2 x 2 x 12"

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

2 x 2 x 12"

Indlæg af Lasse H »

Hvis man skal anvende et 4x12" kabinet som 2x2x12" til to forskellige forstærkere, der spille på hvert deres tidspunkt, er man så nødt til at skille de to sidder ad med en "skillevæg" af krydsfinér?

Jeg har dels hørt, at højtalernes magneter kan forstyrre hinanden, og så har jeg selv tænkt på, om det kan være en fordel i forbindelse med "upmicning".

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 2 x 12"

Indlæg af Skovgaard »

Hej Lasse

Spændende tanke. Jeg ved ikke hvad du bør gøre, men jeg kan umiddelbart ikke forestille mig nogle problemer i det tilfælde, du beskriver. 

Kan du uddybe hvorledes det her med at højtalernes magneter skulle kunne påvirke hinanden vil være et problem?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

2 x 2 x 12"

Indlæg af Odgaard »

Eneste ting jeg kommer i tanke om er, at du kommer til at stå med 2xMeget oversized 2x12 kabinetter. Men det kan jo så stadig lyde godt.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 2 x 12"

Indlæg af Lasse H »

Odgaard skrev: Eneste ting jeg kommer i tanke om er, at du kommer til at stå med 2xMeget oversized 2x12 kabinetter. Men det kan jo så stadig lyde godt.
Det er ét 4x12" kabinet, der skulle anvendes som et 2x2x12" kabinet lidt a la et stereokabinet.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 2 x 12"

Indlæg af Lasse H »

Skovgaard skrev: Hej Lasse

Spændende tanke. Jeg ved ikke hvad du bør gøre, men jeg kan umiddelbart ikke forestille mig nogle problemer i det tilfælde, du beskriver. 

Kan du uddybe hvorledes det her med at højtalernes magneter skulle kunne påvirke hinanden vil være et problem?
Jeg kan prøve. Jeg forestiller mig blot noget med, at magneternes magnetfelter ville påvirke hinanden således at det ville forstyrre svingspolens bevægelse. I skrivende stund kan jeg dog savne et argument for, hvorfor dette i højere grad skulle være et problem, når kun to højtalere er aktive, frem for når alle fire er det. Desuden tvivler jeg på, at magneternes magnetfelter er så store. Jeg havde dog alligevel behov for at spørge, da jeg har hørt noget i den stil tidligere.

Tilbage står så problemet med "bleed", når man mic'er hver side op. Men det er jo close-micing, vi taler om så heller ikke der skulle der være større problemer end med to kabinetter stillet tæt ved siden af hinanden.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 2 x 12"

Indlæg af Odgaard »

Lasse H skrev:
Odgaard skrev: Eneste ting jeg kommer i tanke om er, at du kommer til at stå med 2xMeget oversized 2x12 kabinetter. Men det kan jo så stadig lyde godt.
Det er ét 4x12" kabinet, der skulle anvendes som et 2x2x12" kabinet lidt a la et stereokabinet.
Det er jeg med på. Min tanke udsprang af, at du skrev 'to forskellige forstærkere, der spille på hvert deres tidspunkt'. Så deraf 2x12 i et 4x12 kabinet -> oversized 2x12.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 2 x 12"

Indlæg af Lasse H »

Hvert deres tidspunkt dog som en del af det samme set-up under samme koncert :-)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 2 x 12"

Indlæg af Odgaard »

Den er jeg også med på. Hvis de to dele af kabinettet ikke bruges samtidigt (af de to tilsluttede forstærkere), vil det så ikke blive et spørgsmål om et 2x12 oversized kabinet - sådan i praksis, pr. forstærker?
Last edited by Odgaard 9 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 2 x 12"

Indlæg af Lasse H »

Nu forstår jeg, hvor du vil hen.

Det kan man jo godt sige. Hvilken betydning det så har for lyden, tør jeg ikke byde på. Men her kunne en skillevæg at krydsfiner jo ændre lidt på forholdene.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 2 x 2 x 12"

Indlæg af Smittefar »

Jeg er overbevist over, at du ikke behøver bekymre dig om magnet cross talk. Jeg ser heller ingen problemer ved close miking
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen