Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Lasse H »

... som det her:






Eller jeg burde måske spørge: "hvad er det jeg hører"?

Det er tydeligst i intro'en. Overdriven har bare en eller anden særlig lyd, man nogle gange hører på noget ordentlig gammel rock. Det er svært at beskrive.

Denne har lidt af det sammen:



Jeg skal prøve, om jeg kan grave flere eksempler frem.
Last edited by Lasse H 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Kallum »

Det tager lang tid og godt med forberedelse. Først køber du dig fattig i overdrivepedaler af enhver slags, så fuzz og distortionpedaler, skifter pickupper en 5-6 gange, overvejer om du skulle sælge huset og køwe den dumble der er på ebay, og giver til sidst op.

Cirka 6 minutter efter du har solgt dit grej, og købt en flot autocamper for pengene, kommer du i tanke om, at man bare skal smide sine pedaler væk og skrue op på en 7-8 stykker.

Så det er løsningen. Skru op.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Lasse H »

Haha :-)

Det er da et godt bud, men det er bare ikke hele sandheden. Det tillader jeg mig at skrive, fordi... jeg har prøvet det. Det er såmænd også min helt klare idé, at det er rør, der arbejder for føden, man hører. Men der må være mere til det.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Lasse H »

For at give et eksempel, så kommer jeg tættest på med nogle gamle pulsonic G12M'ere. Så det har da også en betydning.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Sasha »

Skifter fra en Telecaster til en Les Paul.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Sasha »

Ja, du griner.

Men i det konkrete tilfælde er det altså en stor del af forklaringen... ;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Lasse H »

Det var mere sådan et grin: ja, jeg tænkte nok, det kunne være en del af det.

Det synes bare langt fra altid, at en Les Paul bliver stoppet ind i en marshall, at den der specielle lyd opstår.

Jeg skal se, om jeg kan finde flere eksempler.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Snake Boots »

Måske noget med at skrue lidt ned for vol og tone på guitaren. Måske noget med selve optagelsen: En gammel, god dynamisk sennheiser eller shure mikrofon ind i en Neve pult lyder bare markant anderledes end en ny mikrofon ind i en RME eller anden moderne rentlydende preamp. Jeg tænker ikke så meget på decideret snavs kontra rent, men på den der flydende, 3D-agtige, karakterfulde fornemmelse, som noget af det gamle indspilningsgrej har. Jeg har lige været ved at teste lidt mikrofoner og preamps til guitarindspilning, og jeg blev rystet over så stor forskel der var på de gamle dynamiske og de nye (bl.a. selvsamme modeller). De nye (SM7B, 57, e906, 421) blev vraget og nogle gamle modsvar brugt i stedet. De gamle havde bare den der lyd, man kender fra sine (gamle) plader...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Sasha »

Og endelig har "piloten" måske også lidt at sige?

Jeg kan f.eks. garantere for, at hvis jeg fik en Les Paul i hånden, så lød det på ingen måde sådan... :D


Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Smittefar »

Jeg tænkte faktisk lidt i samme retning som SnakeBoots. Den lyd, jeg hører på det første klip er ekstremt tør og in your face. Det er svært at opnå samme lyd, hvis man lytter i samme rum som forstærkeren, fordi kabinettet spiller sammen med rummet. Men en god dynamisk mikrofon helt oppe i pappet på højttaleren kan godt finde den lyd.
Modded guitars were crap right out of the factory

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Madmax25 »

Snake Boots skrev: Måske noget med at skrue lidt ned for vol og tone på guitaren. Måske noget med selve optagelsen: En gammel, god dynamisk sennheiser eller shure mikrofon ind i en Neve pult lyder bare markant anderledes end en ny mikrofon ind i en RME eller anden moderne rentlydende preamp. Jeg tænker ikke så meget på decideret snavs kontra rent, men på den der flydende, 3D-agtige, karakterfulde fornemmelse, som noget af det gamle indspilningsgrej har. Jeg har lige været ved at teste lidt mikrofoner og preamps til guitarindspilning, og jeg blev rystet over så stor forskel der var på de gamle dynamiske og de nye (bl.a. selvsamme modeller). De nye (SM7B, 57, e906, 421) blev vraget og nogle gamle modsvar brugt i stedet. De gamle havde bare den der lyd, man kender fra sine (gamle) plader...
Hvis det er tilfældet, så kunne sådan en fætter her måske tilføre noget?



Jeg har ingen erfaring overhovedet med pedalen, kom kun til at tænke på den pga. Snake Boots' post...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Smittefar »

Hæhæ, den ser sgu da ret cool ud den pedal. Pete Thorns demo er bedre (= viser mere af, hvad den kan)
Modded guitars were crap right out of the factory

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvordan får jeg min marshall til at lyde...

Indlæg af Madmax25 »

Smittefar skrev: Hæhæ, den ser sgu da ret cool ud den pedal. Pete Thorns demo er bedre (= viser mere af, hvad den kan)
Ja, så godt han havde lavet en video, men jeg havde ikke rigtigt tid til at gå dem igennem :-)

Og ja, jeg er på én eller anden måde også nysgerrig, men jeg kan ikke se den passe ind i mit eget lydbillede. Måske skal jeg lige se Pete Thorn's demo en gang... Nej, jeg må hellere lade være, den er alligevel alt for dyr til mig, den pedal  :angel:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen