Forslag til lille amp

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af DarkoPage »

Jeg har netop selv været på jagt efter en mindre forstærker, dog i budget prisklassen, fordi jeg ikke gider at slæbe så meget grej til mindre gigs, til øveren o.lign. og fordi mine medmusikkanter hele tiden beder mig skrue ned, de idioter!

Jeg havde Vox AC15, den med 1X12, og Fender Blues Jr. i kikkerten. Fik ikke prøvet Pro Jr. da jeg egentlig troede at den eneste forskel lå i at den har 1X10, hvilket jeg troede ville blive for fesent og "kasset", og at den ikke har rumklang, hvilket jeg gerne ville have.

Personlig syntes jeg bedst om AC15'eren. Lød faktisk ret hæderligt i mine ører. Den var lidt mere livlig og dynamisk. "Touch sensitive" om man vil, men den skulle måske spille lidt for højt før det blev sjovt, så jeg endte med en Blues Jr. Nok mest fordi jeg fandt en på den blå der var for billig til ikke at tage med hjem. Den er ikke helt blevet min bedste ven endnu, da jeg synes den er lidt på den "treble'y" side og så forvrænger den heller ikke vildt orgasmeinducerende. Andre rør, end de billige russere der sidder i nu, kunne måske ændre på dette, hvad ved jeg, men som "clean" platform til pedaler er den ret god og den kan sagtens følge med et band i øveren og mere til.

Ved ikke hvad jeg vil frem til, men synes lige jeg ville dele mine erfaringer, da forstærkerne blev nævnt.
Last edited by DarkoPage 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev:

Er der nogen der kan fortælle mig hvilken amp der bliver spillet på her i klippet.?
En Fender er det nu vist ikke. Men én af de utallige kloner af en Fender 5e3 Deluxe - nøjagtigt som din Reinau - der findes derude, lyder som et ret godt bud på sagen.

NTK: Ham fyren i klippet skulle godt nok nærmest have en pris for "Verdens grimmeste vibrato".
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Pluto »

Ja jeg kunne godt have brugt min Reinau nu som jeg solgte for 1 par år siden. Den gang syntes jeg ikke små amps var skide skægge, men det tror jeg at jeg er blevet gammel nok til nu. Tror jeg tager en snak med reinau når jeg lige får mine penge tilbage på mit hackede Visa kort. men de skulle være på vej. Jeg havde weber 12-65 i min. Gad vide om jeg skulle gå efter noget andet ht istedet. en billig alnico eller lignende.

Og angående hans vibrato har jeg ingen kommentar ,men jeg kan godt lide lyden han har har.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Sasha »

Weber´s 1265 ville ellers ifølge min opfattelse være et meget godt bud på en højttaler, hvis du vil have sådan en Tweed Deluxe til at lyde mest muligt "af Marshall"...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Sasha »

Pluto skrev: Har du prøvet dem dersens hw Marshall Søren.?
Nogle af modellerne. Handwired er jo en hel serie af forstærkere...

Jeg har prøvet seriens bud på en Superlead. Og jeg var ikke sådan på nippet til spontan-vædning af mine underbenklæder. Faktisk havde jeg rimeligt svært ved at se, hvorfor jeg skulle give det dobbelte for sådan én i forhold til, hvad jeg ville kunne købe en fin gammel svend for. Men nu hører jeg jo heller ikke til dem, som mener, at hvis forbindelserne mellem komponenterne udgøres af kobber i en ledning istedet for kobber på en printplade, så lyder tingene pr. automatik bedre.

Så har jeg stiftet bekendtskab med deres bud på den klassiske 1x12" 18 watts combo. En bekendt havde købt sådan én. Med hans Stratocaster lød den faktisk OK. Men med hans ES-335...  Oh jammer, oh klage! Så i et forsøg på at forbedre på sagen, brugte vi en hel aften på at gejle den op med de bedste NOS-rør, markedet kan diske op med, samt gennemprøve en forholdsvis bred palette af højttalere i den. Da vi så havde fundet den kombination, som virkede bedst, skulle min buddy lige prøve min Matchless-klon. Og ja: Det endte så med, at han prompte gik hjem og satte sin Marshall til salg og bestilte sådan en Matchless-klon istedet. Dét kan man så lægge i, hvad man vil. Jeg er vel nok den noget nær mindst troværdige person i denne sammenhæng..? ;)   Sand er historien nu. Til gengæld kvitterede Marshall´en, ved et halvt år senere at brænde sin udgangstransformator af - i lighed med mange af disse 18 og 20 Watts reissues fra Marshall´s hånd. Og da der var skiftet rør i den, kunne den nye ejer ikke få det lavet på garantien (han prøvede så at tørre regningen af på mig. Didn´t really work...). Men hvordan Marshall´s officielle værksted i Danmark så kan få udskiftningen af en udgangstransformator (vel at mærke til én, der er magen til den, som futtede af!) til at koste 2700 kroner, skal jeg ikke kunne sige. En bedre transformator ville vel kunne fås for ca. 500 kroner. Og det tager altså ikke mange tekniker-timer at skifte sådan én.

Så alt i alt tror jeg ikke, at jeg skal have mig sådan en Handwired Marshall. Hvad andre vælger at gøre, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Pluto »

Ja det lyder sku bekymrende. Er det muligt at prøve sådan en matchless klon en gang. Og er det 15w de er dine kloner. mener jeg har set en oppe ved dig ,men tror ikke jeg har prøvet sådan en i virkelighgeden.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Sasha »

Jah, det kan såmænd nok arrangeres ved lejlighed. Og de er på 30 watt, men har muligheden for at afkoble to af de fire udgangsrør. Forskellen i volume er dog minimal. Og jeg synes personligt, at de lyder bedst med alle fire udgangsrør aktiveret p.g.a. den lidt lavere driftsspænding i forforstærkeren, dette forårsager.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Martin60 »

Sasha skrev: Jah, det kan såmænd nok arrangeres ved lejlighed. Og de er på 30 watt, men har muligheden for at afkoble to af de fire udgangsrør. Forskellen i volume er dog minimal. Og jeg synes personligt, at de lyder bedst med alle fire udgangsrør aktiveret p.g.a. den lidt lavere driftsspænding i forforstærkeren, dette forårsager.
Hvis det skulle være et problem at arrangere, så er du velkommen til at prøve min. Den står i et øvelokale i Randers :)
Last edited by Martin60 9 years ago, edited 1 time in total.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Rasmus »

Jeg er fan af små amps! 

Jeg har købt disse 3! 57 harvard, 57' Harvard og 65' princeton! Alle omkring 10w og 10". 

Det er lige i underkanten til jobs hvis ikke de bliver miked op. Jeg spiller af og til små barer i København på min Princeton. Har også spillet et enkelt gig på den ene tweed, det var perfekt i forhold til lydniveau, netop fordi den var miked op. Det værste med de tweeds er jeg ikke nænner at tage dem med på gigs før jeg får bygget en flightcase. 

Når man så har brugt 25.000-30.000kr på amps, så tænker man tilbage på alle de gigs jeg spillede på min blues junior III(den med det sorte panel) til 2500kr. 

Så gik det sku' egentlig meget godt også. Responsen og det dynamiske spektre var overhovedet ikke ligeså overbevisende, men jeg tror ikke en eneste fra publikum ville kunne høre forskel. Det er kun for en selv. 

Hvis jeg var dig ville jeg nappe en brugt blues junior 3,(man skal bare skrue treble ned med god samvittighed) eller en Reinau. 
Jeg synes ikke de Reinaus jeg har prøvet har haft noget nær den samme varme og mojo i forhold til de gamle Deluxe'er jeg har prøvet. Men det er ikke nødvendigvis en skidt ting. Rune Kjeldsen har en gammel som nærmest ikke kan følge med på det lydniveau han egentlig gerne så en 12" combo følge med, og som jeg husker det klappede den sammen når man satte pedaler foran. 
Så en Reinau ville nok slet ikke være en dum idé. 

Hvis det skal være endnu finere, så ved jeg Lars Vad er på vej med en ny 1x12" combo, men den er nok mere Fender end Marshall. Det er en Princeton Reverb i et lidt større kabinet, og sikkert med et par tricks i ærmet. Så 
vidt jeg husker kommer den til at lægge et sted imellem 10-15k 



Billede
Billede
Last edited by Rasmus 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Sasha »

Rasmus skrev:

... men en Princeton Reverb i et lidt større kabinet, rumklang, og sikkert med et par tricks i ærmet.
Aaarh, han har selv et par tricks i ærmet: Det dér er da en helt klar aprilsnar!

:P

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Rasmus »

Sasha skrev:
Rasmus skrev:

... men en Princeton Reverb i et lidt større kabinet, rumklang, og sikkert med et par tricks i ærmet.
Aaarh, han har selv et par tricks i ærmet: Det dér er da en helt klar aprilsnar!

:P

Arghhh.... Altid dobbelt op på rumklang! 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Sasha »

Aarh, nu driver du gæk med os:

Jeg har faktisk ikke så meget som én forstærker med indbygget rumklang eller en rumklangspedal. Så dééét...

Jeg har det med guitarlyd som med humor og Martini: Jeg foretrækker den tør.

;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Plexi »

Pluto skrev:

Er der nogen der kan fortælle mig hvilken amp der bliver spillet på her i klippet.?
Det er en Lazy J fra England. 
http://www.lazyjprojects.com/

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Pluto »

Jeg er faktisk mere til rumklang end til delay, hvis man skulle vælge fra. Jeg skal helt sikkert lige have fat i Reinau og høre hvad han har at byde på.
Sorte strater lyder bare bedst..

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Rasmus »

Rumklang - delay, sort - GRÅ... det er vel bare farver. 

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Forslag til lille amp

Indlæg af Kuli »

Vel bare effekter til at 'sløre' sit guitarspil med?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Pluto »

Jo muligvis ,men lyden kan også blive lidt tør uden, og man skal bruge reverb og delay lidt forsigtigt.
Lidt ligesom kartofler uden sovs. Det bliver lidt tørt :-)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Pluto »

jeg fik den gode ide at smide de gamle tad el 84 og jj ecc 83 rør tilbage i Voxen. Det blev den altså lidt varmere i lyden af, men de har så tilført lidt støj også, men ikke mere end jeg kan leve med det. er det typisk ecc83 rørerne der støjer eller kan det være el 84 der larmer lidt. Jeg spørger fordi jeg har et helt nyt sæt jj ecc 83 til at ligge ,men gider ikke skille den af lige nu.
Sorte strater lyder bare bedst..

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Forslag til lille amp

Indlæg af Kuli »

Samtlige jj rør jeg har prøvet, har været ret kønsløse, både ecc83 og el34


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til lille amp

Indlæg af Pluto »

Ved ikke rigtig. jeg købte sådan nogle fine Harma retro både el 84 og ecc 83. Den største forskel er der ingen støj er på retro rørerne. Jeg har også 2 andre sæt jeg vil prøve med. Vist både electro harmonix og nogen andre tad. Det skal nok blive godt, selvom det ikke bliver rigtig Marshall .Men jeg har jo også altid været glad for min Ac 30er
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen