Opstramning af bunden i Badger?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Rasser »

Hejsa.

Det er lavsæson for spillejobs for tiden, så jeg har alt mit grej hjemme fra øveren. Kombinationen af god tid og grejet hjemme er i midlertid farlig, da man kommer til at få idéer.

Jeg har spillet masser af jobs på min Badger 18, og jeg er egentlig rigtig tilfreds med lyden af den. Men når jeg sidder hjemme og nørder med lyden, synes jeg måske alligevel at bunden i lyden er lidt for løs. Derfor går jeg nu og leger med tanken om at skifte Badgerens 5y3 ensretterrør ud med en "solid state" ensretter ala denne: http://www.thomann.de/dk/tad_rectifier_ ... ichter.htm 

Det skulle angiveligt give en fastere bund og være et nemt og billigt skift. 

Jeg bliver dog lidt mistænkelig, da der nogle steder står, at det kan hæve "plate current" med 10-20 procent. Jeg er ikke så teknisk, at jeg kan gennemskue, om det vil overbelaste min forstærker eller om det ikke betyder noget. Hvad tænker I kloge og elektronikkyndige om sagen?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror mere, jeg ville kigge i retning af at skifte kabinet eller højttaler. Hvad bruger du i de afdelinger?
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Rasser »

Jeg bruger et suhr 1x12 med en celestion g12h30


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Smittefar »

Og det er vel endda et portet kabinet?
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Rasser »

Lige nøjagtig


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Smittefar »

Ja OK, så har jeg nok ikke noget at byde ind med kabinet/højttaler-wise - Det er ca. præcist sådan et setup, jeg ville have anbefalet.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Sasha »

Du kan da godt prøve sådan en diodeensretter-prop. Men i og med at din Badger har katode-bias og er ret tæt på at køre i klasse A, hvilket jo altså betyder, at den hiver lige meget effekt gennnem ensretteren, om du spiller eller ej, tror jeg ikke, at du skal forvente mirakler på den konto. Men prøv det da, hvis pengene brænder i lommen. Jeg synes nu, at det lyder dyrt for et par dioder til en krone stykket eller deromkring.

Var det mig, som gjorde det, ville jeg naturligvis altid tjekke strømgennemgangen i rørene, som du også selv er inde på, og eventuelt justere værdien af rørenes katodemodstand, så tingene passer. At et bud på en løsning på dit problem så måske kunne ligge i at kigge lidt på værdien af udgangsrørenes katode-kondensator, er en helt anden sag. Så vidt jeg husker, er den originale værdi på 100 uF. Jeg kunne måske godt finde på at prøve at se, hvad en halvering af denne værdi kunne gøre, hvis det var mig...
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Rasser »

Sasha skrev: Du kan da godt prøve sådan en diodeensretter-prop. Men i og med at din Badger har katode-bias og er ret tæt på at køre i klasse A, hvilket jo altså betyder, at den hiver lige meget effekt gennnem ensretteren, om du spiller eller ej, tror jeg ikke, at du skal forvente mirakler på den konto. Men prøv det da, hvis pengene brænder i lommen. Jeg synes nu, at det lyder dyrt for et par dioder til en krone stykket eller deromkring.

Var det mig, som gjorde det, ville jeg naturligvis altid tjekke strømgennemgangen i rørene, som du også selv er inde på, og eventuelt justere værdien af rørenes katodemodstand, så tingene passer. At et bud på en løsning på dit problem så måske kunne ligge i at kigge lidt på værdien af udgangsrørenes katode-kondensator, er en helt anden sag. Så vidt jeg husker, er den originale værdi på 100 uF. Jeg kunne måske godt finde på at prøve at se, hvad en halvering af denne værdi kunne gøre, hvis det var mig...
Det lyder spændende Søren. Jeg skal dog ikke selv have noget af at rode inde i forstærkeren. Vi får at se, om der ryger en prop med næste gang jeg handler hos thomann. Måske skal jeg bare spille og være glad.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Rasmus »

Hvis man var kynisk så ville man sige "Du skal ikke bruge den bund til noget alligevel". :)  

Jeg tror desværre ikke den stramhed i bunden du ønsker findes i et 1x12" kabinet. :(  

Spil og vær' glad. Det er aldrig det samme når man har tingene hjemme, og ikke er på job. 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Sasha »

Rasmus skrev: Jeg tror desværre ikke den stramhed i bunden du ønsker findes i et 1x12" kabinet. :(  
Interessant teori...

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Rasser »

Rasmus skrev: Hvis man var kynisk så ville man sige "Du skal ikke bruge den bund til noget alligevel". :)  

Jeg tror desværre ikke den stramhed i bunden du ønsker findes i et 1x12" kabinet. :(  

Spil og vær' glad. Det er aldrig det samme når man har tingene hjemme, og ikke er på job. 
Bunden er meget vigtig at have for at drille bassisten, drive lydmanden til vanvid og føle sig som en rigtig motherfucker. Dermed basta [emoji6]

Jeg synes egentlig ikke, jeg har meget bund i min lyd, jeg kunne bare godt tænke mig, at den dybe e-streng ikke var helt så "svampet".

Men du har ret: det er først sådan noget man opdager, når man sidder herhjemme og nørder.



Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Sasha »

Rasser skrev:
Sasha skrev: Du kan da godt prøve sådan en diodeensretter-prop. Men i og med at din Badger har katode-bias og er ret tæt på at køre i klasse A, hvilket jo altså betyder, at den hiver lige meget effekt gennnem ensretteren, om du spiller eller ej, tror jeg ikke, at du skal forvente mirakler på den konto. Men prøv det da, hvis pengene brænder i lommen. Jeg synes nu, at det lyder dyrt for et par dioder til en krone stykket eller deromkring.

Var det mig, som gjorde det, ville jeg naturligvis altid tjekke strømgennemgangen i rørene, som du også selv er inde på, og eventuelt justere værdien af rørenes katodemodstand, så tingene passer. At et bud på en løsning på dit problem så måske kunne ligge i at kigge lidt på værdien af udgangsrørenes katode-kondensator, er en helt anden sag. Så vidt jeg husker, er den originale værdi på 100 uF. Jeg kunne måske godt finde på at prøve at se, hvad en halvering af denne værdi kunne gøre, hvis det var mig...
Det lyder spændende Søren. Jeg skal dog ikke selv have noget af at rode inde i forstærkeren. Vi får at se, om der ryger en prop med næste gang jeg handler hos thomann. Måske skal jeg bare spille og være glad.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Ja, måske?

Men ellers vil jeg da også gerne revidere mit forslag fra at have fokus på udgangsrørenes katodekondensator til istedet at gå på overførselskondensatorerne mellem fasesplitter og udgangsrør. Her finder vi i en Badger et par 100 nF kondensatorer i kombination med et par 220 kiloohms referencemodstande til stel. Nu skal jeg ikke gøre mig til den store kender af Suhr's Badger. Men f.eks i Marshalls, hvor man jo også må siges rutinemæssigt at drive udgangstrinnet ud i forvrængning, er denne kombination ifølge min ydmyge opfattelse en ret lige vej til prutten og mudren i bunden - den direkte årsag til, at når først alle vintagetosserne har forsikret sig selv og alle andre om, at det eneste, der duer på dén front, er det helt originale "Plexi" kredsløb - ja, så kan de desværre ikke skrue forstærkerens baskontrol op over "2". Vintage-verdenen er et forunderligt sted...  :s

Så jeg ville i dit tilfælde prøve at skifte disse to kondensatorer til enten 22 eller måske til nød 47 nF. Som du selv ganske rigtigt siger, er dette dog ikke noget, man skal rode med selv, hvis man ikke er forholdsvis sikker på, hvad man laver. Men nu har jeg da skitseret et forslag til en løsning på dit problem. Andre ville sikkert gøre noget helt andet...

Edit: Som det måske fremgår af det ovenstående, sad jeg lige og lurede lidt på nogle billeder af sådan en Badger´s indmad. Og det bekræftede en tanke, jeg fik, da jeg for nyligt havde chancen for at prøve sådan Badger lige i rap efter en Marshall: Nemlig, at Badger´en benytter Fender´s "cowbøjder" komponent-værdier i tonekontrol-delen. Hvis det var mig, der havde sådan en Suhr Badger, tror jeg ikke, at der ville gå ret længe, før jeg havde prøvet, hvordan den lød med nogle lidt mere "engelske" komponentværdier på dette sted. Nu kan det selvfølgelig ikke blive andet end gætteværk fra min side. Men jeg tror, at det kunne bringe den tættere på at være den "mini-Marshall", som mange køber den med henblik på. Men så igen: Det kan sagtens være, at jeg tager fejl. Jeg synes dog, at det var påfaldende, så "amerikansk" dens mellemtone-karakter var, når man hørte den lige i kølvandet på en klassisk Marshall.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Rasmus »

Sasha skrev:
Rasmus skrev: Jeg tror desværre ikke den stramhed i bunden du ønsker findes i et 1x12" kabinet. :(  
Interessant teori...
It's true! Agree to disagree! 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Sasha »

Rasmus skrev:
Sasha skrev:
Rasmus skrev: Jeg tror desværre ikke den stramhed i bunden du ønsker findes i et 1x12" kabinet. :(  
Interessant teori...
It's true! Agree to disagree! 
 
I see no disagreement?

Kun et lidt unuanceret og u-underbygget postulat. Men det kan der jo hurtigt rettes op på, hvis det skulle være... ;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Rasmus »

Hvad er stramhed i bunden overhovedet?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Odgaard »

Hvis det er sådan et low end 'umpf', som man kun kan få ved et 4x12 kabinet, så taber et 1x12 helt sikkert.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Sasha »

Rasmus skrev: Hvad er stramhed i bunden overhovedet?
Som man siger...  ;)

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Snake Boots »

Jeg har hørt, at når man mærker det, så er man ikke i tvivl. ?!

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Rasser »

Ja, det kan være svært at beskrive lyd med ord. 

Jeg savner ikke mere bund fra mit kabinet. Jeg ville bare ønske at den bund, der er, var mere "snappy" og at forstærkeren måske har en lidt hurtigere respons, når jeg spiller på de dybe strenge.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Opstramning af bunden i Badger?

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Hvis det er sådan et low end 'umpf', som man kun kan få ved et 4x12 kabinet, så taber et 1x12 helt sikkert.
Jah, nu er lyd og ord jo en herlig cocktail.

Men det dér "umpf" ville jeg jo nærmere betegne som "tyngde" eller "fylde" i bunden. "Stramhed" er i mit univers derimod det modsatte af "mudren", "prutten", "roderi". Og dér vil jeg ikke entydigt mene, at et 1x12" er værre eller bedre end et 4x12. Bevares, hvis man overbelaster enheden effektmæssigt, kan alt selvfølgelig bringes til at mudre. Men mon ikke der findes både "løst og fast" med både´én, to eller fire højttalere i?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen