Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Nå så fik jeg lidt i kassen. 

Jeg spiller Mary Had a Little Lamb meget dårligt, så jeg tilgiver jer, hvis I springer dette lydklip over, hvis eneste formål er at dokumentere, at de fire guitarer lyder lige højt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/105 ... t_Mary.mp3

Rækkefølgen er: Les Paul m. humbuckers (Burstbucker Pro) - Strat med single coils (Texas Specials) - PRS med P90 (Seymour Duncan Special wound) - LP GoldTop med Lollar P90

Det er neck pickuppen på alle guitarer bortset fra PRSen, hvor neck pickuppen sidder for lavt, så den ikke lyder helt rigtigt, så den fik lov at være med midterste pickup. Ikke helt overraskende lyder straten lysår bedre end de andre guitarer til lige dette nummer.

Så kommer vi til støjen - Jeg har tændt alle lamper i rummet, og jeg prøver både med dæmpede strenge og uden. Støjen er boostet 48 dB, for at få den op i det hørbare område. Det burde være rimelig nemt, at høre, hvornår jeg skifter guitar. GoldToppen støjer virkelig meget, når man ikke rører ved strengene. Les Paulen er på den anden side nærmest lydløs. Derudover synes jeg ikke P90erne er værre end de almindelige single coils.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/105 ... t_Stoj.mp3

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Snake Boots »

Tak for tilbagemeldingen! Den støjreducerende egenskab ved humbuckers er godt nok skøn. Jeg synes også GoldToppen støjer for meget især når man ikke rører strengene, og den giver let et 'pop' når man så rører strengene. :/ 
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Det kunne være, du skulle kigge lidt på stelforbindelsen til strengene?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg nåede ikke at lave en ny optagelse, men i vores øvelokale, der virkelig sender meget brum ud, støjer goldtoppen væsentligt mere end PRSen - ARRGH, det er ikke nemt det her.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Lund »

Snake Boots skrev: Tak for tilbagemeldingen! Den støjreducerende egenskab ved humbuckers er godt nok skøn. Jeg synes også GoldToppen støjer for meget især når man ikke rører strengene, og den giver let et 'pop' når man så rører strengene. :/ 
det med poppet lyder lidt som om at der er et problem med statisk elektrisitet... der bygges op via berøring og så aflades.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Snake Boots »

Lund skrev:
Snake Boots skrev: Tak for tilbagemeldingen! Den støjreducerende egenskab ved humbuckers er godt nok skøn. Jeg synes også GoldToppen støjer for meget især når man ikke rører strengene, og den giver let et 'pop' når man så rører strengene. :/ 
det med poppet lyder lidt som om at der er et problem med statisk elektrisitet... der bygges op via berøring og så aflades.
Er det et spørgsmål om stelforbindelse?

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Lund »

det er nok en kombination af afskærmning og stelforbindelse... og så guitarens materiale og dit tøj

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Sasha »

Lund skrev: det med poppet lyder lidt som om at der er et problem med statisk elektrisitet... der bygges op via berøring og så aflades.
Aaarhh, ka´ det nu også passe?

I så fald skulle man da kun kunne generere ét (eller i hvert fald kun nogle få) pop, hvorefter man ville være afladet. Jeg tvivler på, at det er tilfældet...

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Lund »

tjooo men det er vel ikke bare et spørgsmål om alm. støj fra singlecoils som kommer når strenge slippes og forsvinder når strenge holdes (og man lever jordforbindelse). Som jeg hører Andreas beskrive det er det noget helt andet... et POP... så tænker jeg umiddelbart statisk elektrisitet eller evt mikrofoniske pickupper?... men statisk elektrisitet er ikke ukendt problem... der kommer i hvertfald meget frem hvis man googler de engelsk begreber og guitar...

I gamle dage (afslører lige min alder) kunne man få sådan en aflader pistol til grammofonplader :)   Jeps....

Du må på ebay og købe en Andreas, den kunne da være sej til et blues Brothers nummer!

Kommer poppet når du rører pickup coverne eller hvordan? eller er det fra selve strengene?

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Snake Boots »

Tak for tilbagemeldingerne. Jeg må indrømme, at jeg ikke helt præcis kan huske hvordan og hvor markant dette pop er - kun at det udover støjen er irriterende med dette pop. Når guitaren bliver 'hjemkaldt' fra udlån om en måneds tid eller noget, vil jeg prøve at teste lidt og vende tilbage her i tråden. 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Sasha »

Lund skrev: tjooo men det er vel ikke bare et spørgsmål om alm. støj fra singlecoils som kommer når strenge slippes og forsvinder når strenge holdes (og man lever jordforbindelse). Som jeg hører Andreas beskrive det er det noget helt andet... et POP... så tænker jeg umiddelbart statisk elektrisitet eller evt mikrofoniske pickupper?... men statisk elektrisitet er ikke ukendt problem... der kommer i hvertfald meget frem hvis man googler de engelsk begreber og guitar...

I gamle dage (afslører lige min alder) kunne man få sådan en aflader pistol til grammofonplader :)   Jeps....

Du må på ebay og købe en Andreas, den kunne da være sej til et blues Brothers nummer!

Kommer poppet når du rører pickup coverne eller hvordan? eller er det fra selve strengene?
Jo tak, jeg er absolut også gammel nok til at huske div. kneb for at modvirke statisk elektricitet i vinylplader. Men derfor tror jeg nu alligevel, at vi skal prøve lige at holde skidt og kanel adskilt her:

En singlecoil pickup er mere følsom over for indstrålet brum (f.eks. fra transformatorer, lysdæmpere o.l.) i forhold til humbucker, hvori dette udfases. Men dette brum hverken kommer eller går, når man sætter fingrene på guitarens stel - f.eks. strengene - eller tager dem af. Har man f.eks. en Stratocaster, hvor pickupperne i position 2 og 4 er forbundet, så de udfaser brum, kan man jo hurtigt sætte sig ned og overbevise sig selv om dette.

Dette brum har meget lidt til fælles med de "pop", der beskrives tidligere i tråden. Disse består i udligninger i spændingspotentiale, som kan stamme mange forskellige steder fra. Det er da rigtigt, at har man - f.eks. ved at iføre sig en kunststof-trøje, nylonstrømper eller lignende på en tør dag - fået sig selv opladet med et par tusinde volts statisk elektricitet, vil det garanteret kunne høres (og mærkes! Vi kender det fra f.eks. bildøren på en frostklar vinterdag, hvor man af og til kan få et ordentligt rap over nallerne), når man rører strengene første gang. Men så er den potte også ligesom ude. Så det forklarer næppe den efterfølgende (lange) række af "pops".

Én forklaring kan være, at vi atter en gang er ude i dét med, at vi ikke har jordforbindelse i stikkontakten i Danmark, og stellet på vores grej derfor "svæver". Så når du - som udgør en vis "jord" griber strengene, udlignes ethvert spændingspotentiale mellem dig og resten af dit grej. Dette kan høres som et "pop". Dette er sådan set blot en mild udgave af det kendte fænomen med, at man får "rap over læberne" af mikrofonen, hvis man samtidig har ved guitaren.

Har den formastelige guitar været prøvet gennem en jordforbundet - ja, måske i virkeligheden bare en anden - forstærker?

Hvis guitaren stadig "popper" gennem en jordforbundet forstærker, tænker jeg umiddelbart, at der må være ét eller andet uhensigtsmæssigt med den måde, som stelforbindelserne i den er lavet på - forudsat at der ikke ligefrem er en defekt på dette område.

Og nu skriver du om google-søgning på de engelske begreber. Jeg går ud fra, at du hermed mener udtrykket "static"..? Dette er - ifølge min bedste overbevisning - et langt bredere begreb på engelsk, hvor det efter mit vidende bruges i flæng om mange former for støj. Så lige netop dét tror jeg ikke, at man skal fortolke alt for specifikt som værende decideret statisk elektricitet.


Måske det her lige var på sin plads at gøre opmærksom på denne fine, gamle tråd?

http://gear-freak.dk/forum/thread-1337.html
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan sige, at gennem min Studiotone, der i hvert fald i øvelokalet er jordforbundet, har jeg ikke oplevet noget pop.

Hvis jeg husker det skal jeg jeg gerne prøve at måle stelforbindelsen til strengene. Det er da heldigvis ikke svært :)

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Lund »

Ja søren... du har nok ret... det må højst sandsynligt være noget uhensigtsmæssigt i måden stel forbindelsen er på.

Eller at Snakeboots er vild med nylon :D

Min egen bil har for øvrigt været meget slem til at give stød i land tid, helt uden at jeg har fundet nylonstrømperne frem, og det har jo absolut ikke været frostvejr på det sidste! :D

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Nå da - jeg kan se, jeg stadig skylder at måle stelforbindelse.

Anywho - Jeg har taget en beslutning - Jeg vil skifte neckpickuppen til en SD Antiquity. Jeg er stadig helt blæst væk over den tone, der kommer ud af pickupperne i klippet i første post. Samtidig er jeg ret tilfreds med lyden af min nuværende midterste og bagerste pickup.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Så har jeg hentet guitaren med en ny Antiquity P90er ved halsen - Den er sgu ret dejlig :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen