Teisco Checkmate 15

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Teisco Checkmate 15

Indlæg af Telemaster »

Nå, så gik det sgu hverken værre eller bedre, end at jeg kom til at impulsshoppe en gammel forstærker. Teisco Checkmate 15 hedde den, som det vel fremgår af overskriften.

Den lyder umiddelbart rigtig godt, hvis man kan lide sin rhythm and blues gammel og rådden, og det kan jeg jo. Den trænger vist bare til en ordentlig omgang TLC, for den spiller meget lavt. Navnlig når Bass er skruet op over 2, hvor den samlede volumen bliver markant lavere. Så deeeet...

Mit kendskab til sådan en gammel kuffert kan ligge på et meget lille sted, og world wide web bugner ikke ligefrem med troværdig info, så hvis nogen af jer skulle ligge inde med relevant data/røverhistorier om sådan en skiderik, hører jeg meget gerne fra jer!

Med i handlen var også en gammel solidbody Höfner, den der lidt Strat-formede, vinylbetrukne model. Den forreste pickup siger ikke noget, men det kan vel fikses. Til gengæld mangler vibratoarmen, så hvis en af jer skulle falde over sådan en, bytter jeg gerne for en ramme bajere eller noget andet.

Ja, her ville det jo være  nærliggende at poste et par billeder, men det ved I jo også godt, at jeg ikke kan finde ud af. I må stole på mig: begge køb ligner lort på en måde, der tiltaler mig :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Teisco Checkmate 15

Indlæg af udepost »

Tillykke. Jeg kan ikke bidrage til noget af det du spørger om

/Søren

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Teisco Checkmate 15

Indlæg af Telemaster »

Haha, fair nok - og tak! :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Teisco Checkmate 15

Indlæg af Sasha »

Telemaster skrev: ... hvis man kan lide sin rhythm and blues gammel og rådden...
Ja, så må man jo helt klart også have en forstærker, der passer til denne beskrivelse! ;)

Nej seriøst, så vil min "fjern-vurdering" være, at den garanteret - hvis den ellers ikke adskiller sig voldsomt fra de fleste Teisco´er, jeg har haft næsen i - trænger til den nussen om/renovering, som du ganske rigtigt selv nævner. F.eks. har jeg endnu ikke prøvet at åbne en gammel Teisco, som ikke i høj grad trængte til nye elektrolytkondensatorer. Og også de signalkondensatorer, som Teisco typisk brugte, har det med at "lække" DC-spænding. Blandt 116 andre muligheder kunne dette godt have en finger med i spillet omkring baskontrollens opførsel.

Nu kender jeg ikke meget til lige 15 watts udgaven af Checkmate. Men jeg har da haft næsen i en 20 watts ditto. Og der render man ret hurtigt ind i dét problem, at den anvender 7189-rør i udgangstrinnet. Dette er sådan set "bare" en heavy duty-version af det allestedsnærværende EL84 - dog med den hage, at 7189 kan tåle max. 400 volt, hvor et EL84 er angivet til max. 300 volt. Og dette udnytter Teisco i hvert fald i 20 watts-versionen til at presse 20 watt ud. Man kunne håbe på, at én af forskellene på 15 og 20 watts versionerne er, at spændingen på rørene er lavere i 15 watt´eren, da det så ville gøre det muligt at benytte EL84´ere i den. For problemet er, at 7189-røret ikke har været produceret i "hundrede år", og NOS-eksemplarer af dette rør er temmelig kostbare og svære at skaffe.

Man kan til nødt eksperimentere med specielt udvalgte typer af EL84 - f.eks. visse Harma EL84, som er "burst tested" ved høje spændinger som erstatning for 7189. Det er nok i virkeligheden det bedste bud på sagen. Men som antydet ovenfor: Bed til, at 15 watt´eren har lavere driftsspændinger end 20 watt´eren. Det gør det meget nemmere (og billigere) at skifte rør i den.

Men ellers tillykke med den! Jeg tror dog, at det nok ville være en god idé lige at lade en dertil kvalificeret person gennemgå den for de sædvanlige og udbredte lidelser blandt "pensionsmodne" rørforstærkere.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Teisco Checkmate 15

Indlæg af Telemaster »

Tak for grundig og kyndig respons samt lykønskning! Jeg har hørt, at en Peter Hoppe her i hovedstaden skulle være rutineret Teisco-tæmmer, så ham har jeg skrevet til. Jeg glæder mig til at høre, hvad han siger om sagen.
So many assholes, so few bullets

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

RE: Teisco Checkmate 15

Indlæg af Frost »

Teisco-tæmmer

Et fedt udtryk !!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen