Harmony pickup shoegaze forsøg

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Tak. For forsøgets skyld, kunne man så prøve at køre de 2 jackkabler (fra guitar og fra ny pickup) sammen til et jack kabel i 1 amp? Bare for at prøve om det virker med alle 3 pickupper i samme amp samtidig? Outputtet fra den nye er ret lavt, da der jo ikke strummes over den, så jeg er ikke engang sikker på det vil være hørbart.

Sådan et stik her: 

Billede
/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

Det kan du godt. Tingene vil opføre sig nøjagtigt som, hvis du havde loddet den nye pickup på guitarens output.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Update:

Jeg har nu prøvet med sådan et stik, og der er sket fuldstændig det jeg håbede på.

1) Volumenkontroller virker kun på de gamle pickupper, det vil sige den nye bag broen pickup bliver der ikke skruet ned for. Det betyder jeg kan blende signalet ind, og det var meningen. Det betyder vel, at jeg bare kan lodde pickuppen på jackstikket? evt. med en on/off switch i mellem?

2) Der sker dog lidt med volumen, idet at bag broen pickuppen skuer ned, i takt med at jeg blender det oprindelige system ind. Der er derfor maks output på BTB pickuppen når den spiller alene, og minimum når den er blendet med det oprindelige.

Det er ret fedt, for neckpickuppen lyder meget varmt alene, så det giver en ret spooky lyd med lidt BTB pickup blendet ind :)

/Søren
Last edited by udepost 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Odgaard »

Det kan du sagtens sige (skrive) [emoji1] hvad med en bette optagelse af den spooky lyd? [emoji1]

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Jeg skal nok prøve når jeg får det til at virke rigtigt

/Søren

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Jeg genopliver lige denne tråd fra sidste år.

Projektet med Harmony'en gik i stå, da jeg aldrig rigtigt blev gode venner med dens grundlæggende lyd. Jaguar'en er derimod på alle områder perfekt, og jeg vil derfor gerne prøve BTB pickup'en på den. Da der er et helt rytmekredsløb der ikke bliver brugt, tænkte jeg det kunne bruges.

Jeg vil gerne wire det som ham her, men jeg forstår ikke hvad de forskellige i tråden siger: http://guitarnuts2.proboards.com/thread ... jazzmaster

Når rytme switch er "nede", er BTB koblet helt fra, og det oprindelige kredsløb fungerer på de 2 pickupper.
Når rytme switch er "oppe", skal BTB kredsløbet så kobles ind med sine egne vol og tone kontroller. De 2 kredsløb skal derfor kunne fungere hver for sig og vel bare forbindes parallelt? Eller kan man det?

Billede

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

udepost skrev:

Når rytme switch er "nede", er BTB koblet helt fra, og det oprindelige kredsløb fungerer på de 2 pickupper.
Når rytme switch er "oppe", skal BTB kredsløbet så kobles ind med sine egne vol og tone kontroller. De 2 kredsløb skal derfor kunne fungere hver for sig og vel bare forbindes parallelt? Eller kan man det?

/Søren
Hmm...

Det er jo ikke uden problemer, som du måske fornemmer..? Og problemer er hverken nye eller ukendte. Det nok mest kendte sted, vi kender nøjagtigt det samme problem fra, og som derfor måske er en meget god parallel at referere til, er faktisk en Les Paul, når begge pickupper er aktiveret. I dit tilfælde skal du så blot betragte "hele systemet" med de normale pickupper som den éne pickup på Les Paul´en, og den ekstra "bag stolen-pickup" som den anden. Alt dette handler så kun om, når den ekstra pickup er koblet til.

Forbinder man tingene, som det nok er mest logisk - altså med en helt almindelig volume- og tonekontrol på hvert system á la en Telecaster (pickupperne er via pickup-omskifteren forbundet til yderbenet på volumepotmeteret, og udgangssignalet tages fra potmerets midterben), fungerer de almindelige pickupper nok bedst, når de bliver brugt på egen hånd. Problemet opstår så, når du kobler den ekstra pickup ind. Så længe du har skruet pænt op for både de almindelige pickupper og den ekstra pickup, går det sådan set meget godt. Men tænker du så, at du f.eks. kun vil bruge den ekstra pickup bag stolen og derfor skruer helt ned for de to "normale" pickupper, har vi balladen: Den "normale" volumekontrol "dræber" også signalet fra pickuppen bag stolen. Det samme gør sig gældende, hvis du skruer helt ned for bag stolen-pickuppens volumeknap i et forsøg på kun at bruge de normale pickupper. Så det er måske ikke så fedt?

Så kan man f.eks. lade sig inspirere af, hvordan sagerne er lavet i en Jazz Bass (og i visse Les Pauls). Her er de to pickupper så forbundet til midterbenet på de to volumepotmetre, og udgangssignalet tages fra yderbenene. Dette "f.cker" noget med lyden, når der skrues ned, idet den impedansmæssige belastning på pickupperne ændres i takt med volumeknappens indstilling. Men du undgår i vid udstrækning fænomenet med, at den éne volumeknap også skruer ned for det "modsatte" sæt pickupper. Det er faktisk det andet senarie, han skitserer - "Both wired as independent".

Det var nok trods alt her, jeg personligt ville starte. Jeg tør ikke lige sige, hvordan det i praksis virker med hans tredje forslag. Jeg kunne forestille mig, at man med sådan en modstand i serie fik et diskanttab fra helvede med i købet. Men igen: Jeg har ikke prøvet det. Det burde dog være ret nemt lige at afprøve i praksis, hvis man alligevel er i gang med at rode med disse sager. Så det bedste råd, jeg næsten kan give dig, er at gøre dét...

Som sagt: Et meget forsigtigt bud ville dog være, at hans "Both wired as independent" kredsløb nok er dét, der fungerer bedst i praksis. Men det er altså ikke noget, jeg ved...

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Perfekt, tak.

Ja det første duer ikke, for jeg skal kunne bruge BTB pickuppen alene, og så fade resten af systemet ind med volumenkontrollen.

Jeg tror jeg vil prøve med "both as independent" som du foreslår. Så må vi se hvor meget lyden af det totale system forandrer sig når BTB så kobles ind. Tak! :)

Edit: Ang. switch, så vil jeg bare bruge den DPDT switch der sidder nu. Skal jeg bare forbinde til de 2 ben, og så lade de andre 4 være, og så virker det?

/Søren
Last edited by udepost 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

Selv tak.

Det er nu nok ikke så meget et spørgsmål om, at lyden ændrer sig, når du aktiverer begge pickup-systemer, som et spørgsmål om, at lyden vil ændre sig, når du drejer ned for volumekontrollerne. Og det er sådan set uafhængigt af, hvilket pickup-system, du bruger, og om de begge er aktiverede eller ej.

Og ja, du kan sagtens bruge den nuværende to-polede omskifter (DPDT). Om du så vælger blot at forbinde den éne side, eller om du lægger de sider i parallel, er sådan set ligegyldigt.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Tak Sasha!

Som en test, har jeg nu prøvet bare at lodde pickuppen hen over jackstikket med et volume pot i mellem, men det fungerer ikke særlig godt, da begge volume nu skruer lidt ned hist og pist. Men jeg tror heller ikke det fungerer som "both wired as independent", da jeg bare har loddet oven på det originale kredsløb. Kan jeg hurtigt flytte nogle ledninger fra det originale for at se om det virker?

Billede

Men lyden fra BTB er mega fed :)

/Søren
Last edited by udepost 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Er der i øvrigt nogen der ligger inde med en pickup lignende den jeg har siddende, men med ledningen "over" pladen? Kan egentlig være hvilken som helst pickup, bare den er flad.

Billede

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Update:

Så har jeg prøvet at lodde det sammen som "both as independent", og det virker som sådan ok, men ikke som jeg vil ha det til. Rytme volumen virker som den skal på BTB pickuppen, men lige før den når maks, så begynder det normale system at skrue ned. Dvs. jeg får aldrig helt fuld knald på begge systemer. Ved maks på BTB, er det normale system markant lavere. Skruer jeg så lidt ned, så kommer det normale system tilbage, men så ryger noget af volumen på BTB :(

Hvad gør jeg? Kan BT pickuppen evt. være i modfase?

Men en mærkværdig fordel er, at jeg synes det oprindelige system faktisk yder bedre nu det ikke er koblet til rymekredsløbet. Jeg har også koblet den modstand fra der sad over tone potmeteret :-)

/Søren
Last edited by udepost 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

Narh, problemet er næppe modfase. Du kan såmænd godt prøve at vende fasen på BTB-pickuppen. Men jeg tvivler på, at det ændrer det helt store, idet de to signaler, der opfanges af henholdsvis BTB-pickuppen og de normale pickupper, er så forskellige, at det nok er ret begrænset, hvor meget de kan udfase hinanden. Men prøv da..!

Det handler nok mere om, at når du ikke har noget af modstanden i potmeteret til at "adskille" de to pickup-systemer fra hinanden, så vil pickupperne begynde at belaste hinanden. Du kan tænke på det, som at normalt har du forstærkerens indgangsimpedans (typisk 1 Megaohm) som belastning af f.eks. de normale pickupper. Når du så drejer helt op for volumen på BTB-pickuppen, lægger du sådan set BTB-pickuppens modstand i parallel med forstærkerens indgangsimpedans. Og derved bliver den samlede impedans meget lavere end de tidligere 1 megaohm, hvilket får signalets volume og frekvensgang til at ændres markant. Så det er helt efter bogen.

Man kan, som det vist også antydes tidligere i tråden, prøve at adskille tingene med seriemodstande på pickupperne (det er vist også dét, han roder med i ét af de senere eksempler). Men som tidligere nævnt, ligner det umiddelbart den direkte vej til diskant- og signaltab. Men helt ideelt bliver det - så vidt jeg umiddelbart kan se - nok aldrig i en passiv løsning. Er man rede til at gribe aktiv elektronik i guitaren, ville det være ret nemt at løse...

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Ihhh altså....

Vil det så også være sådan på en jazzbass? Det var nemlig den løsning jeg havde tænkt mig at prøve nu... Det er jo helt samme princip. Og det er vel samme princip på alle guitarer i midterposition? Men tabet her synes bare ret drastisk. Kan det være pickuppen der ikke er egnet?

Jeg har også overvejet at lodde volume og tone ud af BTB kredsløbet og så pickuppen direkte på switchen, for at se hvor fejlen ligger.

Kan man ikke prøve med andre potmetre eller noget?  :)

/Søren
Last edited by udepost 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Vil man kunne sætte den i serie ved lige at flytte et par ledninger? Det vil måske give mere mening, da den så potentielt booster lidt?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Sasha »

udepost skrev: Vil man kunne sætte den i serie ved lige at flytte et par ledninger? Det vil måske give mere mening, da den så potentielt booster lidt?
Hmm...

Jeg må ærligt erkende, at jeg er i vildrede m.h.t. hvorfor din guitar opfører sig, som den gør. Jeg tør ikke lige prøve på at ryste et skråsikkert svar ud af ærmet. Ét skridt i retning af at ophæve dén slags interaktion er selvfølgelig at have seriemodstande til at "separere" de to pickup-systemer. Noget lignende findes f.eks. også i tidlige Jazz Basser:

http://s591.photobucket.com/user/Grissl ... y.jpg.html

Jeg føler mig næsten kaldet til at prøve at splitte min Sitar ad, da den faktisk er ret tæt på at være som dét, du ønsker, bortset fra at den ikke har en pickup-omskifter til at vælge mellem de to "almindelige" pickupper, men udelukkende en volume- og tonekontrol for hver af dens tre pickupper. Naturligvis er her så heller ikke tale om en "BTB-pickup". Men princippet er det samme: To "normale" single coil-pickupper og så en tredje pickup under resonans-strengene. Jeg tror (!!!), at der er noget med, at de tre pickupper faktisk er forbundet i serie. Men jeg skal altså lige have det tjekket, før jeg tør sige det helt sikkert.
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Tak igen.

Jeg har læst lidt op på serie forbindelsen, og det gør det vist noget mere vanskeligt at have separate volume kontroller. Jeg har prøvet at køre BTB direkte på switch og uden om kontrollerne, og det giver det samme resultat. Altså et lavere main system.

Nu har jeg koblet tonekontrollen fra, så den kun har volumen. Jeg overvejer så at prøve jazzbas modellen, så de deler tonekontrol. Det fungerer som sådan ok, men volumen tabet irriterer en del. Det er dog værst når det kører clean. Når jeg kører gennem diverse distortion pedaler, synes forskellen på main systemet at være mindre, ligesom der er mere output fra BTB (Men det er nok pga. resonanserne bag broen)

/Søren

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af udepost »

Update igen igen. 

Jeg har fundet en pickup der passer lidt bedre, og planen er med tiden at skrue den fast. Jeg har vænnet mig lidt til at det primære system skruer ned når jeg blender BTB ind. Det fungerer egentlig meget fint, for det giver lidt fleksibilitet når der er lidt krudt på. Næste skridt er en jazzbass wiring med master tone, men jeg overvejer også en mastervolume a la Gretsch. Men der er også et par andre ting jeg spekulerer på:

1) Jeg har lavet et treble bleed kredsløb med kondensator og modstand i serie, da volumen åd helt vildt meget diskant. Hvis jeg nu skifter til 250K volumen pot, hvad kan jeg så forvente? Min tele med 250K reagerer helt anderledes.

2) Jeg synes tonekontrollen skal en del tilbage før der sker noget. Jeg har skiftet kondesatoren til 0,05, og det giver lidt. Hvad sker der hvis tone skiftes til 250K fra 1MEG?

Alt i alt er det nu blevet en ret skæg guitar. Glæder mig til øveren. Og så må jeg vist hellere holde op med at spamme jer :)

Billede

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Harmony pickup shoegaze forsøg

Indlæg af Odgaard »

Se nu bare at diske op med nogle optagelser af dyret :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen