Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Jacob »

Hjælp ! 

Min strat skaber sig!

Har netop givet den en gennemgående justering, og gået over til et setup med blokeret tremolo.
Nu har jeg så opdaget at den høje e-streng vil ikke intonere ordentligt. Ligemeget hvad jeg gør, så er det tætteste jeg kan få en "båndet" tone på 12. bånd til at stemme, stadig 7-8 cent for højt, i forhold til flageoletten og den åbne streng, der begge stemmer 100%. 

Slæden er justeret så meget i retning af sadlen, som den kan, og er betydeligt længere fremme, end de andre slæder, hvor alle strenge i øvrigt intonerer perfekt. 

Nogle guitarkyndige råd? 
Last edited by Jacob 9 years ago, edited 1 time in total.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Rasser »

Prøv at skifte streng


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Telemaster »

Det skulle vel ikke være det relativt kendte fænomen, der undertiden går under navnet "stratitis", som dækker over, at magneten i en eller flere pickups trækker strengene ud af pitch? I så fald er løsningen vist at skrue pickup'erne længere ned i slagpladen, men det kan andre helt sikkert forklare bedre, for jeg ejer ikke en Strat og er i øvrigt lidt af en skovl, når det kommer til de tekniske aspekter ved det at være guitarist.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Sasha »

Stratitis plejer nu fortrinsvis at vise sig på de tykkeste strenge - dyb E, A og til nød G - hvor der er mest masse, som pickuppernes magneter kan "gribe fat i". Så jeg tror umiddelbart ikke, at det er det, vi er ude i her. Jeg ville også i første omgang lige prøve en ny streng.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Jacob »

Tak ! Jeg prøver at smide et nyt sæt på i aften, og ser om ikke det afhjælper problemet.

Stratitis er vist udelukket, da jeg altid har mine pickupper justeret rimelig lavt, og at de tykkere, teoretisk mere udsatte strenge i øvrigt spiller fint ! :)

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Lund »

ny e streng.... eller et helt nyt sæt strenge... altid hver eneste gang du ændrer setup/justerer.

hvis det stadig ikke virker, lyder det som om der er et problem med sadlen...

Du siger din "e-slæde" er så langt fremme som den kan komme (støder på skruen der holder vibratosystemet fast til kroppen)? det er jo ikke et sundhedstegn... men hvis det er muligt kunne du måske finde en slæde hvor kontakt punktet ligger lidt længere fremme...

MIchael

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Jacob »

Lund skrev: ny e streng.... eller et helt nyt sæt strenge... altid hver eneste gang du ændrer setup/justerer.

hvis det stadig ikke virker, lyder det som om der er et problem med sadlen...

Du siger din "e-slæde" er så langt fremme som den kan komme (støder på skruen der holder vibratosystemet fast til kroppen)? det er jo ikke et sundhedstegn... men hvis det er muligt kunne du måske finde en slæde hvor kontakt punktet ligger lidt længere fremme...

MIchael
Tak, men det gik jeg ud fra var indforstået, det er selvfølgelig et sprit-nyt sæt, der sidder på, ellers kan man jo ikke regne med noget som helst ;)

Det er vist slæderne, der trænger til en overhaling, de har set bedre dage, så den ryger en tur forbi Solle eller Åke snarest..

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af FunkyValle »

Når du skriver, at slæden er langt fremme, så forestiller jeg mig, at den længere mod halsen end de øvrige slæder.

Og hvis det er korrekt, så er burde det være derfor, at strengen stemmer for højt, når du intonerer ved at trykke ned i 12. bånd. Det giver jo et kortere stykke fra 12. bånd til slæden end fra 0. til 12. bånd.

Hvis slæden derimod er længere væk fra halsen end de øvrige slæder er der noget meget galt...
Last edited by FunkyValle 9 years ago, edited 1 time in total.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Jacob »

Tak for alle inputs !

Gav den et sidste skud i dag, og opdagede at hele broen var "tiltet" mod de lyse strenge, så den var vippet et par grader mere væk fra kroppen på de dybe strenge end på de lyse. Hvordan jeg lige har præsteret at overse dét, er et godt spørgsmål .. :angel:

alt blev lige gjort om igen, broen blev rettet ind på plads, strengehøjde genjusteret og efter endnu en gennemgang intonerer alle strenge som de skal !

Gamle skrammel-japaner :D

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Smittefar »

:)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Sasha »

"Broen"..?

Er det den dér tingest som sidder for enden af strengene i den modsatte ende i forhold til nødden?

Det lyder som om, at sådan en bro, som japanerne tilsyneladende sætter på deres guitarer, også kan tilte mere end en almindelig stol, selv om jeg ikke helt kan gennemskue, hvordan den gør det..?
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Jacob »

Sasha skrev: "Broen"..?

Er det den dér tingest som sidder for enden af strengene i den modsatte ende i forhold til nødden?

Det lyder som om, at sådan en bro, som japanerne tilsyneladende sætter på deres guitarer, også kan tilte mere end en almindelig stol, selv om jeg ikke helt kan gennemskue, hvordan den gør det..?
:angel:

Kartoffel/kartoffel.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Sasha »

Jacob skrev:
Sasha skrev: "Broen"..?

Er det den dér tingest som sidder for enden af strengene i den modsatte ende i forhold til nødden?

Det lyder som om, at sådan en bro, som japanerne tilsyneladende sætter på deres guitarer, også kan tilte mere end en almindelig stol, selv om jeg ikke helt kan gennemskue, hvordan den gør det..?
:angel:

Kartoffel/kartoffel.
Jah, vi kan jo også bare kalde dig Kjeld eller Jørgen...  ;)

Men jeg forstår stadig ikke helt, hvordan det er lykkedes dig at få stolen til at sidde skævt?

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Jacob »

Sasha skrev:
Jacob skrev:
Sasha skrev: "Broen"..?

Er det den dér tingest som sidder for enden af strengene i den modsatte ende i forhold til nødden?

Det lyder som om, at sådan en bro, som japanerne tilsyneladende sætter på deres guitarer, også kan tilte mere end en almindelig stol, selv om jeg ikke helt kan gennemskue, hvordan den gør det..?
:angel:

Kartoffel/kartoffel.
Jah, vi kan jo også bare kalde dig Kjeld eller Jørgen...  ;)

Men jeg forstår stadig ikke helt, hvordan det er lykkedes dig at få stolen til at sidde skævt?
Det forstår jeg såmænd heller ikke - sidste gang den blev justeret var i forbindelse med en ombånding, hvor jeg fik den sat op med flydende tremolo. Da jeg hev strengene af og spændte stolen op, så den ikke længere kunne flyde, sad den skævt.

Problemet var vist blot, at ud af de 6 skruer der holder sådan en stol fast på kroppen, var de 3 i "den dybe ende" (E-A-D) ikke skruet lige så langt ned, som de tre i skruer, der sidder under g, h og e-strengene. Da de blev strammet, rettede skidtet sig op igen.

Om det overhovedet havde relation til det andet problem, skal jeg ikke kunne sige, men hvorom alting er, så spiller min strat bedre end nogensinde før, så jeg er glad ! 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Sasha »

Jacob skrev:
Problemet var vist blot, at ud af de 6 skruer der holder sådan en stol fast på kroppen, var de 3 i "den dybe ende" (E-A-D) ikke skruet lige så langt ned, som de tre i skruer, der sidder under g, h og e-strengene.
Jeg tror i allerhøjeste grad, at det er dér, hunden ligger begravet. Men godt du fandt ud af det, og at tingene nu spiller!

I øvrigt er tremolo en periodevis ændring i lydstyrke - ikke i tonehøjde. Så hvis du vil frembringe denne effekt på din guitar uden elektronisk hjælp, er det nok nærmere volumeknappen, du skal have fat i, og ikke vibratoarmen...  ;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Deschain
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Deschain »

Mjahhh, hvis det skal være helt korrekt, så hedder 'dimsen' faktisk en tremolo.

Fender opfandt/patenterede den og kunne derfor kalde den hvad de ville. De gav den navnet 'Tremolo'.

Uanset om navnet er rigtig eller forkert ift funktionen, så hedder det nu en tremolo, da det var navnet Fender gav den...

Mht om det hedder bro eller stol, så er det et faktum at 'stol' er mest brugt når der tales om akustiske guitarer og 'bro' er mest brugt når der tales om elektriske guitarer.

Fortsat god dag   :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Sasha »

Deschain skrev: Mjahhh, hvis det skal være helt korrekt, så hedder 'dimsen' faktisk en tremolo.

Fender opfandt/patenterede den og kunne derfor kalde den hvad de ville. De gav den navnet 'Tremolo'.

Uanset om navnet er rigtig eller forkert ift funktionen, så hedder det nu en tremolo, da det var navnet Fender gav den...

Mht om det hedder bro eller stol, så er det et faktum at 'stol' er mest brugt når der tales om akustiske guitarer og 'bro' er mest brugt når der tales om elektriske guitarer.

Fortsat god dag   :)
Det kommer nu da vist lidt an på, hvor man spørger. De fleste, jeg kender, som arbejder professionelt med guitarer, bruger i hvert fald (korrekt) betegnelsen "stol" om den dér tingest for enden af strengene, mens det da sikkert er rigtigt, at man på diverse internet fora ofte kan støde på den danske undersættelse af det engelske begreb "bridge". Om dette skyldes et ønske om et mere internationalt tilsnit i forummedlemmernes brug af det danske sprog eller blot ren og skær uvidenhed, skal jeg afstå fra at ytre mit bud på. Jeg kan så kun opfordre til, at man i det mindste udviser lidt konsekvens og omtaler tingeste i strengenes anden ende som "nødden". Det lyder da i mine ører knapt så tåbeligt som "nutten" - et herligt nydansk begreb, som man ret ofte ser anvendt.

Ligeledes skulle jeg da mene, at "vibratoarm" er et ret fast udtryk i det danske sprog, uanfægtet at Leo Fender tilsyneladende ikke helt havde styr på de italienske begreber, der ligger til grund, da han ifølge dit udsagn patenterede sine ting. Analogt med det ovenstående eksempel synes jeg, at det er udtryk for en vis inkonsekvens, hvis man skulle skrue en vibratoarm i et tremolosystem, som leverer vibrato. Så personligt har jeg tænkt mig at fortsætte med at benytte mig af de i henhold til funktionen korrekte betegnelser. Det resulterer ifølge min opfattelse i den klareste kommunikation.

Hav en god dag.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kallum
Still Got The Blues
Indlæg: 333
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Kallum »

FIGHT FIGHT FIGHT!!!!


:@  HAV EN SUPER DAG BEGGE TO!  :@

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af GodSpeedDK »

Sasha skrev:

Det kommer nu da vist lidt an på, hvor man spørger. De fleste, jeg kender, som arbejder professionelt med guitarer, bruger i hvert fald (korrekt) betegnelsen "stol" om den dér tingest for enden af strengene, mens det da sikkert er rigtigt, at man på diverse internet fora ofte kan støde på den danske undersættelse af det engelske begreb "bridge". Om dette skyldes et ønske om et mere internationalt tilsnit i forummedlemmernes brug af det danske sprog eller blot ren og skær uvidenhed, skal jeg afstå fra at ytre mit bud på. Jeg kan så kun opfordre til, at man i det mindste udviser lidt konsekvens og omtaler tingeste i strengenes anden ende som "nødden". Det lyder da i mine ører knapt så tåbeligt som "nutten" - et herligt nydansk begreb, som man ret ofte ser anvendt.

Ligeledes skulle jeg da mene, at "vibratoarm" er et ret fast udtryk i det danske sprog, uanfægtet at Leo Fender tilsyneladende ikke helt havde styr på de italienske begreber, der ligger til grund, da han ifølge dit udsagn patenterede sine ting. Analogt med det ovenstående eksempel synes jeg, at det er udtryk for en vis inkonsekvens, hvis man skulle skrue en vibratoarm i et tremolosystem, som leverer vibrato. Så personligt har jeg tænkt mig at fortsætte med at benytte mig af de i henhold til funktionen korrekte betegnelser. Det resulterer ifølge min opfattelse i den klareste kommunikation.

Hav en god dag.
Apropos konsekvens; hvorfor er det i det ene tilfælde det officielt vedtagne/"korrekte" begreb, og ikke et beskrivende udtryk af funktionen, der er vigtigt, og i det andet tilfælde præcist omvendt? 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Høj e-streng vil ikke intonere på strat

Indlæg af Sasha »

GodSpeedDK skrev:
Sasha skrev:

Det kommer nu da vist lidt an på, hvor man spørger. De fleste, jeg kender, som arbejder professionelt med guitarer, bruger i hvert fald (korrekt) betegnelsen "stol" om den dér tingest for enden af strengene, mens det da sikkert er rigtigt, at man på diverse internet fora ofte kan støde på den danske undersættelse af det engelske begreb "bridge". Om dette skyldes et ønske om et mere internationalt tilsnit i forummedlemmernes brug af det danske sprog eller blot ren og skær uvidenhed, skal jeg afstå fra at ytre mit bud på. Jeg kan så kun opfordre til, at man i det mindste udviser lidt konsekvens og omtaler tingeste i strengenes anden ende som "nødden". Det lyder da i mine ører knapt så tåbeligt som "nutten" - et herligt nydansk begreb, som man ret ofte ser anvendt.

Ligeledes skulle jeg da mene, at "vibratoarm" er et ret fast udtryk i det danske sprog, uanfægtet at Leo Fender tilsyneladende ikke helt havde styr på de italienske begreber, der ligger til grund, da han ifølge dit udsagn patenterede sine ting. Analogt med det ovenstående eksempel synes jeg, at det er udtryk for en vis inkonsekvens, hvis man skulle skrue en vibratoarm i et tremolosystem, som leverer vibrato. Så personligt har jeg tænkt mig at fortsætte med at benytte mig af de i henhold til funktionen korrekte betegnelser. Det resulterer ifølge min opfattelse i den klareste kommunikation.

Hav en god dag.
Apropos konsekvens; hvorfor er det i det ene tilfælde det officielt vedtagne/"korrekte" begreb, og ikke et beskrivende udtryk af funktionen, der er vigtigt, og i det andet tilfælde præcist omvendt? 
Jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår spørgsmålet... 

Mener du, at "bro" bedre beskriver funktionen af dét metalstykke, som strengen hviler på, end "stol" gør? Eller..?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen