Min morfar (FLASH)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Scorpe
Smoke On The Water
Indlæg: 74
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Min morfar (FLASH)

Indlæg af Scorpe »

Hej.
Min morfar var en herlig mand. Jeg har aldrig hørt nogen bande som ham, og jeg har aldrig hørt nogen spille som ham. Han var genial på en mundharpe. Han begyndte at spille på harpe som 12-årig, og som tiden gik kom instrumenterne til. De sidste fem år af min morfars liv, var rigtigt dårlige. Han kunne næsten ikke gå, og heller ikke huske så godt. I efteråret 2009 kunne sygehuset stille en diagnose på alt dette - kræft i højre lunge, sandsynligvis grundet rygning. Min morfar blev dårligere og dårligere, men han holdt humøret oppe. Efter julen 09 kunne han ikke holde til at sidde i sofaen mere, og fik en sygehusseng hjem i stuen. Han prøvede stadig at holde humøret oppe, men det var svært. Efter gentagne ambulanceture på sygehuset, sov han stille ind den 22. Maj '10. Det var hårdt for alle, men sådan var det bedst.

Min morfar efterlod sig en masse gammelt grej, og jeg ved intet om noget af det, så jeg smider nogle billeder op i håb om at i kan hjælpe. :)

Jeg vil gerne lige starte med at undskylde de dårlige billeder, de er taget i dårligt lys med en Nokia. Bær over, det kan være jeg kan få nogle bedre i kassen i morgen. :)

Min morfar spillede banjo, så lad os starte med den samling:

Jeg ved intet om denne banjo, er der nogen der ved hvor man kan finde serial nummeret på sådan en basse? Nå, men der står "The liberty banjo company" på "trommeskindet", det kan være det kan hjælpe lidt.
Billede
Billede

Den næste ved jeg en smugle om - den er af mærket Aria, men igen, ingen serial at finde. Hjælp tak! :)
Billede
Billede
...og hvis man skulle glemme, hvordan sådan en stemmes :) :
Billede
Ja, det er sgu nok en tenor-banjo. Det skrev han i hvert fald i '97:
Billede

Den næste ved jeg absolut intet om. Ikke engang mærket kan jeg tyde - endnu mere hjælp tak!
Billede
Billede
Billede

Den sidste er en 8-strenget en af slagsen. Jeg ved igen intet, men det er da en Framus. :)
Billede
Billede
Min morfar har været ved at bygge en kasse til den engang, men hans sygdom forhindrede ham i at gøre det færdigt.
Billede

Det var banjoerne. Der er også en mandolin. Den ved jeg lidt om - det er en Epiphone, den kostede 3000 fra brugt i 1993 (ca), og jeg har serial. Jeg kontakter Epiphone om nærmere information en af de nærmeste dage. Billeder:
Billede
Billede

Der var også lige en Hohner akustisk guitar. Den har jeg også serial på, og jeg kontakter også Hohner vedr. information. Billeder:
Billede
Billede

Til sidst kommer min morfars "pensionsværk". Han begyndte at bygge denne kontrabas, den dag han gik på pension i 1995. Den stod færdig i år 2006. Her er den:
Billede
Billede

Jeg håber i har noget info om disse instrumenter. Tak på forhånd. :)

Kasper
:)

FrederikØ
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min morfar (FLASH)

Indlæg af FrederikØ »

Jeg er ked af at høre det med din morfar. But lifes goes on.

Jeg ved ikke rigtig noget om nogle af instrumenterne. Men jeg spillede engang på en banjo i Tivoli der til forveksling lignede den der Framus, bare med 4 strenge. Jeg fik af vide at den var blevet købt sammen med en "lær at spille banjo"-bog, så det er nok ikke en banjo af højeste klasse... Når jeg siger at den ligner, så er det mønsteret på kroppen, broen osv der ser meget lig ud.

Ualmindeligt flot arbejde med kontrabassen! Han må have været et talent på mange områder!
Marshall stack! Dressed in black!

Emil
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min morfar (FLASH)

Indlæg af Emil »

Sej morfar! :D

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min morfar (FLASH)

Indlæg af KrænDyt »

Sejt flash. Og sej morfar der lige fikser sådan en kontrabas sammen.
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
Scorpe
Smoke On The Water
Indlæg: 74
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min morfar (FLASH)

Indlæg af Scorpe »

Ja han var en rigtig sej morfar :)
:)

Brugeravatar
Scorpe
Smoke On The Water
Indlæg: 74
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min morfar (FLASH)

Indlæg af Scorpe »

Så er der svar fra Framus, og det var satme mere end jeg havde regnet med!:
"Dear Kasper Bruun Olesen,



thanks for sending the pics. I am sorry to hear your grandpa passed away.

His banjo is a 6/178 Solist banjo dating ca. 1968/1969. It was Deutsch Mark 185,- in 1968.

Perhaps you can find a number on the back of the headstock including a dating code after the serial number,

for example: … - 68 B would stand for 1968 February and so on…



In the museum we don´t have this instrument so far. This is why you cannot find it on our website.

Maybe you are willing to hand it over to the Framus Museum – if that is in the sense of your grandpa´s??



Have a good day & best wishes

Christian Hoyer"

Fandt ud af, at Framus nu er ejet af Warwick. Jeg ved endnu ikke, om bajoen skal på museum. :)
:)

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Min morfar (FLASH)

Indlæg af SyreCorp »

Hvor cool.

Den du ikke har navn på... Står der ikke "Marina"? Min første guitar var en "Marina"-strat.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen