12" med mest bund og fyldig mellemtone

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

12" med mest bund og fyldig mellemtone

Indlæg af udepost »

Jeg har guitar amp med hjem fra Australien, hvor jeg gerne vil prøve en anden højttaler. Der sidder en 12" alnico nu, der egentlig lyder rigtig godt, men jeg vil gerne ha lidt mere bund, fyldigere mellemtone og mere headroom. Lars Vad siger at jeg mangler bund fordi kabinettet ikke er dybt nok. Kun ca 20 cm er den, hvor en Deluxe reverb eller en AC15 begge er ca. 25 cm dybe. Det lyder derfor også markant bedre, når jeg sætter kabinettet fra min Vibroverb til. Hvilken 12" har mest fylde og bund? Så kan jeg prøve med den og se om det hjælper. Ampen er 20x50x40. Vil gerne bruge den til pedal steel, men der mangler lidt som det er nu.
Har kort prøvet med en ceramisk fender højttaler fra 70'erne, men det gav ikke noget. Kun dårligere lyd.

Bh,

/Søren

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: 12" med mest bund og fyldig mellemtone

Indlæg af Snake Boots »

Idéer: 
Eminence Governor (var jeg glad for i en Reinau tweed deluxe. Et + er desuden, at den er svinebillig), EVM-12L (STOR bund men absolut ikke en vintage-lydende højtaler da den bl.a. ikke har den fokusering på mellemtonen, som alm. guitarhøjtalerer har), Tone Tubby alnico, måske en 'oversized' Jensen P12N som Weber 12A150 50W eller Weber Chicago.

Det måske mest oplagte bud hvis det samtidigt skal lyde lidt vintage Jensen-agtigt: En dødalmindelig Jensen C12K. Den har netop meget mere bund og nedre mellemtone end de gamle Jensen-højtalere men lugter alligevel lidt af fisk så at sige. 

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 12" med mest bund og fyldig mellemtone

Indlæg af udepost »

Tak. Ja den skal naturligvis lyde af vintage :)

En C12K er måske ikke noget dårligt bud, bare for at prøve. Den må endelig heller ikke være for skarp, da der er rigeligt med top

/Søren
Last edited by udepost 9 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: 12" med mest bund og fyldig mellemtone

Indlæg af Snake Boots »

C12K har været standardhøjtaleren i en Deluxe Reverb RI de sidste (mange?) år. Der må næsten være nogle af dem i gemmeren rund omkring hos folk, som har skitet til anden højtaler, som er til salg for en billig penge.. Eller koster den vist ikke alverden fra ny. Jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre sådan en i min Deluxe Reverb. For noget tid siden var der en til salg for 350kr, den skulle jeg have købt. :)

Hvad er det for en sag, du har bragt med hjem?
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: 12" med mest bund og fyldig mellemtone

Indlæg af udepost »

Tak, jeg kigger omkring.

Det er den her: http://gear-freak.dk/forum/thread-2869-page-2.html

Det skal siges at Lars har haft den i hænderne siden den kom hjem, og har skruet lidt på tremolo'en, ligesom den vist lukker en anelse mere bund ud nu. Det gør også at den ikke spiller helt så højt mere, og fra kl. 10 sker der ikke mere end mere forvrængning :)

/Søren

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: 12" med mest bund og fyldig mellemtone

Indlæg af Snake Boots »

Søren, et longshot: var det dig som købte det kabinet med en c12k som kortvarigt var billigt til salg på dba? Eller har du mon fundet noget andet?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen