Kondens i forstærker

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Kondens i forstærker

Indlæg af Harrison »

På sidste job ville min Tone King Imperial kun sige brummelyde, da den kom ind fra en kold bil. Efter at have stået nogle timer, blev den heldigvis sig selv igen.

Hvordan forhindrer jeg det samme i at ske igen? :huh: Når jeg spiller jobs, kommer udstyret altså til at stå i en kold bil eller trailer. Og når jeg kommer frem til et gudsforladt forsamlingshus, har jeg ikke flere timer til overs, til at temperere forstærkeren inden den skal bruges.

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Michael Vajhøj »

Flightcase. Alternativt, så pak forstærkeren ind i tæpper.
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Knuddi »

Michael Vajhøj skrev: Flightcase. Alternativt, så pak forstærkeren ind i tæpper.
Jo, men det forhindrer ikke kondensering af vand inde i forstærkeren, da det jo er en afledt af at forstærkeren er kold og den omgivende luft er varm og indeholder vand.
Der er vist ikke nogen mellemvej - forstærkeren skal stå og temperere et stykke tid inden man sætter strøm til.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Sasha »

Harrison skrev: På sidste job ville min Tone King Imperial kun sige brummelyde, da den kom ind fra en kold bil. Efter at have stået nogle timer, blev den heldigvis sig selv igen.

Hvordan forhindrer jeg det samme i at ske igen? :huh: Når jeg spiller jobs, kommer udstyret altså til at stå i en kold bil eller trailer. Og når jeg kommer frem til et gudsforladt forsamlingshus, har jeg ikke flere timer til overs, til at temperere forstærkeren inden den skal bruges.
Kan du ikke tage den ind i bilens kabine, sætte den på passagersædet eller lignende? Kreativiteten har frit slag...

Jeg må så erkende, at det er første gang, jeg nogensinde har hørt om dette som andet end et teoretisk problem. Men én gang skal selvfølgelig være den første.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Harrison »

Sasha skrev:
Harrison skrev: På sidste job ville min Tone King Imperial kun sige brummelyde, da den kom ind fra en kold bil. Efter at have stået nogle timer, blev den heldigvis sig selv igen.

Hvordan forhindrer jeg det samme i at ske igen? :huh: Når jeg spiller jobs, kommer udstyret altså til at stå i en kold bil eller trailer. Og når jeg kommer frem til et gudsforladt forsamlingshus, har jeg ikke flere timer til overs, til at temperere forstærkeren inden den skal bruges.
Kan du ikke tage den ind i bilens kabine, sætte den på passagersædet eller lignende? Kreativiteten har frit slag...

Jeg må så erkende, at det er første gang, jeg nogensinde har hørt om dette som andet end et teoretisk problem. Men én gang skal selvfølgelig være den første.
Ja, det er faktisk også første gang jeg har oplevet det, og jeg har da nogle hundrede jobs på samvittigheden. Jeg har dog oplevet det samme med et orgel for mange år siden. Det kan være, det var en kombination af uheldige omstændigheder. Fx høj luftfugtighed i salen og hurtig opsætning.

Hvis man har tiden til det, er det bedste vel at lade forstærkeren få stuetemperatur i flightcasen, da luftfugtigheden her må være lav?

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Michael Vajhøj »

Knuddi skrev:
Michael Vajhøj skrev: Flightcase. Alternativt, så pak forstærkeren ind i tæpper.
Jo, men det forhindrer ikke kondensering af vand inde i forstærkeren, da det jo er en afledt af at forstærkeren er kold og den omgivende luft er varm og indeholder vand.
Der er vist ikke nogen mellemvej - forstærkeren skal stå og temperere et stykke tid inden man sætter strøm til.
Det har afhjulpet de problemer jeg har haft med det. Fordelen er jo at flightcasen isolerer, og det derved tager længere tid for kondens at danne sig deri. 

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Harrison »

Michael Vajhøj skrev:
Knuddi skrev:
Michael Vajhøj skrev: Flightcase. Alternativt, så pak forstærkeren ind i tæpper.
Jo, men det forhindrer ikke kondensering af vand inde i forstærkeren, da det jo er en afledt af at forstærkeren er kold og den omgivende luft er varm og indeholder vand.
Der er vist ikke nogen mellemvej - forstærkeren skal stå og temperere et stykke tid inden man sætter strøm til.
Det har afhjulpet de problemer jeg har haft med det. Fordelen er jo at flightcasen isolerer, og det derved tager længere tid for kondens at danne sig deri. 
Kondens kommer jo først, når den kolde forstærker kommer ind i varmen igen. Så det afgørende må være, hvordan man "tør den op".

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Michael Vajhøj »

Harrison skrev:
Michael Vajhøj skrev:
Knuddi skrev:
Michael Vajhøj skrev: Flightcase. Alternativt, så pak forstærkeren ind i tæpper.
Jo, men det forhindrer ikke kondensering af vand inde i forstærkeren, da det jo er en afledt af at forstærkeren er kold og den omgivende luft er varm og indeholder vand.
Der er vist ikke nogen mellemvej - forstærkeren skal stå og temperere et stykke tid inden man sætter strøm til.
Det har afhjulpet de problemer jeg har haft med det. Fordelen er jo at flightcasen isolerer, og det derved tager længere tid for kondens at danne sig deri. 
Kondens kommer jo først, når den kolde forstærker kommer ind i varmen igen. Så det afgørende må være, hvordan man "tør den op".
Fligtcasen isolerer som sagt, og derved undgår du at "tø den op". :-) 
I bund og grund handler det jo om, at sikre forstærkeren ikke bliver kold, og ikke om hvordan den varmes hurtigt op igen.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Smittefar »

En flightcase isolerer jo som Michael skriver og derfor vil der være meget langsommere temperaturændringer inde i den.

Men det er klart, at hvis du har en forstærker i flightcase, der har stået i en (lukket) trailer i en uge, og du så hiver den ind i et forsamlingshus og åbner flightcasen med det samme, så får du formentlig også kondensproblemer.
Modded guitars were crap right out of the factory

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Harrison »

Hvis en forstærker står i en trailer 2-3 timer om vinteren, så bliver den altså kold. Flightcase eller ej :-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Smittefar »

Der mener jeg faktisk, at en god polstret flightcase hjælper ganske meget :)

Nu er vi stort set holdt op med at bruge trailer/varevogn, i stedet kører vi bare i vores personbiler, så det er ikke et problem jeg selv oplever.
Modded guitars were crap right out of the factory

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Harrison »

Smittefar skrev: Der mener jeg faktisk, at en god polstret flightcase hjælper ganske meget :)
Måske. Det er et forsøg værd :)

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Skovgaard »

Ellers kan en hårtørrer måske være nyttig i en snæver vending?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Lasse H »

Vil det ikke blot forværre problemet :-)

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Snake Boots »

Min erfaring er også, at en flightcase hjælper en hel del i forhold til at begrænse temperaturudsvingene. 

Jeg har aldrig prøvet at en forstærker ikke ville fungere pga. kondens. Min egen bekymring går på hvordan en gammel, i nogle henseender uerstattelig forstærker egentlig har det på længere sigt med rigtig mange hurtige op- og nedkølinger.  :-/  På den ene side, så er det jo kram og skal nok spille i 100 år. På den anden side, så er (overflade)rust på transformatorer mm. ikke just en form for patina, jeg hylder på min 50år gamle forstærker.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Sasha »

Jeg tror ikke, at du skal være så bange for, at selve forstærkeren tager skade af op- og nedkølinger. Dét, man skal være lidt varsom med i den forbindelse, er ifølge min opfattelse, at rør er ret mekanisk sarte, når de er varme. Så det er en klar fordel for deres langtidsholdbarhed, hvis de lige får lidt tid til at køle af, fra du har slukket forstærkeren, til du begynder at smide rundt med den.

Personlig ville jeg ikke være så bekymret for lidt overfladerust på transformatorer. Du skulle se transformatorerne i de to gamle forstærkere, jeg netop sidder og piller i og forsøger at bringe tilbage til livet. De har begge stået i hvert fald 20 år på et fugtigt loft! Partridge-transformatorerne i begge ligner et par tiloversblevne stumper fra en ophugningsmoden nordsøkutter. Men ulig mange andre ting i disse forstærkere lader transformatorerne ikke til at fejle noget. I ektreme tilfælde kan man fjerne rusten med en stålbørste og derpå male eller lakere transformatorerne. Men generelt var lidt rust ikke noget, jeg ville lade mig gå på af.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Skovgaard »

Lasse H skrev: Vil det ikke blot forværre problemet :-)

Jeg synes det virker fint på den duggede forrude i min bil (altså varmeblæseren i overført betydning), så derfor tænker jeg, det måske også kan afhjælpe problemet i en forstærker? Men der er måske forskel på "dug på forruden" og "kondens i forstærkeren"?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Kondens i forstærker

Indlæg af Lasse H »

Nej, selvfølgelig ikke :-)
Last edited by Lasse H 9 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen