Ældre Marshall kabinetter

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af the-rabbit »

Hej fellow freaks.

Jeg har været uden for denne verden de sidste par år, da lysten total forsvandt efter bandet gik i opløsning. 
 - Nu er lysten begyndt at melde sig igen, jeg har fået skrabet et par gamle gutter sammen, og fået øvelokale igen. :)

Samtidig har jeg fået realiseret en drøm om en ældre Marshall. Nærmere en SuperBass fra 1976.


Dernæst kommer problemstillingen.
Jeg skal have et kabinet til denne forstærker!?

Den "højtaler-lyd" jeg bedst kan lide er Webers keramiske 1265.

Jeg har aldrig hørt et gammelt Marshall 4x12" kabinet, og jeg kan fornemme at der er mange forskellige modeller, enheder, årgange osv i spil.
 - Er der nogle som kan hjælpe mig lidt på vej?

(jeg snakkede lidt med Woodstock i dag. De har et kabinet fra 1975 med "blackback" (kaldte han dem) højtalere til at stå. Og ville evt. tage min gamle Orange forstærker og kabinet i bytte.
(Hvad bør sådan et kabinet koste?)

Jeg har et Orange 2x12 Openback kabinet stående, hvori der sidder de originale kedelige Celestion V30-enheder. Kabinettet er lavet af 18mm birkefiner. 
Jeg har overvejet at skifte højtalerne deri ud med Weber 1265.. 


Meeen.. Et originalt ældre Marshallkabinet ville stadig være federe.

Fortæl, diskuter og gør mig klogere, tak! :D

Mvh.
Emil Hansen


KabinettetOrange PPC212OBOrange PPC212OB Orange PPC212OB

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Nu er det jo altid pokkers svært at kloge sig ret meget på, hvad der vil falde i andres smag. Jeg kan dog starte med at erklære mig helt enig i din glæde over Weber´s keramiske 1265. Personlig går jeg lige p.t. og lægger min søndagstier til side til at købe sådan to til mit 2x12 kabinet, idet jeg må erkende, at det lyder bedre, hvis jeg plugger f.eks. min "Verdens bedste Marshall" til 1265´eren i min lille Park-combo´s 1x12" åbne kabinet, end det gør, når den ryger i mit lukkede 2x12 med en gammel G12H30 og en ditto alnico-Celestion. (Dette er ellers en vindende kombination i et åbent 2x12).

Samtidig kan jeg sagtens forstå fascinationen af at eje "det rigtige" kabinet til din forstærker. Jeg har selv to af disse kabinetter. Men jeg måtte erkende, da jeg slæbte grej ned for at tage til guitarshow i København, at dét af 4x12´erne, som bor på hjemadressen, ikke havde været ude af døren siden sidste guitarshow. Det samme gælder det andet, som står på "fjernlager". Så denne fascination af 4x12´ere er ifølge min (efterhånden lidt halvgamle) opfattelse klart nemmest at realisere, hvis det er andre, der skal slæbe på det (især hvis der er trapper involveret). Men igen: Jeg forstår klart fascinationen, men må erkende, at et 2x12" er en langt mere håndterbar størrelse. Og jeg er ikke helt sikker på, at et midt-70´er Marshall 4x12 med de originale enheder og ditto spånplade-bagplade (som dog ret nemt kan udskiftes) ville give entydigt lydmæssigt baghjul til et godt 2x12 med de omtale Weber-enheder i. Men jeg skal understrege, at jeg endnu har en direkte "shoot out" tilgode mellem netop disse to kombattanter.

Dernæst kommer, at betegnelsen "Blackback" sådan set ikke fortæller os andet, end at plast-bagkappen på de involverede enheder er sort. Det siger lige så lidt om lyden, som f.eks. at en Marshall har et betjeningspanel af plexiglas. Så dén oplysning kan du ikke bruge til ret meget. Du er nødt til at finde ud af, hvilke enheder det helt konkret drejer sig om - 25 eller 30 watts, bass eller lead osv.  FWIW er mine personlige favoritter fra dén periode, som det nok trods alt drejer sig om, bas-versionen (55 Hz resonansfrekvens) af 30 watts udgaven. Men tjek på forhånd, hvad det egentlig er, du eventuelt investerer i!

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Pluto »

Jeg har et gammelt 4x12 Marshall kabinte fra 77-78 med G12-h30 55 hz enheder i og det siger konge. Jeg har også et nyere Marshall HW kab 4x12 også med G12h-30 55hz og det er celestion heritage hedder de vist. Og det siger lige så godt. Og jeg vil tro de ville koste tæt på det samme de 2 kab. Så det er et spørgsmål om det skal være gammelt.
Til orientering vejer de begge ad h til.
Sorte strater lyder bare bedst..

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Jackie van Hippie »

Jeg har ingen erfaring med Weber's 1265'ere, men tilgengæld har jeg haft et Marshall 4x12" fra 1971 med 55hz Celestion G12H 30 wattere og det lød åndsvagt godt (parret med en gammel Marshall top Søren har haft fingrende i). Men det med trapper og 4x12" kabinetter... Det kan man let få nok af.
Mht. betegnelsen "blackbacks" så har jeg hørt termen brugt om netop disse 30 watt Celestion (dog ikke nødvendigvis 55hz (bas) versionen) en del gange efterhånden.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af MacG »

"Blackbacks" er ikke en model, men den farve plastic´et på coverne havde i en periode i ´70-erne. De kommer derfor i de samme udgaver som alle andre Celestions.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Lasse H »

Jeg synes ikke, det går at teste kabinettet uden din marshall, når den er færdig, eller en der er "voiced" og trimmet på samme måde, som din bliver.

Jeg har lige været igennem "vintage celestion fasen". Der er selvfølgelig meget, jeg ikke har prøvet. Et af de store spørgsmål er, om der er tale om G12M'ere eller G12H'ere. Jeg har selv begge typer, og jeg begge højtalere lyder godt. Jeg har desuden Webers 1265K, som også er en god højtaler, men jeg har endnu til gode at høre den i 4x12", selv det er planen på et tidspunkt.

Jeg synes, at G12H (mine er 55Hz fra 75) ligger tættere op ad Webers 1265K end G12M. Begge disse højtalere er i sammenligning med mine pre rola G12M'ere mere rene og giver en mere jævn gengivelse. De spiller højere, levere mere bund og komprimerer mindre end G12M. De giver en mere klar gengivelse.

Mine pre rola G12M forvrænger mere, har mere sustain (pga. kompression er min konklusion) og er meget rundet i toppen. De kan sammen med en ulden gammel marshall (læs: som har noget af baskredsløbet vil jeg tro) komme helt i retningen af "fuzz lyden".
Vælger du en senere G12M (har fx nogle fra '76 og '77 "blackback") får du en mere "aggressiv" højtaler, som stadig har lyden af G12M, men med en mere spids og kølig top. Disse (i hvert fald mine) spiller højere end de ældre G12M'ere.

Tag ned og prøv kabinettet. Det er bare fedt at have en kabinet, som passer til forstærkeren.

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af the-rabbit »

Tak for gode kommentarer, allesammen.

I har helt sikkert ret i, at et 4x12 kabinet ikke er toppen, hvis man skal slæbe det op og ned af trapper hele tiden. Dog kommer det til at stå mere eller mindre fast i vores øvelokale, i vært falde indtil vi de gode nok til at begynde at tage ud at spille igen. :)

Som jeg også skrev før, er Weber 1265-lyden (eller G12H30 i celestion-sprog) den højtaler jeg umildbart bedst kan lide. Men da jeg aldrig har hørt de gamle (hverken 75 eller 55hz) har jeg ikke det store sammenligningsgrundlag med Webers 1265.

Problemstillingen er bare lidt:
Jeg aner ikke hvad jeg skal søge på for at finde fornuftige bud på et gammelt Marshall 4x12 kabinet med G12H30 55Hz enheder.
Og, finder jeg ét, får jeg så mere for pengene ved at bestille et godt 2x12" kabinet (Eks. Tubetown) med Weber 1265?

Jeg er klart tændt på idéen om at have et "matching-set", men medmindre jeg er en total-spade til at søge, kan jeg ikke rigtigt finde nogle til salg?

I er meget velkommen til at komme med gode bud. :)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Pluto »

Nu er det længe siden jeg har købt mit det gamle ,men den gang var der tit et 4x12 Marshall til salg også med G12-H30 enheder i.Så det er bare at holde øjne og ører åbne tror jeg så dukker der nok et op.
Sorte strater lyder bare bedst..

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af the-rabbit »

Okay.. Jeg har søgt DBA tyndt over de sidste par uger, og jeg synes desværre ikke jeg kan finde noget interessant.. :( Desværre...

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Lasse H »

Jeg synes, jeg skulle vente rigtig længe på et 4x12" G12H30 55Hz til den rigtige pris (som stadig var lidt for dyr; man er vel jyde).
Du får mere for pengene helt nøgternt betragtet. Et godt TT kabinet med to Weber 1265K sendt hjem fra USA koster mere end et gammelt kabinet gør/bør (med mindre det er rigtig gammelt). Og skal du have et 4x12" med Weber enheder og et nyt godt kabinet dertil så er forskellen jo endnu større.

Det er lidt som med de gamle marshall forstærkere. Nogle gange er der ingen, og andre gange flyder det nærmest med dem. Men prøv da det i Woodstock. Om ikke andet, så har du da hørt det, hvilket jo er hele grundlaget for at købe sådan et kabinet.

Så er der lige det med tube town kabinetter. De er flotte, i birkefiner og virker generelt som godt håndværk. Jeg synes dog, at tolex'en har været skuffende lidt robust på de to kabinetter, jeg har haft.

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af the-rabbit »

Så er det måske lykkedes mig at finde én som vil sælge mig et 4x12" Marshallkabinet fra 1975 med 55hz G12H30 enheder.

Men imens han overvejer det færdigt, og tænker over hvad prisen skal være, vil jeg høre jer, hvad I mener er en fair pris på et sådanne kabinet?
(Jeg ved det er umuligt at svare på, men bare et skud i tågen, hvad en fair pris vil være)

Kabinettet er 1-ejers, og købt fra nyt i 1976, har aldrig været ude at spille, og står fuldstændigt som nyt. G12H30 55hz enheder.
Last edited by the-rabbit 9 years ago, edited 1 time in total.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Kuli »

Jeg ville give omkring 3500 for det kabinet, men nu er disse enheder heller ikke mine favoritter. Har selv haft et tilsvarende kabinet fra 1975 og må sige der er langt fra sådan et kabinet til et Marshall basketweave kabinet med G12M enheder! Men der er der så også en prisforskel på 10K eller mere til forskel...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Sasha »

Kuli skrev: Jeg ville give omkring 3500 for det kabinet...
Så er man nok også heldig (som køber) - især hvis standen er som beskrevet. Jeg ville sige i spændet mellem de nævnte 3500 og så måske 5000.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Pluto »

Omkring de 4-5 k må det da godt koste. jeg gav godt 4k for mit og det er jeg glad for.
Sorte strater lyder bare bedst..

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Lasse H »

Jeg vil så godt gætte på, at en person som skal overtales lidt for at sælge et kabinet, som er i perfekt stand, og som har har haft fra nyt siden '76, formodentligt starter højere end det nævnte og kan være svær at tale ned - så hav tålmodighed.

Er han vant til at handle musikgrej, vil han prøve at score lidt på salget pga. standen og det asymmetrisk forhold, at du har opsøgt ham.
Er han ikke vant til det (hvilket det lader til), og har han ikke brugt det som "live musiker", men har haft det stående som symbol på sin ungdom, uden videre kendskab til brugtpriser, så tror han, at det er mere værd, end det er.

:-)

Ja, det var da i hvertfald et bud på sagen. Så er du forberedt :-) Så var det alligevel lettere at handle med mig :-)

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af the-rabbit »

Lasse H skrev: Jeg vil så godt gætte på, at en person som skal overtales lidt for at sælge et kabinet, som er i perfekt stand, og som har har haft fra nyt siden '76, formodentligt starter højere end det nævnte og kan være svær at tale ned - så hav tålmodighed.

Er han vant til at handle musikgrej, vil han prøve at score lidt på salget pga. standen  og det asymmetrisk forhold, at du har opsøgt ham.
Er han ikke vant til det (hvilket det lader til), og har han ikke brugt det som "live musiker", men har haft det stående som symbol på sin ungdom, uden videre kendskab til brugtpriser, så tror han, at det er mere værd, end det er.

:-)

Ja, det var da i hvertfald et bud på sagen. Så er du forberedt :-) Så var det alligevel lettere at handle med mig :-)



Jeg vil prøve at snakke lidt med ham når han har overvejet sagen.. Det er jo endnu ikke sikkert han vil splitte sættet op.
Måske vi kan blive enige om en pris.


Jeg ved godt at et ældre kabinet nok er drømmen, men at smide 15-20.000,- er ikke en mulighed for mig lige nu. Derfor leder jeg efter et så-godt-som-muligt-match til min nye forstærker som man kan få for rimelige penge, og jeg er ret sikker på at G12H30-enheden passer mig fint, da en weber 1265 er min farvorit-højtaler indtil nu.

Hvis nogle er interesserede, er det ejeren til dette kabinet jeg snakker med:
http://www.guloggratis.dk/fritid/musiki ... lead-100-w
Last edited by the-rabbit 9 years ago, edited 1 time in total.

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af the-rabbit »

Hej allesammen.

Så fik jeg købt mig et godt brugt Marshall-kabinet.

Jeg var en tur i woodstock. Der havde de 2 stk. 4x12" kabinetter.

Et 1968 med G12M 20w 75hz greenback. Kabinettet havde fået nyt frontstof, og bagpladen var savet over, men begge dele var monteret

Og et 1973 som er helt originalt, og liger noget der har været på tur ned ad en trappe på egen hånd mere end én gang. Deri sidder der 4 stk. "1511" enheder. Altså G12M 25w 55hz.

Da jeg fik begge til A/B-test, gik der ikke mange sekunder inden jeg var klar over hvad jeg mest var til.
Selvom 1973-kabinettet er godt brugt, har spåntræsbagplade (hvorimod 1968 har finér) havde de 55hz G12M'ere den helt rigtige "punch" i den lave mellemtone, en bund der sparker røv, og er voicet så "mørkt" at man rent faktisk kan skrue lidt op for diskanten og "precence" på en 100w Marshall.

Derfor havde jeg også det store skrummel(!!!!) med hjem i bagagerummet :)
Lækkert!!

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Lasse H »

Fedt!

G12M 55Hz har jeg faktisk aldrig hørt, så det var da spændende, at det var sådan nogle, du endte på med.

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af the-rabbit »

Tja.. Jeg synes det lyder ret fedt.. :) Men gad faktisk godt prøve at A/B-teste det med ét med G12H30 55hz.
- Det kunne være sjovt at se hvor stor forskel der er på de to versioner..

Jeg kan ikke finde ret meget information på nettet om de enheder (G12M, 25w, 55hz)

Er der andre herinde der har prøvet dem?

Edit.

Jeg faldt over dette klip, hvis nogen skulle finde det interessant. :)



Jeg kan se på stemplerne på højtalerne i mit, at 3 af dem er lavet i 1972 og én i 1973. Alle 4 med grøn bagplade.
Jeg har ikke gidet åbne igen for at tjekke om der står mærker på "cone'en" på højterne. Men det burde jeg vel nok, hvis jeg vil være sikker på om det er pulsonic eller ikke. 
Last edited by the-rabbit 9 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Ældre Marshall kabinetter

Indlæg af Lasse H »

Ja, er det ikke noget med, at de først Rola celestions faktisk var med pulsonic membraner? Så måske dine er.

Jeg stiller gerne op til en gang dæk-sparken på kabinetter!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen