Vibe og Octavia/octave

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Lund »

Hey

Hvad er jeres bud på en Octavia/octave (oktav op) og Vibe pedal... hvis vi snakker helt billigt.

Cool cat Vibe.... den  er ok (har haft den for et par år siden) men den er åbenbart udgået nu?

Oktav... jeg kan ikke finde noget billigt lige umiddelbart.

...... findes der to yderst prisbillige bud på sagen?

Ikke de to effekter jeg bruger mest, men efter nogen år uden, tænker jeg på at anskaffe dem igen.

Michael

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Sasha »

Lund skrev: Hey

Hvad er jeres bud på en Octavia/octave (oktav op) og Vibe pedal... hvis vi snakker helt billigt.

Cool cat Vibe.... den  er ok (har haft den for et par år siden) men den er åbenbart udgået nu?

Oktav... jeg kan ikke finde noget billigt lige umiddelbart.

...... findes der to yderst prisbillige bud på sagen?

Ikke de to effekter jeg bruger mest, men efter nogen år uden, tænker jeg på at anskaffe dem igen.

Michael
Jeg tror ikke, at du finder ret meget til samme pris, som kan konkurrere med Cool Cat Vibe. De er ganske vist udgået af produktion. Men man kan sagtens finde dem stadigvæk. F.eks:

http://www.ebay.co.uk/itm/DANELECTRO-CO ... 23068c4fdd

M.h.t. Octavia skal jeg ikke gøre mig klog på sagen. Jeg ville dog vurdere, at en lodde-ninja som dig nok ville komme længst - både m.h.t. pris og vellyd - ved selv at bygge en kopi af f.eks. en Roger Mayer Octavia. 

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Lund »

Hej Søren

har sendt dig en pm herinde :cool:

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Snake Boots »

Cool cat'en er ganske fornuftig. Men en ting ved den undrer mig: at den skulle være true bypass. Jeg kan altså høre forskel på om den er i kæden eller ej. Iflg. mine helt uvidenskabelige erfaringer, er der lidt bleed. Det er faktisk ret fedt, fordi det er så lidt, at man næsten ikke kan høre/fornemme det, men det giver lige en snert af fornemmelsen af noget 'sovs' og får guitaren til at feede lettere. 

Måske er der noget jeg ikke har fattet omkring pedalens virkemåde, som forklarer dette? 


Mine umiddelbare tanker om octavia efter at have rodet lidt - ikke meget - med det: Jeg synes, at Roger Mayer octavia'en som ren oktav-effekt er lidt mere ekstrem og spændende end de der tychobrahe-kloner. Til gengæld er den også mere 'tynd' og kræver et mere varmtlydende setup for ikke at være total skærebrænder. Jeg har en hvid dunlop tychobrahe-agtig ting, som er noget lettere at få til at fungere godt med selv en 'tynd' black face fender amp end Roger Mayer'en. Roger Mayeren er den bedste af de to til en forholdvis ren oktaveffekt uden en masse fuzz. Den anden type har til gengæld en ret fed lyd, hvis det er mere fuzz med noget oktav, man søger.

Jeg synes faktisk, at mange af de forsk. octa-pedaler jeg har prøvet, har lydt forholdsvis ens og tæt på min hvide dunlop... Så jeg ville ikke være bleg for at prøve noget billigt som danelectro eller et ordinært mærke som eks. voodoo labs. Mener fulltonen i den nye, mindre, blå udgave var til salg brugt men med org. kasse yada yada for en plov på dette års vintagemesse. 
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Smittefar »

Man kan godt få lov til at købe min FullTone Octafuzz - men måske ikke helt for en plov - Der skal gerne lidt flere penge på bordet.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Lund »

Jeg har nu en cool cat vibe på vej (brugt), og en plan for Octavia er også på plads!

Smittefar: med mindre du er interesseret i en ældre vox Wah... som skulle indgå i bytte med din octafuzz, på tror jeg ikke at jeg har Cash til den... en plov er allerede mere end mit max.

Snakeboots: Jeg kan også umiddelbart godt lide at man med octaviaen lige netop kan køre med fuzz (alm fuzzpedal) tændt fra start og så smide Octavia oveni, uden at man så for "dobbeltfuzz"... det giver flere muligheder.

Tak for svar i øvrigt!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Smittefar »

OK - jeg har ikke travlt med at sælge. Den ligger bare i skuffen og hygger sig.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Lund »

det er jo også en fed nok pedal (måske især hvis man lige netop gerne vil have begge effekter, fuzz og octav) i en pedal! optmalt set skulle der så være footswitch til begge... men så er vi nok ovre i fulltones ultimate octave.

De klip jeg har hørt af den lød ret godt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Sasha »

Snake Boots skrev: Cool cat'en er ganske fornuftig. Men en ting ved den undrer mig: at den skulle være true bypass. Jeg kan altså høre forskel på om den er i kæden eller ej. Iflg. mine helt uvidenskabelige erfaringer, er der lidt bleed. Det er faktisk ret fedt, fordi det er så lidt, at man næsten ikke kan høre/fornemme det, men det giver lige en snert af fornemmelsen af noget 'sovs' og får guitaren til at feede lettere. 

Måske er der noget jeg ikke har fattet omkring pedalens virkemåde, som forklarer dette? 


Mine umiddelbare tanker om octavia efter at have rodet lidt - ikke meget - med det: Jeg synes, at Roger Mayer octavia'en som ren oktav-effekt er lidt mere ekstrem og spændende end de der tychobrahe-kloner. Til gengæld er den også mere 'tynd' og kræver et mere varmtlydende setup for ikke at være total skærebrænder. Jeg har en hvid dunlop tychobrahe-agtig ting, som er noget lettere at få til at fungere godt med selv en 'tynd' black face fender amp end Roger Mayer'en. Roger Mayeren er den bedste af de to til en forholdvis ren oktaveffekt uden en masse fuzz. Den anden type har til gengæld en ret fed lyd, hvis det er mere fuzz med noget oktav, man søger.

Jeg synes faktisk, at mange af de forsk. octa-pedaler jeg har prøvet, har lydt forholdsvis ens og tæt på min hvide dunlop... Så jeg ville ikke være bleg for at prøve noget billigt som danelectro eller et ordinært mærke som eks. voodoo labs. Mener fulltonen i den nye, mindre, blå udgave var til salg brugt men med org. kasse yada yada for en plov på dette års vintagemesse. 
Meget kan man sige om true bypass. Men ophæve kapacitiv kobling kan det altså ikke. Så hvis man på trang plads i en lille æske pakker både et højimpedant (og dermed følsomt) guitarsignal - der ganske vist i henhold til alle sandheder og konventioner er helt og aldeles jomfrueligt og uberørt af noget som helst andet end lidt ledning på sin vej gennem pedalen - og et Storm P-agtigt modulationskredsløb, som ligger og "bobler" sammen, kan man meget hurtigt løbe ind i det velkendte fænomen med, at "den éne ledning (i dette tilfælde det jomfrunalske guitarsignal) via kapacitiv kobling kan høre, hvad naboen (vibe-kredsløbet) laver under dynen og lader sig besmitte deraf. Den eneste effektive løsning ville nok være at putte sagerne i en større kasse, som tillod lidt mere plads mellem de forskellige ingredienser.

Jeg er i øvrigt helt enig med dig i, at Roger Mayer´s bud på en Octavia virker bedst, set i forhold til de utallige bud på kloner af Tychobrahe-kredsløbet, hvis det er den maksimale og mest distinkte oktav-effekt, man er ude efter.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vibe og Octavia/octave

Indlæg af Snake Boots »

Interessant og også dejlig enkel forklaring på bypassmysteriet. Tak for det!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen