Trække preamp rør fra 12VDC

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Smittefar »

Jeg sidder og kigger lidt på denne preamp pedal http://amtelectronics.com/products/ss-s ... ar-preamp/

De skriver, at rørene kører på 300V, men samtidig skal pedalen blot fødes med 12V og 1.25A. Jeg er ikke ret stærk i DC-DC spændingsomformning, så mit spørgsmål er egentlig, om det er muligt at lave det, så rørene får juice nok, når de skal bruge det?

Hvad siger eksperterne?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Sasha »

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert udi i ret meget og da slet ikke hverken DC-DC omformning eller den pågældende forforstærker. Men lad os se lidt på tallene:

12 volt og 1,25 Ampere. Det giver os altså op til 15 watt i alt at lege med.

Røret glødetråde trækker derfra 0,15 A. Det svarer til 1,8 Watt.

Hver halvdel af røret bruger så typisk 1-2 millimamperes højspænding. Lad os satse højt og sige 5 mA pr. halvdel. Så er vi også dækket ind, hvis de skulle have været så luskede at bruge én eller flere rør-halvdele som buffertrin. Så det er altså ved 300 Volt op til 3 Watt pr. rør - svarende til et maksimalt effektforbrug på 5,8 Watt pr. rør, som der så tilsyneladende er to af - altså maksimalt 11,6 Watt i alt og sikkert mindre, da et "almindeligt" forforstærker-trin typisk kun bruger ca. 1 mA højspænding. Så i princippet kunne det vel godt lade sig gøre, ville jeg tro. Og mon ikke de har regnet lidt på sagerne samt testet det i praksis, før de sender det på markedet og hævder, at det virker?  (ikke at man skal tage dét for en selvfølge. Men alligevel...)

I øvrigt er begrebet "når de skal bruge det" jo hele tiden, idet samtlige forforstærkerkredsløb, jeg lige kan komme i tanker om, til lydbrug er klasse A-trin, som er defineret ved, at der afsættes maksimal effekt i dem i tomgang. Og udsvingene i effektforbrug er nu også "møj, møj bette", da vi ikke har med effekt-trin at gøre.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Smittefar »

OK, så du mener godt, det kan lade sig gøre. Jeg troede nok bare, at der var et helvedes effekttab i sådan en opformer, men jeg ved slet ikke, hvordan sådan noget fungerer, så det er nok bare mig.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: OK, så du mener godt, det kan lade sig gøre. Jeg troede nok bare, at der var et helvedes effekttab i sådan en opformer, men jeg ved slet ikke, hvordan sådan noget fungerer, så det er nok bare mig.
Nej, jeg skal heller ikke gøre mig synderligt klog på det. Men som tidligere antydet tror jeg nu altså, at de har regnet på det. Det er ligesom elektronik (eller matematik?) for absolut begyndere, at man er nødt til at have en strømforsyning, der kan levere strøm nok. Så selv om man gang på gang forbløffes over de tåbeligheder, man ser, så TROR jeg altså ikke, at nogen er dumme nok til at sende et produkt på markedet, hvor denne trivielle detalje ikke er på plads.

De hævder jo da også i specifikationerne, at pedalen kun skulle trække 0,6 A. Så en strømforsyning, der kan levere 1,25 A, burde jo være alt rigelig.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan godt se, at når strømtrækket er nærmest konstant, så er det svært at smide noget underdimensioneret på markedet. Jeg var mere bekymret, hvis der var nogle peak strømme, der skulle håndteres.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Smittefar »

Nu er den købt - så må vi jo se/lytte på det, når den ankommer med posten
Modded guitars were crap right out of the factory

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af IkkeMig »

Smittefar skrev: Jeg troede nok bare, at der var et helvedes effekttab i sådan en opformer, men jeg ved slet ikke, hvordan sådan noget fungerer, så det er nok bare mig.
Det er jo ikke voldsomt meget strøm, der skal trækkes, så jeg tror at selv en billig boost-converter, der kan levere op til 400V vil have en effektivitet pænt over 90% i sådan et setup.

Vi glæder os til at høre mere om den - den bliver vel skilt ad, så vi kan få svar på, hvad der sidder indeni?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Smittefar »

Nu er det her jo en relativt almindelig preamp pedal - Den vi to snakkede om i går er jo den der BluGuitar AMP1 - DEN ville jeg gerne skille  ad :)
Modded guitars were crap right out of the factory

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af IkkeMig »

Smittefar skrev: Nu er det her jo en relativt almindelig preamp pedal - Den vi to snakkede om i går er jo den der BluGuitar AMP1 - DEN ville jeg gerne skille  ad :)
Så må du købe sådan en også :D  Men når nu du har spurgt til forsyningen i preamp-pedalen er det da sjovt at vide, hvad der er i den også :)

Jeg indrømmer gerne, at jeg mere end én gang har købt et produkt udelukkende for at splitte det ad og se, hvad der er inden i. Jeg gjorde det for ikke så længe siden i HiFi-klubben. Den meget hjælpsomme unge mand ville så gerne hjælpe mig med at finde ud af, om lige den forstærker, jeg havde skrevet navnet ned på, nu også var det rigtige. Til sidst måtte jeg jo sige som det var, at den bare skulle splittes ad - han virkede rystet :D

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Smittefar »

De der Hi-Fi klubmennesker virker også som om, de er pænt nemme at ryste.
Modded guitars were crap right out of the factory

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af IkkeMig »

Smittefar skrev: De der Hi-Fi klubmennesker virker også som om, de er pænt nemme at ryste.
De er ofte en anelse indoktrinerede, ja ;)   

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Sasha »

Samme princip gælder for ansatte i mange andre forretninger - musikhandlere, fotoforretninger mm.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Trække preamp rør fra 12VDC

Indlæg af Smittefar »

så sandt så sandt
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen