Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Indlæg af Rasser »

Hvad gør man, hvis man har en forstærker med kun én kanal, intet effektloop, ingen lydmand til at skrue op og man gerne vil hæve lydniveauet til soloer? Jeg har erhvervet mig en lav-watts forstærker, som jeg rigtig godt kan lide lyden af, når den får noget at leve af, så den forvrænger. Så kan man jo pludselig ikke bruge en normal booster foran forstærkeren til at hæve lyden til soloer. Hvad gør man så? Kan man få en booster, som man kan sætte mellem mikrofonen foran forstærkeren og pulten?

Mvh.
Rasmus.


Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Indlæg af Rasser »

VilhelmNielsen skrev: Sådan noget i den her stil?
Den gør ikke rigtig det, jeg gerne vil have. Den gør i princippet det, jeg bruger volumekontrollen på guitaren til. Det jeg gerne vil have, er noget der kan hæve lydniveauet på min forstærker, når den i forvejen er oppe at ringe. Det nytter ikke noget at booste forstærkeren, da den bare forvrænger endnu mere.

Findes der en form for boostpedal, man kan sætte mellem mikrofonen foran forstærkeren og mikseren, så man kan hæve lydniveauet ved at booste kanalen på mikseren?


Sent from my iPad using Tapatalk

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Indlæg af Lasse H »

Jeg kender ikke til sådan et produkt, du efterspørger.

En anden vej at gå er at have to mikrofoner på din guitarforstærker, som har hvert sit niveau. Så ville du samtidig kunne "voice" din leadlyd lidt anderledes med en anden mikrofon eller blot en anden placering af mikrofonen. Du ville dog skulle finde en måde at A/B'e mellem de to på, og det er måske ikke lige det letteste.

Det er jo et aldeles velkendt problem, du står i. Der er mange andre måde at løse det på, end lige netop den løsning, du efterspøger, selvom din tankegang er interessant.

a) du kunne få dig en forstærker mere, som du vil bruge til lead.
b) du kunne skrue lidt ned for din forstærker, til der, hvor den lige netop er begyndt at forvrænge lidt, så den får lidt mere headroom (kendt som "the sweet spot") Personligt synes jeg også, at det er i dette område, de fleste forstærkere lyder fedest. Så skal du finde en (og det kan være svært) fed forvrænger-pedal, som kan give den lidt ekstra, når du har behov for det. En variant af dette forslag er at skrue ned på guitarens volumenkontrol.
d) finde en anden forstærker med større headroom.

Jeg har også en lav watts (club) forstærker, som kan give mig disse vanskeligheder. Generelt synes jeg den bedst kommer til sin ret i et "club" setup, hvor der ikke spilles så kraftigt på baggear, og hvor mixet er mere ryddeligt, hvis du forstår. I en sådan sammenhæng behøver man ikke det samme boost ved solo. Det svarer lidt til, når man spiller to akustiske guitarer, så kan det næsten være tilstrækkeligt at spille lidt hårdere på sin guitar, mens den anden trækker sig lidt tilbage i mixet, når man skal spille solo.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Indlæg af Snake Boots »

Hvad med to forstærkere, hvor du så kobler den anden ind for extra vol? (ved godt det ikke er det du efterspørger...)

Edit: Er ret enig i det, Lasse H skriver. Ingen let løsning mig bekendt. Måske reamping med en ren boost eller gennem en ren forstærker med dual master vol?
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Indlæg af Smittefar »

Du kunne prøve at ligge på nogle af TCs vokalprocessorpedaler. Jeg er næstren sikker på, mindst en af dem har en boost indbygget.

Ellers kan du købe en billig mikrofonpreamp, og så findes der flere guitarboostere, der godt kan håndtere et line signal.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Indlæg af Rasser »

Det med TCs vokalpedaler kunne godt være interessant, hvis der er indbygget boost - og de ikke koster en gård på landet.

Kan du ikke prøve at skitsere, hvad du vil gøre med en mikrofon-preamp? Jeg har nemlig en ART tube liggende, men jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår, hvordan du vil bruge den.

Mvh.
Rasmus

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Indlæg af Smittefar »

Forstærker->Mikrofon->ART tube->Boost pedal->mixer (så kører du bare jackkabler til og fra boostpedalen.
Modded guitars were crap right out of the factory

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Indlæg af Stevi »

Jeg har tidligere også efterspurgt dette/stået med samme problem, men jeg har måtte sande at det egentlig ikke er niveauet der er så vigtigt, men mere hvor i lydbilledet jeg ligger. Jeg har pt. en amp som ligger rigtig fint sammen med bas og keys, og det gør at jeg ikke har behov for at hæve niveauet for at skære igennem. Eller også ligger den så godt i lydbilledet at jeg bare kan spille højere hele tiden... Når man spiller alene, kan forstærkeren synes at mangle bas, men i bandsammenhæng ligger den altså helt som den skal.
See you in heaven if you make the list

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Solo-niveau på et-kanalsforstærker?

Indlæg af Izzy »

Hvad med at bruge en EQ pedal for at fremhæve frekvenser for at skille sig ud når soloen kommer?

Det plejede at gøre da jeg havde min Laney enkelt kanal forstærker...

... ok, jeg havde godt nok EQ'en i effektloopet. Jeg havde eksperimenteret med at have pedalen siddende før forstærkeren og det var udmærket, men det som virkede bedst for mig var at have den i effektloopet
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen