Højtaler-attenuator

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Lasse H »

Sasha skrev:
Lasse H skrev: Ok tak!

Må jeg spørge, om der er nogle andre egenskaber end kablets diameter, jeg skal tage hensyn til? Jeg tænker på, om der er noget med varmebestandighed eller lign.
Det kommer vel lidt an på, hvor stor en kabel-fascist, man er. Men rent dimensioneringsmæssigt kan alt fra almindelig 0,75 mm2 lysnetledning og opefter bruges. Der skulle dælme ikke gerne blive så varmt inde i røret/kassen, at isoleringen på almindelig ledning smelter. Men er man unaturligt nervøst anlagt, sker der selvfølgelig ikke noget ved at bruge varmebestandig ledning, om end det næppe gavner noget heller... 
Tak. Og så snakker vi vel om kablernes tværsnitsareal og ikke diameter, som jeg kom til at skrive, formoder jeg.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Tak. Og så snakker vi vel om kablernes tværsnitsareal og ikke diameter, som jeg kom til at skrive, formoder jeg.
Ja, det er korrekt.

Og selv tak.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Højtaler-attenuator

Indlæg af Odgaard »

Jeg bliver nødt til at få gjort noget ved det og bygget sådan en attenuator i sommerferien.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Skovgaard »

I forhold til boksens "hyggebrummen", vil der så være ræson i at pege højtalerne i boksen imod hinanden eller vende fasen, så de "eliminerer" hinandens lydtryk yderligere?

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af JSThomsen »

Skovgaard skrev: I forhold til boksens "hyggebrummen", vil der så være ræson i at pege højtalerne i boksen imod hinanden eller vende fasen, så de "eliminerer" hinandens lydtryk yderligere?
Der sker ihvert tilfælde ikke noget ved at prøve. Jeg har ikke prøvet det, men den der "hyggebrummen" er ikke særlig høj. Du lægger nok kun mærke til det, hvis du spiller ved "børnene sover niveau".

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Snake Boots »

Kan det ikke også tænkes, at attenuaterens karakteristika - og dermed hvordan den påvirker lyden ud af den spillende højtaler - ændrer sig altefter hvordan dens små højtalere vender, dæmpningen i røret, størrelsen på røret osv? Betingelserne for den enkelte højtaler i attenuatoren er vel ganske forskellig når disse forhold varieres?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

Snake Boots skrev: Kan det ikke også tænkes, at attenuaterens karakteristika - og dermed hvordan den påvirker lyden ud af den spillende højtaler - ændrer sig altefter hvordan dens små højtalere vender, dæmpningen i røret, størrelsen på røret osv? Betingelserne for den enkelte højtaler i attenuatoren er vel ganske forskellig når disse forhold varieres?
Jo, i teorien påvirker disse ting direkte højttalernes impedanskurve. Hvor stor betydning det så har i praksis, skal jeg ikke kunne sige.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Snake Boots »

Jeg drømmer om højtalerattenuatorer til mine forstærkere (specielt flg.: Deluxe Reverb 1x12" 8Ohm og Pro Reverb 2x12" 4Ohm) og har et par spørgsmål ang. sådan en højtalerattenuator. 

1. Har jeg forstået flg. rigtigt?

Man har en forstærker med 16 ohms udgang, et 16 ohms kabinet og en højtalerattenuator med tre 16 ohms højtalere. Man forbinder så hele molevitten (3 højtalerattenuatorer og det 16 ohms kabinet) på samme måde som enhederne er forbundet i et 4x12 marhall kab. Dvs. noget med 2 attenuatorhøjtalere i parallel, 1 attenuatorhøjtaler i parallel med kabinettet og så disse to ting i serie. Så ender man jo på 16 ohm. (Kabinettet kan selvf. erstattes af en enkelt 16 ohms højtaler). Effekten fra forstærkeren halveres to gange inden den når til kabinettet. Der afsættes således 3/4 af effekten i attenuatoren og 1/4 i kabinettet. 

2. Med en 1x12" 8 ohms combo er man for at få impedansen til at passe nødt til at lave det med tre 8 ohms højtalere i attenuatoren, og så der kun er 1/4 af effekten tilbage til comboens højtaler? Altså, man kan ikke lige umiddelbart lave det, så effekten eks. halveres? (udover at bruge en 16 ohms højtaler i forstærkeren i serie med en 16ohms højtaler i attenuatoren... men så kan man jo ikke umiddelbart bruge forstærkeren uden attenuatoren.)

3. Med en 2x12" 4 ohms (2 x8ohms højtalere) er man nødt til at lave det så kun 1/4 af effekten er tilbage. Dog kan man hvis man kan nøjes med at spille gennem 1x12" bare lave en attenuator med en enkelt 8 ohms højtaler kørt i parallel med comboens 1x12" - det halverer effekten.

4. Sasha, hvad er din erfaring med at spille ud over 1x12" kontra 4x12" ved lave lydstyrker? Skal der bare en vis effekt til før 4x12 lyder bedre/større/mere behageligt end 1x12 - eller gælder det også ved meget lave lydstyrker? Jeg overvejer bl.a. om det ville lyde bedre med 1/4 af den oprindelige effekt gennem min pro reverbs 2x12 end 1/2 af effekten gennem en enkelt af dens 12'ere. Herunder om 2x12" er decideret latterligt med kun 1/4 af 40W. Højtalerne skal måske lige igang så at sige? På den anden side har man måske netop brug for mere højtalerareal for at få en fyldig lyd med så få watt..

På forhånd tak for svar!
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Det er da vist nærmere mig, der skal spørge, om jeg har forstået det rigtigt. For der er da én ret så vigtig komponent, som konsekvent udelades fra det ovenstående - nemlig potmeteret, der så i den relevante effektkapable udførelse ofte omtales som et "L-pad". Uden dette involveret opnår man jo altså kun en fast dæmpningsgrad - typisk dén, at 25% af forstærkerens udgangseffekt (svarende til en dæmpning på 6 dB) serveres for den højttaler, som man hører. Dette forudsat, at alle de involverede højttalere har samme impedans.

Før man nu roder sig alt for langt ud i diverse impedans-drømmescenarier, skal man nok lige tage med i regnestykket, at langt de fleste af de sådan rimeligvis tilgængelige og egnede L-pads er på 8 ohm. Vil man lave en regulérbar attenuator som f.eks. en "Thomsen" og samtlige andre attenuatorer, jeg lige kan komme i tanker om, er dette hensyn nok lige værd at have i baghovedet.

Uden at have prøvet alternativerne i praksis ville jeg dog også nok vælge at lave tingene, som de er lavet i en "Thomsen" - altså sådan at du har to parallelforbundne "kæder" - den éne bestående af to 8 ohms højttalere i serie. Og den anden bestående af en 8 ohms højttaler og et 8 ohms L-pad i serie. Fra rotoren på L-pad´et (moderne dansk er et herligt sprog!) tages så udgangssignalet til den eller de højttaler(e), som man hører. Dette udgangssignal er så altså dæmpet et sted mellem 6 dB og uendelig høj dæmpning alt afhængig af L-pad´ets (det bliver bedre og bedre) indstilling, right?

Derved varierer dén belastning, som forstærkeren mærker, teoretisk set mellem 8 ohm, når der er skruet helt ned (max. dæmpning) og 6,86 ohm, når der er skruet helt op (6 dB dæmpning). Dette forudsat, at det eksterne kabinet, som vi hører, også er på 8 ohm. Forbinder man tingene, som du beskriver, opfører sagerne sig en lille smule anderledes. Men om dét så er godt eller skidt i praksis, skal jeg som nævnt ikke turde prale af at vide.

Laver man så f.eks. en variant med kun én højttaler og et L-pad i, skal man jo lige holde sig for øje, at L-pad´et pludselig skal æde 50% af effekten istedet for kun 25% tidligere. Og variationen i dén belastning, som forstærkeren mærker som konsekvens af forskellige indstillinger af dæmpningsgrad, bliver også større. Jeg skal ikke prale af at have nogen personlig erfaring med sådan en variant. Jeg ved dog, at jeg nok som minimum ville "down rate" sådan et L-pad´s "hifi-effektangivelse" med i hvert fald 50%, når det handler om at bruge dette som belastning på en forvrængende guitarforstærker.

Nu er alt dette jo meget teoretisk. Og ikke mindre teoretisk bliver det, hvis jeg skal forsøge at svare på dit spørgsmål nummer fire - al den stund, at jeg ikke ejer et 1x12" kabinet. Så når du specifikt spørger til min erfaring, må jeg melde pas. Jeg kan dog sige - uden i øvrigt at have lavet en direkte A/B-test, at jeg synes, at min "Thomsen" fungerer fremragende med både et 2x12 kabinet og et 4x12 kabinet. Og dette endda uanfægtet, at begge kabinetter er på 16 ohm, hvilket gør, at man på max-indstillingen (altså mindst mulig dæmpning) får en højere dæmpning end de beskrevne 6 dB. Jeg må dog sige, at med mine Marshalls har lige netop dette ikke været noget praktisk problem, omend jeg da godt kan se, at man måske kan løbe ind et scenarium på store scener (udendørs), hvor man kan komme til at "mangle" området mellem 0 og 6 dB dæmpning.

Dette har dog intet at gøre med, at højttalerne ikke "arbejder for føden", når der er skruet højst muligt op for volumen (mindst mulig dæmpning). Som flittigt beskrevet andre steder hører jeg jo ikke til de helt varme fortalere for højttaler-kompression og dén skole, som mener, at højttalere skal presses til deres yderste for at lyde rigtigt. Kigger man sig selv i spejlet og må konstatere, at man er "én af dem", kan det godt være, at sådan en attenuator - ja, faktisk enhver form for attenuator (eller mastervolume, powerscaling, lille forstærker eller fanden og eventuelle pumpestokke), der på nogen måde sænker dét effektniveau, som forstærkere leverer til højttaleren, ikke rigtigt er noget for én.

Mit lægmands syn på sagen er dét bondesimple, at jeg mener, at alt kan skrues så langt ned, at lyden "dør". Det bliver indeklemt, u-dynamisk og hvad har vi af maleriske udtryk, der kan beskrive, hvordan det lyder, når man via en attenuator forsøger at gøre en 100 watts forstærkers forvrængende udgangstrin til en øveforstærker hjemme i sovekammeret. Men min ydmyge erfaring er, at man faktisk ikke behøver at spille voldsomt højt, før højttalerne begynder at "snakke". F.eks. tror jeg ikke, at dén effekt, som nåede til "høre-højttalerne" ovre på Copenhagen Guitarshow, hvor du vist hørte "Thomsen", på ret mange tidspunkter oversteg 3-5 watt. Og de blev så fordelt mellem to enheder. Jeg mener faktisk, at den hele weekenden udelukkende var sat til mit 2x12 kabinet.

Jeg ved ikke, om du kan bruge dette svar til ret meget? Men jeg har forsøgt efter bedste evne...

Edit: Lidt retorisk kunne man måske spørge: Lyder en fuld Marshall-stack med to kabinetter mere "latterligt" end en half-stack med kun ét..? Man kan jo f.eks. ikke både svare nej til dette og så samtidig være overbevist højttalerkompressions-tilhænger, hvis man skal tage sig selv seriøst, vel..?

;)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Snake Boots »

Kanon! Tak for svar. Der er en del at tænke over. Jeg må vist sætte mig lidt ind i hvad sådan en L-pad er og gør. Umiddelbart er jeg lidt 'forskrækket' og tænker, at jeg vitterlig bare skal have en lukket box med nogle højtalere og intet andet.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af JSThomsen »

Snake Boots skrev: Kanon! Tak for svar. Der er en del at tænke over. Jeg må vist sætte mig lidt ind i hvad sådan en L-pad er og gør. Umiddelbart er jeg lidt 'forskrækket' og tænker, at jeg vitterlig bare skal have en lukket box med nogle højtalere og intet andet.

En L-Pad er i princippet blot et "forvokset" potentiometer, der kan holde til en del effekt.

SJakobsen
Himmelhund
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af SJakobsen »

Skal i gang med at bygge en "Attenuator" og har et par spørgsmål/ideer.

Ud fra hvad jeg kan se af den oprindelige tråd på vintageamps, er hver enkelt højttalerenhed skruet på en rund træplade (som er lukket?, så HT spiller ind i en træplade?),
og som så ligger i spænd mellem isoleringen.

Har tænkt på at lave det som en baffel, hvor alle 3 højttalerenheder sidder i en plade inde i boksen.

Jeg har sådan nogle vibrationsdæmpere liggende, så tanken var at montere pladen midt i boksen, ved hjælp af fire jern vinkler og så med fire vibrationsdæmpere,
og naturligvis luft hele vejen rundt om pladen så den ikke berører boksens sider og så lade HT spille ind i isoleringen.

Det må da være bedre for højttalerenhederne, hvis de har lidt luft på begge sider eller...?

Nogle som har bygget og vil dele nogle billeder?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Højtaler-attenuator

Indlæg af Sasha »

SJakobsen skrev: Det må da være bedre for højttalerenhederne, hvis de har lidt luft på begge sider eller...?
Det virker umiddelbart som en rimelig antagelse. Det har også direkte indvirkning på dét "impedans-landskab", som attenuatoren præsenterer for forstærkeren.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Højtaler-attenuator

Indlæg af Odgaard »

SJakobsen skrev: Skal i gang med at bygge en "Attenuator" og har et par spørgsmål/ideer....

...Nogle som har bygget og vil dele nogle billeder?
Del endelig selv billeder af processen og det færdige resultat. Bliver den en succes, er mål på kasse osv. også velkomne :)

Jeg kan kun tilføje, at jeg har prøvet 'rørbomben', og den gør lige præcis det, den skal.
Last edited by Odgaard 8 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen