Pickup højde ?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Pickup højde ?

Indlæg af Plexi »

Hvad er jeres erfaring men pickupper og højde til strengene ? Jeg tænker primært humbuckers, men viden om SC er selvfølgeligt også velkommen.  Jeg sidder lige nu og leger med højden på mine LP og ES. Faktist synes jeg at jo tættere jeg sætter dem, jo bedre og mere dynamisk lyder de. Men er der en slagside ved at sætte dem for tæt ? Kom med jeres erfaringer. Hvorfor justerer nogen dem meget langt fra strengene ? (i mit tilfælde med PAF-replicas, lød det tyndt og udynamiskt).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af Sasha »

På en Strat sker der dét, at strengene med den tykkeste kerne - G og især den dybe E-streng - begynder ikke at kunne stemme i det høje register - over 12. bånd eller noget i dén stil - hvis pickuppernes magneter er for tæt på strengene. Somme tider kan man også "nøjes" med underlige, skurrende overtoner. Lidelsen kendes også under navnet "Stratitis". Så næppe nogen tvivl om, hvilke guitarer der er hårdest ramt af det - p.g.a. de tre pickupper.

Jeg plejer at justere helt og holdent "på øret" - starter med halspickuppen, så jeg synes, at det lyder bedst, og justerer derefter de andre ind, så de matcher i niveau. Løber man så ind i det ovennævnte problem, må man sænke sagerne lidt, til det forsvinder. Jeg tror nok, at jeg generelt justerer mine pickupper en kende til "den lave side", hvor jeg synes, at det lyder og fungerer bedst - mest klarhed, dynamik og ukomprimeret "hul igennem". Om det så er halsløs gerning at lede efter disse kvaliteter i en humbucker, er nok en anden sag... ;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af Plexi »

Jeg plejer at bruge nogenlunde samme fremgangsmåde til singlecoils som du beskriver. Og det fungerer fint. Ikke for tæt og "på øret".
Humbuckers har jeg ikke prøvet at justere før, indtil jeg nu fornyligt købte mig en ny Tokai ES, og syntes den lød lidt tynd og udynamisk i lyden. 
Men jeg kunne også se at pickupperne sad meget langt fra strengene. ca 9 mm i hals og 7 i broen. Så efter lidt skruen er jeg kommet ned på 4 og 3 mm fra strengene (målt når jeg ikke trykker dem ned). Og lydmæssigt har jeg fået en helt anderledes guitar. Meget bedre lyd, mere punch og dynamik. Og mangel på sustain har jeg ikke mærket noget til, selvom nogen måske argumentere for det modsatte (pga. det øgede magnetiske "træk" i strengene).
 Ellers kan jeg bare varmt anbefalde de japansk producerede Tokais  semiakustiske.     

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af Rasmus »

Sasha skrev: På en Strat sker der dét, at strengene med den tykkeste kerne - G og især den dybe E-streng - begynder ikke at kunne stemme i det høje register - over 12. bånd eller noget i dén stil - hvis pickuppernes magneter er for tæt på strengene. Somme tider kan man også "nøjes" med underlige, skurrende overtoner. Lidelsen kendes også under navnet "Stratitis". Så næppe nogen tvivl om, hvilke guitarer der er hårdest ramt af det - p.g.a. de tre pickupper.

Jeg plejer at justere helt og holdent "på øret" - starter med halspickuppen, så jeg synes, at det lyder bedst, og justerer derefter de andre ind, så de matcher i niveau. Løber man så ind i det ovennævnte problem, må man sænke sagerne lidt, til det forsvinder. Jeg tror nok, at jeg generelt justerer mine pickupper en kende til "den lave side", hvor jeg synes, at det lyder og fungerer bedst - mest klarhed, dynamik og ukomprimeret "hul igennem". Om det så er halsløs gerning at lede efter disse kvaliteter i en humbucker, er nok en anden sag... ;)
Jeg har oplevet selvsamme problem, bare i formen "jazzititties" på min Jazzmaster.  :blush:

Da jeg en tirsdag for læænge siden kom hjem til Billy Cross for min ugentlige lektion og brokkede mig lidt over min guitar stemte dårligt. Så kiggede han på den og sagde "Kiddo dine pickupper skal skrues ned". 

:angel:
Last edited by Rasmus 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, det er så fedt, at du har Billy Cross som lærer
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Jeg synes, det er så fedt, at du har Billy Cross som lærer
Jeg går da ud fra, at Rasmus har Billy Cross som elev.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af Rasmus »

Sasha skrev:
Smittefar skrev: Jeg synes, det er så fedt, at du har Billy Cross som lærer
Jeg går da ud fra, at Rasmus har Billy Cross som elev.
Det er faktisk min skyld han spiller med både en Flint og en El Capistan. 

:)  

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af Smittefar »

Like
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af Rasmus »

Smittefar skrev: Jeg synes, det er så fedt, at du har Billy Cross som lærer
Det er desværre ved at være et par år siden. Jeg er kommet hos ham ugentlig i et par år løbende imens jeg gik på MGK og kons. 

Billy er fantastisk. Da jeg fik af vide jeg var kommet ind på "komsadatoriet" (som Klaus Møller siger), kunne jeg se han var så stolt, og han gav mig et kæmpe kram. 
Han er lutter smil og good vibes. 

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af GodSpeedDK »

Rasmus skrev: "jazzititties" 
Lyder mere som et sted ældre herrer med blød hat og tweed-jakkesæt går hen, når de har fortalt konen at de "arbejder over" ...

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Pickup højde ?

Indlæg af Rasmus »

GodSpeedDK skrev:
Rasmus skrev: "jazzititties" 
Lyder mere som et sted ældre herrer med blød hat og tweed-jakkesæt går hen, når de har fortalt konen at de "arbejder over" ...
ENDELIG en der fangede min joke! 

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen