Højtaler-attenuator

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Højtaler-attenuator

Indlæg af Lasse H »

Det oprindelige link der beskriver denne "DIY" attenuator virker ikke længere. Er der nogen, der kan hjælpe? 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Det oprindelige link der beskriver denne "DIY" attenuator virker ikke længere. Er der nogen, der kan hjælpe? 
Er det dette, hvor "grundskelettet" beskrives, du tænker på?

http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... 2&t=100184

I J.S. Thomsens udførelse er tingene så selvfølgelig lidt mere lækre at se på... ;)

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Lasse H »

Ja, præcis! Tak for det.

Ja, den i linket er vel nærmest attenuatornes svar på en kameluldstøffel :-)

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Snake Boots »

Sasha, hvad er din erfaring i forhold til den loudness effekt der er (eller hvad det hedder), når man dæmper så meget, som det er, at indsætte tre isolerede højtalere til at æde 75% af lydtrykket?

Ved close-micing burde resultatet vel være det samme, som hvis man brugte et 4x12 eller måske mere præcist havde et eksternt 3x12" kabinet kørende, ikke sandt? Så her er der vel ikke nogen loudness-problemer oder was? Hvad med hvordan det føles/fornemmes/lyder i rummet? 

Jeg var mildest talt imponeret, da jeg hørte den til guitarshowet. Men det var jo i larm og røg og damt, så ikke det samme som selv at sidde og nørkle med den på et stille kammer.

Findes der noget video med den slags attenuator?
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Lasse H »

Sasha eller JSThomsen vil i hjælpe med at vælge delene til projektet?

Jeg har fx fundet:
http://elektronik-lavpris.dk/p49072/S90 ... _RMS_8ohm/

og

http://elektronik-lavpris.dk/p115649/AT ... o_100W_8R/

Jeg er dog helt uerfaren, og jeg har vanskeligt ved at vurdere kvaliteten. Det samme gælder, når er skal findes højtalerkabel, jack-bøsninger og evt. en switch til bypass fra fx https://www.banzaimusic.com/home.php.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af JSThomsen »

Lasse H skrev: Sasha eller JSThomsen vil i hjælpe med at vælge delene til projektet?

Jeg har fx fundet:
http://elektronik-lavpris.dk/p49072/S90 ... _RMS_8ohm/

og

http://elektronik-lavpris.dk/p115649/AT ... o_100W_8R/

Jeg er dog helt uerfaren, og jeg har vanskeligt ved at vurdere kvaliteten. Det samme gælder, når er skal findes højtalerkabel, jack-bøsninger og evt. en switch til bypass fra fx https://www.banzaimusic.com/home.php.
Højttalerne er sikkert fine, men om de kan magte en 100W Marshall for fuld gas er måske lidt tvivlsomt.
L-Pad'en er fin.
Med hensyn til intern kabling og stik, så er det jo nærmest kun pengepungen der sætter grænserne - og hvordan og i hvad stikkene skal monteres.
Jeg kan ikke lige huske hvad det er for en switch der er brugt, og jeg kan heller ikke lige finde den hos Banzai.

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af the-rabbit »

Jeg har også én af J.S. Thomsens's kreationer. 
 - Jeg er meget imponeret over hvor lidt den lyder til at "æde". Ment på den måde, at den rent faktisk æder volume, uden at "feel", dynamik og bund forsvinder. 


Jeg troede en THD Hotplate var god, indtil jeg fik chancen for at høre begge to, op mod hinanden hos Sasha. Derefter var der ingen vej udenom det forvoksede kanonslag. :)  


Det gør pludseligt min (nu) 50w SuperBass brugbar til andet end at banke støv af væggene, mens den er deroppe hvor den lyder som sådan én skal. (Selvom den stadig lyder liiiige en tand federe når den får lov. - Men det kræver 90% døve bandmedlemmer og/eller publikum  :)  ) 

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Lasse H »

JSThomsen skrev:
Lasse H skrev: Sasha eller JSThomsen vil i hjælpe med at vælge delene til projektet?

Jeg har fx fundet:
http://elektronik-lavpris.dk/p49072/S90 ... _RMS_8ohm/

og

http://elektronik-lavpris.dk/p115649/AT ... o_100W_8R/

Jeg er dog helt uerfaren, og jeg har vanskeligt ved at vurdere kvaliteten. Det samme gælder, når er skal findes højtalerkabel, jack-bøsninger og evt. en switch til bypass fra fx https://www.banzaimusic.com/home.php.
Højttalerne er sikkert fine, men om de kan magte en 100W Marshall for fuld gas er måske lidt tvivlsomt.
L-Pad'en er fin.
Med hensyn til intern kabling og stik, så er det jo nærmest kun pengepungen der sætter grænserne - og hvordan og i hvad stikkene skal monteres.
Jeg kan ikke lige huske hvad det er for en switch der er brugt, og jeg kan heller ikke lige finde den hos Banzai.
Tænker du på den angivne effektkapacitet ved højtalerne? De er valgt ud fra det oprindelige forlæg, som i princippet giver en attenuator, der skulle kunne håndtere 200W. Den vil i mit tilfælde blive brugt til 50W marshall.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Lasse H »

the-rabbit skrev: Jeg har også én af J.S. Thomsens's kreationer. 
 - Jeg er meget imponeret over hvor lidt den lyder til at "æde". Ment på den måde, at den rent faktisk æder volume, uden at "feel", dynamik og bund forsvinder. 


Jeg troede en THD Hotplate var god, indtil jeg fik chancen for at høre begge to, op mod hinanden hos Sasha. Derefter var der ingen vej udenom det forvoksede kanonslag. :)  


Det gør pludseligt min (nu) 50w SuperBass brugbar til andet end at banke støv af væggene, mens den er deroppe hvor den lyder som sådan én skal. (Selvom den stadig lyder liiiige en tand federe når den får lov. - Men det kræver 90% døve bandmedlemmer og/eller publikum  :)  ) 
Ja, argumentet for projektet savner jeg ikke :-)

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Lasse H »

Der er også billigere alternativer til højtaleren, kan jeg se:
http://elektronik-lavpris.dk/p97507/BN2 ... tt,_8_Ohm/
http://elektronik-lavpris.dk/p97508/BN2 ... tt,_8_Ohm/

Det er her, det kan være lidt vanskeligt for mig at vurdere, hvad der er et godt valg. Ud fra det originale forelæg, ville jeg nok blot vælge den billigste.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af JSThomsen »

@Lasse H:

Ja, det var det jeg tænkte. Så til en 50W Marshall kan de nok bruges. Og da lydkvaliteten er ligegyldig er det jo i princippet kun effekten der er vigtig.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Lasse H »

Ok tak!

Må jeg spørge, om der er nogle andre egenskaber end kablets diameter, jeg skal tage hensyn til? Jeg tænker på, om der er noget med varmebestandighed eller lign.

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Frost »

Lidt OT - men hvorfor er der forsvundet tråde fra forumet. "Dør" de lige så stille på grund af alder, eller er der blevet tabt noget ved omlægning af selv samme. :dodgy:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Ok tak!

Må jeg spørge, om der er nogle andre egenskaber end kablets diameter, jeg skal tage hensyn til? Jeg tænker på, om der er noget med varmebestandighed eller lign.
Det kommer vel lidt an på, hvor stor en kabel-fascist, man er. Men rent dimensioneringsmæssigt kan alt fra almindelig 0,75 mm2 lysnetledning og opefter bruges. Der skulle dælme ikke gerne blive så varmt inde i røret/kassen, at isoleringen på almindelig ledning smelter. Men er man unaturligt nervøst anlagt, sker der selvfølgelig ikke noget ved at bruge varmebestandig ledning, om end det næppe gavner noget heller... 

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

Frost skrev: Lidt OT - men hvorfor er der forsvundet tråde fra forumet.
Er der da dét?

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Frost »

Det er der vel - når trådstarter indikerer, at det oprindelige link ikke længere virker. Eller hür :huh:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

Narh, det er blot links, som er lavet før omlægningen af forummet, der ikke virker.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Frost »

:blush:  Ahaa. I stand corrected - den omtalte tråd findes faktisk stadig !

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

Jovist.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

Snake Boots skrev: Sasha, hvad er din erfaring i forhold til den loudness effekt der er (eller hvad det hedder), når man dæmper så meget, som det er, at indsætte tre isolerede højtalere til at æde 75% af lydtrykket?

Ved close-micing burde resultatet vel være det samme, som hvis man brugte et 4x12 eller måske mere præcist havde et eksternt 3x12" kabinet kørende, ikke sandt? Så her er der vel ikke nogen loudness-problemer oder was? Hvad med hvordan det føles/fornemmes/lyder i rummet? 

Jeg var mildest talt imponeret, da jeg hørte den til guitarshowet. Men det var jo i larm og røg og damt, så ikke det samme som selv at sidde og nørkle med den på et stille kammer.

Findes der noget video med den slags attenuator?
Ups! Havde ikke lige set dette spørgsmål før nu. Men jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår, hvad du mener med "loudness-effekt" i denne sammenhæng?

Jeg kan dog sige, at min erfaring er, at "Thomsen" ved høj dæmpningsgrad (= lav volume) dæmper diskanten en anelse - og faktisk slet ikke på nogen ubehagelig måde. Til gengæld er den - i hvert fald med mindre vi er ude i "volumeknappen kun lige løftet en halv millimeter", hvor højttalerne jo simpelthen nærmest ikke bevæger sig - herligt fri for denne her u-dynamiske og indelukkede "dyne foran højttaleren" karakter, som langt de fleste andre attenuatorer lider af, hvis man dæmper ret meget med dem. Jeg kan kun sige, at det er det suverænt bedste bud på en attenuator, jeg har prøvet (skal dog ikke prale af at have prøvet så mange). Og så er jeg ret vild med det indlysende rigtige i dens nærmest ufatteligt simple stenalder-approach:

Det svære ved at lave en attenuator, som formår at bevare forstærkerens karakter, som hvis den bare var tilsluttet direkte til en højttaler, er at simulere  en typisk guitarhøjttalers impedanskurve. Impedansen som funktion af frekvensen danner nærmest sådan en kurve som et bjerglandskab, som er praktisk talt umuligt at simulere - ikke mindst, da det er en dynamisk størrelse, som også varierer i forhold til, hvor meget effekt man afsætter i højttaleren. Diverse velmenende folk rundt om i verden går så i den - ifølge min opfattelse - helt gale grøft ved at forsøge at lave digitale simuleringer, re-amp´e osv. osv. Med andre ord: Der bliver længere og længere mellem udgangsrørene og højttaleren, som via udgangstransformatoren holder hinanden i en meget kompleks vekselvirkning frem og tilbage.

Derfor er det også i min optik så indlysende rigtigt, at "hvis man vil have en (rør-)forstærker til at reagere, som om at den var belastet af en højttaler, så lad os da for pokker BRUGE en rigtig højttaler (eller flere) som belastning. Det er da den indlysende mest direkte og rigtige vej til målet. Dét, der imponerede mig mest, første gang jeg fik chancen for at prøve hr. Thomsens prototype, var, hvor lidt lyd den egentlig lukker ud. Jeg ville ikke have troet, at man i en så forholdsvis kompakt kasse kunne reducere en Marshall på fuld hammer til blot lidt "hygge-summen", som næppe kan genere nogen.

Skal ikke kunne sige, om der findes noget video med den. Jeg kender ikke til noget...
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen