen er ikke så kritisk, så længe værdien blot er rigtig (f.eks. 47 nanofarad). Men sørg for at få en, der er til at montere rent fysisk. Mange moderne typer har kun meget korte ben til montering i en printplade. Så se, hvad de har...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen