Barytonguitar anbefalinger?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af sørendybdal »

Nå, når nu jeg er logget på for første gang i 5 måneder (men har læst med løbende :-) ), må jeg hellere skrive noget også ...

Jeg leger lidt med tanken om at købe en barytonguitar på et tidspunkt til brug i mit tunge, larmende rockband. Har I nogle erfaringer og anbefalinger, som I vil dele? Det er nok ikke 15k, jeg vil bruge på det, men man må kunne få noget udmærket til en rimelig sum penge ...

Mine 'normale' guitarer er en Gibson Midtown Custom og en Thinline Tele med humbuckere, så det skal være nogenlunde i samme 'genre' ... altså ingen metalhegn, tak! :-)
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af Sasha »

sørendybdal skrev: Nå, når nu jeg er logget på for første gang i 5 måneder (men har læst med løbende :-) ), må jeg hellere skrive noget også ...

Jeg leger lidt med tanken om at købe en barytonguitar på et tidspunkt til brug i mit tunge, larmende rockband. Har I nogle erfaringer og anbefalinger, som I vil dele? Det er nok ikke 15k, jeg vil bruge på det, men man må kunne få noget udmærket til en rimelig sum penge ...

Mine 'normale' guitarer er en Gibson Midtown Custom og en Thinline Tele med humbuckere, så det skal være nogenlunde i samme 'genre' ... altså ingen metalhegn, tak! :-)
Har ikke en sk.. forstand på det. Men du kunne da eventuelt kigge i retning af Danelectro eller Hagstrøm...

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af sørendybdal »

Hehe ... aner jeg lidt inspiration fra d´herrer Vandborg og Andersen? Hagström har jeg tænkt lidt på ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af Sasha »

Narh, både og... Jeg bliver s.. ærligt talt altid lidt træt, når de begynder på deres baryton-pjat. Det er absolut ikke dér, de har deres force, hvis du spørger mig.

Fender laver også en Baryton-Telecaster, som vist heller ikke er så dyr.

http://intl.fender.com/en-DK/series/bla ... ic-copper/

Men som sagt: Jeg har ikke meget forstand på det. Den eneste af disse, jeg har prøvet, er Danelectro´en. Mit sammenligningsgrundlag er yderst spinkelt...
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af Odgaard »

Hvad med en Warmoth barytonhals til telen (hvis du kan undvære den)? Men det kan måske også gå hen og blive lige så dyrt som en hel, brugt guitar.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Okay, når nu jeg ikke selv har pengene, så får du lige et godt tip.

Den her "bas": http://www.4sound.dk/bas/elektrisk/hojr ... r-sunburst , har samme hals som en bariton, så du kan  bare smække baritonstrenge på den og justere svinet, og så er du good to go.

Og når den kun koster 1800, så er den da et steal!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af Smittefar »

Den er da faktisk temmelig blæret den der jaguar
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af Snake Boots »

Vær lige opmærksom på, at bariton ikke er en entydig størrelse. Der findes forskellige grader fra noget der minder mest om en 6-strenget bass til noget, som minder mere om en nedstemt guitar. Så først skal du nok finde ud af hvor dybt, det skal være.

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af sørendybdal »

Det skal være den 'klassiske' barytonstemning, der ligger en kvart under en almindelig guitar, altså fra h til h. :-)

De tre, jeg har kigget lidt på (Duesenberg D-6, Hagström Viking og Fender Blacktop Tele) har alle 27 eller 28 tommer mensur, mens Jaguaren (som det ikke bliver, da de der 'indieplonk'-guitarer uden sustain ikke lige er mig) har 30 tommer - gad vide om den stemmer anderledes, hmmm?
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af Smittefar »

Jaguaren stemmer E-e bare en oktav under
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af Snake Boots »

Umiddelbart fatter jeg ikke rigtig hvorfor de har smidt en humbucker i bariton-telen. Hvis man vil spille dø'/tungt rock, er det vel mere oplagt med en anden type guitar end en fender. Hvis man er mere til twang eller bare ren lyd, vil jeg umiddelbart mene, at det for at opnå klarhed og fasthed i især de dybe toner, er mere oplagt med single coils. 

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Jaguaren (eller Bass VI, som modellen hedder) har vist nok samme hals som de har smidt på deres bariton Jazzmaster, og det er ikke et sjældent syn at folk tager bassen, og stemmer den h-til-h. Men hey, mere indieplonk til os andre, som åbenbart godt kan få lidt sustain ud af dem  ;)

Ellers tilslutter jeg mig Danelectro, de laver sgu nogle brugbare guitarer til få penge!

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg har desværre selv til gode at prøve én, men jeg har ved flere lejligheder stået nede blandt den øvrige pøbel, og kigget misundeligt op på et par forskellige guitarister, der har spillet på Danelectro Dead On 67. Bl.a. Manoj Ramdas, når han spiller med The Good The Bad. Og han får i hvert fald sådan en krabat til at lyde lige præcis, som jeg synes en baritone skal lyde; fuldfed, snerrende og lige præcis midt imellem guitar og bas, på frekvensbarometeret. 

Jeg har selv den "almindelige" guitarudgave af Dead On 67, og min konklusion med dén er, at man helt forventeligt får Danelectro's døde signature-MDF/papmaché-lyd, som vi alle kender og elsker (eller hader), så meget afhænger af forstærkeren, der får fornøjelsen. Men også at opsætning og justering er et decideret must, inden man kan bruge den til noget som helst, hvis man får den out-of-the-box. At prøve den i butikken og afskrive den med det samme, pga. elendig opsætning fra fabrikken vil være synd, når den vinder så utroligt meget ved en omgang med en skruetrækker og en umbraco-nøgle. 
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Barytonguitar anbefalinger?

Indlæg af Swampthing »

Jeg har en Danelectro bariton, som jeg købte for nogle år siden. Stemt i C, det var nogle lortestrenge, så den fik nogle tykkere. Der først passede efter hullerne i stemmemekanikkerne blev boret lidt op. Nu er den stemt i A og lyder bestemt som den skal nu. Den er sjov at lege og eksperimentere med, men man skal godt nok vænne sig til den anderledes stemning. De er vist heller ikke så dyre når de er brugt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen