Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Barf »

Hej rødder

Er der nogen af jer, der har erfaringer med guitarer fra American Vintage Reissue-serien? Tænker mest på 1962 Stratocasteren. Og det kunne især være spændende at høre fra folk, som har prøvet nogle af de gamle fra Fullterton-fabrikken (produceret fra 82 til 84/85 vist nok).

Det skulle jo eftersigende være Fenders forsøg på at rejse sig, børste støvet af og komme tilbage på sporet efter den svingende kvalitet i 1970'erne. Men er de nu også det? Jeg læser også, at der var et par til en del "småfejl" på de gamle, og at Fender blev mere konsekvente med kvaliteten i løbet af 80'erne og starten af 90'erne, hvor guitarerne jo altså blev og stadig bliver produceret på Corona-fabrikken. Hvis det er sandt, er der jo ingen grund til at smide ekstra penge efter en af de gamle - med mindre den selvfølgelig føles helt rigtig.

Nå, jeg kom vist lidt ud på et sidespor. Kort sagt; har man erfaringer med "AMVR" 1962 Straten, må man gerne dele dem. Tak

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Pluto »

De 62 reisue jeg har prøvet og jeg har ejet en også var rigtig gode. De der fullerton er sindsyg kostbare idag og sikkert fede ,men jeg havde nok valgt en fed cs istedet hvis man ville ofre så meget på en. Men smag og behag.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Barf »

Er halsen meget tynd på dem?

Mht. prisen, så er den her selvfølgelig ikke original, men mon ikke de kan støves op for en 13-14 tusind kroner? http://www.ebay.com/itm/1983-Fender-62-1962-Fullerton-Reissue-American-Stratocaster-Olympic-White-AVRI-/151409098009?pt=Guitar&hash=item2340af7d19

Og ja, det skal være den farve :)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Pluto »

Den ser fed ud og deter den garanteret også. Jeg kom lige i tanke om at 57r er endnu meget dyrere end 62 reisue altså dem far Fullerton perioden. Den 62 r jeg havde har en smule tykkere hals end mine 1960 cs. men stadig uden at være chunky.

Husk der skal fragt og moms og told oveni så omkring de 14-15 k løber det jo hurtigt op i. man kan jo godt finde en cs til de 15 brugt også. Men den er da charmerende den du linker til. Får helt gas, men tag det roligt jeg har de strater jeg har behov for pt.
Sorte strater lyder bare bedst..


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Sasha »

Barf skrev: Hej rødder

Er der nogen af jer, der har erfaringer med guitarer fra American Vintage Reissue-serien? Tænker mest på 1962 Stratocasteren. Og det kunne især være spændende at høre fra folk, som har prøvet nogle af de gamle fra Fullterton-fabrikken (produceret fra 82 til 84/85 vist nok).

Det skulle jo eftersigende være Fenders forsøg på at rejse sig, børste støvet af og komme tilbage på sporet efter den svingende kvalitet i 1970'erne. Men er de nu også det? Jeg læser også, at der var et par til en del "småfejl" på de gamle, og at Fender blev mere konsekvente med kvaliteten i løbet af 80'erne og starten af 90'erne, hvor guitarerne jo altså blev og stadig bliver produceret på Corona-fabrikken. Hvis det er sandt, er der jo ingen grund til at smide ekstra penge efter en af de gamle - med mindre den selvfølgelig føles helt rigtig.

Nå, jeg kom vist lidt ud på et sidespor. Kort sagt; har man erfaringer med "AMVR" 1962 Straten, må man gerne dele dem. Tak
Jeg har prøvet nogle stykker fra forskellige perioder. Og de har alle haft til fælles, at det var rigtigt gode, gedigne bud på en Stratocaster, som jeg nemt ville kunne leve lykkeligt med. Specielt én husker jeg: Jeg havde været forbi butikken, der engang hed Eskildsen, i det vestlige Århus. De havde lige fået en ordentlig røvfuld Customshop-Stratocastere i prisklassen 30-40.000 kroner hjem. Og der var da også flere af disse, som var ganske gode. Efter at have sagt tak for prøveturen og erkendt, at jeg aldrig kommer til at give 40.000 for en nybygget Stratocaster, som én eller anden så med lidt svingende held har forsøgt at få til at se ud som om, at den var 40 år ældre, end tilfældet er, faldt jeg på vejen ud lige over en sunburst Stratocaster, som med kun en enkelt lille skramme ikke gjorde det store væsen af sig. Den gode sælger forklarede næsten lidt undskyldende, at det var én, de havde taget ind i en byttehandel, og som de var trætte af p.g.a. den føromtalte skramme. De havde regnet med at kunne sælge den for 15.000. Men p.g.a. skrammen mente de kun at kunne få 12.000 for den. Se, dén ville frygteligt gerne med hjem! For den gav spille- og lydmæssigt mageligt baghjul til samtlige Customshop-eksemplarer. Desværre havde jeg ikke lige 12.000 i lommen, da jeg tjekkede efter. Men jeg tænker stadig på den...

Jeg tror, at der rimeligvis gælder det samme for Fender´s Vintage Reissues, som efter min opfattelse gælder for alle andre Fendere i samtlige prisklasser: Der findes gode og dårlige eksemplarer. So try before you buy!

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Per Ørum »

Jeg har p.t. 2 Amvri 57 strater fra hhv 93 og 2000.
Jeg har også haft en 62 ri fra 83.
Min erfaring er at de er ret tæt på de originale, dog uden af være helt som de gamle tilspillede originale.
Halsprofilerne er tæt de originale. D.v.s. Soft V på 57' erne og fladere, lidt bredere 62' erne.
Pickupperne er de samme.
Jo mere jeg har spillet på dem jo bedre bliver de.
Det er min opfattelse af at man ofte får en rigtig god guitar til rimelige penge ved at købe amvri fendere.
Her skal man ikke betale for timer brugt til at lave relic som alligevel ser forkert id og virker uægte.

Der er dog ingen grund til at købe hjem fra USA. Der er masser i omløb her i Danmark.
Vh. Per

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Barf »

Spændende spændende. Mange tak for tilbagemeldingerne.

Var det en 1962 eller 1957 reissue, Søren? Guitaren der stadig rumsterer derinde bagerst i hjernen.

Var der forskel i kvaliteten på dine "nye" guitarer og den gamle fra 1983, Per? Nu ved jeg godt, at det ikke var samme model, men måske man alligevel kunne mærke noget på kvaliteten?

Mvh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Sasha »

Det var en 62'er.

Dog har f.eks Nicolai DK også en 57'er, som jeg ofte har måttet forsøge at forklare ham, er mindst lige så god som det meste Customshop-halløj, jeg har prøvet. Og det til trods for at den vist nok kun er lavet af "selected" og ikke "premium selected" træ og i øvrigt er købt i blinde..  ;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Per Ørum »

Umiddelbart husker jeg ikke forskel i kvaliteten.
Som udgangspunkt synes jeg, at hvis man kan lide fornemmelsen af vintageguitarer, uden dikkedarer, er en amvri et godt udgangspunkt. Den fra 2000 har jeg spillet utallige jobs på og jo mere den bliver brugt, jo bedre bliver den.
Naturligvis er der gode og dårligere eksemplarer også
Held og lykke

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af udepost »

Hej Jonas

Jeg har haft 2, en 57 RI fra 2000 omkring, og en 62 RI fra 80'erne. Dog ikke fullerton. 57'eren var gennemsnitlig. udemærket, men ikke prangende. 62'eren var rigtig god, og en af de få guitarer jeg stadig fortryder jeg solgte. Den havde dog lidt problemer med stemningen, men den havde også været modificeret ved broen. Men den lød virkelig fedt. En god ven af mig har en 52 RI tele fra 88, og den er også rigtig fed. Fantastisk velspillende, dog en noget slank hals. Mit råd er at prøve dem der er på dba, og vælge den bedste.

/Søren

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Fender American Vintage Reissue erfaringer (gerne de gamle)

Indlæg af Barf »

Der skal helt sikkert prøves alle de eksemplarer, jeg kan komme i nærheden af, men det lyder da til, at man sagtens kan være heldig at finde et vellydende eksemplar. Jeg takker igen for erfaringerne.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen