Super Reverb og fuzz

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Super Reverb og fuzz

Indlæg af DarkoPage »

Hellåw!

Jeg går med et lille problem og håber at der er nogen der har noget klogt at sige herinde.

Det vi har med at gøre er en silverface Super Reverb uden mastervolume. Kan ikke huske det præcise årstal (har været Rasmus' herindefra, så det kan være at han kan), men det er også ligegyldigt. Den er blevet "blackfaced" på et tidspunkt. Jeg ved ikke hvad der er lavet, men Rasmus havde den vist forbi Lars Vad der havde sagt god for det.

Problemet er at når jeg bruger fuzz pedaler på Vibrato kanalen, så lyder det ikke særligt godt. Jeg synes lyden generelt, altså af selve forstærkeren, ikke kun fuzzen, mister sin karakter og bliver kedelig og "fizzy" når fuzzen er tændt. Det er ligemeget hvilke fuzz pedaler jeg smider efter den. På Normal kanalen synes jeg det lyder som det burde. Som om at der er "hul igennem". Uden fuzz lyder Vibrato kanalen himmelsk, og det er lidt synd at den ikke gider sammen med de behårede kasser, da jeg helst vil spille igennem Vibrato kanalen pga. rumklangen og tremoloen.

Husker at Rasmus også fortalte at han synes fuzz lød bedst på Normal kanalen.

Andre Fender Reverb-forstærker ejere der har oplevet et lignende fænomen?

På forhånd tak!
Last edited by DarkoPage 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Sasha »

Prøv evt. lige at bytte rundt på indgangsrørene til de to kanaler (de to yderste rør - længst væk fra udgangsrørene) og se, om det ændrer noget - evt. "flytter" problemet til den anden kanal... 
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Lasse H »

Følgende er ikke ment som en lappeløsning i tilfælde af dårlige rør eller andet. Hvis du nu kommer frem til, at sådan lyder forstærkeren blot, kunne du så ikke parallelkoble de to kanaler på forskellige måde, hvor fx fuzz kun ryger i normalkanalen eller måske i begge? Du kunne også forsøge at bruge vibratokanalen overvejende som en effektkanal, hvor både delay og rumklang ryger i. Umiddelbart er der da mange muligheder, som måske kan gøre noget ved dit problem.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Sasha »

Man skal i så fald i hvert fald lige huske, at de to kanaler på en Super Reverb er indbyrdes i modfase.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Lasse H »

Sasha skrev: Man skal i så fald i hvert fald lige huske, at de to kanaler på en Super Reverb er indbyrdes i modfase.
Ja, det var så værd at huske på.

Skulle du ligge inde med en Lehle Dual SGoS, så ved jeg da, at den kan vende fasen på den ene udgang.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Sasha »

Joh...

Men min umiddelbare mavefornemmelse siger nu, at der er ét eller andet, som ikke er helt, som det burde være. Uden i øvrigt at tage stilling til, hvor godt det så måtte lyde, ville jeg mene, at en Super Reverb skulle være i stand til at spille nogenlunde lige godt eller skidt med fuzz gennem begge kanaler. Så før man nu kaster sig alt for langt ud i kostbare Storm P-løsninger til at kringle sig udenom problemet med, ville jeg mene, at det var på sin plads at få fastslået, om de involverede stykker isenkram opfører sig, som det er meningen, at de skal. Jeg har ovenfor skitseret mit første forslag til et skridt i retning af "hjælp til selvhjælp" ud ad dette spor...

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Lund »

Nu ved jeg ikke om det er tilfældet på din forstærker, men jeg forstår det som om du har to inputs - et til normal og et til vibratokanalen...

Hvis det er tilfældet, kunne det så tænkes at der sidder en bright cap på indgangen til din vibratokanal, og ikke nogen på normal indgangen?

På nogen fenderforstærkere kan man vælge imellem bright og normal via et push pull potmeter (altså en forstærker der kun har en indgang) og her har jeg i hvert fald observeret at en fuzz lyder ELENDIGT hvis den kører ind i en bright cap, og fint hvis brightcappen ikke er aktiv (hvilket så skulle svare til normal).

Bare en lille tanke.

MIchael

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Rasmus »

Lund skrev: Nu ved jeg ikke om det er tilfældet på din forstærker, men jeg forstår det som om du har to inputs - et til normal og et til vibratokanalen...

Hvis det er tilfældet, kunne det så tænkes at der sidder en bright cap på indgangen til din vibratokanal, og ikke nogen på normal indgangen?

På nogen fenderforstærkere kan man vælge imellem bright og normal via et push pull potmeter (altså en forstærker der kun har en indgang) og her har jeg i hvert fald observeret at en fuzz lyder ELENDIGT hvis den kører ind i en bright cap, og fint hvis brightcappen ikke er aktiv (hvilket så skulle svare til normal).

Bare en lille tanke.

MIchael
Det er en 73'er og ja den skulle være blackfaced. 

Jeg husker som om jeg havde det lidt på samme måde Darko, men jeg tror Lund har løsningen. 

Du skal dog nok forvente at det hele bliver lidt mere mørkt hvis man fjerne bright cappen. 

Jeg havde nogenlunde samme problem på min Matchless klon, hvor jeg på et tidspunkt fjernede brightcappen. Hvilket gjorde den til et noget andet dyr med pedaler, men min clean lyd blev også lidt mere kedelig. 

Jeg prøvede lidt frem og tilbage med at brokoble kanaler, men det var ikke rigtig fedt. Og man vil helst bare spille ind i kanal 2 hvor der er rumklang. :)  

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Sasha »

Rasmus skrev:
Lund skrev: Nu ved jeg ikke om det er tilfældet på din forstærker, men jeg forstår det som om du har to inputs - et til normal og et til vibratokanalen...

Hvis det er tilfældet, kunne det så tænkes at der sidder en bright cap på indgangen til din vibratokanal, og ikke nogen på normal indgangen?

På nogen fenderforstærkere kan man vælge imellem bright og normal via et push pull potmeter (altså en forstærker der kun har en indgang) og her har jeg i hvert fald observeret at en fuzz lyder ELENDIGT hvis den kører ind i en bright cap, og fint hvis brightcappen ikke er aktiv (hvilket så skulle svare til normal).

Bare en lille tanke.

MIchael
Det er en 73'er og ja den skulle være blackfaced. 

Jeg husker som om jeg havde det lidt på samme måde Darko, men jeg tror Lund har løsningen. 

Du skal dog nok forvente at det hele bliver lidt mere mørkt hvis man fjerne bright cappen. 

Jeg havde nogenlunde samme problem på min Matchless klon, hvor jeg på et tidspunkt fjernede brightcappen. Hvilket gjorde den til et noget andet dyr med pedaler, men min clean lyd blev også lidt mere kedelig. 

Jeg prøvede lidt frem og tilbage med at brokoble kanaler, men det var ikke rigtig fedt. Og man vil helst bare spille ind i kanal 2 hvor der er rumklang. :)  
Mig bekendt kan man på en Super Reverb fra- eller tilvælge brugen af den såkaldte bright-cap via kontakten, der ikke ulogisk er navngivet "Bright". Der skulle forefindes en sådan på begge kanaler.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Rasmus »

Sasha skrev:
Rasmus skrev:
Lund skrev: Nu ved jeg ikke om det er tilfældet på din forstærker, men jeg forstår det som om du har to inputs - et til normal og et til vibratokanalen...

Hvis det er tilfældet, kunne det så tænkes at der sidder en bright cap på indgangen til din vibratokanal, og ikke nogen på normal indgangen?

På nogen fenderforstærkere kan man vælge imellem bright og normal via et push pull potmeter (altså en forstærker der kun har en indgang) og her har jeg i hvert fald observeret at en fuzz lyder ELENDIGT hvis den kører ind i en bright cap, og fint hvis brightcappen ikke er aktiv (hvilket så skulle svare til normal).

Bare en lille tanke.

MIchael
Det er en 73'er og ja den skulle være blackfaced. 

Jeg husker som om jeg havde det lidt på samme måde Darko, men jeg tror Lund har løsningen. 

Du skal dog nok forvente at det hele bliver lidt mere mørkt hvis man fjerne bright cappen. 

Jeg havde nogenlunde samme problem på min Matchless klon, hvor jeg på et tidspunkt fjernede brightcappen. Hvilket gjorde den til et noget andet dyr med pedaler, men min clean lyd blev også lidt mere kedelig. 

Jeg prøvede lidt frem og tilbage med at brokoble kanaler, men det var ikke rigtig fedt. Og man vil helst bare spille ind i kanal 2 hvor der er rumklang. :)  
Mig bekendt kan man på en Super Reverb fra- eller tilvælge brugen af den såkaldte bright-cap via kontakten, der ikke ulogisk er navngivet "Bright". Der skulle forefindes en sådan på begge kanaler.
Det kan man også... Det havde jeg glemt !

Hva siger du til dét Darko? 

Men du skulle da overveje at tage den et sted hen hvor der kunne komme lys på sagerne. 

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Snake Boots »

Jeg er langt fra fuzz-ekspert, men her et par erfaringer.

Jeg har sjældent hørt kombinationen af en fuzz-pedal og en fender bf/sf amp lyde fedt i levende live. Helt galt går det med vibrato-kanalen - og det er vel denne stort set alle bruger på en bf/sf fender - ellers kan man vel lige så godt vælge en anden forstærker? Jeg har selv bf/sf forstærkere og fuzz-pedaler i flere varianter, og det spiller bare vanskeligt sammen. Især hvis også en fender guitar er involveret.  Mit bedste bud er at smide en varmt lydende OD efter fuzzen for at bløde op, så guitar + fuzz "ser" noget der lyder mere mellemtonet og varmt.. og mindre fender bf/sf hængekøje-eq-agtigt. Måske lyder det ikke helt, som du har tænkt det - men så igen, måske gør det, og så er det vel godt?! 

Måske kan det også hjælpe at skrue stort set helt op for fuzz og vol på pedalen og langt ned for vol (og noget ned for tone) på guitaren. Generelt set skruer jeg altid meget ned på guitaren, når jeg spiller fender ind i fender. Ja efterhånden uanset hvad jeg spiller på og ind i med kun ganske få undtagelser. Det lyder bare bedre. Nogle/mange effektpedaler kan dog - selv når de er slået fra - ødelægge dette samspil mellem guitar vol og forstærker. Derfor handler det om først at få det til at fungere uden øvrige pedaler eller andet tingel-tangel i kæden.
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af DarkoPage »

Tusind tak for de mange gode indspark!

Jeg nørdede med det i torsdags og har først fået mulighed for at skrive herinde nu, så nu må vi se om jeg kan huske hvad jeg kom frem til.

Først og fremmest prøvede jeg at skifte de to rør, som Søren havde foreslået, men det skete der ikke noget ved.

Dernæst valgte jeg at nørkle med EQ'en og volumen for at prøve at ramme lyden fra "Normal" kanalen på "Vibrato" kanalen med fuzz tændt, hvilket lykkedes rigtig godt, og det var så her at det gik op for mig at det slet ikke har noget med fuzz at gøre. Normal kanalen lød rigtig fedt (og højt) når den var skruet op på ca. 3 og derover, mens Vibrato kanalen skulle helt op på 5-6 stykker før det lød ligeså godt. Det er som om at Vibrato kanalen har mere headroom og det er ikke så mærkbart når man spiller clean (der synes jeg den lyder fint allerede ved de 3-4 stykker som på den anden kanal), men når man så sætter noget fræs på, så bliver alt det "dårlige" eller "kedelige" ved lyden, om man vil, mere hørbart, hvis det giver nogen mening.

Et hurtigt indspark til brightswitchen... Jeg skal, i stort set alle tilfælde, have den tændt. Kan godt lide det ekstra definition og "sparkle" det giver i toppen og synes der bliver lidt for meget "dyne over lyden" når den er slukket.

Alt i alt, synes jeg at jeg kom frem til en lyd jeg kan bruge, men som Snake Boots er inde på, så tror jeg ikke at kombinationen af fuzz og bf/sf Fendere er for alle, for at sige det på den måde. Det har i hvert fald været sværere at komme frem til den fuzz jeg hører i mit hovede med den end med mine andre forstærkere, hvor det nærmest bare har været plug and play. Hvorfor spiller jeg så på Fenderen spørger I nok om... That clean tone man! Det er nok også en god undskyldning for at have flere forstærkere. "Jamen, skat! Min fuzz kan bare ikke sammen med min Super Reverb".

På sigt kommer den nok en tur til doktoren, for at se om man ikke kan fintune lyden til mine præferencer.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af DarkoPage »

Snake Boots skrev: Mit bedste bud er at smide en varmt lydende OD efter fuzzen for at bløde op, så guitar + fuzz "ser" noget der lyder mere mellemtonet og varmt.. og mindre fender bf/sf hængekøje-eq-agtigt. Måske lyder det ikke helt, som du har tænkt det - men så igen, måske gør det, og så er det vel godt?!

Det er nok også det jeg i bund og grund kom frem til. Når forstærkeren allerede knækkede lidt, så lød fuzzen væsentlig bedre.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Telemaster »

Jeg bruger ret meget fuzz med min bf Bassman, og det lyder sgu rigtig godt, synes jeg. Men det er _selvfølgelig_ også skruet sammen på den måde, at forstærkeren forvrænger alene, og at fuzzens forvrængning bare er en enkelt ingrediens i den samlede suppe. Jeg kender vist ingen forvrængerpedaler, der lyder rigtig godt på en helt clean forstærker.
So many assholes, so few bullets


Vis indlægget.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Sasha »

Er du sikker på, at vi ikke egentlig er ude i et optisk bedrag her? Altså, at vibrato-kanalen og normal-kanalen i virkeligheden spiller lige højt/presser udgangstrinnet lige meget ved henholdsvis "3" og "5-6"..?

En eventuel forskel kan skyldes alverdens ting fra slidte rør, ditto potmetre (o.m.a.) samt ikke mindst det faktum, at der er flere "snylter-igler", som suger signal, på vibrato-kanalen, som så til gengæld også har et forstærker-trin mere end den anden kanal. Så der er såmænd ikke noget at sige til, at tingene reagerer lidt forskelligt.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Lasse H »

Sasha skrev: Er du sikker på, at vi ikke egentlig er ude i et optisk bedrag her? Altså, at vibrato-kanalen og normal-kanalen i virkeligheden spiller lige højt/presser udgangstrinnet lige meget ved henholdsvis "3" og "5-6"..?

Jeg mener da bestemt, jeg kom frem til, det fungerede sådan, på den BF Showman jeg engang havde.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Super Reverb og fuzz

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev:
Sasha skrev: Er du sikker på, at vi ikke egentlig er ude i et optisk bedrag her? Altså, at vibrato-kanalen og normal-kanalen i virkeligheden spiller lige højt/presser udgangstrinnet lige meget ved henholdsvis "3" og "5-6"..?

Jeg mener da bestemt, jeg kom frem til, det fungerede sådan, på den BF Showman jeg engang havde.
Som dog på relevante punkter har en helt anderledes kredsløb end en Super Reverb. Den Bassman, der nævnes tidligere i tråden, har et helt tredje.

Apples? Oranges? Anyone..?

;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen