Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Skovgaard »

Jeg har over tid leget med tanken om at skærme min ene strat, og da der forleden dag dumpede en rulle alutape ned i min turban er tanken nok ved at blive til handling. Det kan jo ikke gå værre end galt  :)  Behovet opstår i livesammenhæng.

Jeg er dog nysgerrig efter at høre, om nogle af jer ligger inde med viden og/eller erfaringer om skærmning af strat/singlecoils? Kender I evt. til forskelle mellem alutape, kobberspray, grafit og hvad der ellers må findes? Eller en god guide? Eller har I oplevet, at det ingen forskel gjorde?

Midt i overvejelserne har jeg også stillet mig selv spørgsmålet, om det giver mening at skærme pickup covers indvendigt, og det spørgsmål vil jeg også gerne stille jer. Det kan måske hjælpe mod "støjstråler" udefra, men spørgsmålet er så, om det også vil skærme af for strengenes svingninger, så pickupperne ikke fanger "hele lydbilledet" fra strengene?

VH Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Sasha »

Skovgaard skrev: Eller har I oplevet, at det ingen forskel gjorde?
Jeg har skærmning i min ene Strat og ikke i de andre. Jeg tror ikke, at det var noget, jeg ville bekymre mig om i dag.
Skovgaard skrev: Midt i overvejelserne har jeg også stillet mig selv spørgsmålet, om det giver mening at skærme pickup covers indvendigt, og det spørgsmål vil jeg også gerne stille jer. Det kan måske hjælpe mod "støjstråler" udefra, men spørgsmålet er så, om det også vil skærme af for strengenes svingninger, så pickupperne ikke fanger "hele lydbilledet" fra strengene?

VH Søren
Det er næppe så meget dét, der er problemet, som den forøgede kapacitive kobling mellem pickupperne og stel, hvilket kan begynde at æde at toppen og "luften" i lyden.

Was nicht brummt, klingt auch nicht...   ;)

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Kallum »

Har nogenlunde samme erfaringer som Søren.. Havde en tele som jeg skærmede med kobbertape, den støjede mindre, men det var også som om der gik noget tabt. Dog var det i vores gamle øvelokale at foretrække, da man med uskærmede guitarer gerne fangede volbeats vokal, de øvede nemlig desværre nedenunder...
Last edited by Kallum 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Sasha »

Med en let omskrivning af én af den klassiske fysisks grundsætninger: There's never a free Meal...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Kallum »

Med mindre det er virkelig grelt, så skal man lade være med at skærme af. Det er nu blevet fastslået.


Ahh, endnu en god dag på internettet..

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Skovgaard »

Tak for jeres svar! Den får lov at forblive uskærmet på ubestemt tid :)

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Altså, jeg har da lige skærmet på Telecaster og Jazzmaster, og umiddelbart er jeg positivt stemt. De lyder begge to lige så fremragende som før. Det skal dog siges at jeg har mere hang til at bruge pickupperne i parallel nu end før, for nu er der stort set intet støj på de indtillinger.

Brugeravatar
Guitarfix
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9 years ago
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Guitarfix »

Jeg har skærmet mange og vil sige at det altid er en vurdering af den enkelte guitar om det kan betale sig. Der er ikke noget entydigt svar.

Man kan bruge både kobbertape, alutape og grafitmaling (grafitmalingen er dog ikke praktisk alle steder).

Kobbertape er klart nemmest at arbejde med. Alutape er langt det billigste, men kræver lidt kreativitet at få tæt, da limsiden ofte ikke er ledende.
Last edited by Guitarfix 9 years ago, edited 1 time in total.
<a href="http://www.guitarfix.dk">www.guitarfix.dk</a>
Reparation og Service

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Sasha »

Én ting er vel, om det kan betale sig - noget andet, om det begynder at gå ud over lyden...

Det virker i mine øjne lidt barokt, at mange guitarister med den éne hånd bruger alverdens tid, penge og energi på at optimere deres kabler i et forsøg på at minimere fortrinsvis diskanttab p.g.a. kapacitiv kobling mellem inderleder og skærm samt at holde kabler kortest muligt i et forsøg på det samme. Men uden at kny det mindste er de så med den anden hånd villige til at lave en ret effektiv kapacitiv kobling mellem stel og jeg ved ikke hvor mange meter kobbertråd i deres pickupper, hvis den førnævnte opskrift med at skærme indersiden af pickup-kapperne følges. Hvis man formår at undgå et diskanttab med den fremgangsmåde, vil jeg gerne træffe vedkommende. For så nærmer vi os altså noget med at evne at sætte sig ud over fysikkens love.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Guitarfix
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9 years ago
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Guitarfix »

Helt enig i at skærmning af indersiden af pickup-kapper er et no-go.

Det jeg beskrev var generel skærmning af kaviteterne. Beklager hvis det ikke var klart.
<a href="http://www.guitarfix.dk">www.guitarfix.dk</a>
Reparation og Service

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Skærmning af strat. Ja/nej? Alutape, grafit, kobber?

Indlæg af Sasha »

Guitarfix skrev: Helt enig i at skærmning af indersiden af pickup-kapper er et no-go.

Det jeg beskrev var generel skærmning af kaviteterne. Beklager hvis det ikke var klart.
Ja, OK. Det fremgik så måske ikke helt. Men så er vi nok relativt enige i vores syn på sagen.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen