Søger software til udgivelse af guitarbog

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Søger software til udgivelse af guitarbog

Indlæg af ewido »

Hej, er der nogen af jer, der kender til noget software, der tillader både tekstbehandling og node/tabnotation på samme side?
Jeg leger lidt med tanken om at skrive nogle lærebøger, men min største hurtle er, at jeg ikke kan finde den rette publishing software. 
 
Guitar Pro kan i hvert fald ikke. Jeg er i tvivl om hvorvidt Sibelius kan. Umiddelbart ser det ikke sådan ud. 
Men der må da findes en række almen anvendte programmer hertil, tænker jeg. 

Så bring it on. Kom frisk! :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Søger software til udgivelse af guitarbog

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror sgu under alle omstændigheder, du bliver ked af at skulle arbejde i et stykke software, der er lavet til at skrive noder/tabs, når du skal skrive tekst - og omvendt. Hvorfor ikke 'bare' lave tabs/noder ved siden af, og så samle nodebilleder og tekst i Word/Publisher? Det tror jeg, du bliver gladere for i længden.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

RE: Søger software til udgivelse af guitarbog

Indlæg af ewido »

Tak for svar.
Når jeg sakser screenshots/udklip ud af Guitar Pro og smider det ind i Word, så bliver det pixeleret.
Guitar Pro har samtidig en anden nuance af hvid i baggrunden, så det skiller dig ud fra Word-baggrunden.
Hvis det skal sakses fra et anden program, så er det mest optimalt at det er lavet i vectorformat, så man kan hive i det uden problemer. Men jeg tvivler på at nogen nodeprogrammer tilbyder vectorformat. Men måske findes det. Har ikke undersøgt det til bunds.
Det undrer mig gevaldigt, hvis der ikke findes et program, der kan håndtere begge dele. Der bliver jo spyttet nye "how to play like Hendrix"-type bøger ud hver dag næsten :)
Jeg har haft en lignende tråd for længe siden inde på Aage, men der var heller ingen bid.

Måske findes det kun som røvdyrt publishing software, der er forbeholdt deciderede musikforlag, hvilket så kan være grunden til, at det ikke er kendt af menig mand. Så har de lig'som en grund til at man skal komme til dem og ikke bare udgive selv.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Søger software til udgivelse af guitarbog

Indlæg af Smittefar »

Kan du ikke få en pdf ud af GuitarPro - En PDF kan være en vectorfil, der kan åbnes og evt. redigeres i Inkscape.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Søger software til udgivelse af guitarbog

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg eksperimenteret lidt. Jeg kan godt lide gratis programmer, så jeg har brugt Tux Guitar, PDFcreator og Inkscape.

Tux Guitar kan læse og editere GuitarPro og PowerTab formater. Det kan også eksportere til PDF, men det bliver ikke pænt, så i stedet har jeg brugt

PDFcreator til at printe en flot udseende PDF. Den PDF hentede jeg ind i Inkscape, hvor jeg ungroupede PDF filen, så i

Inkscape har jeg nu tab og noder i helt rent vector format.

Jeg har vedhæftet PDF og Inkscape (.svg) fil
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Søger software til udgivelse af guitarbog

Indlæg af Smittefar »

Det lader til, jeg kun kan poste een attachment i hver post, så her kommer svg filen

Nå - SVG filen kan ikke attaches, så den må man downloade her https://dl.dropboxusercontent.com/u/105 ... rySolo.svg

Photoshop eller illustrator ville i øvrigt også kunne åbne PDFen til et fuldt vektorformat.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Søger software til udgivelse af guitarbog

Indlæg af Lysgaard »

Hej

Prøv at kigge lidt på Open Source DTP systemet Scribus og Open Source "Music Score" programmet LilyPond

Begge programmer er gratis og Scribus kan importere fra Lilyond.

Jeg ved at det ikke er ét program men begge er baseret på postscript og er derfor vektorbaserede (med mindre du importere bitmaps).

Her et eksempel fra LilyPond:
Billede

/Jesper
Last edited by Lysgaard 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
ewido
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

RE: Søger software til udgivelse af guitarbog

Indlæg af ewido »

Alt for fedt, det skal prøves! Tak :)
Vidste ikke at PDF'er er vector. Men ved generelt ikke så meget om formater. Glæder mig til at komme i gang.

Jeg har fundet dette program, der angiveligt kan det jeg søger. Må lige få hentet en demo og prøve det af også.
Det hedder Music Publisher. Kan dog ikke finde nogen reviews af den.
https://www.lauriso.com/

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Søger software til udgivelse af guitarbog

Indlæg af Smittefar »

Ser cool nok ud - Og 750/1500 kroner er jo ikke en bondegård, hvis man skal skrive en hel bog, og man undgår at sidde og jonglere frem og tilbage mellem en masse forskellige programmer.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen