Vis dit pedalboard 2015

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Lund »

Odgaard skrev:
Lund skrev: Lækkert at se lidt hjemmebyg Odgaard!

...fuzz med mulighed for skift imellem silicon high gain / low gain Q1 og silicon lowgain / germanium lowgain Q2...
Så det er med silicon i Q1 og germanium i Q2? Er det et færdigt kit eller mere hjemmestrikket? Jeg kunne nemlig godt tænke mig noget i den stil til samlingen :)

det er silicon i Q1 (to forskellige) og en silicon og en germanium (NPN) i Q2.

Det er bare et ombygget standard fuzzkit fra das musikding.

Mvh Michael

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev:
Lund skrev: Lækkert at se lidt hjemmebyg Odgaard!

...fuzz med mulighed for skift imellem silicon high gain / low gain Q1 og silicon lowgain / germanium lowgain Q2...
Så det er med silicon i Q1 og germanium i Q2? Er det et færdigt kit eller mere hjemmestrikket? Jeg kunne nemlig godt tænke mig noget i den stil til samlingen :)
Og hvis nogen så kan få det til at lyde lige så godt som en rendyrket germanium-fuzz, er jeg lutter øre. Så behøver jeg jo ikke selv forske i at udvikle opskriften. Indtil videre er det kun lykkedes mig at nå ca. 98% af vejen. Og det er ikke godt nok... ;)

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Lund »

du kan sagtens lave en ren germanium fuzz med NPN transistorer og så lave den "skiftbar" til silicon - desværre er der bare ikke så mange lækre NPN Germanium transistorer...

Jeg ville vælge germanium AC127 eller Matsushita 2SD352H (begge NPN)...

AC127 skulle vidst være NPN versionen af den populære AC128

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Lund »

Lund skrev: du kan sagtens lave en ren germanium fuzz med NPN transistorer, og så lave den "skiftbar" til silicon - desværre er der bare ikke så mange lækre NPN Germanium transistorer...

Jeg ville vælge germanium AC127 eller Matsushita 2SD352H (begge NPN)...

AC127 skulle vidst være NPN versionen af den populære AC128.

Mvh Michael
Last edited by Lund 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Sasha »

Hvad definerer "en lækker transistor"..?

Bogstaverne udenpå? Dét, den egentlig gør? Hype på internettet? Eller noget helt fjerde?

Edit: Går ud fra, at det trods alt ikke dækker over, at den har en høj lækstrøm?  ;) Ba-dum, tissch!
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Sasha »

Jeg går ud fra, at ræsonnementet bag ønsket om at lave hybrid-fuzzes er at slippe af med den udtalte temperaturfølsomhed, men at bibeholde lyden fra en rendyrket germanium-fuzz? Det er i hvert fald mit sigte med det.

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Lund »

En lækker transistor er en der allerede på sit udseende kan afgøres som vellydende :cool:   f.eks. NKT275 er en lækker transistor der oser af MOJO.... (undskyld undskyld :D )

Nej... jeg mente bare "lækker transistor" som en der kunne være sjov at prøve... (fordi man har læst om den på nettet, har fundet den i en gammel radio eller har set den brugt i en eller anden pedal) selvf. alt sammen med udgangspunkt i at det skal lyde godt.... jeg vil ikke beholde noget i en fuzz på grundlag af hype... men jeg siger mig ikke fri for at være nysgerrig.

Her er udbuddet af PNP germanium bare meget større end NPN germanium, det var bare det jeg mente.

Ræsonnementet er at lave en alsidig fuzz, der kan alt fra high gain (relativt) til lowgain, og med forskellig gain struktur... (muligheden for fire transistorer gør det nemt at sammenligne og afprøve forskelle). Jeg har haft en hel del forskellige transistorer i den - er rigtig godt tilfreds lige nu med silicondelen, men kunne godt tænke mig at prøve AC127.

Personligt er det ikke noget kompromis for mig at bruge silicon og det med temperatur følsomhed er bare en ekstra bonus! Jeg kan godt lide lyden af siliconfuzz der er lavet med lækre :) lowgain transistorer.

Mvh Michael

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Sasha »

Lund skrev: En lækker transistor er en der allerede på sit udseende kan afgøres som vellydende :cool:   f.eks. NKT275 er en lækker transistor der oser af MOJO.... (undskyld undskyld :D )

Nej... jeg mente bare "lækker transistor" som en der kunne være sjov at prøve... (fordi man har læst om den på nettet, har fundet den i en gammel radio eller har set den brugt i en eller anden pedal) selvf. alt sammen med udgangspunkt i at det skal lyde godt.... jeg vil ikke beholde noget i en fuzz på grundlag af hype... men jeg siger mig ikke fri for at være nysgerrig.

Her er udbuddet af PNP germanium bare meget større end NPN germanium, det var bare det jeg mente.

Ræsonnementet er at lave en alsidig fuzz, der kan alt fra high gain (relativt) til lowgain, og med forskellig gain struktur... (muligheden for fire transistorer gør det nemt at sammenligne og afprøve forskelle). Jeg har haft en hel del forskellige transistorer i den - er rigtig godt tilfreds lige nu med silicondelen, men kunne godt tænke mig at prøve AC127.

Personligt er det ikke noget kompromis for mig at bruge silicon og det med temperatur følsomhed er bare en ekstra bonus! Jeg kan godt lide lyden af siliconfuzz der er lavet med lækre :) lowgain transistorer.

Mvh Michael
Og min pointe er så, som den altid har været, at jeg er ret sikker på, at forskellen mellem to transistorer med forskelligt navn (f.eks. NKT275 og AC128), der til gengæld måler ens, er langt mindre end forskellen mellem to mere eller mindre tilfældige eksemplarer af samme type transistor. Med andre ord: Jeg er sådan set ligeglad med, hvad de skriver udenpå. Jeg interesserer mig mere for, hvordan de helt konkrete transistorer, jeg putter i fuzz-pedaler, måler. Men det ved du jo godt... ;)

Og jeg har såmænd heller ikke noget principielt imod silicium-transistorer. Jeg synes bare, at jeg endnu har til gode at høre en rigtigt vellydende fuzz, som var baseret på disse. Men her har du da helt ret i, at dét med at finde nogle silicium-fætre, som forstærker tilpas lidt, nok er en vigtig del af humlen, hvis man vil gå den vej.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Lund »

Odgaard skrev:
Turtle skrev: Jeg gik jo all-in på microboardet...

Billede
Hvordan lyder de der små og billige pedaler?
Jeg synes at deres knapper sidder lidt tæt på footswitchen, men ellers mange af dem vidst helt ok i lyden... deres Black secret (rat klon) og deres cruncher (crunch box klon) lyder begge ok, men cruncheren er meget følsom i volume indstillingen.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af udepost »

Jeg kan også godt vise mit board, selvom det ikke bliver brugt særlig ofte i lige nu. Mest til forsøg i shoegaze/støj rock genren. Eneste interessante er nok OD-1'eren, der er en af de helt gamle med 14-bens chip. Bedste drive jeg har haft. Rat og SD-1 veksler lidt.

/Søren

Billede

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Snake Boots »

udepost, oplever du ikke støjproblemer med en pedal placeret ovenpå strømforsyningen? Når jeg smider min turbo tuner ovenpå voodoo labs pp2 strømforsyningen, støjer det en hel del.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Odgaard »

Sasha skrev: Jeg går ud fra, at ræsonnementet bag ønsket om at lave hybrid-fuzzes er at slippe af med den udtalte temperaturfølsomhed, men at bibeholde lyden fra en rendyrket germanium-fuzz? Det er i hvert fald mit sigte med det.
Enig.

Mht. pedaler ovenpå strømforsyninger: Jeg har haft forskellige pedaler siddende ovenpå min Pedal Power 2 uden støjproblemer (som jeg husker det).
Last edited by Odgaard 9 years ago, edited 1 time in total.


Vis indlægget.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af udepost »

Snake Boots skrev: udepost, oplever du ikke støjproblemer med en pedal placeret ovenpå strømforsyningen? Når jeg smider min turbo tuner ovenpå voodoo labs pp2 strømforsyningen, støjer det en hel del.
Lige med denne pedal ved jeg ikke, for jeg har ikke spillet ude med det, men jeg har tidligere haft en tremolo, booster eller en fender rev/trem switch siddende uden problemer.


/Søren

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Lund »

udepost skrev: Jeg kan også godt vise mit board, selvom det ikke bliver brugt særlig ofte i lige nu. Mest til forsøg i shoegaze/støj rock genren. Eneste interessante er nok OD-1'eren, der er en af de helt gamle med 14-bens chip. Bedste drive jeg har haft. Rat og SD-1 veksler lidt.

/Søren

Billede
der er da mange interessante ting ud over OD1... original tube screamer! memory man i den originale udgave! I det hele taget synes jeg det er et lækkert bræt.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Odgaard »

De to reverbs: for at få det før og efter delay?

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af udepost »

Tak Lund :-)

Odgaard: Nummer 2 er på 'spring'. Reverb'en før delay står på 'gate', så den giver sådan en ret komprimeret/mast reverb signal på 1 sekund. Nærmest bare støj :) Det fungerer godt til shoegaze, med chorus og delay efter. Ham her er et godt eksempel på hvordan det virker. Han har drive -> gated reverb -> delay. Hop til 3.30-4.30 hvor han går gennem lydene, eller til 7.00 hvor han bruger dem sammen. Det er dog ikke så fedt med driven på...

[video=youtube][/video] 

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Snake Boots »

udepost, hvad er det for en dims, du har i øverste venstre hjørne af boardet? Buffer? 

Ganske interessant med videoen med demo af shoegaze-reverb/delay!

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af udepost »

Ja, en buffer.

/Søren

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Vis dit pedalboard 2015

Indlæg af Stevi »

Billede

Her er mit board som det tager sig ud lige pt. Jeg har lige anskaffet mig en DM-2w, som vel nærmest er en reissue af DM-2. Den rammer ret godt ift. de DM-2'ere jeg har haft, må jeg sige. Ellers er kæden: Micro Amp - Whiteface RAT - DS-2 - DM-2w - TU-3. Det hele fødes med strøm fra en BBE Supacharger som er en kopi af Voodoo Lab PP2. Min sidder på hovedet så det er nemt at komme til dip-switchene.
Edit: Og boardet er åbenbart på højkant...
Last edited by Stevi 9 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen